Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Er blitt spotted en kamuflert Model Y Juniper med vinge, røde bremser og gromme hjul.

Performancen er vel rett rundt hjørne da.

 

2026-Tesla-Model-Y-Performance-27-Copy.webp

2026-Tesla-Model-Y-Performance-31-Copy.webp

2026-Tesla-Model-Y-Performance-36-Copy.webp

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (32 minutter siden):

Nice! så om man må bytte en dag kan man få oppgradert bilen i samme slengen.

Higland fjæring (untatt performance) passer rett på gammel Model 3 også forøvrig. Hjelper vist godt på der også.

CAR slaktet forøvrig fjæring/demping på juniper. Hevdet den var verre enn den gamle.

Skrevet (endret)
28 minutes ago, AL123 said:

CAR slaktet forøvrig fjæring/demping på juniper. Hevdet den var verre enn den gamle.

Denne testen du sikter til?

De var jo missfornøyd med bilen før de testet den omtrent 😅

Fjæringen er mykere - noe folk har ønsket i alle år, men det har vel sine ulemper.
Nå må man vel kansje gå for Performance om man vil kjøre aktivt.

Hyundai Ioniq 5 har jo fjæring som en båt, men folk digger den alikevell..

Passer kansje godt til norske veier

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Nysgjerrig spurt, er Model Y en bil man bør bytte innen 2-3 etter den er kjøpt ny?

Jeg får litt følelsen at alle bytter den ut, sikkert mange som går til Juniper, men også til andre bilmerker og?

Er kvaliteten blitt så dårlig at man ikke lengre tør/ønsker å ha biler over garantitiden? 

Vi er på utkikk etter elbil, men jeg kjøper for å ha den, ikke måtte bytte i løpet av 2-3år. Det blir jo svært kostbart i lengden. Dagens bil har vi hatt i 15 år. 

Skrevet
sdf123 skrev (1 time siden):

Nysgjerrig spurt, er Model Y en bil man bør bytte innen 2-3 etter den er kjøpt ny?

Jeg får litt følelsen at alle bytter den ut, sikkert mange som går til Juniper, men også til andre bilmerker og?

Er kvaliteten blitt så dårlig at man ikke lengre tør/ønsker å ha biler over garantitiden? 

Vi er på utkikk etter elbil, men jeg kjøper for å ha den, ikke måtte bytte i løpet av 2-3år. Det blir jo svært kostbart i lengden. Dagens bil har vi hatt i 15 år. 

Er alltids masse folk som er ivrige etter å ha det siste nye, eller som kjøper via firma, og derfor bytter ofte. Atter andre bytter fordi de vil ha bil med garanti, og gjerne selger fordi prisene er grei på bruktbiler, så tapet er begrenset. Og så er det enkelte som bytter fordi det kommer rentekampanje, og da blir tapet minimalt mot det å beholde den gamle.

Tenker derfor at det er lett å la seg blinde ved å følge forum som her, for det er gjerne de som også er ivrigst etter å bytte for å ha nyest mulig, og slipper de dyre større servicene som biler bør ha, og slipper samtidig kostnaden med dekkskifte. Blir fort noen kroner bare av å bytte dekkene på både sommer og vinterhjulene.

Men her er og noen som har "eldre" Teslaer, og er fornøyde. De er gjerne mindre "høylytte", siden de tross alt er fornøyd. Det er vel helst folk som har kjøpt tidlig, som kanskje burde ha byttet, for bilene blir som regel bedre når de som bygger bilene blir mer "innkjørt" i prosessen, og barnesykdommer plukkes vekk.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
17 hours ago, Trestein said:

Forstår ikke helt hvorfor vw klager på salget. 

Jeg tror det VW egentlig klager over er at salget deres har stupt 40% i Kina.

Jeg spekulerer i at de også tjener veldig lite / eller taper penger på elbilsatsningen sin. Jeg har selvfølgelig ikke noe underlag for dette. Eneste bilfabrikant som oppgir eget regnskap på elbilsatsningen er Ford. VW gjør det nok bedre enn de, men det illustrerer kostnadene ved å legge om bedriften til batteribiler. 

9 hours ago, sdf123 said:

Nysgjerrig spurt, er Model Y en bil man bør bytte innen 2-3 etter den er kjøpt ny?

Jeg får litt følelsen at alle bytter den ut, sikkert mange som går til Juniper, men også til andre bilmerker og?

Er kvaliteten blitt så dårlig at man ikke lengre tør/ønsker å ha biler over garantitiden? 

Vi er på utkikk etter elbil, men jeg kjøper for å ha den, ikke måtte bytte i løpet av 2-3år. Det blir jo svært kostbart i lengden. Dagens bil har vi hatt i 15 år. 

Det er generelt blitt veldig mye dyrere å holde en bil på veien. Så dersom man har råd til verditapet der er å alltid ha bil med garanti, så kan de hende det lønner seg. Kompleksiteten i biler har akselerert veldig, særlig med euro 6 som kom på biler 2015- og ikke minst med hybride drivlinjer

Når det gjelder Model Y, så er det bare anekdotiske bevis man har, siden de eldste av de er typ 4,5 år. Søk på YouTube så finner man en mix av folk som er fornøyd og misfornøyd.

Det er også Facebook grupper med high milage Tesla owners som er verdt å sjekke ut. 

Mitt inntrykk er at Tesla ikke er noe bedre eller verre enn de andre. Kanskje bedre, siden de har veldig god diagnose innebygd i bilen, og de er veldig flinke med informasjon på deler. https://epc.tesla.com/en-US/landingpage

Den er også verdens mest solgte bilmodell, så man kan anta at tilgangen på 3dje parts deler er bedre enn hos de fleste andre.

Som et anekdotisk bevis på at det er dyrt å ha hvilkensomhelst bil. En nabo med Avensis 2017, fikk motorlampe her om dagen. Toyota sa, det er feil på en eller flere injectorer, kostnadsestimat 37000,- 

Skal man ha en nyere bil på veien i 15 år, så må man rett og slett skru selv er min påstand, eller ha flaks da.

Endret av bzzlink
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
1 minute ago, Salvesen. said:

får type 2

Dårlig. Kan ikke akkurat argumentere med at kjøper en en mobiltelefon så får en også med lader lenger men.. samt at en er vel lovpålagt å bruke elbil-lader og ikke nødlader-greiene.. 😕 Tenkte å mase meg til en men blir vel vanskelig da!

Skrevet
Joachim Vadseth skrev (Akkurat nå):

Dårlig. Kan ikke akkurat argumentere med at kjøper en en mobiltelefon så får en også med lader lenger men.. samt at en er vel lovpålagt å bruke elbil-lader og ikke nødlader-greiene.. 😕 Tenkte å mase meg til en men blir vel vanskelig da!

er jo ingenting i veien med å prøve, men er nok tvilsomt. Jeg har beholdt min i fra tidligere bil. 

Tesla sin påstand var at deres data viste at den ikke ble brukt og de derfor trakk den ut og reduserte prisen tilsvarende. Så i teorien skal en betale like mye som før om en huker den av. 

Vet ikke hvordan det er med verving nå, men det kan jo være en mulighet om kjøper får credits nå. Du må gjerne bruke min :)

Skrevet
1 hour ago, Salvesen. said:

er jo ingenting i veien med å prøve, men er nok tvilsomt. Jeg har beholdt min i fra tidligere bil. 

Tesla sin påstand var at deres data viste at den ikke ble brukt og de derfor trakk den ut og reduserte prisen tilsvarende. Så i teorien skal en betale like mye som før om en huker den av. 

Vet ikke hvordan det er med verving nå, men det kan jo være en mulighet om kjøper får credits nå. Du må gjerne bruke min :)

Jeg huka nemlig av på innbtte at jeg hadde både Type-2 og nødlader i bilen xD må kanskje se over om det kan endres.. er jo kjekt å ha. Ikke verdt å betale, hva er det, 3500kr? for en nødlader som i prinsippet ikke skal brukes. I en nødsituasjon er den vel priceless men xD

Skrevet

Etter oppdatering til 2025.14.3.1 så har muligheten til å "Exclude Home" og "Exclude Work" forsvunnet fra Sentry Mode!

Jeg finner det iallefall ikke lenger...

Jeg har kamera i carporten og rundt huset uansett, så det var veldig greit å la bilen kunne gå i dvale hjemme. Men nå står den og bruker strøm på Sentry Mode hjemme også.

Jeg kan jo selvsagt slå den helt av! Men da glemmer jeg ofte å skru den på når jeg parkerer i byn.

Skrevet

Rekk opp hånda den som tror de hadde klart å kjøre denne runden bedre enn FSD.

ikke jeg i hvertfall, dette er imponerende!

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
bzzlink skrev (3 minutter siden):

Rekk opp hånda den som tror de hadde klart å kjøre denne runden bedre enn FSD.

ikke jeg i hvertfall, dette er imponerende!

 

incomming påstander om AI, 900 opptak osv 😛

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
Salvesen. skrev (30 minutter siden):

incomming påstander om AI, 900 opptak osv 😛

Ved første øyekast så ser jo dette annerledes ut enn Tesla's video. Motionblur er globalt og likt over alt, og det er ikke merkelige forskjeller på tvers av videoen som tidligere. Dog man ser jo ikke underst på rattet og hendene, samt pedalene, så det å skulle "fake" en slik video trenger man jo ikke akkurat AI eller normal redigering til for å få til. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...