Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sampson skrev (6 timer siden):

Jeg har en 2022 TM3, men det har jo alltid vært Model S jeg sikler etter. Den er dog litt dyr... Er det helt hodeløst å selge TM3'en og finne en brukt Model S til ~450k på finn?

Noen som har pluss og minus som kan hjelpe meg her? 😛 

Jeg vill si ja, interiøret er mer eller mindre 10 år gammelt(med SMÅ modifikasjoner), i tillegg må du vell en del år tilbake i tid til den prisen og da kan du også få trøbbel med på kjøpet. Jeg hadde ikke gjort endringen om det ikke var ett enormt behov for mer plass. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 8.8.2022 den 16.52):
Sampson skrev (På 8.8.2022 den 10.35):

Jeg har en 2022 TM3, men det har jo alltid vært Model S jeg sikler etter. Den er dog litt dyr... Er det helt hodeløst å selge TM3'en og finne en brukt Model S til ~450k på finn?

Noen som har pluss og minus som kan hjelpe meg her? 😛 

Jeg vill si ja, interiøret er mer eller mindre 10 år gammelt(med SMÅ modifikasjoner), i tillegg må du vell en del år tilbake i tid til den prisen og da kan du også få trøbbel med på kjøpet. Jeg hadde ikke gjort endringen om det ikke var ett enormt behov for mer plass. 

Hvis plass er issuet, så hadde jeg MYE heller gått for en Model Y. Men hvis stil er issuet så er det jo Model S (faceliftet) som gjelder.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (49 minutter siden):
Hanhijnn skrev (51 minutter siden):

Hvis plass er issuet, så hadde jeg MYE heller gått for en Model Y. Men hvis stil er issuet så er det jo Model S (faceliftet) som gjelder.

Joda, men får ikke Y for 450:p

Nei det er sant. Må vel opp i sånn ca. 630.000,- nå. Glad jeg bestilte så tidlig som jeg gjorde.

Men totalregnskapet for en Model S til 450k kan fort bli like stort som for en Model Y.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 minutt siden):

Nei det er sant. Må vel opp i sånn ca. 630.000,- nå. Glad jeg bestilte så tidlig som jeg gjorde.

Men totalregnskapet for en Model S til 450k kan fort bli like stort som for en Model Y.

Ja det er jo en ting å tenke på. Men jeg er helt enig, hadde lett tatt Y over gammel S om muligheten var der. Er jo bilen jeg kjører i dag 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Ja det er jo en ting å tenke på. Men jeg er helt enig, hadde lett tatt Y over gammel S om muligheten var der. Er jo bilen jeg kjører i dag 

For å være helt ærlig synes jeg både 3 og Y er rimelig stygge biler. Tanken var å bytte, men uten å tildele mer penger på bil akkurat nå. 
Har slått det fra meg inntil en ny SUV/Stasjonsvogn dukker opp tenker jeg :)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En kollega fortalte meg akkurat at den nye nettleiemodellen gjør at man ikke bør lade elbiler for «full styrke» hjemme, selv om natten. Er det noen «anbefalinger» knyttet til dette? Har en Tesla Model 3, ny i år, som jeg pleier å fullade en gang i uka (LFP). Ser jeg kan velge mellom 5 A og 16 A, hvor den hittil konsekvent har stått på maks, altså 16, men mulig det er smart å sette den ned en del?

Lenke til kommentar
General Sniff skrev (23 minutter siden):

En kollega fortalte meg akkurat at den nye nettleiemodellen gjør at man ikke bør lade elbiler for «full styrke» hjemme, selv om natten. Er det noen «anbefalinger» knyttet til dette? Har en Tesla Model 3, ny i år, som jeg pleier å fullade en gang i uka (LFP). Ser jeg kan velge mellom 5 A og 16 A, hvor den hittil konsekvent har stått på maks, altså 16, men mulig det er smart å sette den ned en del?

Nettleien har nå ett effektledd, hos meg er dette delt opp i 5kW intervaller. Så om jeg når ett nytt intervall så øker nettleien den måneden med 100 kroner. Hvordan det er hos deg må du nesten sjekke. 

Jeg leser av fra min måler via en pc, og når jeg når 4kWh/h så stopper jeg lading av elbil for den timen og starter igjen neste time. Dette holder meg under 5kWh/h slik at jeg får lavest mulig effektledd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, General Sniff said:

En kollega fortalte meg akkurat at den nye nettleiemodellen gjør at man ikke bør lade elbiler for «full styrke» hjemme, selv om natten. Er det noen «anbefalinger» knyttet til dette? Har en Tesla Model 3, ny i år, som jeg pleier å fullade en gang i uka (LFP). Ser jeg kan velge mellom 5 A og 16 A, hvor den hittil konsekvent har stått på maks, altså 16, men mulig det er smart å sette den ned en del?

Spørs jo litt om du har 3 fase eller ei hvor mye det er av betydning. 

Men lader du med 3 fase og får 11kW så vil du jo bikke over 10kWt grensa iløpet av 3 timer. Bruker andre ting i huset ditt strøm samtidig bikker du kansje 15kWt grensa og.

Så med mindre det er viktig for deg å lade fort så vil du muligens spare på å justere ned litt ja. Annbefaler det å ordne en modul til strømmåleren din så kan du lese av i en app hvor mye strøm du bruker til en hver tid. Tibber Pulse er ett eksempel på en slik men er vel flere varianter der ute.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 timer siden):

Nettleien har nå ett effektledd, hos meg er dette delt opp i 5kW intervaller. Så om jeg når ett nytt intervall så øker nettleien den måneden med 100 kroner. Hvordan det er hos deg må du nesten sjekke. 

Jeg leser av fra min måler via en pc, og når jeg når 4kWh/h så stopper jeg lading av elbil for den timen og starter igjen neste time. Dette holder meg under 5kWh/h slik at jeg får lavest mulig effektledd. 

 

Complexity skrev (4 timer siden):

Spørs jo litt om du har 3 fase eller ei hvor mye det er av betydning. 

Men lader du med 3 fase og får 11kW så vil du jo bikke over 10kWt grensa iløpet av 3 timer. Bruker andre ting i huset ditt strøm samtidig bikker du kansje 15kWt grensa og.

Så med mindre det er viktig for deg å lade fort så vil du muligens spare på å justere ned litt ja. Annbefaler det å ordne en modul til strømmåleren din så kan du lese av i en app hvor mye strøm du bruker til en hver tid. Tibber Pulse er ett eksempel på en slik men er vel flere varianter der ute.

Mange takk for svar, begge to.

Dere later til å være langt mer bevandret i dette enn meg. Ser at om man regner om 16 Ampere til effekt, får man 3,68 kW, som kanskje betyr at det er belastningen? Dette med fase kjenner jeg ikke til, må jeg ev. undersøke.

Lenke til kommentar
General Sniff skrev (Akkurat nå):

 

Mange takk for svar, begge to.

Dere later til å være langt mer bevandret i dette enn meg. Ser at om man regner om 16 Ampere til effekt, får man 3,68 kW, som kanskje betyr at det er belastningen? Dette med fase kjenner jeg ikke til, må jeg ev. undersøke.

Om du har to ledninger + jord ut til laderen så stemmer dette. 

Har du dog 3 eller 4 + jord så stemmer det ikke. Kommer også an på hvordan laderen er satt opp i innstillingene. 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, General Sniff said:

 

Mange takk for svar, begge to.

Dere later til å være langt mer bevandret i dette enn meg. Ser at om man regner om 16 Ampere til effekt, får man 3,68 kW, som kanskje betyr at det er belastningen? Dette med fase kjenner jeg ikke til, må jeg ev. undersøke.

Er bare å se i appen eller på skjermen i bilen når du lader. Hvor mye effekt du lader med står der.

Her ser man 250kW som man får på superlader. 

Screenshot_20220808-125410.png

Lader du med f.eks 11kW i en time har du brukt 11kWt.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (38 minutter siden):

Om du har to ledninger + jord ut til laderen så stemmer dette. 

Har du dog 3 eller 4 + jord så stemmer det ikke. Kommer også an på hvordan laderen er satt opp i innstillingene. 

 

Complexity skrev (34 minutter siden):

Er bare å se i appen eller på skjermen i bilen når du lader. Hvor mye effekt du lader med står der.

Her ser man 250kW som man får på superlader. 

 

Lader du med f.eks 11kW i en time har du brukt 11kWt.

Igjen takk for forklaringer til begge. Tror det er 32 A og dermed 7,4 kW, men er jo bare å sette kabelen i og sjekke, ja.

Med tre små unger og vaskemaskiner og matlaging osv er det vel vanskelig å komme under 5 kW-intervallet, men om man lader om natten med 7,4 kW holder man seg vel unna 10 kW-grensa? 

Men et godt råd og laste ned app for å få sjekker hva man faktisk bruker på natta, f.eks om vinteren. Lærte mye her, igjen takk :)

Endret av General Sniff
Lenke til kommentar
General Sniff skrev (2 minutter siden):

 

Igjen takk for forklaringer til begge. Tror det er 32 A og dermed 7,4 kW, men er jo bare å sette kabelen i og sjekke, ja.

Med tre små unger og vaskemaskiner og matlaging osv er det vel vanskelig å komme under 5 kW-intervallet, men om man lader om natten med 7,4 kW holder man seg vel unna 10 kW-grensa? 

Men et godt råd og laste ned app for å få sjekker hva man faktisk bruker på natta, f.eks om vinteren. Lærte mye her, igjen takk :)

Går så fint så, vi er 4 med to vaskemaskiner som går stadig men vi holder oss under 5kWh/h. Har dog styring på lading som nevnt men ellers lever vi helt som normalt.

Dette er absolutt ikke bombesikkert men fungerer greit sålangt.

smartMeterSeer_Last_hour_consumption_full (2).png

Lenke til kommentar
TheAvatar skrev (12 minutter siden):

TM3 har fått "kritikk" for dårlig lydisolering i bilen, mye dekk/veistøy. Hvordan er model Y på dette? Noen som har testet?

Dette blir stadig bedre. TM3 kom først med enkle glass på alle ruter, så laminert forran og nå er alle om jeg ikke tar helt feil, samtidig gjøres det stadig små endringer som gjør dette bedre. Model YP har iallefall laminert på alle, usikker på nye LR. Kjørte en P nettopp og den føltes noe roligere en min LR fra 2022, men ikke enorm forskjell. 

Men ikke forvent S klasse standard. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Kan ikke svare for Y, men jeg kjører en 2019 Model 3 privat og en 2022 Model 3 som firmabil - og sistnevnte er ganske mye stillere.

Så de har blitt bedre, men de er langt ifra best på dette. Om de hadde slutta med de rammeløse vinduene ville det kansje hjulpet en del. Vil tro Model Y er ganske tilsvarende siden det er omtrent akkurat samme bil bare større.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Kan ikke svare for Y, men jeg kjører en 2019 Model 3 privat og en 2022 Model 3 som firmabil - og sistnevnte er ganske mye stillere.

Så de har blitt bedre, men de er langt ifra best på dette. Om de hadde slutta med de rammeløse vinduene ville det kansje hjulpet en del. Vil tro Model Y er ganske tilsvarende siden det er omtrent akkurat samme bil bare større.

Ja jeg har ønsket meg rammeløse vinduer på tesla siden dag 1, men det ser ikke ut til å skje en endring der med det første 😕 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...