Gå til innhold

KOMMENTAR: Hvorfor er Windows 10 så halvferdig?


Anbefalte innlegg

Jeg er hovedsaklig enig med at et grafisk grensesnitt gjør det enklere for mange å bruke et operativssystem. Men det kan også være veldig effektivt å fortelle at noen skal skrive en kommando for noe, også ordner det opp. Begge sider har sine fordeler.

 

Men, jeg synes at Linux har et godt stykke igjen å lage enda mer brukervennlig gui som da gir enda mer tilgang på Linux uten å måtte kunne så mye kommandoer.

Kanskje i noen tilfeller er grafisk bedre.

Men en kommando kan du ta copy paste på

 

Grafisk veiledning på internett involverer en haug med screenshot eller video. Funker jo, ja

 

Men ja typisk Linux er å lage kommandolinjebasert klienter først, og deretter GUI. Det er foreløpig bare sånn.

Og xorg burde strengt tatt fornyes...

 

Men Linux har en annen fordel, det er konsekvent filbasert konfigurasjon. Enkelte å "backe øpp"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men en kommando kan du ta copy paste på

 

Så lenge den passer for distro og eget oppsett som man har gjort .. Mao. trengs det en viss innsikt for å vite om det man tenker å gjøre er klokt eller ikke, hver gang man snubler over en nettside / et forum med kommandoer når man har googlet symptomer.

 

Grafisk gis man i stedet valgene og informasjon underveis. Jeg vet hva jeg foretrekker i hvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Så lenge den passer for distro og eget oppsett som man har gjort .. Mao. trengs det en viss innsikt for å vite om det man tenker å gjøre er klokt eller ikke, hver gang man snubler over en nettside / et forum med kommandoer når man har googlet symptomer.

 

Grafisk gis man i stedet valgene og informasjon underveis. Jeg vet hva jeg foretrekker i hvertfall.

program --help

 

og

 

man program

 

er begge nyttige og gir deg ofte uendelig mer dokumentasjon om hva som faktisk skjer enn et tilfeldig gui-program

Lenke til kommentar

For dere som har problemer med Windows search:

 

Har dere prød dette: https://www.howtogeek.com/99406/how-to-search-for-text-inside-of-any-file-using-windows-search/ 

 

Søk fungerer bra hos meg og søkene er raske. Søk i PDF filer er også ok.

"Sorry, we couldn't find what you were looking for."

 

Det folk ikke forstår her er at folk ikke har konstant problemer med søk. Men at det tidvis ikke fungerer som det skal.

Lenke til kommentar

"Sorry, we couldn't find what you were looking for."

 

Det folk ikke forstår her er at folk ikke har konstant problemer med søk. Men at det tidvis ikke fungerer som det skal.

Det med søk er et veldig typisk Microsoft-problem. Søk under win2000 var primitivt og tregt men det funket. Så fant MS ut at de skulle begynne å *indeksere* alt..og for at ingen skulle gå glipp av fantastisk ny funksjonalitet sørget de for at det gamle dumme søket ikke lenger virket..

 

 

Ikke misforstå, indeksering er kult det, når det virker. Problemet var at det tar *mye* ressurser og du kan ikke stole på at det finner det du trenger. Ja også at MS skal tvangsfore oss med det.. Jeg mistenker at hvis jeg skal lete etter en *.txt fil på lokal harddisk er det enklere å raskere for meg å skrive en søkestreng i PowerShell enn å la Windows sin innebygde søkefunksjon ta jobben.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så langt er Chromebooks det nærmeste de har vært en ekspansjon, og dem ser vi jo hvor bra det har gått med.

 

Det har jo kommet noe som kalles mobiltelefon også, du har ikke reflektert over hvorfor alle disse røde boksene kalt telefonkiosk er blitt borte? Vel, disse praktiske innretningene kjører for en stor del Linux (eventuelt en annen unix-klone). I tillegg har du seff. servere og infrastruktur. Det er egentlig bare på desktop Windows fortsatt er relevant. Det er nok derfor Microsoft stadig gjør sin plattform mere heterogen.

Lenke til kommentar

Øøø... Ubuntu er Linux.. <Knis>

 

Men ja, Linux er stortsett forbeholdt nerder. Og vi vil ha det slik. Da slipper vi all bloatwaren vi ikke trenger. Lada (win) funker helt greit for den som liker Lada, jeg derrimot kjører Lambourgini som i likhet med Linux er luksus for de få. Men takler du ikke kreftene går du ut i første sving.

 

Lever du på nitti-tallet ennå? De fleste klarer å beherske både mobilen sin uten å havne i grøfta og kjøre sine linux-baserte nettapplikasjoner i browseren sin. Hva browseren kjører på er egentlig ikke så relevant.

Lenke til kommentar

Hvis Linux er en Lamborghini, så er det en av den typen som kommer som et tomt plastskall. Så må man montere understell fra en VW-boble ved hjelp av noen tilnærmet uforståelige kommandoer, motoren fra en gammel Porsche med noen helt andre kommandoer og til slutt interiør fra Polo, der setene nesten passer...man må bare kappe av mekanismen på dem og så sveise på mekanismen fra en 1992-modell Golf. Til slutt får man beskjed om at man bare kan kjøre på steeder der det ikke er bompenger, for det fins ikke bombrikker som er kompatible med bilen. :rofl:

 

Hehe, minner veldig om mine få men smertefulle windows-encounters. Windows har dog den store fordelen at de fleste brukere aldri trenger å forholde seg til installasjon, Windows "bare er der" når de pakker opp den nye pc'n.

Lenke til kommentar

Hvis Linux er en Lamborghini, så er det en av den typen som kommer som et tomt plastskall. Så må man montere understell fra en VW-boble ved hjelp av noen tilnærmet uforståelige kommandoer, motoren fra en gammel Porsche med noen helt andre kommandoer og til slutt interiør fra Polo, der setene nesten passer...man må bare kappe av mekanismen på dem og så sveise på mekanismen fra en 1992-modell Golf. Til slutt får man beskjed om at man bare kan kjøre på steeder der det ikke er bompenger, for det fins ikke bombrikker som er kompatible med bilen. :rofl:

 

Linux har hatt sine doser treghet når de gikk over på gui det også.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det med søk er et veldig typisk Microsoft-problem. Søk under win2000 var primitivt og tregt men det funket. Så fant MS ut at de skulle begynne å *indeksere* alt..og for at ingen skulle gå glipp av fantastisk ny funksjonalitet sørget de for at det gamle dumme søket ikke lenger virket..

 

 

Ikke misforstå, indeksering er kult det, når det virker. Problemet var at det tar *mye* ressurser og du kan ikke stole på at det finner det du trenger. Ja også at MS skal tvangsfore oss med det.. Jeg mistenker at hvis jeg skal lete etter en *.txt fil på lokal harddisk er det enklere å raskere for meg å skrive en søkestreng i PowerShell enn å la Windows sin innebygde søkefunksjon ta jobben.

 

Er det derfor nettverksenhetssøking er tregt, fordi det er basert på indekseringen til MS?

Lenke til kommentar

Da de gikk over, heter det. Ikke når.

 

Ikke bare etter at de hadde gått over, men langt innover 2000-tallet også. Ubuntu f.eks. har vært bloat lenge. Men det kommer seg muligens noe etter hvert. Slike opplevelser gir ikke akkurat noe stødig inntrykk av OS-et. Ubuntu-gjengen får ta det inn over seg.

 

På 90-tallet så kunne folk kode. Men så tipper jeg at Ubuntu-gjengen så litt for mye snaisen CPU de kunne nytte så da ga de faen i god koding, ihvertfall en stund?

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Ikke bare etter at de hadde gått over, men langt innover 2000-tallet også. Ubuntu f.eks. har vært bloat lenge. Men det kommer seg muligens noe etter hvert.

 

På 90-tallet så kunne folk kode. Men så tipper jeg at Ubuntu-gjengen så mye snaisen CPU de kunne nytte så da ga de faen i god koding, ihvertfall en stund?

 

Det er ikke "ubuntu-gjengen" som har skylda her, tvert imot har de vel prøvd å få erstattet gode gamle xorg med noe mer moderne, uten helt å komme i mål. Rask grafikk er alltid problematisk når det krevers proprietære drivere for å få utnytta hardware og produsenten ikke leverer disse. Hvis du er gamer og har tenkt å gå over til Linux bør du tenke deg om to ganger. 

 

Hvis du plages av bloat i Ubuntu kan du velge en annen distro. Hvis du plages av updates i Windows kan du velge ... hva da? Linux :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Windows har egentlig aldri vært "ferdig". Trådprioriteringer fungerer fremdeles ikke, siden versjon 1.0. ;)

 

Om man har softwaren sin på Mac, så er vel det mye bedre. EVT, BSD skjer det interessante ting på om dagen, og er jo grunnlaget i Mac systemet nå. 4K, Itunes, Mini Format, er vel ting som skjer.

 

Vår test av GNU viser også at det har bedre performance enn Windows. (

)

Noen ganger dobbelt så bra, en 2ghz GNU PC, like "rask" som en 4ghz windows PC, mht til Jitter. (timingvariasjoner/klikk/dropouts i frames eller audio) Desverre er det ofte kritiserte aspektet av GNU, filosofien og det er vi enige i.

 

Og har prøvd å fikse dette på vårt eget BSD prosjekt: ( Summary: https://www.youtube.com/watch?v=TCw1Nvg8mAU )

Fred!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...