Jump to content
NTB - digi

Musk stenger butikker og vil bare selge Tesla over nett. – Det er 2019

Recommended Posts

Jeg tror få vil merke noe særlig forskjell. 82% handler angivelig Teslaen sin på nett uansett. De resterende ville nok kjøpt på nett de også om de ikke hadde muligheten til å prøvekjøre og prate med en selger.

 

Men de 6% høres overdrevet ut. Er det inkludert alle servicesentrenes kostnader? Service, vask, lokale osv? Siden de sier at servicen skal styrkes så antar jeg disse sentrene som har hatt dobbeltrolle som både servicesenter og butikk, vil spare veldig lite på å kvitte seg med selgere og "butikkdelen" der det er mulig å skille ut. Jeg vil tippe at de stort sett beholder lokalene sine og utvider til mer service. Altså flere servicefolk på bekostning av antall selgere. Selgerne vil nok bli færre og få ny stillingstittel. F.eks informasjonssenterarbeider. Det er disse som tar med seg et knippe biler på messer og sånt, tar i mot service-henvendelser osv.

Share this post


Link to post

Høres helt på tryne ut. Bil er en stor investering, ikke noe jeg ville kjøpt "usett" på internett. Heller ikke alle kjenner noen med en tesla de kan prøvekjøre.

  • Like 5

Share this post


Link to post

Høres helt på tryne ut. Bil er en stor investering, ikke noe jeg ville kjøpt "usett" på internett. Heller ikke alle kjenner noen med en tesla de kan prøvekjøre.

Måten de fikser det på er jo at du kan levere den tilbake kostnadsfritt innen 7 dager/1600 km. Ganske styrete hvis man er veldig usikker.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Måten de fikser det på er jo at du kan levere den tilbake kostnadsfritt innen 7 dager/1600 km. Ganske styrete hvis man er veldig usikker.

Dette hadde fungert om bilene stod i kø. Men når man må vente 3-6 måneder på en bil, og man trenger en bil for å fungere i hverdagen, så er det litt kjipt å måtte gå igjennom denne prosessen. Det vil nok gjøre at mange heller kjøper noe de kan prøvekjøre. 

 

Men man kan vell fremdeles prøvekjøre bilene, fra disse utstillings-stedene? Ala Polestar? 

Share this post


Link to post

Måten de fikser det på er jo at du kan levere den tilbake kostnadsfritt innen 7 dager/1600 km. Ganske styrete hvis man er veldig usikker.

Så jeg må altså ha finansiering på plass for å i det hele tatt prøvekjøre bilen. Da er det helt klart lettere å bare velge en annen bil i stedet. Alternativene til Tesla begynner å bli flere etterhvert

  • Like 2

Share this post


Link to post

Så jeg må altså ha finansiering på plass for å i det hele tatt prøvekjøre bilen. Da er det helt klart lettere å bare velge en annen bil i stedet. Alternativene til Tesla begynner å bli flere etterhvert

Virker nesten sånn, ja. Tenker nesten at det må komme noe slags andre alternativ. En ting er å bestille på nett, men prøvekjøring er viktig for mange. Burde finne en måte å ha testbiler stående på service-senterne.

 

82% er uenig med deg :D

82% av Teslakjøpere. Hvorav svært mange har bestilt for å være tidlig ute og ikke har hatt mulighet til å prøvekjøre. Litt misvisende tall egentlig hvis formålet er å vise hvor mange som ønsker å prøvekjøre. Edited by Nimrad
  • Like 1

Share this post


Link to post

Høres helt på tryne ut. Bil er en stor investering, ikke noe jeg ville kjøpt "usett" på internett. Heller ikke alle kjenner noen med en tesla de kan prøvekjøre.

 

Det er litt spesielt at når det kommer til bil så er det så viktig for folk å prøve før kjøp. Man får ikke prøvd ett hus hvis man bygger nytt, man får stort sett ikke prøvd datamaskiner, ski, feriereiser, sykler, stereoanlegg, telt, motorsager eller gressklippere før man kjøper - for å nevne noe :) Med internett er det stor tilgang til tester og vurderinger gjort av andre, og dette burde redusere behovet for prøvekjøring. Prøvekjøring har fortsatt

en verdi, og i en perfekt verden burde alt man kjøpte kunne prøves på forhånd, men vi lever i en verden der man må prioritere og tror generelt at prøving før kjøp "koster mer enn det smaker".

Share this post


Link to post

Jeg prøver da virkelig både datamaskiner, ski, sykler, stereoanlegg, +++ før jeg kjøper. Jo, man får jo selvsagt ikke et 100 % realistisk bilde av produktet, men det får du heller ikke på en times prøvetur med en ny bil heller.

 

PS. "Prøvekjøring" av hus kalles visning ;)

  • Like 4

Share this post


Link to post

Vi får se hvordan dette faktisk vil påvirke butikkene i Norge.

 

Mitt inntrykk er at det er først og fremst de rene butikkene som påvirkes. Altså de lokasjonene der det ikke leveres ut biler eller drives med service, og som altså kun driver med prøvekjøringer og salg. Og om jeg ikke tar feil har vi ikke en eneste slik butikk i Norge.

 

Mulig de vil endre litt på butikkene, flytte noen folk og kanskje si opp noen folk, men det er ikke sikkert endringene i Norge vil være spesielt merkbare.

Share this post


Link to post

Så jeg må altså ha finansiering på plass for å i det hele tatt prøvekjøre bilen. Da er det helt klart lettere å bare velge en annen bil i stedet. Alternativene til Tesla begynner å bli flere etterhvert

 

Dette er ganske lett, det fikser du med ett par tastetrykk på nettsiden. Så får du ja eller nei. Ikke alt er så vanskelig som en skal ha det til altid. De gjør sin greie, det passer ikke alle. Og alle kan ikke kjøre Tesla. Så det fungerer :) 

Share this post


Link to post

Mitt inntrykk er at det er først og fremst de rene butikkene som påvirkes. Altså de lokasjonene der det ikke leveres ut biler eller drives med service, og som altså kun driver med prøvekjøringer og salg. Og om jeg ikke tar feil har vi ikke en eneste slik butikk i Norge.

 

Det ser ut som du har rett i det. Kun service-steder som også har salgsfunksjon

https://www.tesla.com/no_NO/findus/list/stores/Norway

https://www.tesla.com/no_NO/findus/list/services/Norway

 

Uten å ha telt, ser det ut som den amerikanske lista over salgssteder er mye lengre enn lista for service-steder:

https://www.tesla.com/no_NO/findus/list/stores/United+States

https://www.tesla.com/no_NO/findus/list/services/United+States

Share this post


Link to post

Virker fornuftig.

Det later til at strategien er å kutte kostnader i alle ledd som ikke bidrar til å gi kundene et bra produkt. Kostnader til salg og markedsføring kuttes til et minimum. Produktutvikling har førsteprioritet.

Dette er musikk i ørene til mange av oss ingeniørnerder.

Edited by Jan Kjetil Andersen
  • Like 2

Share this post


Link to post

Høres helt på tryne ut. Bil er en stor investering, ikke noe jeg ville kjøpt "usett" på internett. Heller ikke alle kjenner noen med en tesla de kan prøvekjøre.

Nesten alle kjøper Tesla på nett i dag.

 

Og etter hvert blir det ikke akkurat vanskelig å få sett en Tesla. Og man vil garantert kjenne noen som kan gi en prøvekjøring. Eller man kan levere tilbake innen en uke hvis man ikke er fornøyd.

Share this post


Link to post

Hvis det stemmer at de kun skal kvitte seg med de rene butikkene (uten service) så blir ingen av de norske stedene nedlagt. Regner med de utdyper hva de tenker å gjøre i Norge snart.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...