Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
oOF skrev (1 time siden):

Fullstendig poengløst for meg å kjøpe FSD når nærmere 100% av kjøringen min foregår lokalt. 

FSD virker lokalt også.

Skrevet
ozone skrev (34 minutter siden):

FSD virker lokalt også.

Tror jeg velger å ikke bruke 70000,- på det gitt. Eller hva det nå enn kostet.

• Liker 1
Skrevet
Duriello skrev (28 minutter siden):

Jeg liker å kjøre bilen selv jeg. 😁

Gjør jeg og! Men jeg kunne godt tenkt meg å bli hentet og kjørt hjem av bilen etter en tur på restaurant eller etter en fuktig kveld på byen, eller etter julebord eller annet i forbindelse med jobb eller fritidsinteresser, der det blir tilbudt alkohol, og det samtidig frister å ikke være kjørende når man selv ønsker å dra hjem.

Ikke det at jeg drikker noe særlig. Men det er greit å kunne ha valgfriheten til å si neitakk, eller jatakk, nå fristet det med et glass elller 2-3.

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Godt en kan velge, enn så lenge ;)

Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Gjør jeg og! Men jeg kunne godt tenkt meg å bli hentet og kjørt hjem av bilen etter en tur på restaurant eller etter en fuktig kveld på byen, eller etter julebord eller annet i forbindelse med jobb eller fritidsinteresser, der det blir tilbudt alkohol, og det samtidig frister å ikke være kjørende når man selv ønsker å dra hjem.

Ikke det at jeg drikker noe særlig. Men det er greit å kunne ha valgfriheten til å si neitakk, eller jatakk, nå fristet det med et glass elller 2-3.

Joda, er enig i at det er kjekke greier. Må spøke litt. 👍😄

• Liker 1
Skrevet
oOF skrev (Akkurat nå):

Er dette et slags argument for at det ikke burde bli tilbudt?

Selv tviler jeg på at jeg hadde orket å betale månedsabonnement for at bilen skal kunne kjøre meg hjem i situasjoner nevnt ovenfor. Men jeg mener det nå er bra at det blir mulig.

Kunne heller betalt for en tur eller to innimellom, men da til en pris godt under hva samme turen hadde kostet meg med taxi, enten den er autonom eller den er med sjåfør!

Ser dog at andre gjerne hadde sett at de kunnet jobbe på det som vel må betegnes som ellers bortkastet reisetid!

Skrevet
oOF skrev (24 minutter siden):

99 dollar pr måned men kommer til å øke etterhvert som det blir mer verdifult. 

Skrevet
Salvesen. skrev (1 time siden):

For folk som er veldig dårlig på bilkjøring er kanskje 1000kr månden et kupp. 

• Liker 3
Skrevet
Salvesen. skrev (4 timer siden):

Den prisen handler nok kun om en ting. At Musk skal nå et abonnenttall som gir bonuspakke. Prisen må mangedobles for at salget skal være i nærheten av å forsvare dagens aksjepris. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
14 hours ago, Trestein said:

For folk som er veldig dårlig på bilkjøring er kanskje 1000kr månden et kupp. 

Med en gang FSD supervised kommer i Norge, så kjøper jeg Tesla til mamma.

Med en aldrende befolkning (i Norge og verden) så ser jeg for meg at FSD supervised kan øke trafikksikkerheten for sjåfører i slutten av førerkortkarrieren.

For individet, som mamma, så vil det gjøre at hun ikke kvier seg for å kjøre i mørket, ikke kvier seg for å besøke sønnen sin som bor i Oslo osv. så påvirker direkte livskvalitet. 

I tillegg så har hun brukt insane mye penger i egenandeler og forhøyet forsikringspremie fordi hun kjører borti ting i garasjen og nærområdet sitt hele tiden.

70000,- eller 1000 pr mnd. er småpenger i sammenhengen.

10 hours ago, AL123 said:

Den prisen handler nok kun om en ting. At Musk skal nå et abonnenttall som gir bonuspakke. Prisen må mangedobles for at salget skal være i nærheten av å forsvare dagens aksjepris. 

FSD supervised er jo bare software. Ei litta lisensavtale med en eller fler av de store Kinesiske fabrikantene 20(?) dobler markedet for FSD abonnement. Stor andel av bilene solgt siste 5 år i Kina har HW som skal til… 

Og mange av de lisensierer allerede førerstøtten fra 3djepart. (Huawei er store har jeg fått med meg)

Endret av bzzlink
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
bzzlink skrev (25 minutter siden):

Med en aldrende befolkning (i Norge og verden) så ser jeg for meg at FSD supervised kan øke trafikksikkerheten for sjåfører i slutten av førerkortkarrieren.

For individet, som mamma, så vil det gjøre at hun ikke kvier seg for å kjøre i mørket, ikke kvier seg for å besøke sønnen sin som bor i Oslo osv. så påvirker direkte livskvalitet. 

I tillegg så har hun brukt insane mye penger i egenandeler og forhøyet forsikringspremie fordi hun kjører borti ting i garasjen og nærområdet sitt hele tiden.

70000,- eller 1000 pr mnd. er småpenger i sammenhengen.

FSD supervised er jo bare software. Ei litta lisensavtale med en eller fler av de store Kinesiske fabrikantene 20(?) dobler markedet for FSD abonnement. Stor andel av bilene solgt siste 5 år i Kina har HW som skal til… 

Og mange av de lisensierer allerede førerstøtten fra 3djepart. (Huawei er store har jeg fått med meg)

Helt enig, min mor kjører under perfekte forhold, men av og til under tvil der også. Kjører ikke i storby(da snakker vi Stavanger...) osv. Da tar hun buss. FSD er perfekt løsning, selv om det nok dog trenger litt tilvenning i første omgang. 

For min egen del ønsker jeg å ta del i utviklingen, og kommer til å ha det på grunn av det. Samt pga jeg kan være lat og nyte at bilen kjører for meg til tider. 

Når jeg kan ta øynene av vegen er det vell åpenbare grunner til at jeg også kommer til å ha det. 

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Helt enig, min mor kjører under perfekte forhold, men av og til under tvil der også. Kjører ikke i storby(da snakker vi Stavanger...) osv. Da tar hun buss. FSD er perfekt løsning, selv om det nok dog trenger litt tilvenning i første omgang. 

For min egen del ønsker jeg å ta del i utviklingen, og kommer til å ha det på grunn av det. Samt pga jeg kan være lat og nyte at bilen kjører for meg til tider. 

Når jeg kan ta øynene av vegen er det vell åpenbare grunner til at jeg også kommer til å ha det. 

Jeg lar kona kjøre. Funker det også. Men helt enig. Ønsker imidlertid å vente til systemene overtar fører ansvaret. Ellers så blir det mere som å lærekjøre med en 16 åring. Det kan være litt stress

• Liker 2
Skrevet
bzzlink skrev (8 timer siden):

En ting er at denne personen egentlig ikke skulle hatt sertifikat. En annen er at dette er svært på siden av hva nivå 2 er ment å brukes for.

bzzlink skrev (8 timer siden):

For å forsvare dagens aksjekurs må Tesla opp i et overskudd som nærmer seg et norsk statsbudsjett. Det er veldig mange tusenlapper i måneden. Faktisk må nesten alle biler i verden ha Teslas FSD for at det skal gå. Blir vel litt som når du faktisk var overbevist om at Tesla skulle bygge 20 mill biler i året...

• Liker 3
Skrevet
On 2/28/2026 at 12:12 PM, ozone said:

Nå har jeg gjort alt selv i årtier! ...til og med at turtallet på motoren var innenfor limits måtte jeg sørge for med en stang som stakk opp av gulvet😆

Så du hater å kjøre bil, det er derfor du har tesla?

• Liker 1
Skrevet
kremt skrev (6 minutter siden):

Så du hater å kjøre bil, det er derfor du har tesla?

"Et stråmannsargument er når man overdriver et av motpartens argument, eller omskriver det, eller dikter opp et helt nytt som ligner litt, og så baserer sin egen argumentasjon på dette nye og ikke-eksisterende motpart-argumentet."

Takk for at du klarte å vise oss alle dette på bare én kort setning!

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
10 minutes ago, AL123 said:

En ting er at denne personen egentlig ikke skulle hatt sertifikat. En annen er at dette er svært på siden av hva nivå 2 er ment å brukes for.

For å forsvare dagens aksjekurs må Tesla opp i et overskudd som nærmer seg et norsk statsbudsjett. Det er veldig mange tusenlapper i måneden. Faktisk må nesten alle biler i verden ha Teslas FSD for at det skal gå. Blir vel litt som når du faktisk var overbevist om at Tesla skulle bygge 20 mill biler i året...

Se på marginen til andre SW selskaper som lever av subscription og skytjenester.

IMG_4957.thumb.jpeg.013c80f33436e3174646dc22df3c3d6a.jpeg

Det er en ganske vill margin. 
Men enig i at aksjekursen til Tesla er veldig høy nå. 

Ja jeg var overbevist om at de skulle klare det om de gikk inn i B segmentet med en billig konkurransedyktig bil. Det var før Musk X Trump & motorsag og totalreversering av utslippskrav fra biler. Tollbarrierer osv. 
De to fabrikkene i Mexico skulle vært ferdig straks, synd det ikke ble noe av. Kineserne tar massive markedsandeler i stedet.

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...