Gå til innhold

KOMMENTAR: Hvorfor er Windows 10 så halvferdig?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

Ja, det var det den kom med før. Ikke nå lengre. Nå er det Gnome desktop. Den med den velkjente statuslinja på toppen og de tingene Gnome kommer med. Ikke Unity, uansett hva Unity er basert på.

 

Tror han mente at GNOME som følger med Ubuntu er konfigurert til å se og føles som gamle Unity.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv sluttet jeg med Windows på grunn av det usedvanlige høye kravet til vedlikehold. Maskina mi brukte så lang tid på å gi meg alle ressurser at jeg til slutt bare ga opp. Det skulle sjekkes og gud-vet-hva den drev med rett etter boot. I perioder lå systemet på 100% diskbruk, og det neste var da egentlig å starte maskina, lage mat og rydde litt - kanskje sette på en klesvask, og komme tilbake når den var fornøyd med alt den måtte gjøre for jeg kunne få et par ressurser til eget bruk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror han mente at GNOME som følger med Ubuntu er konfigurert til å se og føles som gamle Unity.

Ok. Da har vi ikke samme desktop. Min er helt klart Gnome, med et tillegg av favoritter langs kanten og programsøket som ligner mye på Ubuntu Unity. Men dette er tillegg til Gnome, og ikke Unitys gamle "lat som du er et nettbrett" interface. Endret av fokkeslasken
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere som mener at man skal sette oppdateringsvinduet til natta, så er alt løst, skjønner dere ikke at maskinen er avslått på natta, sånn at den likevel ikke oppdaterer seg, og man likevel må ta den innenfor "active hours"?

Og jeg skjønner at hele greia gikk rett over hodet på deg ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er da poenget ditt? Du liker ingen av dem. Ikke rart du ikke vil ha noen av dem da.

Poenget mitt var at en bruker over hadde sagt at Ubuntu er dritt, og en annen bruker sa "Hvilket år lever du i 2006?". Jeg støtter førstnevnte.

 

Andre desktop environments er bedre.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Poenget mitt var at en bruker over hadde sagt at Ubuntu er dritt, og en annen bruker sa "Hvilket år lever du i 2006?". Jeg støtter førstnevnte.

 

Andre desktop environments er bedre.

Vi har alle våre krav. Og om ditt i all hovedsak er desktop environment, så deg om det.

For min del blir det litt som å ha en bil hvor man har malt over rusta.

Lenke til kommentar

OS X er i hvertfall mer konsistent enn windows, men synes det er jevnt over like mye tull med alle OS jeg har kjennskap til.

 

Personlig har jeg OS X på Macbook pro, siden det er eneste laptopen som faktisk kan brukes, men Windows hjemme på desktop maskinen. Oppdateringer fungerer greit på den siden den alltid står på, og strømforbruk er ikke et problem når det er plugget inn.

 

Ting som alle OS gjør feil:

 

Stjeler focus fra brukeren sitt aktive vindu for å vise bullshit (splash screen for et program, et program som ikker er ferdig lastet inn, en alert som ikke burde eksistere.

 

Viser ballon notifications som gjemmer UI elementer som ligger under den, og det er ikke mulig å fjerne de.

Lenke til kommentar

Ting som alle OS gjør feil:

 

Stjeler focus fra brukeren sitt aktive vindu for å vise bullshit (splash screen for et program, et program som ikker er ferdig lastet inn, en alert som ikke burde eksistere.

 

Viser ballon notifications som gjemmer UI elementer som ligger under den, og det er ikke mulig å fjerne de.

Notifications kan i hvert fall slåes av på Linux. Som standard i Xfce fjerner jeg dem uansett ved å trykke på dem.

 

Førstnevnte er håpløst irriterende, ja. Og det er så elementært. Jeg fatter ikke hvorfor de ikke har fikset det for lenge siden. Følgende sto på en side:

 

In Regedit (Hold down Start Button+R, then type regedit), change the HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop\ForegroundLockTimeout value from 0 to 30d40 . Save and restart the computer.

 

Du kan jo teste det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1. Fullstendig uenig. De nye innstillingene er totalt ubrukelige, og hvis de noen gang fjerner støtten for kontrollpanelet, så låser jeg Windows for oppdateringer!

 

2. Linux/åpne operativsystemer har vært like ved å overta for Windows på pc-ene til vanlige brukere siden min første Windows. Altså 2.0... 1.0 hadde jeg ikke pc til å kjøre. Alle nerdene på BBS-ene snakket om det da. Så da er det 22 år siden Linux snart skulle overta. Jeg satser på å ha rundt 57 år igjen (planen er å bli skutt av en sjalu ektemann i 20-årene på 110-årsdagen min), og jeg tipper at alle da fremdeles bruker Windows, mens Linux "snart vil overta". Så langt er Chromebooks det nærmeste de har vært en ekspansjon, og dem ser vi jo hvor bra det har gått med.

 

Tja, linux har overtatt. Alt annet en PC desktop er nå over på Linux eller BSD varianter.

 

Og Chromebook er stooort i USA.

 

Det er en grunn til at MS ikke sattser 110% på Windows desktop lenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes det nye "kontrollpanel" som er i fordummet "app" stil er elendig. Jeg finner ingenting av det jeg leter etter der. Istedenfor må jeg lete etter gode gamle kontrollpanel, det ekte kontrollpanelet, der ting er som det skal. 50% av gangene trykker jeg feil og havner i app-versjonen som er lite intuitiv og vanskelig å navigere i.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og Chromebook er stooort i USA.

 

Prøvde å få tak i Chromebook i fysisk butikk, det var ikke lett. Bestilte på nett. Det er min bedre halvdel som bruker den, og jeg ljuger ikke når jeg sier det tok under ett minutt å sette den opp. Slå på, velg wifi, pwd til wifi, bruker og pwd på Google-konto. Schmack inne med ferdig oppsatt e-post, dokumenter etc. Helt utrolig enkelt. Så jeg bestilte en til min aldrende mor, levert hjem til henne. Tanken var å hjelpe henne igang ved neste besøk. Men det slapp jeg, for 69-åringen fiksa alt selv. Begge maskiner i billig plast til 3000,-, men de fungerer helt fint. Mac-en min til 15 k er bedre, men ikke i nærheten av 5x bedre. Chromebook er undervurdert imo.

Lenke til kommentar

35 år, takk! :p Vel, noe som tok meg en time ekstra, var at ikke alt er samlet, så det viste seg at en fil jeg trengte for å få i gang et annet program, som av en uforståelig årsak ikke var med i pakken til programmet, måtte hentes i et helt annet repository, og først måtte adressen legges til i en annen fil for at det skulle være mulig å laste ned derfra.

Man kan vurdere å bruke snap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pleier ikke det som Microsoft lager være halvferdige?

Produkter som fungerer tilsynelatende OK i liten skala, men som ikke virker hvis man skal bruke det til litt større.

Dokumenter over mange sider, større regneark, sharepoint, etc.

Produkter lanseres når de ikke har helt opplagte saker som blokkerer all bruk.

Lenke til kommentar

- Vel som en som har jobbet med begge deler i mange år kan jeg si at søkemulighetene var veldig gode på Windows 2000 så har det gradvis blitt dårligere. 

 

Det betyr vel at du ikke bruker indeksering av filer m/innhold? For det fantes ikke i W2000 så vidt jeg kan skjønne. Finnes ingen god løsning for Windows i dager heller, i hvert fall ikke noe jeg har sett. Prove me wrong, for jeg skulle så gjerne hatt det.

 

Søk på filinnhold er helt essensielt for min del. Og det må indekseres fortløpende. Jeg bruker det hele tida, mange ganger hver dag. Å vente på at Windows skal lete gjennom HD hver gang jeg endrer en bokstav i søkekriteriene funker ikke.

 

Er det ingen andre som jobber slik da? Kan ikke se at noen andre her framhever slik funksjonalitet. Jeg bare undrer!?

 

Et konkret eksempel: Jeg jobber en del med ymse mikrokontrollere. Det innebærer finlesing av datablader, for å finne ut hva som skal skrives og leses i ulike registre. F.eks. PIC16F684 PIC16F684 14-Pin Flash-Based, 8-Bit CMOS Microcontrollers with ...ww1.microchip.com/downloads/en/devicedoc/41202c.pdf Filnavnet er altså 41202c.pdf, og den befinner seg et eller annet sted på pc-en min. Jeg er ute etter informasjon om registeret "OPTION_REG". Med Spotlight på Mac tar det kun noen sekunder å finne riktig pdf, åpne den og markere de 11 forekomstene av ordet. Og da har jeg ikke fortalt Spotlight verken navnet på kretsen, navnet på fila eller type fil. Kun søkt på "option_reg".

Det er en veldig effektiv måte å finne informasjon på. For en del år tilbake ville jeg bladd side opp og side ned i papirdatablader og bøker.

Lenke til kommentar

Dvalefunksjonen i Windows er horribel. Min laptop går i dvale før jeg vet ordet av det. Må ha noe aktiv video kjørende fra f.eks. youtube (musikkvideoer eller annet enten med lyden påslått eller "muted" (stilnet)) for at Windows 10 ikke skal dra med seg alt av vinduer ned i svart dvale. Pokkers drittkodet OS :)

Lenke til kommentar

Dvalefunksjonen i Windows er horribel. Min laptop går i dvale før jeg vet ordet av det. Må ha noe aktiv video kjørende fra f.eks. youtube (musikkvideoer eller annet enten med lyden påslått eller "muted" (stilnet)) for at Windows 10 ikke skal dra med seg alt av vinduer ned i svart dvale. Pokkers drittkodet OS :)

Det er jo bare å be windows å aldri gå i dvale eller i dvale etter veldig lang tid.

Min maskin går aldri i dvale men slår av skjermen etter 2 timer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...