Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
51 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Det er vel generelt for moderne biler at det skal ikke veldig mye til før de kondemneres. Det går på at bilene skal bøye seg og ta opp kreftene i en ulykke, samt mye sensorer og airbags som koster en del å bytte.

Airbags er vel dyrt, men når det gjelder sensorer så har jo Tesla kvitta seg med det meste og benytter kun kamera.

Selv nivelleringen av frontlyktene går på kamera nå så høydesensorene som står på demperne forsvant for noen år siden de og.

Skrevet
Hansien skrev (1 time siden):

Det burde være en egen post der man ser hvor lite som skal til før en bil kondemneres isåfall.

Tviler på teslaene er spesielt mye verre her enn andre. Men enig. For det begynner å bli tåpelig.

Ny skjerm på nissan leaf 2018 modell: gode 80k for fire fem år siden. På en bil til 270k. Ikke rart det blir kondemnering.

  • Liker 2
Skrevet
36 minutes ago, Complexity said:

Airbags er vel dyrt, men når det gjelder sensorer så har jo Tesla kvitta seg med det meste og benytter kun kamera.

Mener du at Tesla baserer utløsning av airbags på input fra kamera? 😶

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Jotun skrev (32 minutter siden):

Tviler på teslaene er spesielt mye verre her enn andre. Men enig. For det begynner å bli tåpelig.

Tror ingen er verre enn andre på det punktet nei.

Skrevet (endret)
21 minutes ago, nebrewfoz said:

Mener du at Tesla baserer utløsning av airbags på input fra kamera? 😶

Nei noen sensorer er det jo, men alle parkeringsensorer f.eks er jo fjærnet så 8stk borte bare der.

Endret av Complexity
Skrevet
4 hours ago, bzzlink said:

Sammenlign mot andre dyre biler med lavt produksjonsvolum, så finner du mye av det samme.

Et eksempel som kom opp i en tråd her for litt siden; 8000,- for å bytte bremseklosser foran på en e-tron. 95000 i slitedeler er det som kan forventes

Dette er ikke en exotic. Det er stort sett bygget av hylledeler fra MB etc, hvertfall de første årgangene. Mange har nok blitt kjørt hardt gjennom årene. Og noen har levd i troen om at dette er biler som er fullstendig vedlikeholdsfrie. Noe som har feilet spektakulært. Dørhåndtak ryker hele tiden, bærearmer knekker, AC system kan koste 30-40 tusen å reparere, motorbytte for 80 tusen, bytte til overhalt batteri 120 tusen, med kun 2 år garanti. Enkelte tror de kan få 200 tusen for 2013 modeller ennå, delebiler blir forsøkt solgt for 70 tusen. 

Skrevet
1 hour ago, kremt said:

Dette er ikke en exotic. Det er stort sett bygget av hylledeler fra MB etc, hvertfall de første årgangene. Mange har nok blitt kjørt hardt gjennom årene. Og noen har levd i troen om at dette er biler som er fullstendig vedlikeholdsfrie. Noe som har feilet spektakulært. Dørhåndtak ryker hele tiden, bærearmer knekker, AC system kan koste 30-40 tusen å reparere, motorbytte for 80 tusen, bytte til overhalt batteri 120 tusen, med kun 2 år garanti. Enkelte tror de kan få 200 tusen for 2013 modeller ennå, delebiler blir forsøkt solgt for 70 tusen. 

 

Kjører en 2014 Model S. Har hatt den i 3 år nå og har byttet ett dørhåndtak, det skjedde på gårdsplassen mens jeg var på hjemmekontor. Overkommelig. Hadde også litt klunkelyd fra understellet så tok den på service. Da skiftet de Stabilisatorstag på en side foran og fant også kontrollarmer bak som måtte byttes. De ble tatt på en goodwill kampanje de tydligvis har på de tingene uten kostnad for meg.

Det har vært andre saker over de tre årene men ikke noe utover det jeg ville forventet fra andre 10 år gamle biler.

Skrevet

Nå med null rente kampanjen til tesla så regner jeg med trikset er å makse lånet og heller innfri eller spytte inn egenkapital etter 3år? Også gjerne droppe innbytte og ta salg utenom i stede så ikke egenkapital bindes i nullrente kampanjen? 

Skrevet
5 hours ago, kremt said:

Dette er ikke en exotic. Det er stort sett bygget av hylledeler fra MB etc, hvertfall de første årgangene. Mange har nok blitt kjørt hardt gjennom årene. Og noen har levd i troen om at dette er biler som er fullstendig vedlikeholdsfrie. Noe som har feilet spektakulært. Dørhåndtak ryker hele tiden, bærearmer knekker, AC system kan koste 30-40 tusen å reparere, motorbytte for 80 tusen, bytte til overhalt batteri 120 tusen, med kun 2 år garanti. Enkelte tror de kan få 200 tusen for 2013 modeller ennå, delebiler blir forsøkt solgt for 70 tusen. 

Du har ikke eid en Cayenne eller Panamera skjønner jeg. 

Motorene dreper seg selv, luftfjæringsystemet inkl. kompressoren ryker, bærearmer gir seg etc. det er ikke noe billigere å reparere. Panameraen min var 8 år gammel. Regning på over 60k for å bytte forstillingsdeler som ga seg på 95000km. (hadde heldigvis PAW) 

Motorbytte var mer regelen enn unntaket, og der kom man ikke langt med 80k.

Model S var jo en exotic de første årene. Det var første gang noen lagde en elbil som kunne gå langt, lades raskt og som ble masseprodusert. Av en bilprodusent som aldri hadde laget biler før. At det skal være vedlikeholdsfritt er å håpe litt for mye. 

Det sagt, sett bort i fra designfeilene, så har de ikke holdt så værst.

Men designfeilene er jo blåst ut av alle proporsjoner pga klikkhoreriet til journalistene, og shortere, og nå sist alle som er politisk uenige med sjefen i Tesla.

Av det jeg har fått med meg, så står Teslaene seg helt greit mot konkurrentene sine. Det er mye feil på VAG sine elbiler feks også. e-tron eiere som melder om at de er på 2. runde av motorbytter, evinnelig innkalling til batteritester, og egne klistremerker for å ikke lade de fulle.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Noen som har erfaring med å flytte commander fra en bil til en annen? Spesielt når de er to ulike modeller(I dette tilfellet fra 3 til Y). 

Har prøvd å søke litt men finner ikke noen guide, er det bare å montere å tut å kjør? 

Skrevet

Kan ikke skjønne annet? Bilen oppdager ikke at den er borte. 

Og når du installerer den i den nye så setter du opp biltype etc i appen mener eg 🤔

Skrevet
Jotun skrev (2 minutter siden):

Kan ikke skjønne annet? Bilen oppdager ikke at den er borte. 

Og når du installerer den i den nye så setter du opp biltype etc i appen mener eg 🤔

Ja kan ikke være så farlig tenker jeg, slenger den inn :p

 

Skrevet
12 minutes ago, Salvesen. said:

Ja kan ikke være så farlig tenker jeg, slenger den inn :p

 

Går nok fint å bare flytte over ja, så lenge det er samme plugg på bilene. Om ikke må du kjøpe nytt ledningskit.

Skrevet
Complexity skrev (1 minutt siden):

Går nok fint å bare flytte over ja, så lenge det er samme plugg på bilene. Om ikke må du kjøpe nytt ledningskit.

ser ut som det er samme da de har oppdatert navnet på videoen der de monterer på highland til highland/juniper. Åpner straks opp så får vi se hvilke kontakter som gjemmer seg bak der :)

Skrevet
Salvesen. skrev (10 minutter siden):

ser ut som det er samme da de har oppdatert navnet på videoen der de monterer på highland til highland/juniper. Åpner straks opp så får vi se hvilke kontakter som gjemmer seg bak der :)

Esj, annen kabel 😕 FYI for andre der ute 😛

  • Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Esj, annen kabel 😕 FYI for andre der ute 😛

Det overrasker meg egentlig ikke. Viktig å se om den enheten man har kjøpt, er kompatibelt med den bilen man vil sette den inn i. Spesielt når vi vet at Tesla ikke bare byttet plasering av ODB2-porten, men og gikk over til en annen socket i nyere modeller.

Skrevet
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Det overrasker meg egentlig ikke. Viktig å se om den enheten man har kjøpt, er kompatibelt med den bilen man vil sette den inn i. Spesielt når vi vet at Tesla ikke bare byttet plasering av ODB2-porten, men og gikk over til en annen socket i nyere modeller.

Jepp jeg burde bare sjekket bedre på nettet. Men jeg er for ivrig. Men, så tar det ca 30 sekund å åpne opp så det går jo helt fint :) Hovedproblemet nå er at de er levering på 2-5 uker 😕 Vurderer å finne ut hvilke plugger de har byttet til å koble om, men da risikerer jeg vell kraftig pushback om jeg skulle bomme på noe etc. Så jeg lar vær. 

Skrevet
16 hours ago, bzzlink said:

Men designfeilene er jo blåst ut av alle proporsjoner pga klikkhoreriet til journalistene, og shortere, og nå sist alle som er politisk uenige med sjefen i Tesla.

Bilene du snakker om er jo i praksis VAG biler med understell fra A6. Så er det modifisert fra ende til annen. De fleste av disse på norsk jord har vel en Audi V6 diesel med noe frynsete rykte. Man må nok regne med å ta ut motor for å bytte kjede, strammere, glidere, tetninger etc når den har gått ca 200 tusen km. En V6 kan jo også lekke både olje og kjølevæske fra ca 100 ulike steder, og tilkomsten er trang. Så kommer jo alt det andre i tillegg, understell, styring, drivverk som er komplisert, dobbelclutch girkasser eller hva de har utstyrt dem med. Alt er avansert og må fungere, når det blir eldre krever det til tider omfattende og kostbart vedlikehold. 

Ennå et eksempel Påkostet Tesla S, en 2016 gått 180 tusen som selger krever hele 220 tusen for. I praksis kan dette være en bil som har igjen bare 3-4  år på vegen. Dyre feil kan skje "når som helst" og historikken over påkostninger er ikke pen. Heldigvis ser det ut som tesla er veldig snill med å ta saker på goodwill. Men det spørs hvor mye de gidder av dette når bilen er over 9 år gammel. Enhver form for garanti er jo ute. 

  • Liker 1
Skrevet
kremt skrev (6 minutter siden):

Bilene du snakker om er jo i praksis VAG biler med understell fra A6. Så er det modifisert fra ende til annen. De fleste av disse på norsk jord har vel en Audi V6 diesel med noe frynsete rykte. Man må nok regne med å ta ut motor for å bytte kjede, strammere, glidere, tetninger etc når den har gått ca 200 tusen km. En V6 kan jo også lekke både olje og kjølevæske fra ca 100 ulike steder, og tilkomsten er trang. Så kommer jo alt det andre i tillegg, understell, styring, drivverk som er komplisert, dobbelclutch girkasser eller hva de har utstyrt dem med. Alt er avansert og må fungere, når det blir eldre krever det til tider omfattende og kostbart vedlikehold. 

Ennå et eksempel Påkostet Tesla S, en 2016 gått 180 tusen som selger krever hele 220 tusen for. I praksis kan dette være en bil som har igjen bare 3-4  år på vegen. Dyre feil kan skje "når som helst" og historikken over påkostninger er ikke pen. Heldigvis ser det ut som tesla er veldig snill med å ta saker på goodwill. Men det spørs hvor mye de gidder av dette når bilen er over 9 år gammel. Enhver form for garanti er jo ute. 

180 000 er vell også EOL sånn i snitt så hva kan en forvente. Jeg tror ikke noen av de moderne bilene som er designet for å selge i store mengder holder noe særlig lengre enn 200 000 uten STORE kostnader. 

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...