Gå til innhold

KOMMENTAR: Hvorfor er Windows 10 så halvferdig?


Anbefalte innlegg

Søk på filinnhold er helt essensielt for min del. Og det må indekseres fortløpende. Jeg bruker det hele tida, mange ganger hver dag. Å vente på at Windows skal lete gjennom HD hver gang jeg endrer en bokstav i søkekriteriene funker ikke.

 

Er det ingen andre som jobber slik da? Kan ikke se at noen andre her framhever slik funksjonalitet. Jeg bare undrer!?

Dette skal funke, men det funker ikke her heller.

 

Flere har problemer:

 

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-win_cortana/cannot-search-contents-of-pdf-files-using-file/0d15e80d-8dc6-4879-8356-3247614e202b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

35 år, takk! :p Vel, noe som tok meg en time ekstra, var at ikke alt er samlet, så det viste seg at en fil jeg trengte for å få i gang et annet program, som av en uforståelig årsak ikke var med i pakken til programmet, måtte hentes i et helt annet repository, og først måtte adressen legges til i en annen fil for at det skulle være mulig å laste ned derfra.

 

Det som ser ut til å være litt vanskelig å forstå for alle Linux-guruene rundtomkrig i verden, er at Linux sin største fordel, samtidig er en stor utfordring. Nemlig friheten til å velge.

 

I og med at alt er så åpent, så er det laget utallige utgaver, løsninger, forker, og vet ikke hva av det meste. Joda, du har en linux kernel i bunn, men så starter moroa. Så må man velge distribusjon, og avhengig av hvem man snakker med, så er den og den kjempebra, og alt annet er noe gammal drit. Elementary OS, Linux Mint, Arch Linux, Ubuntu, Tails, CentOS, openSUSE, Fedora, Mandriva, Gentoo, Slackware også videre.

 

Så har du ett hav av grafiske brukergrensesnitt du kan legge oppå. KDE Plasma, Gnome, Cinnamon, Mate, Xfce, Pantheon, LXOt, Budgie, Pixel, Unity, også videre.

 

Så har man valgt en Distro, og en GUI, og man er klar for å installere noen program. Da må forholde seg til en "pakkehåndterer", eller Package Manager som det heter på godt norsk.

Noen bruker APT, andre bruker YUM, enkelte har Zypper, mens Arch Linux bruker Pacman. Det morsomme her er jo så at f.eks APT bruker .deb filer, mens YUM bruker .rpm filer.

Det er jo laget grafiske brukergrensesnitt til Package Manager også naturligvis. Så er du heldig kan du bruke Elementary AppCenter, eller noe annet.

 

Så er man igang. Eller vent. Repositories. Om programmet du skal ha tak i, ikke ligger i standard repository (hva heter det på norsk forresten?), så må man legge til flere.

 

Og dette skal man så forklare til folk som når de for 10. gang den siste måneden skal koble seg til en server så må man bokstavere: "backslash backslash (nei, ikke den veien, det er frontslash, det er den knappen ved siden av viskeknappen) servernavn, (hvordan det skrives? s-e-r-v-e-r-0-1, ENTER" alle de valgmulighetene her over, og at de bare kan starte terminal/console og skrive apt-get chrome, nei vent, jeg mener yum-get chrome install, osv osv osv...

 

Hehehe, setter det kanskje litt på spissen her. Men igjen. Linux sin største fordel, er Linux sin største akilleshel. Muligheten til å velge fritt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei mister Fungus soppen. Det du her beskriver synes for meg å være hva som skjer når en blir PÅTVUNGET å bruke noe annet enn Windows.

Det er like håpløst som å skulle rydde opp i oljesøl ved å dra et anker frem og tilbake etter seg i fjæra.

 

Skal man gå over til Linux bør man være motivert til det, og å lære seg helt andre måter å jobbe på. Det er langt fra alle som vil takle en slik overgang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Windows er vel å se på som et slags minste onde blant flere, vil jeg si.

 

Det som provoserer meg mest med Windows 10 er regimet rundt tvangsoppdateringer. Det finnes innstillinger hvor du kan si til maskinen at den ikke har lov til å vekke seg selv fra dvale for å få gjort oppdateringer på nattestid. Det fungerer bra, frem til neste gang maskinen oppdaterer seg på dagtid. Da nuller den ut igjen den innstillingen som du gjorde, og gir seg selv tillatelse igjen til å oppdatere seg på nattestid. Der finnes ennå dypere metoder også, hvor du disabler enkelte services, og gjør enda mer detaljerte bestrebelser på å holde maskinen fra å restarte seg selv vilkårlig. Disse også nuller Windows selv ved første anledning. Effektivt sett tvinger den igjennom oppdateringsregimet sitt, såfremt du har det minste fjom av en tilkobling mellom maskinen og det åpne internett... Det er provoserende at de later som de har mekanismer for å disable oppdateringer om natten. Men første gang de får sjansen, så nuller de de innstillingene som du har gjort på dette. Det er ikke fair.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Windows halvferdig?

Windows har vært «halvferdig» siden Windows 2.1 Neste versjon skulle bli bedre. Så kjøpte jeg den, nok et halvferdig produkt osv, osv.

Skal Microsoft leve videre så må de fortsette å levere «halvferdige» produkter - med lovnader om at neste versjon som vi kan kjøpe skal bli nesten perfekt, ellers stopper businessen.

Min oppfatning er at Microsoft kan men leve (godt) av - ikke med.

Lenke til kommentar

Det betyr vel at du ikke bruker indeksering av filer m/innhold? For det fantes ikke i W2000 så vidt jeg kan skjønne. Finnes ingen god løsning for Windows i dager heller, i hvert fall ikke noe jeg har sett. Prove me wrong, for jeg skulle så gjerne hatt det.

 

Søk på filinnhold er helt essensielt for min del. Og det må indekseres fortløpende. Jeg bruker det hele tida, mange ganger hver dag. Å vente på at Windows skal lete gjennom HD hver gang jeg endrer en bokstav i søkekriteriene funker ikke.

 

Er det ingen andre som jobber slik da? Kan ikke se at noen andre her framhever slik funksjonalitet. Jeg bare undrer!?

 

Et konkret eksempel: Jeg jobber en del med ymse mikrokontrollere. Det innebærer finlesing av datablader, for å finne ut hva som skal skrives og leses i ulike registre. F.eks. PIC16F684 PIC16F684 14-Pin Flash-Based, 8-Bit CMOS Microcontrollers with ...ww1.microchip.com/downloads/en/devicedoc/41202c.pdf Filnavnet er altså 41202c.pdf, og den befinner seg et eller annet sted på pc-en min. Jeg er ute etter informasjon om registeret "OPTION_REG". Med Spotlight på Mac tar det kun noen sekunder å finne riktig pdf, åpne den og markere de 11 forekomstene av ordet. Og da har jeg ikke fortalt Spotlight verken navnet på kretsen, navnet på fila eller type fil. Kun søkt på "option_reg".

Det er en veldig effektiv måte å finne informasjon på. For en del år tilbake ville jeg bladd side opp og side ned i papirdatablader og bøker.

Joda jeg har lekt med indeksering (som heller ikke alltid er en god og stabil funksjon) siden det kom i Windows.

Å søke på filinnhold er noe de fleste teknikere gjør og sikkert en del utviklere og andre.

 

PS.

Det har helt klart skjedd forbedringer ift. hva man kan søke opp og når det virker så er det lynraskt. Men som flere andre er det innhold som jeg vet at er i filer som indekseres på innhold som ikke alltid fungerer. Man gjør det da på andre måter så det er ingen big issue.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Kunne dere ikke bedt Microsoft om en uttalelse? Hadde jo vært interessant (tror jeg, men faren er vel medietrente uttalelser som har null reell verdi).

 

Dere er ihvertfall ikke alene om å lure på mange av de løsningene som er i et eller ganske bra os.

Lenke til kommentar

En maskin kan aldri vekke seg selv fra dvale (hibernate) (eller er det noe moderne greier?). Du mener sikkert sleep.

 

Jo, den kan dessverre vekke seg selv, både fra dvale og fra sleep.

 

Konseptet heter "wake timers", og finnes i alle fall i Windows 10 og Windows 8, tror jeg. Jeg tror det er et slags opplegg som krever støtte både i BIOS og i OS-et. Men inntrykket mitt er at alle nye maskiner har støtte for dette i BIOS, slik at det i praksis er standard funksjonalitet.

 

Windows Update bruker "wake timers" for å sette opp oppdateringstidspunkter for seg selv, fortrinnsvis om natten. Disse vil vekke maskinen, både fra sleep og fra dvale.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er jo bare å be windows å aldri gå i dvale eller i dvale etter veldig lang tid.

Min maskin går aldri i dvale men slår av skjermen etter 2 timer.

 

Til info: Jeg kjører Laptop tilknyttet vegguttak 24/7 - slik at laptop burde ha anledning til alltid å være fulladet om alt hadde fungert.

Jeg har gitt opp å feilsøke det. Har byttet batteri til nå, men ikke forsøkt et annet powersupply på laptop. Dette er innstillingene jeg kjører når hendelsene skjer:

 

post-30484-0-74921800-1552389626_thumb.jpg

 

Så hva er feil?

 

1. Innstilling, jeg tror ikke det..

2. Batteri nr. 2 er feil på, aldri helt umulig. Men det er nykjøpt.

3. Powersupply, ikke testet.

 

Hvorfor klarer Laptop å holde på strømmen når jeg kjører youtube-video? Men stenger ned Win10 i dvale straks jeg stenger ned youtube-video etter f.eks. 15 sekunder til  et par minutter elns.

Endret av G
Lenke til kommentar

Nå har Microsoft hatt Windows OS'et sitt under utvikling i langt over 20 år. Men likevel så finner jeg fortsatt mangler:

 

1. Treghet i å laste inn aktuelle nettverksenheter

 

2. Man har en rødmerkingsfunksjon i Filbehandler som forteller brukeren at disk C: snart er full, men det fordrer at man faktisk åpner filbehandler for å oppdage det. Før eller siden så vil jo brukeren gjøre det, men det er ikke alltid den åpnes i Min datamaskin-modus, men kanskje direkte dypt i filstrukturen og da ser man det jo ikke før "lenge etterpå" inntil man har åpnet Min datamaskin-modus av filbehandler. Her hadde det vel vært fornuftig med gode varsler, som bruker kan velge å slå av om ønskelig.

Pluss det mangler en oversikt gitt via en slik varselfunksjon som kan fortelle historikken på hvilke programmer som har generert ekstra data på disken. Man kan nytte tredjepartsverktøy ala:

 

https://sourceforge.net/projects/windirstat/

 

Men Windows mangler selv et slikt oversiktsverktøy. Og på tross av at man laster ned dette verktøyet så blir man ikke klokere på at det kan være et eller annet program som generer mye data i en Temp-folder dersom disse er mye av litt mindre filstørrelser.

 

Altså en historikkfunksjon som kan indikere hvor problemet ligger er helt fraværende i dagens Windows, tross alle årenes utvikling som kunne ha funnet sted.

Lenke til kommentar

 

1. Innstilling, jeg tror ikke det..

2. Batteri nr. 2 er feil på, aldri helt umulig. Men det er nykjøpt.

3. Powersupply, ikke testet.

 

Hvorfor klarer Laptop å holde på strømmen når jeg kjører youtube-video? Men stenger ned Win10 i dvale straks jeg stenger ned youtube-video etter f.eks. 15 sekunder til  et par minutter elns.

 

Ikke lest alt du skrev, men ut fra det du beskriver er det to ting jeg tenker kan være tilfelle: 

- at du ikke opplever sleep men bare skjermsparer?

- at feil på batteri el.l. gjør at maskinen opplever at den er fri for strøm, og slår seg av. 

 

Den siste forklaringen forklarer ikke youtube-videoene som holder liv i maskinen, men det gjør kanskje den første forklaringen. 

Forøvrig gjelder det vel her som ellers, at det finnes mer avanserte strøminnstillinger i det gamle kontrollpanelet, og at noen av dem kan slå inn på tross av det som står her.

Lenke til kommentar

Kan med hånden på hjertet si at jeg ikke trives i Event Viewer loggene. Finner noe slik der:

 

post-30484-0-93439800-1552392668_thumb.jpg

 

Edit:

Satan da. Det er jo ikke noe annet enn en logg på når jeg slo av maskinen i natt ved å manuellt velge Sleep og når jeg slo den på i dag morges, tolker jeg det til.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jo, den kan dessverre vekke seg selv, både fra dvale og fra sleep.

 

Konseptet heter "wake timers", og finnes i alle fall i Windows 10 og Windows 8, tror jeg. Jeg tror det er et slags opplegg som krever støtte både i BIOS og i OS-et. Men inntrykket mitt er at alle nye maskiner har støtte for dette i BIOS, slik at det i praksis er standard funksjonalitet.

 

Windows Update bruker "wake timers" for å sette opp oppdateringstidspunkter for seg selv, fortrinnsvis om natten. Disse vil vekke maskinen, både fra sleep og fra dvale.

Ok, det er jeg ganske sikker på at ikke min maskin har støtte for. Jeg ser på skjermbildet fra brukeren G lenger ned på siden her, at det kan slås av.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...