Gå til innhold

Snakke om religion i barnehagen


Anbefalte innlegg

Heisann, jeg er student og har fått i oppgave om å snakke om religion i barnehagen. Det og at jeg skal snakke med 5-6 åringer er alt jeg vet. Lurer bare på om noen her kan hjelpe meg med et par ting ettersom jeg ikke er helt inni religion, og spesielt ikke på barnehagealder.

 

Er det noen som har forslag til enkelte ting jeg bør ta med/ ikke ta med? Til nå så har jeg kun tenkt å snakke om de har noen religioner hjemme, eller om de har noe de tror på selv. Kanskje litt om livet etter døden?

 

Jeg skal snakke minst mulig og la gruppa filosofere rundt spørsmålene jeg stiller. Alle tipps hjelper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Heisann, jeg er student og har fått i oppgave om å snakke om religion i barnehagen. Det og at jeg skal snakke med 5-6 åringer er alt jeg vet. Lurer bare på om noen her kan hjelpe meg med et par ting ettersom jeg ikke er helt inni religion, og spesielt ikke på barnehagealder.

 

Er det noen som har forslag til enkelte ting jeg bør ta med/ ikke ta med? Til nå så har jeg kun tenkt å snakke om de har noen religioner hjemme, eller om de har noe de tror på selv. Kanskje litt om livet etter døden?

 

Jeg skal snakke minst mulig og la gruppa filosofere rundt spørsmålene jeg stiller. Alle tipps hjelper.

Synes barn skal slippe slik mas om religion, ingen på barnehagealder har godt av å høre slik. Bibelen burde det blandt annet være 16 års aldersgrense på da det står mye sykt i den boken, samme med Koranen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Viktigste er vel å nevne at religion er noe personlig og at man har lov til å tro det man ønsker uavhengig av hva andre tror. Slik at de ikke nødvendigvis blir påprakket noe fra foreldrene.

Jeg er da helt uenig. Jeg mener det er opp til foreldrene å lære opp barna om hva de bør tro og ikke tro. Om foreldrene er kristne, så synes jeg også barnet skal kunne få lov å være religiøs, uavhengig av hva barnehage/skole eller noen annen burde mene. Som det nevnes er det en privatsak jeg mener ingen utenom foreldrene har noe med.

 

At staten skal begynne å lære barna mine hvordan å tenke, det synes jeg er latterlig. Om jeg ønsker å lære mitt barn opp til å være muslim så må jeg få lov til det, så kan barnet selv bestemme når han/hun er voksen om de ønsker å videreføre sin tro eller ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Bedre å oppfordre barna til å tenke selv i stedet for å bli hjernevasket av religiøse foreldre.

Det er din mening om saken, ikke foreldrenes. Det er foreldrene som skal oppdra ungen, og da mener jeg det er på sin plass at de også kan bestemme hvilken religion barnet skal være i fra fødsel. Så kan barnet velge å slutte å tro ved 18års alderen.

Lenke til kommentar

Det er din mening om saken, ikke foreldrenes. Det er foreldrene som skal oppdra ungen, og da mener jeg det er på sin plass at de også kan bestemme hvilken religion barnet skal være i fra fødsel. Så kan barnet velge å slutte å tro ved 18års alderen.

Du ønsker å FJERNE barna sin mulighet til å si at nei, dette tullet tror de ikke på? De MÅ være med i kirken eller moskeen eller synagogen hvis foreldrene mener at de skal gjøre det og du mener at de har rett til å TVINGE dette på barna sine? 

 

Er du sadist eller ønsker du bare å frata barn all slags mulig evne til å bestemme over sitt eget liv? 

 

Du er basically for hjernevasking. Bravo!

 

Før du prøver å si at jeg ikke vet hva jeg snakker om: mine foreldre prøvde HARDT å TVINGE meg til å være muslim. Søndagsskole, koranen, you fucking name it. Gikk JÆVLA DÅRLIG, og det er direkte BARNEMISHANDLING. 

 

La barn være BARN FOR FAEN, de trenger ikke å høre om at de skal pines for alltid hvis de ikke tror riktig! BARN TAR SLIKE TRUSLER VELDIG BOKSTAVELIG. Når du sier metaforisk at de vil brenne i helvete for evig tid så tror de VELDIG OFTE at det er faktisk det som kommer til å skje, for dumme unger, de STOLER OG TROR på deg som forelder og at du skal bry deg om dem og passe på dem, ikke hjernevaske dem etter det du mener er rett å tro på. 

 

Foreldre som tror at barna er DERES EIENDOM som de kan gjøre hva de vil med really rubs me the wrong way!

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Vel personlig har jeg alltid lurt på hvorfor Noahs ark er den mest populære barnefortellingen. Jeg har en kristen bror og han har 2 kristne barneleker og de er begge Noahs ark. Ofte vinkler de det jo som at Gud redder Noahs familie og 2 av hvert dyr. Men ikke at poenget med Noahs ark fortellingen er at Gud utsletter alt annet liv på jord. Prøver de virkelig å få Gud til å fremstå som snill her? Eller vil de egentlig at barna skal vite at "Gud kan drepe alt og alle på jord når som helst om han vil. Så vær snill". Jeg har spurt han, andre kristne som Jehovas vitner som kom på besøk osv, men har ikke fått noen tilfredstillende svar. Så dette kan være en interessant ting å ta med. Kan jo se om det er noe lignende i andre religioner. Hvilke fortellinger/leker de fokuserer mot barna. Og hvorfor.

Endret av ili
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Er du sadist eller ønsker du bare å frata barn all slags mulig evne til å bestemme over sitt eget liv? 

 

Nå tenker jeg du bør telle til ti, og slappe helt av. 

 

Jeg forstår godt at du er forbanna over mitt innlegg, og mine meninger om denne saken, du har full rett til å være uenig i. 

 

Men min meninger er at det er foreldrene som vet best om hva barna deres trenger. Om det er religion, hvor barnet skal gå på skolen osv. Om barnet behandles dårlig så skal det selvsagt være mulig for systemet å fange det opp. Jeg sier overhode ikke at tvang er foreldre skal kunne gjøre, men jeg mener at barnet bør få velge om vedkommende ønsker å forsette sin tro etter fylt 18 år, da er vedkommende myndig og har mulighet til å forme egne meninger om saken. 

 

Jeg mener som sagt at foreldre har rett til å fortelle og lære opp barna sine slik de måtte ønske så lenge det ikke er utover lovens grenser. Jeg er selvsagt ikke for at barn blir mishandlet, men det er jo søren meg ikke religionen som gjør, men de enkelte foreldrene som tror at det er greit å slå barna. 

 

Jeg ble selv oppvokst som muslim, og har mange av verdiene fremdeles, men jeg er ikke praktiserende, det var mitt valg, selv om min far ønsket at jeg skulle være praktiserende, så føltes det ikke riktig. Dette fant jeg ut av i ungdomsårene, opp mot jeg fylte 18, og bestemte meg en god stund før at dette ikke var for meg. 

 

Så at du kaller meg en sadist and what not får være, du har opplevd noe forferdelig som følge av noen foreldre som absolutt ikke burde få lov å oppdra sine barn på den måten, men det representerer ikke helheten i bildet. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Jeg er da helt uenig. Jeg mener det er opp til foreldrene å lære opp barna om hva de bør tro og ikke tro. Om foreldrene er kristne, så synes jeg også barnet skal kunne få lov å være religiøs, uavhengig av hva barnehage/skole eller noen annen burde mene. Som det nevnes er det en privatsak jeg mener ingen utenom foreldrene har noe med.

 

At staten skal begynne å lære barna mine hvordan å tenke, det synes jeg er latterlig. Om jeg ønsker å lære mitt barn opp til å være muslim så må jeg få lov til det, så kan barnet selv bestemme når han/hun er voksen om de ønsker å videreføre sin tro eller ikke.

 

Det du sier er at små barn som vi alle vet er ekstremt lett påvirkelige skal bare blir lært etter noe foreldrene sine tror. Som igjen ble påvirket av sine foreldre som alle vet majoriteten har et ekstremt trangsynt syn på hvordan verden er ?

 

Det er for meg å gå i helt motsatt retning enn hva vi som et samfunn burde for å bli "bedre"

 

Vi er i en stor endring hvordan normen tenker om verden enn hva det var for 70-80 år siden og man skal ikke ta til selvfølge at barn som vokser opp i dagens samfunn klarer å ta egne beslutninger når man selv blir myndig som da har blitt prakket på en trosretning og hvordan man skal leve hele livet.

 

Flott for deg at du lærte hva du selv tror, men ekstremt naivt å tro at slik vil det være med alle andre.

 

Det en veldig "nord-korea" holdning over det du sier mener nå jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Flott for deg at du lærte hva du selv tror, men ekstremt naivt å tro at slik vil det være med alle andre.

 

Det en veldig "nord-korea" holdning over det du sier mener nå jeg.

 

Det er min mening om saken, det er ikke vits med navnekalling fordi du er uenig i hva jeg mener.

 

Jeg vet at mine meninger om emnet ville bli møtt med slike meninger, dette var overhode ikke overraskende med tanke på hvordan samfunnet beveger seg.  

 

Men nå begynner det å være veldig lite fristende å diskutere videre da det blir litt for sterk reaksjon, og jeg ønsker ikke å få så mye personangrep rettet mot meg. Jeg skal dog si at jeg synes det er helt OK, da dette er svært "radikale" meninger om emnet, men synes i grunnen det er foreldrene, igjen som vet best hva barnet bør læres opp i. 

 

Så alle andre innlegg som svarer på innleggene mine i denne tråden med mindre det er interessant for mitt vedkommende å diskutere, vises til innleggene jeg allerede har skrevet. 

Lenke til kommentar

Folk overreagerer veldig her. Selv er jeg ateist, men jeg er oppvokst i en "kristen" familie. Dvs at jeg var døpt, stod i statskirken, hadde kristendom på skolen og ble faktisk komfirmert i kirken også. Jeg har ikke tatt skade av noe av det her.

 

Jeg komfirmerte meg borgerlig fordi alle vennene mine gjorde det, og jeg ga faen i hvor det var jeg komfirmerte meg. Jeg er ærlig nok til å si at for meg var pengene det viktigste. Dette var på begynnelsen av nittitallet, og kristen komfirmasjon var veldig vanlig da.

 

Når det er sagt, så har jeg tre barn, og jeg legger meg ikke opp i hva de tror på. Hvis de spør meg, så sier jeg hva jeg tror. That's it.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt er greit med måtehold. Er foreldrene hobby religiøse eller normalt religiøse går det greit å oppdra ungen slik. Er de fanatiske der de ser på folk fra andre religioner eller ateister som noe forferdelige greier som du helst skal unngå å ha kontakt med er det noe annet. 

Lenke til kommentar

Vel, den harde sannheten er at du kan tro på hva du vil, så lenge du jobber og betaler skatt, og din tro ikke bryter med de sosiale ferdighetene du må ha for å stå i en jobb hele livet. Hvis de gjør det, så får du ingen hjelp fra staten.

 

Hvis du skal få dem til å interagere med hverandre, må du stille spørsmål, få dem til å svare, og prøve å "sette dem opp" mot hverandre på en god måte, selvsagt. Skape samhandling. Men kontrollért.

Lenke til kommentar

Min mening er at foreldre (og barnehage / småskole) bør unngå å innlemme barn i religion.

 

Fordi:

 

Små barn er ikke kritiske, de tar alt omsorgspersonene sier som sannhet. De tror fullt og fast på det mamma, pappa og de voksne i barnehagen sier. 

 

Når man har lært fra 2 års alder at det finnes en Gud, en himmel, et helvete og alt som hører med - hvorfor skal man stille spørsmål til det når man blir eldre? Det er jo sant? 

 

Noen barn begynner nok å reflektere rundt temaet når de blir eldre, og kanskje de velger at religion ikke er noe for dem. 

 

Men det vil også være barn som ikke finner grunn til å reflektere i det hele tatt. Og de fikk aldri et reellt valg. De ble religiøse fordi foreldrene ville det. Og det syns jeg er feil.

 

Jeg ser at det religionslære bør være en del av skolen. Men jeg syns det kan vente til barna er litt eldre, og da at det skal legges frem helt tørt og saklig; "noen tror på dette og gjør slik" og "andre tror på dette og gjør sånn". Så får de ta et standpunkt selv, om de vil undersøke nærmere eller om det ikke er noe for dem.

Endret av :utakt
  • Liker 5
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Du kan ha eit historisk perspektiv på korleis kristendommen har bygd opp gode fellesskap og støtta kjernefamilien.

 

Det er jo det me gjer, desse ritualane som me driv med var veldig viktige.

 

Dåpt - fødsel var livsfarlig for både mor og barn, då var kirka der.

 

Konfirmasjon - det var vell nesten einaste utdanninga folk hadde ein stund.

 

osv.

 

Desse ateistane er stor i kjeften nå som deira kristne forfedre har slitt heile sitt liv for at dei skulle ha det godt, så trur dei at dei ikkje treng religion, som ikkje det kjem harde tider igjen.

Lenke til kommentar

Nå tenker jeg du bør telle til ti, og slappe helt av. 

 

Jeg forstår godt at du er forbanna over mitt innlegg, og mine meninger om denne saken, du har full rett til å være uenig i. 

 

Men min meninger er at det er foreldrene som vet best om hva barna deres trenger. Om det er religion, hvor barnet skal gå på skolen osv. Om barnet behandles dårlig så skal det selvsagt være mulig for systemet å fange det opp. Jeg sier overhode ikke at tvang er foreldre skal kunne gjøre, men jeg mener at barnet bør få velge om vedkommende ønsker å forsette sin tro etter fylt 18 år, da er vedkommende myndig og har mulighet til å forme egne meninger om saken. 

 

Jeg mener som sagt at foreldre har rett til å fortelle og lære opp barna sine slik de måtte ønske så lenge det ikke er utover lovens grenser. Jeg er selvsagt ikke for at barn blir mishandlet, men det er jo søren meg ikke religionen som gjør, men de enkelte foreldrene som tror at det er greit å slå barna. 

 

Jeg ble selv oppvokst som muslim, og har mange av verdiene fremdeles, men jeg er ikke praktiserende, det var mitt valg, selv om min far ønsket at jeg skulle være praktiserende, så føltes det ikke riktig. Dette fant jeg ut av i ungdomsårene, opp mot jeg fylte 18, og bestemte meg en god stund før at dette ikke var for meg. 

 

Så at du kaller meg en sadist and what not får være, du har opplevd noe forferdelig som følge av noen foreldre som absolutt ikke burde få lov å oppdra sine barn på den måten, men det representerer ikke helheten i bildet. 

Så du er for hjernevasking og indoktrinering så lenge personen er under 18? For lets face it, det er det som skjer. Det disse foreldrene gjør er egentlig grooming til å være muslim når de blir eldre. Det er barnemishandling å hjernevaske og indoktrinere dine barn. Du prøver å programmere dem istedenfor å la dem ta sine egne valg, hadde det vær snakk om valg så skulle foreldrene ha fokusert like mye på ALLE religioner, ikke bare den de mener er rett. 

 

Vil at du skal gi deg med å prøve å gjøre en saklig diskusjon til noe personlig. Har du noe personlig du vil ta opp på ta det på PM, ikke her. 

 

Jeg antar at du er mann. Det er fakta at muslimske kvinner blir behandlet som hunder, så ikke engang prøv å sammenligne din erfaring med min. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg antar at du er mann. Det er fakta at muslimske kvinner blir behandlet som hunder, så ikke engang prøv å sammenligne din erfaring med min. 

 

Eg vil berre sei at dette også stemmer overens med erfaringa kristne menigheter får av dei kvinnene som konverterer i frå Islam til Kristendom. Og me har også ein rekke ateistiske eks-muslimer som går rundt og heldt føredrag. Dei kjem til oss, ein av grunnane er at dei trur me er betre rusta til å ta opp kampen mot slikt, gjennom ein maktbalanse rundt religionane i Noreg, der den norske kristendommen er størst og dominant. Og dei seier også at dei som ikkje trur på noke fast er så opne at dei let muslimane gjere akkurat som dei vil, fordi det er berre kulturen deira eller noke sånt.

 

Og det er derfor eg har anbefala TS å fokusere på kristendommens betydning historisk. Du treng ikkje vere religiøs, du kan berre sjå kva som kjem frå kristendommen i vesten, så ta ein titt på andre land som ikkje har vært like heldig med hvilken religion dei vart bygd på. Og det er jo ikkje noke hokus Pokus: Likhet overfor Gud --> Likhet for loven. Ting har ein logisk rekkefølge, ideane ateistane smykker seg ut med kjem mykje i frå reformasjonen når folk faktisk fekk vite kva Jesus meinte, som ikkje sto i tråd med einevelde og at nokre mennesker var meir heilage enn andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...