Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Jotun skrev (38 minutter siden):

Klar over avtaler. Men ta Ionity. Knapt sett de nedover, mens Tesla er overalt. Mulig man kan basere seg på Ionity i Europa også men kan ikke fatte at det er like bra utbygd. 

Ionity kom senere igang, og med partnere som kanskje trengte/ønsket mer finansiell og politisk støtte (fra utenfor egen organisasjon) enn hos Tesla som i langt større grad styrer prosessen sin selv, deriblant muligheten til å øke raskere enn muligens tidligere planlagt, i tråd med behov for å dekke områder.

Tela har f.eks. i større grad etablert seg både for mer lokalt behov, som behov langs landeveier/transportårer. Så ikke så rart at de ikke er like synlig som Tesla. Mulig og farger og forskjellig utstyr i forskjellige stil (skap og ladestolper), gjør at de og er mer synlig. Men kanskje i større grad pga mengden ladere per sted, som gjør det vanskeligere å ikke observere stasjonene.

Men det er fremdeles så bra utbygd nå, at biler med tilstrekkelig lang rekkevidde vil kunne rekke stasjoner langs ruten, gjerne og hoppe over annenhver stasjon, og likevel gi grei nok dekning for turer rund om kring. Internasjonalt tipper jeg Ionity, tross bare plassering i Europa, er nest største ladeoperatør i verden. Med forbehold om at f.eks. et kinesisk selskap blander seg inn i topp-plasseringene.

Så er det og noe med apper og oppdateringer. Min Hyundai Kona (Hyundai/KIA er partnere i Ionity) har f.eks. elendig SW til å finne ladere basert på Ionity-navnet. F.eks. må jeg ofte navigere/lete etter Circle K-stasjonsnavnet fremfor Ionity for å finne de i navigasjonen. Mulig min er "dummere" pga at den ikke er "online" annet enn om jeg deler internett-tilgang fra mobilen, men ser jo ikke at info som oppdateres gjennom dette, legger seg permanent inn, også for bruk når bilen igjen er "offline".

Tesla sin navigasjon med eget ladenettverk, og i ettertid og andre ladenettverk, går nok mange bilers SW en høy gang på det området!

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
ProphetSe7en skrev (21 minutter siden):

Skulle ønske Tesla hadde elektrisk hengerfeste, elektrisk solskjerming i tak og hud. Da hadde valget av bil vært langt enklere 😅

Enig. Spesielt hengerfeste er tullete. Liker ikke å kjøre med det fremme og har litt for ofte bruk for det til at det er helt greit.

Solskjerming i taket har ikke vært et problem selv nå i varmen her i Europa. Men hadde lett tatt det om det kom med. 

Litt som med hud. Trenger det ikke men hadde likt å hatt det.....

• Liker 1
Skrevet (endret)
Jotun skrev (10 minutter siden):

Enig. Spesielt hengerfeste er tullete. Liker ikke å kjøre med det fremme og har litt for ofte bruk for det til at det er helt greit.

Solskjerming i taket har ikke vært et problem selv nå i varmen her i Europa. Men hadde lett tatt det om det kom med. 

Litt som med hud. Trenger det ikke men hadde likt å hatt det.....

Om det ikke er elektrisk utfellbart, så ville det uansett vært en klar fordel om man ikke trengte å åpne en luke (helst med spesialverktøy) for å komme til, og da måtte ha et "stort gap" åpent når kroken er på. Er jo fullt mulig å ha en krok som svinger ut fra undersiden at plastfangeren, og sånn sett ikke trenger et stort hull der.

Solskjerming kan løses lett med tredjepartsløsninger uten at det koster allverdens, så det føler jeg ikke er mest prekært, men selvsagt best om det hadde vært inkludert. Men føler vel at V2L og HUD er det som ihvertfall jeg ser som de to største manglene. Faktisk over mangel på stalks, selv om jeg har full forståelse for at det er en smule uenighet om akkurat det! ;)

Utenom det, så føler jeg at Tesla sine løsninger på bagasjeromsskjuler (hattehylle) kunne vært oppgradert til noe bedre. Ikke veldig stort problem, men likevel burde være enkelt å levere noe bedre enn de løsningene de har per d.d.!

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (23 minutter siden):

Om det ikke er elektrisk utfellbart, så ville det uansett vært en klar fordel om man ikke trengte å åpne en luke (helst med spesialverktøy) for å komme til, og da måtte ha et "stort gap" åpent når kroken er på. Er jo fullt mulig å ha en krok som svinger ut fra undersiden at plastfangeren, og sånn sett ikke trenger et stort hull der.

Solskjerming kan løses lett med tredjepartsløsninger uten at det koster allverdens, så det føler jeg ikke er mest prekært, men selvsagt best om det hadde vært inkludert. Men føler vel at V2L og HUD er det som ihvertfall jeg ser som de to største manglene. Faktisk over mangel på stalks, selv om jeg har full forståelse for at det er en smule uenighet om akkurat det! ;)

Utenom det, så føler jeg at Tesla sine løsninger på bagasjeromsskjuler (hattehylle) kunne vært oppgradert til noe bedre. Ikke veldig stort problem, men likevel burde være enkelt å levere noe bedre enn de løsningene de har per d.d.!

Ja de har alltid vært håpløse der bak😂 husker jeg kjøpte snorer til min første S som ekstra utstyr.  Det var for meg helt sykt til den prisen jeg måtte ut med 😂 kom fra bmw 5 serie så tok litt tid å bli 'vant' til tesla/amerikanske stilen😅

Skrevet

Klarte ikke å finne noen saker i menyen eller i håndboken. Neon som kan bistå me de tre tingene her? 

1. Aktivere creep mode (at bilen smyger når den står i drive og man slipper brems) 
  2. Vise både prosent og gjenværende km i info skjerm samtidig. Vet man kan skifte mell om de, men det er massevis av plass der til begge. 
  3. Skru av leke bil displayet i midten  av info display som ikke tilfører noe annet enn å forstyrre/forflytte blikket ubevisst. Gjerne custom oppsett på visning her om det går? 
Skrevet (endret)

Ja var der eg såg det.

Men må si den håndterer det flott. Den rundkjøringen der er drøy. Biler på kryss og tvers og totalt anarki.

Endret av Jotun
Skrevet
11 hours ago, minim said:

Klarte ikke å finne noen saker i menyen eller i håndboken. Neon som kan bistå me de tre tingene her? 

1. Aktivere creep mode (at bilen smyger når den står i drive og man slipper brems) 
  2. Vise både prosent og gjenværende km i info skjerm samtidig. Vet man kan skifte mell om de, men det er massevis av plass der til begge. 
  3. Skru av leke bil displayet i midten  av info display som ikke tilfører noe annet enn å forstyrre/forflytte blikket ubevisst. Gjerne custom oppsett på visning her om det går? 

Eneste måten er vel å ta det opp med Elon på X platformen.

Enig i at de 3 tingene der er skikkelig irriterende. 

Creep er den verste for min del, at man må flytte beinet til gassen i situasjoner hvor det er trangt og man skal noen cm frem er ikke bra.

Skrevet

Jeg tror creep fikk skylden for endel tilfeller av ukontrollert akselerasjon. Av en eller annen grunn så var creep så svak at den ga opp i oppoverbakker og store humper, Dermed måtte foten over på "gass"pedalen, og så glemte folk å flytte den tilbake igjen.

På min bil kan jeg få en slags creep ved å trykke på både brems og "gass" på en bestemt måte. 

Skrevet
bzzlink skrev (10 timer siden):

Eneste måten er vel å ta det opp med Elon på X platformen.

Enig i at de 3 tingene der er skikkelig irriterende. 

Creep er den verste for min del, at man må flytte beinet til gassen i situasjoner hvor det er trangt og man skal noen cm frem er ikke bra.

Creep er nok det største minuset ja. Var ikke dette et valg før? Mener jeg hadde crepp aktivert på min model S. Det jeg egentlig frykter mest er at noen betjene gass feil og ender med å gasse i stede for å bremse i slike smyge situasjoner eller glemme at bil står i gir fortsatt å snu seg/vri seg slik at de kommer borti pedal og flyr avgårde. Det er mye mer logisk å justere med bremsen som du er inne på enn å justere med en gasspedal som styrer en ekstremt kraftig bil. Dette kombinert med at visning av hvilket gir man står i er i font størrelse 6 gjør jo at en kan bli stående i drive/reverse uten å helt være klar over det.

Det andre er ting man kan leve med, men husker det irriterte meg på Model S også å ha den forstyrrende infoen i midten av speedo som ga meg null nix og nada info. Det eneste den bilen+forsøk på å tegne annen trafikk gjør er å ta bort oppmerksomheten min fra veien når sidesynet mitt fanger opp store endringer i skjermen. 

Espen Hugaas Andersen skrev (10 timer siden):

Det var litt omstilling å gå fra creep til ikke creep, men jeg syns gasspedal-responsen er bedre (mindre eksplosiv ved lett trykk) nå enn den var for 8 år siden, så det går greit uten creep.

Jeg frykter rett og slett en ulykke og vil ha det bort av den grunn. Se over. 

J-Å skrev (5 timer siden):

Jeg tror creep fikk skylden for endel tilfeller av ukontrollert akselerasjon. Av en eller annen grunn så var creep så svak at den ga opp i oppoverbakker og store humper, Dermed måtte foten over på "gass"pedalen, og så glemte folk å flytte den tilbake igjen.

På min bil kan jeg få en slags creep ved å trykke på både brems og "gass" på en bestemt måte. 

Jeg synst nå dette en-pedals greiene er mye skumlere enn slik automat biler "alltid" har fungert uten problem i åresvis.  

Skrevet
30 minutes ago, minim said:

Creep er nok det største minuset ja. Var ikke dette et valg før? Mener jeg hadde crepp aktivert på min model S. Det jeg egentlig frykter mest er at noen betjene gass feil og ender med å gasse i stede for å bremse i slike smyge situasjoner eller glemme at bil står i gir fortsatt å snu seg/vri seg slik at de kommer borti pedal og flyr avgårde. Det er mye mer logisk å justere med bremsen som du er inne på enn å justere med en gasspedal som styrer en ekstremt kraftig bil. Dette kombinert med at visning av hvilket gir man står i er i font størrelse 6 gjør jo at en kan bli stående i drive/reverse uten å helt være klar over det.

Det andre er ting man kan leve med, men husker det irriterte meg på Model S også å ha den forstyrrende infoen i midten av speedo som ga meg null nix og nada info. Det eneste den bilen+forsøk på å tegne annen trafikk gjør er å ta bort oppmerksomheten min fra veien når sidesynet mitt fanger opp store endringer i skjermen. 

Jeg frykter rett og slett en ulykke og vil ha det bort av den grunn. Se over. 

Jeg synst nå dette en-pedals greiene er mye skumlere enn slik automat biler "alltid" har fungert uten problem i åresvis.  

Min ‘23 Y har creep. De tok det vekk på ett eller annet tidspunkt mellom da og nå.

Helt enig i at ved finmanøvrering i parkeringplasser og -hus med mye folk og fe, så er en-pedal å be om ulykker. 

Garasjedøra mi er bare hel pga at Tesla sin obstacle aware accel. Funksjon redda meg. Kvier meg for å kjøpe bil som ikke har creep.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Kan godt bytte min 2019 med creep mot en 2025 uten om noen vil? Har aldri brukt det så går fint uten 😅 Er sikkert bittelitt mere effektivt å stoppe motorene helt enn å holde de i spenn på bremsen. Alle monner drar vel..

Endret av Complexity
Skrevet
10 hours ago, minim said:

Det er ikke helt det samme. I en automatbil hører man at motoren drar på, og forstår da lettere at man  er på feil pedal. Responsen er også ofte tregere.

Jeg bruker konsekvent "roll", altså at bilen ruller fritt når den kommer ned på lav hastighet og pedalene slippes. I både oppover- og nedoverbakker kan en da manøvrere veldig nøyaktig begge veier. På helt flat vei kan en bruke en fot på hver pedal, men det er sjelden nødvendig.

Skrevet
29 minutes ago, Papirkurven said:

Har ikke tenkt tanken engang jeg at Tesla(MYJ) ikke har creep. Synes gass-pedalen er såpass letthåndterlig at det ikke har vært noe problemer med finparkering etc. 

Muligens bare jeg som er gammel.

Har akkurat avvent muskelminnet å ikke trampe venstre benet på bremsen, fordi jeg tror jeg skal clutche :) 

Skrevet
Papirkurven skrev (1 time siden):

Har ikke tenkt tanken engang jeg at Tesla(MYJ) ikke har creep. Synes gass-pedalen er såpass letthåndterlig at det ikke har vært noe problemer med finparkering etc. 

Samme på min Kona, dog der har jeg valget. Foretrekker å styre gassen selv. Trenger jeg bremse, så kan jeg slippe opp gassen helt. Men har likevel venstrefoten over bremsepedalen, for å kunne trå ned den om nødvendig. Greit siden jeg på min bil må fysisk trykke på start/stopp-knappen for å slå av bilens, og det er kun full av om jeg da samtidig har tråkket inn bremsepedalen.

Skrevet
45 minutes ago, Snowleopard said:

Samme på min Kona, dog der har jeg valget. Foretrekker å styre gassen selv. Trenger jeg bremse, så kan jeg slippe opp gassen helt. Men har likevel venstrefoten over bremsepedalen, for å kunne trå ned den om nødvendig. Greit siden jeg på min bil må fysisk trykke på start/stopp-knappen for å slå av bilens, og det er kun full av om jeg da samtidig har tråkket inn bremsepedalen.

Så du må trykke inn bremsepedalen for å "slå av" bilen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...