Gå til innhold

KOMMENTAR: Hvorfor er Windows 10 så halvferdig?


Anbefalte innlegg

Hvis Linux er en Lamborghini, så er det en av den typen som kommer som et tomt plastskall. Så må man montere understell fra en VW-boble ved hjelp av noen tilnærmet uforståelige kommandoer, motoren fra en gammel Porsche med noen helt andre kommandoer og til slutt interiør fra Polo, der setene nesten passer...man må bare kappe av mekanismen på dem og så sveise på mekanismen fra en 1992-modell Golf. Til slutt får man beskjed om at man bare kan kjøre på steeder der det ikke er bompenger, for det fins ikke bombrikker som er kompatible med bilen. :rofl:

Haha. Dagens

Rett og slett priceless :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er den rareste artikkelen jeg har lest. Journalisten sverger til Windows, men hele artikkelen oppleves som en lang klagesang. Etter å ha lest både den og kommentarene, stiller jeg meg spørrende til hvorfor folk fortsatt har Windows. Har nettopp kjøpt meg en surface. Ikke åpnet den enda, men tror jeg skal bytte den tilbake etter å ha lest alt dette. Har vært på mac stort sett de siste 15 åra. Nærmeste jeg kommer bugs og kluss er badeballen i 2-4 sekunder en sjelden gang. Bruker alt fra office til adobe, logic, final cut og bøttevis av andre programmer. Vanskelig å bli overbevist om å prøve meg på windows igjen nå. 

Lenke til kommentar

Etter 35 år med MS-DOS, OS-2 og diverse Windows? Vel... Å gå på Ubuntu uten å vite noe som helst om Linux (annet enn å ha brukt noen Pi-er til en helt begrenset bruksområde med gode anvisninger) og så skulle sette opp en maskin som fungerte med 5-6 mindre brukte programmer (hvilke kan være det samme), krevde ganske mange timers fikling og googling. Det er veldig lite som er logisk og intuitivt i de kommandolinjegreiene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Etter 35 år med MS-DOS, OS-2 og diverse Windows? Vel... Å gå på Ubuntu uten å vite noe som helst om Linux (annet enn å ha brukt noen Pi-er til en helt begrenset bruksområde med gode anvisninger) og så skulle sette opp en maskin som fungerte med 5-6 mindre brukte programmer (hvilke kan være det samme), krevde ganske mange timers fikling og googling. Det er veldig lite som er logisk og intuitivt i de kommandolinjegreiene.

 

bash er vel et logisk konsistent språk?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg syntes ikke det. Ikke hvis man ikke har noen erfaring med det fra før av.

 

Men det samme gjelder  jo for dos og den slags også. Du sa du hadde 30 års erfaring, da er du jo litt forutinntatt med hva som er logisk. Hva var ulogisk med bash?

Lenke til kommentar

35 år, takk! :p Vel, noe som tok meg en time ekstra, var at ikke alt er samlet, så det viste seg at en fil jeg trengte for å få i gang et annet program, som av en uforståelig årsak ikke var med i pakken til programmet, måtte hentes i et helt annet repository, og først måtte adressen legges til i en annen fil for at det skulle være mulig å laste ned derfra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Windows 10 virker 'halvferdig' fordi det aldri rekker å bli eldre enn 6 måneder gammelt før Microsoft kommer med ny versjon.

 

Fordelen med dette er en jevn strøm av nyttige/viktige/kule funksjoner. Ulempen er at W10 aldri rekker å bli 'modent'. Ting som kontrollpanelet burde kanskje bli modernisert i et stykke, i stedet kommer oppdateringene i større og mindre stykker. Bytte av strømprofil skjer fortsatt i den gamle delen av kontrollpanelet men veien dit går nå om 'instillinger'.

 

 

 

Windows update derimot er bare dårlig. Eneste måten å kontrollere galskapen er å sette opp eget domene med WSUS/SCCM infrastruktur.. Selv i 'amatør modus' burde brukerne fått en ukes frist med VELDIG tydelige varsler før maskinen eventuelt restartet automatisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Win10 er vel "beste" siden XP dagene.  

Har egentlig lite å klage på, men har en megabug jeg ikke er kompetent på å fikse:  

 

Ved hvert eneste søk i en folder i hva som vel er " (file?)explorer" vil søket kræsje og hele oppgavelinjen nede og annet i bakgrunnen restartes. PC'en funker, men søkereslutatet forsvinner. Har hatt det i månedsvis. Straks søket nærmer seg 80% ferdig så kan du banne på at det kræsjer, så finnes ikke filene raskt så er du rimelig stuck.  

 

Det finnes mye "explorer crashing", men jeg har ikke funnet mye på akkurat mitt problem. PC'en er ikke noe avansert eller satt opp på noen spesiell måte. Er en Asus laptop av ca 2018 modell. 

Lenke til kommentar

 

 

Kan ikke fordra Windows, men det som fungerer best i dagens market. Hadde blitt bedre med litt konkuranse. Ubuntu er dritt & Linux er forbeholdt datanerder.

Hvilket år lever du i 2006?

Som bruker av Linux på desktop i 4 år, før jeg nå bruker Windows pga spill og at ikke siste versjon av Ubuntu Studio fungerer, kan jeg egentlig støtte uttalelsen om at vanlig ubuntu ikke er brukbar. Elendig GUI. Ingen grunn til å reagere sånn. Men det finnes Ubuntu-varianter med bedre GUI, som f.eks. Xubuntu. Det er mulig Plasma også er bra, men jeg har ikke testet.

 

 

 


Etter å ha lest både den og kommentarene, stiller jeg meg spørrende til hvorfor folk fortsatt har Windows.
Spill.

 

 


Etter 35 år med MS-DOS, OS-2 og diverse Windows? Vel... Å gå på Ubuntu uten å vite noe som helst om Linux (annet enn å ha brukt noen Pi-er til en helt begrenset bruksområde med gode anvisninger) og så skulle sette opp en maskin som fungerte med 5-6 mindre brukte programmer (hvilke kan være det samme), krevde ganske mange timers fikling og googling. Det er veldig lite som er logisk og intuitivt i de kommandolinjegreiene.
Så problemet var ikke å sette opp en VM, men installere programmer som ikke lå i pakkesystemet? Sistnevnte er, helt riktig, et vedvarende problem. Førstnevnte får du ferdigpakket her: https://www.osboxes.org/vmware-images/ (disclaimer: jeg har ikke prøvd å laste ned noe derfra.)
Lenke til kommentar

35 år, takk! :p Vel, noe som tok meg en time ekstra, var at ikke alt er samlet, så det viste seg at en fil jeg trengte for å få i gang et annet program, som av en uforståelig årsak ikke var med i pakken til programmet, måtte hentes i et helt annet repository, og først måtte adressen legges til i en annen fil for at det skulle være mulig å laste ned derfra.

Men dette er ikke noe du trenger å gå inn i kommandolinjen for å gjøre. Jeg bruker en pakkebehandler som heter Synaptic til det. Guide: https://linuxappfinder.com/addrepo

 

Riktignok er det en svakhet med linux på desktop, at når man skal starte et GUI-program, og det ikke starter pga en feil, så skrives feilmeldingen til terminalen, og den er ikke åpen. Man må derfor kjøre programmet via terminalen for å se feilmeldingen. Men dette er akkurat som i DOS: man bare skriver navnet på programfila og trykker enter.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Da vil jeg våge å påstå at problemet sitter mellom tastaturet og stolen.

Ja dette skjønte ikke jeg heller. For å sette opp min linux måtte jeg laste den ned fra nettet til en USB og ta reboot til denne slik man må også med Windows. Derfra måtte jeg svare på hvilket språk og tastatur jeg ville ha. Litt etter hadde jeg en fungerende PC.

Og da jeg skulle sette opp en VM lastet jeg den først ned via det innebygde reportoaret og startet VM'en.

Bob's your uncle, og alt det der.

 

Som bruker av Linux på desktop i 4 år, før jeg nå bruker Windows pga spill og at ikke siste versjon av Ubuntu Studio fungerer, kan jeg egentlig støtte uttalelsen om at vanlig ubuntu ikke er brukbar. Elendig GUI. Ingen grunn til å reagere sånn. Men det finnes Ubuntu-varianter med bedre GUI, som f.eks. Xubuntu. Det er mulig Plasma også er bra, men jeg har ikke testet.

Mulig du snakker om Unity da. Men Unity sugde så hardt at Ubuntu selv sluttet med det for ikke lenge siden. Nå leveres Ubuntu med Gnome som standard (igjen).

Jeg sluttet selv med Ubuntu for lenge siden da de introduserte unity som desktop da det var langt på vei ubrukelig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Riktignok er det en svakhet med linux på desktop, at når man skal starte et GUI-program, og det ikke starter pga en feil, så skrives feilmeldingen til terminalen, og den er ikke åpen. Man må derfor kjøre programmet via terminalen for å se feilmeldingen. Men dette er akkurat som i DOS: man bare skriver navnet på programfila og trykker enter.

 

Nå flisespikker jeg veldig, men dette er vel kun på grunn av sedvane for folk som skriver Linux-programmer, og det finnes GUI-programmer som viser alle feilmeldinger i GUI-dialogbokser ogsås.

 

Det hadde ikke vært noe i veien for at alle feilmeldinger blir vist i en dialogboks, det blir bare aldri programmert slik i Linux. Et par selektive Windows-programmer viser også kun feilmeldinger i kommandovinduet, men de hører til sjeldenhetene og har ofte sterk UNIX-arv.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...