Jump to content
bshagen

Tesla - kaféen

Recommended Posts

Hovedbatteriet skal holde 12V-batteriet oppladet hele tida. Derimot var det sånn før at når hovedbatteriet gikk under en viss SOC (5%?) så stoppet ladingen av 12V-batteriet og da risikerte du at bruk av klimanlegg osv. tømte 12V-batteriet mens det fortsatt var litt strøm igjen på hovedbatteriet. Usikker på om denne oppførselen har blitt endret i en programvareoppdatering.

Dessuten har 12V-batteriet begrenset levetid og da kan det ha svært lav kapasitet selv om spenningen ser fin ut. En kollega opplevde at Teslaen ikke startet i kulda på grunn av det.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Ah ok takk for oppklaringen. Var usikker på om lading av hovedbatteriet også ville holde 12V-batteriet oppladet. Nå er ikke bilen min 1 år  gammel engang, og har kjørt en del langturer i det siste, så skulle nok uansett litt til for at 12v batteriet plutselig hadde streiket med i vinter. Men fortsatt greit å være føre var :) 

Edited by Iterion

Share this post


Link to post
1 hour ago, Iterion said:

Har noen av dere noen gang trengt å lade 12v batteriet på deres tesla enda? Skal vel mye til for at det går tomt, med mindre man kun kjører kort turer? 

Aldri ladet min nå på 3 år. Bilen passer fint på dette selv, og har målt at den mater opptil 15V til batteriet (som er litt i overkant)

Men om bilen din ikke er ett år engang så har du kansje Ryzen prosessoren? Isåfall har du ikke vanlig 12V batteri men ett lithiumbatteri du aldri vil trenge å bry deg om.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Complexity skrev (53 minutter siden):

Aldri ladet min nå på 3 år. Bilen passer fint på dette selv, og har målt at den mater opptil 15V til batteriet (som er litt i overkant)

Men om bilen din ikke er ett år engang så har du kansje Ryzen prosessoren? Isåfall har du ikke vanlig 12V batteri men ett lithiumbatteri du aldri vil trenge å bry deg om.

Det høres lovende ut isåfall :D Og det er godt mulig, men er ikke sikker på hvilken prosessor jeg har faktisk. Hvor får jeg sjekka opp det? Rettelse: Virker som den cpu oppgraderinga ikke kom før desember 2021, jeg fikk bilen i november en gang. 

Edited by Iterion

Share this post


Link to post
4 hours ago, Iterion said:

Det høres lovende ut isåfall :D Og det er godt mulig, men er ikke sikker på hvilken prosessor jeg har faktisk. Hvor får jeg sjekka opp det? Rettelse: Virker som den cpu oppgraderinga ikke kom før desember 2021, jeg fikk bilen i november en gang. 

Trykk på Additional Vehicle Information, så står det prosessoren din og hvilket 12V batteri du har. Denne har det nye og det står derfor Lithium-ion der.

 

PXL_20220922_123245907.jpg

Edited by Complexity
  • Like 3

Share this post


Link to post
Iterion skrev (5 timer siden):

Har noen av dere noen gang trengt å lade 12v batteriet på deres tesla enda? Skal vel mye til for at det går tomt, med mindre man kun kjører kort turer? 

Vedlikeholdes av hovedbatteriet. Det er ingen dynamo. Har hatt ett skifte av 12V batteri. Fikk opp melding om at batteriet var dårlig, registrerte i appen og det kom ranger og byttet det på jobb. Nå tror jeg bilen klarer å booke slike avtaler selv 

  • Heart 1

Share this post


Link to post
2 hours ago, Iterion said:

Ah ok, fant den @Complexity, hadde dessverre Intel Atom cpu'en og på lavspennings batteriet står det bly. Mens batteriet med høy spenning er lagd av litium-jern-fosfat. Og det er toppers @Salvesen.! Takker begge to. 

Du får trøste deg med at den nye hardwaren bruker en del mere strøm enn den gamle så det påvirker rekkevidden.

Edited by Complexity
  • Like 1

Share this post


Link to post
Complexity skrev (3 timer siden):

Du får trøste deg med at den nye hardwaren bruker en del mere strøm enn den gamle så det påvirker rekkevidden.

Tror jeg mistet 6km rekkevidde når jeg fikk mail om at det ble ryzen på min model 3.

 

Slitrr veldig med WiFi, elendig stabilitet og rekkevidde. Kjent feil, eller må jeg kontakte tesla? 

Share this post


Link to post
21 minutes ago, Sjørøver said:

Tror jeg mistet 6km rekkevidde når jeg fikk mail om at det ble ryzen på min model 3.

 

Slitrr veldig med WiFi, elendig stabilitet og rekkevidde. Kjent feil, eller må jeg kontakte tesla? 

Ja men det er da litt det.
Wifi har alltid vært problematisk på Tesla. Skulle tro det var fikset i de nyere men kansje ikke.
Antennet sitter i speilet så prøv å parkere andre veien å se om det blir bedre. Jeg parkerer alltid veldig nært routern og da er det ingen problem.

Dog trenger man jo kun Wifi for å laste ned oppdateringer.

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
1 hour ago, Sjørøver said:

Slitrr veldig med WiFi, elendig stabilitet og rekkevidde. Kjent feil, eller må jeg kontakte tesla? 

Jeg har prøvd forskjellige repeatere. På grunn av mye murvegger fungerte det dårlig. Det jeg endte opp med var et "wifi powerline extender kit". Det har vært veldig stabilt. Men det krever jo at det er en innendørs stikkontakt i nærheten av bilen, som helst bør ligge på samme fase som stikkontakt ved routeren. Eller ihvertfall forsynes fra samme sikringskap.

  • Like 1
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
Sjørøver skrev (11 timer siden):

Slitrr veldig med WiFi, elendig stabilitet og rekkevidde. Kjent feil, eller må jeg kontakte tesla? 

Dessverre en kjent feil. I følge internett sitter wifi-antennen i høyre sidespeil, noe å tenke på når du parkerer bilen. 

Jeg har aksesspunktet noenlunde midt i huset, det gir god dekning innendørs men marginal dekning for bilen. Jeg tror takrenne og strømkabler lager en veldig lokal dekningsskygge der jeg pleier å parkere. Det blir litt bedre om jeg står en meter lenger bak..

Har et gammelt aksesspunkt med power-over-ethernet liggende jeg *kunne* ha brukt men siden jeg tross alt kan løse problemet ved å parkere annerledes har det prosjektet aldri nådd implementeringsfasen. :p 

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
1 hour ago, Sjørøver said:

Får fortsatt ikke wifi, selv om jeg er 6 meter fra routeren. Irriterende.

Noen som kan fortelle meg hva som er realistisk rekkevidde på en 2016-18 s90/100d?

Prøvd å bytte kanal på routeren?

Ang rekkevidde så sjekk om Bjørn Nyland har dem i exelarket sitt. Ligger som link under alle youtube videoene hans. Vil gi en pekepinne på realistisk rekkevidde.

Edited by Complexity
  • Like 1
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Complexity skrev (13 timer siden):

Ang rekkevidde så sjekk om Bjørn Nyland har dem i exelarket sitt. Ligger som link under alle youtube videoene hans. Vil gi en pekepinne på realistisk rekkevidde.

Den var veldig nyttig, takk. Er det ikke sånn at Tesla ikke tar med energiforbruket når bilen står i ro? Syns å minnes at jeg leste noe sånt for lenge siden. Uansett helt latterlig lavt forbruk på Model 3, helt egen klasse.

Share this post


Link to post
27 minutes ago, Sjørøver said:

Den var veldig nyttig, takk. Er det ikke sånn at Tesla ikke tar med energiforbruket når bilen står i ro? Syns å minnes at jeg leste noe sånt for lenge siden. Uansett helt latterlig lavt forbruk på Model 3, helt egen klasse.

Tar vel bare med når man kjører, men Bjørn har testa å la bilen stå med varmen på i ett døgn osv som også vil gi peikepinn på hvor mye den bruker på det. De nyere utgavene bruker vesentlig mindre enn de gamle uten varmepumpe som man jo forventer.

Sentry Mode bruker endel da bilen må være påslått for å holde det aktivt. Men om man ikke gidder å slå det av å på manuelt kan man nå velge at det skal være på untatt på plasser man har lagret som favoritt. Så er bare å plotte inn alle plasser man ønsker å ha det avslått så ordner bilen selv med å ha det påslått utenfor kjøpesenteret.

Er meget lavt forbruk ja. Blir vel kun slått av noen biler uten firehjulstrekk som klassiske Ioniq f.eks, men den veier flere hundre kilo mindre og har en bitteliten motor.

Har fått en helt ny berlin Y som firmabil nå, og den har lavere forbruk enn min 2019 Model 3 så det har skjedd litt.

Edited by Complexity
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
1 hour ago, Complexity said:

Er meget lavt forbruk ja. Blir vel kun slått av noen biler uten firehjulstrekk som klassiske Ioniq f.eks, men den veier flere hundre kilo mindre og har en bitteliten motor.

Den eneste bilen jeg har målt lavere forbruk på enn Model 3 SR på langkjøring er min egen Seat Mii 😅 Hyundai Kona electric (facelift) var også ganske snill på elektronene.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Fikk idag feilmelding "CCS fast charging not available - May be restored on next drive"

Den ble ikke restoret på neste kjøretur. Noen som vet om bakgrunnen til denne feilmeldingen? Er det bare til å ta en reboot så løser det seg eller må man vanligvis på SC for denne? 

Share this post


Link to post
1 minute ago, simen929 said:

Fikk idag feilmelding "CCS fast charging not available - May be restored on next drive"

Den ble ikke restoret på neste kjøretur. Noen som vet om bakgrunnen til denne feilmeldingen? Er det bare til å ta en reboot så løser det seg eller må man vanligvis på SC for denne? 

Prøv en reboot? Går jo fort. Hold inne bremsen og kvel bilen med rattknappene.

Share this post


Link to post
Complexity skrev (3 minutter siden):

Prøv en reboot? Går jo fort. Hold inne bremsen og kvel bilen med rattknappene.

Jess, skal gjøre det. Men siste kjøretur var med en kunde i bilen, så tok meg ikke tid til det da. Men prøver det på vei hjem fra jobb, så skal jeg gi en lyd om resultatet. Fant ikke særlig mye info om feilmeldingen på nettet heller..

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...