Gå til innhold

KOMMENTAR: Hvorfor er Windows 10 så halvferdig?


Anbefalte innlegg

Øøø... Ubuntu er Linux.. <Knis>

 

Men ja, Linux er stortsett forbeholdt nerder. Og vi vil ha det slik. Da slipper vi all bloatwaren vi ikke trenger. Lada (win) funker helt greit for den som liker Lada, jeg derrimot kjører Lambourgini som i likhet med Linux er luksus for de få. Men takler du ikke kreftene går du ut i første sving.

Morsom sammenligning i grunnen.

Har såvidt begynt å leke med Linux og da foreløpig på virtual box.

Har en maskin med AMD FX8320 der virtiual boxen har fått tildelt 3 kjerner, 3GB ram og kjører fra en snurredisk og alikavel starter linux mint like raskt fra virtual boxen som win10 gjør fra SSD native.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er "tvunget" til å bruke Windows på jobb, og det fungerer stort sett greit, men jeg har noen ankepunkter.

  • Jeg har aldri brukt en Windows-maskin som klarer å håndtere tilkobling og frakobling av ekstra skjerm på en god måte. Det virker som det er helt tilfeldig om det blir riktig fra gang til gang. Ender ofte opp med å ta ut og plugge inn igjen skjermkabel, slå av og på skjerm, slå av og på pc. Gjerne alt sammen, og opptil flere ganger før dagen kan begynne. Har skjedd meg med flere ulike maskiner, OS, skjermer og tilkoblingstyper gjennom en årrekke.
  • Søkemulighetene er elendige. Det er snart 15 år siden Beagle kom til Ubuntu. Det var mektig imponerende den gangen, med indeksering av innholdet i filene. Noe seinere kom Google Desktop for Windows og gjorde mye av det samme. Den indekserte forsyne meg alt på serveren også, private mapper og alt mulig. Seinere ble Google Desktop lagt ned  :hm: Spotlight på Mac var var en helt glimrende på søk i 2007. Utrolig kraftig og enkelt å bruke. Kunne søke på ett enkelt ord, og øyeblikket etter hadde jeg et PDF-datablad åpent med rangering av forekomsten av søkeordet. Veldig tidsbesparende. Syns Spotlight er dårligere nå, men fremdeles veldig bra. Litt flere steg for å finne det jeg leter etter. Bruker Everything Search på W10 nå. Det er mye bra, men den indekserer ikke filinnhold på serveren. Og det er innholdet jeg er ute etter. Jeg dr*ter i filnavnet, det kan være xyz321qws456 for min del. Bryr meg egentlig ikke om hvor fila ligger heller, eller om det i det hele tatt er en fil. Gi meg informasjonen jeg er ute etter! F.eks list opp alle bilder tatt med kamera "xyz" med filstørrelse over 3 MB tatt i løpet av 2008 eller 2010. Frustrerende å måtte ha så dårlige søkemuligheter i Windows, når jeg vet hvor mye bedre det kunne ha vært. Ikke mye sympati å få fra kollegaer heller. De har aldri sett hva de går glipp av. Og bruker timer og dager på å navngi jpg-bilder og sortere i mapper. Hadde de kunnet gjøre det samme med e-post i Outlook, så hadde de forsyne meg gjort det også.
  • 4k-skjerm. Flott til mye, men jeg ender opp med å bytte oppløsning opp og ned avhengig av hvilke programmer jeg bruker. 4k-skjerm med lav oppløsning ser ikke bra ut. Særlig ikke etter at Windows har skalert det opp eller ned med xx prosent.

Har det litt som forfatteren her. Det er Windows jeg kan best, og det er stort sett enklest å fikse ting der. Kan gjøre mye på i Linux også, men skjønner bare en brøkdel av hva som skjer når linjene renner nedover på skjermen. "sudo apt-get install" er dog fine saker. Nesten like bra som å legge til en app på iPhone.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Faen så dere styrer på.. hva er det som liksom ikke virker så bra på Mac da ?

 

Aldri, aldri om jeg går tilbake til MS-rotet.. Lenge siden man oppdaget at Windows ikke er ferdig og har langt dårligere design og flyt. Eneste som irriterer meg er at mailene fra Apple Mail ikke ser lik ut når folk med Outlook mottar de.

 

Noen som har noe stalltips her til hvorfor ikke mailene ser like ut på både Windows og Mac? Er spesielt fontinnstillingene som det alltid blir rot med når man skal sende mailer til kunder..

Lenke til kommentar

Min favoritt so langt er lydinstillingene. Dei har endelig flytta det over i Windows 10 settings appen. I utgangspunktet helt greit, men OS-et har fortsatt to behaldt konseptet med standard lydenhet og standard kommunikasjonsenhet. "Settings"-appen har vel og merke ingen grensesnitt for å sette noke anna enn din standard lydenhet. So korleis ordner du det. Vel du finner den riktige magiske knappen som åpner det gamle grensesnittet. So det eg før kunne gjere med to klikk krever no ein eigen app og tre klikk. Lovely.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og nettopp derfor holder jeg meg - fortsatt - til Windows 7 Ultimate 64 Bits Edition!!

Windows 10 har ein god del andre fordeler då. Det er heller ikkje so ofte du faktisk trenger ting frå kontrollpanelet. Personlig mangler eg 2-3 ting eg av og til bruker derfrå som fortsatt er der, men er gjømt vekk inni "settings"-appen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min favoritt so langt er lydinstillingene. Dei har endelig flytta det over i Windows 10 settings appen. I utgangspunktet helt greit, men OS-et har fortsatt to behaldt konseptet med standard lydenhet og standard kommunikasjonsenhet. "Settings"-appen har vel og merke ingen grensesnitt for å sette noke anna enn din standard lydenhet. So korleis ordner du det. Vel du finner den riktige magiske knappen som åpner det gamle grensesnittet. So det eg før kunne gjere med to klikk krever no ein eigen app og tre klikk. Lovely.

Du kan høyreklikke på høyttaleren ved klokka for å komme kjapt inn på lydinnstillinger.

 

For å åpne kontrollpanelet kjapt, kan du legge til snarvei, enten på oppgavelinja, eller i startmenyen.

 

 

Angående det å skifte lydenhet. Det går an å lage hotkeys som skifter lydenhet, eventuelt kan du også lage snarveier som skifter lydenhet med ett klikk. Jeg husker ikke i farta hvordan jeg gjorde det, men det går an.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

For meg har Win10 fungert feilfritt fra dag 1. Aldri noe trøbbel, men skal være enig i at kontrollpanel / innstillinger greia bør gjøres på en mer smidig måte.

Viktig å påpeke at Win10 fungerer godt i 99.8% av tiden man benytter det. Det som skaper frustrasjonen er "de morningene bilen ikke starter og man kommer forsent til et viktig møte". Spesielt når dette kanskje skjer oftere enn med den forrige bilen man hadde. Det betyr ikke at naboen sin Toyota ikke har fungert problemfritt akkurat den morningen.

 

Det er heller ikke alltid brukerens feil når Windows 10 bæsjer litt på leggen eller brukeren har benyttet funksjonalitet som ikke nødvendigvis fungerer godt med andre ting i Windows. Programvare er ikke feilfritt og det er litt for enkelt å si "jeg har ikke opplevd det, så det må være deg". Windows10 er iterasjon med mange forbedringer. Men de innførte også nye problemer for brukerne.

 

I prosentandel kan jeg også oppsummere med at ja, 99.8% er såpas bra at jeg statistisk sett kan si at jeg aldri har problemer med Win10. Men de problemene som har viste seg har vært av mer irriterende art.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Er "tvunget" til å bruke Windows på jobb, og det fungerer stort sett greit, men jeg har noen ankepunkter.

  • Jeg har aldri brukt en Windows-maskin som klarer å håndtere tilkobling og frakobling av ekstra skjerm på en god måte. Det virker som det er helt tilfeldig om det blir riktig fra gang til gang. Ender ofte opp med å ta ut og plugge inn igjen skjermkabel, slå av og på skjerm, slå av og på pc. Gjerne alt sammen, og opptil flere ganger før dagen kan begynne. Har skjedd meg med flere ulike maskiner, OS, skjermer og tilkoblingstyper gjennom en årrekke.
  • Søkemulighetene er elendige. Det er snart 15 år siden Beagle kom til Ubuntu. Det var mektig imponerende den gangen, med indeksering av innholdet i filene. Noe seinere kom Google Desktop for Windows og gjorde mye av det samme. Den indekserte forsyne meg alt på serveren også, private mapper og alt mulig. Seinere ble Google Desktop lagt ned  :hm: Spotlight på Mac var var en helt glimrende på søk i 2007. Utrolig kraftig og enkelt å bruke. Kunne søke på ett enkelt ord, og øyeblikket etter hadde jeg et PDF-datablad åpent med rangering av forekomsten av søkeordet. Veldig tidsbesparende. Syns Spotlight er dårligere nå, men fremdeles veldig bra. Litt flere steg for å finne det jeg leter etter. Bruker Everything Search på W10 nå. Det er mye bra, men den indekserer ikke filinnhold på serveren. Og det er innholdet jeg er ute etter. Jeg dr*ter i filnavnet, det kan være xyz321qws456 for min del. Bryr meg egentlig ikke om hvor fila ligger heller, eller om det i det hele tatt er en fil. Gi meg informasjonen jeg er ute etter! F.eks list opp alle bilder tatt med kamera "xyz" med filstørrelse over 3 MB tatt i løpet av 2008 eller 2010. Frustrerende å måtte ha så dårlige søkemuligheter i Windows, når jeg vet hvor mye bedre det kunne ha vært. Ikke mye sympati å få fra kollegaer heller. De har aldri sett hva de går glipp av. Og bruker timer og dager på å navngi jpg-bilder og sortere i mapper. Hadde de kunnet gjøre det samme med e-post i Outlook, så hadde de forsyne meg gjort det også.
  • 4k-skjerm. Flott til mye, men jeg ender opp med å bytte oppløsning opp og ned avhengig av hvilke programmer jeg bruker. 4k-skjerm med lav oppløsning ser ikke bra ut. Særlig ikke etter at Windows har skalert det opp eller ned med xx prosent.

Har det litt som forfatteren her. Det er Windows jeg kan best, og det er stort sett enklest å fikse ting der. Kan gjøre mye på i Linux også, men skjønner bare en brøkdel av hva som skjer når linjene renner nedover på skjermen. "sudo apt-get install" er dog fine saker. Nesten like bra som å legge til en app på iPhone.

 

- Vel som en som har jobbet med begge deler i mange år kan jeg si at søkemulighetene var veldig gode på Windows 2000 så har det gradvis blitt dårligere. De har pakket det inn i så mye rart at det nesten har blitt ubrukelig på noen områder for teknikere men "enklere for gjenomsbrukeren".

- Ja Windows er dårlig til å huske skjermoppsett, de har fortsatt noen mil å gå ift. dette.Men det byr aldri på mange sekunder å fikse det.

- UHD har vært en greie siden det kom. For min del har det fungert helt uproblematisk i 3840x1600 på en stor monitor samt Surface Pro maskinene som har høyoppløste skjermer.

- Ellers har jo powershell mye av de samme mulighetene som "sudo apt-get install" men det er ikke like godt tilrettelagt.

 

 

Det jeg virkelig savner er følgende:

Windows patcheregimet tar i dag hensyn til mye og gir brukeren en del kontroll. Men hvorfor kan de ikke implementere noe så enkelt som at OSet analyserer ditt bruksmønster og iverksetter patching ut i fra dette fremfor "utsett til du egentlig ikke har tid men det skjer likevel" greiene.

 

Eks:

- Ikke iverksett patching kl. 08:00 på jobb bare fordi nattens vindu hadde maskinen avslått og frister har utløpt.

- Ikke restart maskinen for patching når jeg slår den på kl. 22:00 for å ferdigstille nye detaljer til den viktige rapporten til neste morgens møte.

 

Jeg sjekker ofte ting på kveldingen og det hadde maskinen forstått om den tittet på bruksmønsteret. Selv om brukeren har satt ting til å utsettes er det ingen god ting å utføre "brute force" når utsatte frister har utgått. Det er heller ikke behov for å raportere mitt bruksmønster til Microsoft da denne informasjon fint kan holdes lokalt.

 

Jeg ser med gru på følgende scenario om morningen hvor du har beregnet god nok tid til å rekke kundemøtet.

"Your car is now rebooting to apply the latest upgrade version, pls wait befor trying to drive - 20 minutes later - still at 5 minutes remaining?".

 

Ja, brukere er sløve og brukere utsetter slikt. Men i det store og hele er dette ting man ikke skal bry brukeren med, det skal bare gjøres og ikke være til bry for brukeren.

 

Gjør dette på en smartere måte:

- Maskiner står ofte ubrukt på i mange timer i løpet av døgnet hvor det heller ikke utfører en arbeidsoppgave mens brukeren er borte fra tastaturet. Analyser dette og kjør patching og oppdatering da. Igjen analyser om det er nok tid til å utføre patchingen før brukeren er målt å vende tilbake.

- Benytter brukeren funksjoner eller applikasjoner som ikke fungerer godt med neste store oppdatering, basert på QA data? Gi brukeren, basert på inventory, beskjed om dette i god tid før installasjonen iverksettes.

- Gi beskjed til brukeren via en notify om at updates, indeksering eller annet som kan gjøre maskinen litt treg pågår i bakgrunn.

 

Windows analyserer allerede ditt bruksmønter og kan fint implementere en smartere patchrutine for klient OSet. At dette ikke allerede er på plass for patching som krever en reboot eller annet som påvirker bruken forundrer meg litt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Helt enig. Har vært en sinke som har holdt igjen på XP til krampa tok meg, men hoppet endelig over til Win 10 fordi min gamle traktor krasjet. Og selv om jeg ble positivt overrasket, må jeg si, er jeg sjokkert over at, for eksempel, språk-velgeren, er i gammel oppløsning slik at den ser kornete ut på skjermen når jeg veksler mellom engelsk og norsk. Halv-ferdig. Men likevel, sjokkerende nok, best.

Lenke til kommentar

Vet du hva? Jeg oppgraderte fra 8.1 til 10, den kvelden det ble tilgjengelig, je bruker onenote, onedrive, office pakka, adobepakka, og en del spesialprogrammer med w32 "hjerne"

Sist Laptopen min krasja, var pga dvalefunksjonen I - 2008 (tror jeg det var) - sist jeg hadde en dramatisk blåskjerm, var det på grunn av en tørr kondensator på et minnekort i ei Dellmaskin- i - 2005 /6.

Maskina patches på natta, av og til sier den st den vil startes på nytt, fordi den har fått en patch som krever det.

Vi bruker macer på jobben hos meg, men sett i forhold til mengden - er Windows maskinene LANGT bedre oppdatert, og bedre oppdatert. Og det er helt udramatisk.

Lenke til kommentar

- Vel som en som har jobbet med begge deler i mange år kan jeg si at søkemulighetene var veldig gode på Windows 2000 så har det gradvis blitt dårligere. De har pakket det inn i så mye rart at det nesten har blitt ubrukelig på noen områder for teknikere men "enklere for gjenomsbrukeren".

Hva er det som er borte? Når man trykker i søkefeltet, kommer det opp en mulighet for å trykke på "search" i riobbon, der er det mange alternativer.

Lenke til kommentar

Hvis Linux er en Lamborghini, så er det en av den typen som kommer som et tomt plastskall. Så må man montere understell fra en VW-boble ved hjelp av noen tilnærmet uforståelige kommandoer, motoren fra en gammel Porsche med noen helt andre kommandoer og til slutt interiør fra Polo, der setene nesten passer...man må bare kappe av mekanismen på dem og så sveise på mekanismen fra en 1992-modell Golf. Til slutt får man beskjed om at man bare kan kjøre på steeder der det ikke er bompenger, for det fins ikke bombrikker som er kompatible med bilen. :rofl:

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...