Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (33 minutter siden):

Lol hatt 520d selv, dog mye nyere og hadde ikke kjangs til .6.

slutt med anekdoter og vis til fakta. 

Her er et søk på dette på O'store Google. AI genererte et svar for oss:

Screenshot_20250531-065934.thumb.png.baf1c83e0613623cd28176742610737f.png

Endret av Hansien
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
bzzlink skrev (3 timer siden):

Ladekost står i arket der. KWh pris også

Mener jeg starta fra Berlin med ganske fullt batteri som jeg lada i garasjen på hotellet, men ellers er alle ladingene i regnearket.  (Det er eksport fra Teslakontoen)

Jeg kjører heller omveier for å hurtiglade på Supercharger, synes det er så styrete med noe annet

Brukte ca. 16t Berlin - Oslo. Et stopp uten lading for grensehandling i Flensburg. Ellers stoppa jeg kun for lading.

Kjørte denne ruta

IMG_3197.jpeg

Takk for en bekreftelse av poenget med lade hassle som man kan slippe for lav pris. 16 ladestopp (8samme dag!) pluss destinasjonslading for 2800km tur til 4100kr. Edit: overså euro prisen

Samme ruten med bilen jeg dokumenterte forbruket med hadde blitt gjort unna med 180 liter diesel til 3600kr og 2 korte stopp for tanking gitt at man som med elbil starter med full tank og ikke medregner siste tanking I tid. Bonus er at man kunne økt tempo betraktelig på autobahn, sluppet detours for supercharger og lagt inn noen fyllinger ekstra om en bare vil få etappen unnagjort og ligget I 200+. 

 

Endret av minim
Overså priser I euro
Skrevet
Hansien skrev (1 time siden):

Her er et søk på dette på O'store Google. AI genererte et svar for oss:

Screenshot_20250531-065934.thumb.png.baf1c83e0613623cd28176742610737f.png

0.56 stemmer vel bra med @Trestein sin beskrivelse det. 

Når dokumentasjon kommer så blir den dog bare avslått som feil pga personlige anekdoter som man har sett de siste sidene :p

  • Liker 2
Skrevet
sverreb skrev (10 timer siden):

På langtur blir det gjerne hurtiglading som gjelder, da er ikke elbiler så utpreget mer økonomiske.

Siden vi snakket sydover så la oss ta et regnestykke for tyskland.

Litt kjapp leting forteller meg at diesel koster EUR1.6/l og hurtiglading koster EUR 0.6/kW (eller mer) i tyskland (Sett inn egne tall om du vil bruke andre)

Diesel inneholder ca 10kWh brennvedi energi pr. liter. Av dette er ca 30% eller 3kWh/l utnyttbart til fremdrift. Resten blir til varme. (Sånn ca)

Elbilen kan til gjengjeld utnytte ~90% av ladet energi, så pris pr. utnyttbar kWh energi blir EUR 0.53/kWh for diesel og EUR 0.67/kWh for elekttrisk.

Så med sammenlignbare biler som bare skiller seg på fremdriftssystem kan du forvente å bruke mindre penger på diesel enn elektrisk. I realiteten blir det kanskje bortimot en tredel av lading på billigere AC lafding, men også det koster EUR 0.3-0.5/kWh

Så du kommer nok ikke i praksis billigere unna med elektrisk på tur. Besparelsen er i hovedsak når du kan lade hjemme.

God oppsummering som samsvarer med det andre eksperter har konkludert med.

Besparelse når man er hjemme med våre lave strømpriser er selvsagt umulig å slå. Økonomi var uansett bare et lite sidespor her. Forslaget var mer basert på "tank størrelse" og lading. Det kan egentlig dokumenteres på samme vis med størrelse på batteriet og størrelse på tank samt tiden det tar å overføre tilsvarende mengde energi ved lading/fylling. 

Skrevet
2 hours ago, Salvesen. said:

Lol hatt 520d selv, dog mye nyere

Du hadde vel en F10 som er en del større og tyngre. Hvis trestein sin var en manuell og kanskje lite utstyrt også så hjelper det veldig på forbruket mtp vekt, dekkdimensjoner etc. Hvis du aldri klarte noe på 0.6 tilsier det at du kjører ganske aggressivt eller småkjører mye. 

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
kremt skrev (Akkurat nå):

Du hadde vel en F10 som er en del større og tyngre. Hvis trestein sin var en manuell og kanskje lite utstyrt også så hjelper det veldig på forbruket mtp vekt, dekkdimensjoner etc. Hvis du aldri klarte noe på 0.6 tilsier det at du kjører ganske aggressivt eller småkjører mye. 

Aldri sagt jeg aldri klarte noe på 0.6 jeg. Sa den stort sett lå over 0.7 fra husken. Var trestokk som mente han aldri så noe over 0.6 mens når en leser så ser en at snitt hos folk flest ligger mellom 0.6 og 0.7… det gir ingen mening.

uansett helt irrelevant for tråd og diskusjon. Folk har allerede bidratt med eksempel som passer inn i diskusjonen med realistiske tall ikke bare pjatt og anekdoter som ikke hører til virkeligheten.

Som en side note så godkjenner jeg diesel utgifter for 6+ folk i firma som alle kjører moderne diesel biler rundt om Tyskland. Å ligge på 0.5 som det hele startet med er utopi. Kanskje en klarer det på de fineste dagene på vestlandet om en holder seg unna motorvei 

  • Liker 2
Skrevet
bzzlink skrev (3 timer siden):

Ladekost står i arket der. KWh pris også

Mener jeg starta fra Berlin med ganske fullt batteri som jeg lada i garasjen på hotellet, men ellers er alle ladingene i regnearket.  (Det er eksport fra Teslakontoen)

Jeg kjører heller omveier for å hurtiglade på Supercharger, synes det er så styrete med noe annet

Brukte ca. 16t Berlin - Oslo. Et stopp uten lading for grensehandling i Flensburg. Ellers stoppa jeg kun for lading.

Kjørte denne ruta

IMG_3197.jpeg

Prisene var et sammensurium av SEK, DKK og Euro, så tenkte du fikk opp i den faktiske regningen, alt i NOK. Kursene varierer jo ikke bare dag for dag, men time for time ihvertfall, så det blir jo bare omtrentlig om jeg skal regne ut i ettertid.

Men, ser jo sånn ca hva totalen kommer på. 🙂 

Salvesen. skrev (2 timer siden):

Lol hatt 520d selv, dog mye nyere og hadde ikke kjangs til .6.

slutt med anekdoter og vis til fakta. 

At det skal være ca samme forbruket, selv når han drasser med tilhenger, er vel det minst sannsynlige. Som om ikke det vil påvirke forbruket i det hele tatt, finner jeg lite troverdig.

Nå vil jeg tro at han kjører økonomikjøring, og sikkert har et bedre forbruk enn majoriteten av BMW-sjåførene. Med bil som man kan dra på litt med, så er det selvsagt fristende å nettopp gjøre det. Men neppe denne karen, om han melder så lavt forbruk.

minim skrev (17 minutter siden):

Takk for en bekreftelse av poenget med lade hassle som man kan slippe for prisen av 1stk restaurant besøk. 16 ladestopp (8samme dag!) pluss destinasjonslading for 2800km tur til 2100kr.

Samme ruten med bilen jeg dokumenterte forbruket med hadde blitt gjort unna med 180 liter diesel til 3600kr og 2 korte stopp for tanking gitt at man som med elbil starter med full tank og ikke medregner siste tanking I tid. Bonus er at man kunne økt tempo betraktelig på autobahn, sluppet detours for supercharger og lagt inn noen fyllinger ekstra om en bare vil få etappen unnagjort og ligget I 200+. 

 

Her er nok kjørt lading etter raskest mulig transport, da blir det gjerne flere ladinger, men bare i intervallene som gir god fart, og man sparer inn tiden for flere stopp, nettopp ved at ladingen går raskt.

Selv kjører jeg gjerne etter færrest mulig stopp, men lader heller til minst 80 %. Det er normalt sett ikke det mest effektive, men da har jeg gjerne 4-5 timer kjøring mellom hvert stopp, og da faller det mer naturlig med behov for å spise og andre kroppslige behov.

Dog, jeg har ikke kjørt raskere strekker over lengre tid enn det man har i Danmark, og bilen min er ikke den mest aerodynamiske, så da sluker den strøm når farten blir så høy som man kan ha på f.eks. Autobahn. Da blir og kjøretiden kortere mellom hvert stopp, og man bør heller kjøre etter raskest tur istedet, og ta lengre lading når man tar matpauser.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snowleopard skrev (10 minutter siden):

Prisene var et sammensurium av SEK, DKK og Euro, så tenkte du fikk opp i den faktiske regningen, alt i NOK. Kursene varierer jo ikke bare dag for dag, men time for time ihvertfall, så det blir jo bare omtrentlig om jeg skal regne ut i ettertid.

Men, ser jo sånn ca hva totalen kommer på. 🙂 

At det skal være ca samme forbruket, selv når han drasser med tilhenger, er vel det minst sannsynlige. Som om ikke det vil påvirke forbruket i det hele tatt, finner jeg lite troverdig.

Nå vil jeg tro at han kjører økonomikjøring, og sikkert har et bedre forbruk enn majoriteten av BMW-sjåførene. Med bil som man kan dra på litt med, så er det selvsagt fristende å nettopp gjøre det. Men neppe denne karen, om han melder så lavt forbruk.

Her er nok kjørt lading etter raskest mulig transport, da blir det gjerne flere ladinger, men bare i intervallene som gir god fart, og man sparer inn tiden for flere stopp, nettopp ved at ladingen går raskt.

Selv kjører jeg gjerne etter færrest mulig stopp, men lader heller til minst 80 %. Det er normalt sett ikke det mest effektive, men da har jeg gjerne 4-5 timer kjøring mellom hvert stopp, og da faller det mer naturlig med behov for å spise og andre kroppslige behov.

Dog, jeg har ikke kjørt raskere strekker over lengre tid enn det man har i Danmark, og bilen min er ikke den mest aerodynamiske, så da sluker den strøm når farten blir så høy som man kan ha på f.eks. Autobahn. Da blir og kjøretiden kortere mellom hvert stopp, og man bør heller kjøre etter raskest tur istedet, og ta lengre lading når man tar matpauser.

Jeg overså også at prisene var i euro som du fanget opp :) Det blir hyppige stopp når farten øker ja. Enkelte stopp var nede i 1.5time. Men om man ligger over 200 på autobahn så blir det kort mellom fyllinger også. 

  • Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (29 minutter siden):

Aldri sagt jeg aldri klarte noe på 0.6 jeg. Sa den stort sett lå over 0.7 fra husken. Var trestokk som mente han aldri så noe over 0.6 mens når en leser så ser en at snitt hos folk flest ligger mellom 0.6 og 0.7… det gir ingen mening.

uansett helt irrelevant for tråd og diskusjon. Folk har allerede bidratt med eksempel som passer inn i diskusjonen med realistiske tall ikke bare pjatt og anekdoter som ikke hører til virkeligheten.

Som en side note så godkjenner jeg diesel utgifter for 6+ folk i firma som alle kjører moderne diesel biler rundt om Tyskland. Å ligge på 0.5 som det hele startet med er utopi. Kanskje en klarer det på de fineste dagene på vestlandet om en holder seg unna motorvei 

Om folk flest snitter på 0.6 så er det ikke sikkert han så forbruk over om han har en kjørestil som samsvarer bra med oppgitte tall. Oppgitt forbruk er trossalt 0.56 og med skikkelig økonomisk kjøring klarer man å slå det tallet også. 

Vi er mange som har bidratt med dokumentasjon etterhvert ja :)

Du tilpasser talla som det passer deg best her. Trestein oppga aldri 0.4 blank og at det var normen, men du dro 0.45 I særtilfeller ned til 0.4 generelt. Nå er det gått fra motorvei I 130 til autobahn der man gjerne banker 180-200++ at det skal være snitt 😂 0.65 som var oppgitte offisielle WLTP tall I test som tilsvarer 130km/t motorvei og det med en AWD bil med aerodynamikk som en moelven brakke med fire hjul. Dokumentasjon er der, du farer med anekdoter. 

  • Liker 1
Skrevet
minim skrev (15 minutter siden):

Om folk flest snitter på 0.6 så er det ikke sikkert han så forbruk over om han har en kjørestil som samsvarer bra med oppgitte tall. Oppgitt forbruk er trossalt 0.56 og med skikkelig økonomisk kjøring klarer man å slå det tallet også. 

Vi er mange som har bidratt med dokumentasjon etterhvert ja :)

Du tilpasser talla som det passer deg best her. Trestein oppga aldri 0.4 blank og at det var normen, men du dro 0.45 I særtilfeller ned til 0.4 generelt. Nå er det gått fra motorvei I 130 til autobahn der man gjerne banker 180-200++ at det skal være snitt 😂 0.65 som var oppgitte offisielle WLTP tall I test som tilsvarer 130km/t motorvei og det med en AWD bil med aerodynamikk som en moelven brakke med fire hjul. Dokumentasjon er der, du farer med anekdoter. 

Må bare påpeke at WLTP Combined, som er det som offisielt oppgis, bare har en liten andel motorveikjøring.

At forbruket går opp fra WLTP om man cruiser i lengre tid i 130, bør ikke overraske. Om man kjører over det igjen, så vil nok og snitt for den distansen gi enda høyere tall over WLTP-tallet. ;) 

Skrevet (endret)

Nordlys: Jobbet hos Tesla Tromsø for ca 36 kr/time (Betalingsmur)

Jeg må med en gang skyte inn at han var på arbeidstrening for NAV og at dette var NAV sin sats. Tesla betalte ikke lønn til han. Men Tesla Tromsø var heller ikke behjelpelig med å avslutte arbeidstrening til fordel for vanlig ansettelse, til tross for at de var fornøyd med arbeidet og ga han mer ansvar i jobben. Aslak Grenersen jobbet i 5 måneder med fulle 37,5t uker under det han kaller en slavekontrakt. Foreldrene så seg nødt til å betalte bokostnadene hans. Nå er det i all hovedsak NAV som skal ha kritikk for slavekontrakten og den horrible lønna, men det at Tesla ikke var behjelpelig med overgangen til normal arbeidskontrakt og at Tesla nekter å uttale seg for media er to (mindre) ting som Tesla fortjener kritikk for.

Jeg vet ikke helt hvilken tråd dette hører best hjemme i, men det er jo ikke relatert til f.eks Musk sin håndveiving.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snowleopard skrev (13 minutter siden):

Må bare påpeke at WLTP Combined, som er det som offisielt oppgis, bare har en liten andel motorveikjøring.

At forbruket går opp fra WLTP om man cruiser i lengre tid i 130, bør ikke overraske. Om man kjører over det igjen, så vil nok og snitt for den distansen gi enda høyere tall over WLTP-tallet. ;) 

Jeg oppga "wltp extra high" som jeg også oppga specs for. Denne er for motorvei med snitt hastighet 97 og max 131. 

Skrevet
4 hours ago, Salvesen. said:

Nei, legg inn på abrp eller hva det heter. koster ca 100 euro til Paris. Tilsvarende diesel er 3x…

Hvilke forutsetninger har du lagt inn da? Vis gjerne hvorda du har regnet. Sannsynligvis har du lagt til grunn en usammenlignbar bil. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
44 minutes ago, Simen1 said:

Nordlys: Jobbet hos Tesla Tromsø for ca 36 kr/time (Betalingsmur)

Jeg må med en gang skyte inn at han var på arbeidstrening for NAV og at dette var NAV sin sats. Tesla betalte ikke lønn til han. Men Tesla Tromsø var heller ikke behjelpelig med å avslutte arbeidstrening til fordel for vanlig ansettelse, til tross for at de var fornøyd med arbeidet og ga han mer ansvar i jobben. Aslak Grenersen jobbet i 5 måneder med fulle 37,5t uker under det han kaller en slavekontrakt. Foreldrene så seg nødt til å betalte bokostnadene hans. Nå er det i all hovedsak NAV som skal ha kritikk for slavekontrakten og den horrible lønna, men det at Tesla ikke var behjelpelig med overgangen til normal arbeidskontrakt og at Tesla nekter å uttale seg for media er to (mindre) ting som Tesla fortjener kritikk for.

Jeg vet ikke helt hvilken tråd dette hører best hjemme i, men det er jo ikke relatert til f.eks Musk sin håndveiving.

Desverre ikke uvanlig praksis hos flere der der.. Vet om f.eks bønder som tar inn NAV folk for sesongen for å ha gratis arbeidskraft, hvorpå det ikke er sjans å få noe ansettelse etterpå. De "henter" bare en ny fra NAV neste gang de trenger og sparer masse penger på det.

Forøvrig fra artikkelen:

"Underveis valgte han selv å ikke gå videre med planen om å bli lærling i bedriften, fordi han ønsket å skaffe seg annen og bedre betalt jobb"

"Tesla Norge har forsøkt å legge til rette for at jeg skal komme tilbake i arbeid, men har ikke hatt noen forståelse for at det oppleves urettferdig å stå så lenge i arbeidstrening, uten noen form for lønnsøkning"

Så høres jo ikke ut som Tesla har vært helt avvisende her, bare for dårlige vilkår med lønn.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (4 timer siden):

Akkurat. Ikke 0.4…

https://www.fuelly.com/car/bmw/520d
 

min lå stort sett over 0.7 i trege Norge.

08.12.2011 269.178 1.021,0 51,50 fuelsort_1.png Winter tires Country roads Normal 720,00 5,04 A/C note.png Bordcomputer Edit fueling entry Delete
28.11.2011 268.157 1.165,0 59,00 fuelsort_1.png Winter tires Country roads Normal 824,00 5,06 A/C Bordcomputer Edit fueling entry Delete
12.11.2011 266.992 1.284,0 60,30 fuelsort_1.png Winter tires Country roads Normal 817,00 4,70 A/C Bordcomputer Edit fueling entry Delete
28.10.2011 265.708 1.249,0 62,20 fuelsort_1.png Winter tires Country roads Normal 850,00 4,98 A/C Bordcomputer Edit fueling entry Delete

 

Fant loggene mine på spritmonitor. At det er mulig å få den opp i 0.7 tror jeg. Kommer ann på om du glemmer å gire, har breie hjul med lite luft, ikke sjekker om bremsene henger osv. Legg merke til at dette er om vinteren og bilen ikke er helt ny

  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
3 hours ago, minim said:

Takk for en bekreftelse av poenget med lade hassle som man kan slippe for lav pris. 16 ladestopp (8samme dag!) pluss destinasjonslading for 2800km tur til 4100kr. Edit: overså euro prisen

Samme ruten med bilen jeg dokumenterte forbruket med hadde blitt gjort unna med 180 liter diesel til 3600kr og 2 korte stopp for tanking gitt at man som med elbil starter med full tank og ikke medregner siste tanking I tid. Bonus er at man kunne økt tempo betraktelig på autobahn, sluppet detours for supercharger og lagt inn noen fyllinger ekstra om en bare vil få etappen unnagjort og ligget I 200+. 

 

Virker som du henger litt igjen i 2016. 
Out of Spec, kjørte test, fra Seattle til Boston. Med 3 sjåfører i hver bil, som kjørte på skift.
Fossilbilen slo Taycan med 2 timer, over en tur på 4900km

IMG_1605.thumb.jpeg.c44923afa80a3b1d73a4d45a64f1a448.jpeg

Med farten jeg holdt på autobahn på den turen, så må du nok regne dieselforbruk på 1,2 liter på mila.

Hvis jeg hadde kjørt diesel bil, så hadde jeg nok droppet 2 av de 8 stoppene. 

Reel tidsbesparelse på langtur med fossilbil kontra de beste elbilene (Taycan ‘24- , Model 3 LR, MB EQS) er ikke stor. Bortsett fra på Autobahn med fri fart og lite trafikk (som ikke skjer sååå jævlig ofte, men da skulle man helst hatt bensinbil)



 

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (På 25.5.2025 den 15.35):

I dag/morgen blir første 'langtur' men juniper. Ned til hirtshals med kidden. Veldig spent på forbruket vs Highland RWD. Sist langtur med den la seg på 110-116 Wh/km. Sier 'langtur' da vi ikke kjører ekte langturer med lading underveis etc så det blir kun 3 timers turer maks uten lading. 

Da var en ferieuke over for denne gang, ble en del mindre etapper men den ‘beste’ ble 200km på sør-vestlandet. Ca 70kmt i snitt og forbruk på 120wh/km. Fint føre og lite stigning. Ganske så bra tenker jeg!

Dog ble det 180++ i Danmark i 130+ kmt

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Salvesen. skrev (4 timer siden):

Da var en ferieuke over for denne gang, ble en del mindre etapper men den ‘beste’ ble 200km på sør-vestlandet. Ca 70kmt i snitt og forbruk på 120wh/km. Fint føre og lite stigning. Ganske så bra tenker jeg!

Dog ble det 180++ i Danmark i 130+ kmt

Har du fått tall på hvor stor nettokapasitet batteriet ditt har etter boardcomputer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...