Jump to content

Jan Kjetil Andersen

Medlemmer
  • Content Count

    139
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

284 :)

About Jan Kjetil Andersen

  • Birthday 09/29/1959

Profile Information

  • Kjønn
    Ikke oppgitt

Recent Profile Visitors

938 profile views
  1. De fleste vet at hydrogen er vårt letteste grunnstoff, men dette er bare halve historien. Problemet er at hydrogen ikke kan kondenseres til flytende form ved vanlig temperatur. kritisk punkt er så lavt som 33 Kelvin (minus 240 Celsisus). Dette betyr at man må bruke store, og svært solide og tunge tanker for å oppbevare det under høyt trykk. Et annet problem er at hydrogenmolekylet, H2, er så lite at det er vanskelig å unngå lekkasjer.
  2. Det har vært snakk om hydrogen til kjøretøy lenge, men etter at vi fikk litiumbatterier, er nisjen hvor hydrogenkjøretøy er en fordel, forsvinnende liten. Det er langt lettere å se ulempene enn fordelene med hydrogen: -Energibruken ved elektrolyse og brenselcelle er 2-3 ganger høyere enn tilsvarende for batterielektiske kjøretøy. -Hydrogen er farlig å dyrt å frakte til fyllestasjonene -Hydrogen er vanskelig å lagre på fyllestasjonene -Hydrogen er farlig å lagre i de kjøretøy som skal bruke det. Fordelene er vanskelig å få øye på.
  3. "Hmmm, har du tenkt igjennom dette? En bråstans med konstant 1G de-akselerasjon vil ha en stopplengde på 125 meter." Om alle vognene kjører i 50 m/s, og det er 150 meter mellom dem, vil aldri vognen foran bråstoppe på 0 meter. Man vil derfor i praksis kunne tillate mye lengre bremsestrekning enn 150 meter.
  4. "Hvordan trafikk-delingen skal skje når man nærmer seg stasjonene er for meg vanskelig å forstå." Man klarer dette utmerket på alle verdens jernbanestasjoner selv om man da må håndtere den ekstra kompleksiteten det er med vogner som går på skinner. Vognene i slike tunneller kan fordele seg i parallelle tunneller på samme måte som tog fordeler seg i parallelle jernbanespor. Alle vogner stopper ikke nødvendigvis på alle stasjoner. Kun de som skal stoppe penses inn på et av parallellsporene ved stasjonen. Dette lar seg enkelt løse, det er langt fra rakettforskning.
  5. Hyperloop er et konsept i utvikling. Selv om det på ett eller annet tidspunkt er blitt nevnt at det kan være fornuftig med minimum 30 sekunder mellom vognene, kan ikke det tas som en absolutt begrensende faktor i all framtid. Kjører vognene med 50 meter i sekundet så vil det være 150 meter, minus vognlengden, mellom dem. om man har en hvert tredje sekund. Det bør være fullt mulig å styre dette på en sikker måte med moderne kontrollteknikk. Med en vogn hvert tredje sekund, og 16 passasjerer i hver, vil transportkapasiteten være langt over hva man forestiller seg at behovet noen gang vil bli.
×
×
  • Create New...