Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ooh. Glemte å melde meg inn her. Ny Model Y ble levert forrige onsdag. Bestilt 7. mars. Forespeilet levering var 8-28. juli. Så ganske happy med å kunne ta ferie med nybilen. S75Den fra 2017 ble solgt på ei uke. 110k over innbytteprisen til Tesla.

Er så langt strålende fornøyd. Alt bare funker :) Deilig med AP som bruker kameraet innvendig for å se om du følger med på veien istedet for å bli nagga til å røre rattet hvert 10. sekund.

Sammenlignet med søs sin 3 år gamle Model 3, så er det natt og dag i forhold til støynivå. Er ganske on par med Sen. Så vi er meget happy så langt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (På 30.6.2022 den 7.42):

Ooh. Glemte å melde meg inn her. Ny Model Y ble levert forrige onsdag. Bestilt 7. mars. Forespeilet levering var 8-28. juli. Så ganske happy med å kunne ta ferie med nybilen. S75Den fra 2017 ble solgt på ei uke. 110k over innbytteprisen til Tesla.

Er så langt strålende fornøyd. Alt bare funker :) Deilig med AP som bruker kameraet innvendig for å se om du følger med på veien istedet for å bli nagga til å røre rattet hvert 10. sekund.

Sammenlignet med søs sin 3 år gamle Model 3, så er det natt og dag i forhold til støynivå. Er ganske on par med Sen. Så vi er meget happy så langt. 

Er d en ny software update som gjør at du slipper å røre rattet ved ap? Har en noen mnd gammel ny model 3 som vil at jeg skal røre rattet ved ap. Forøvrig har jeg sikkert en del updates som ikke er blitt lastet ned til tross for premium con.

 

Gratulerer!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Husk at bilen viser EPA rekkevidde. Hva viste den når den var full?

Ok ja det var det som stod på nettsidene da jeg bestilte den ihvertfall. Bilen var ikke fulladet da jeg fikk den, kun på rundt 30%. Den viser 408-409 km fulladet. 

Lenke til kommentar
38 minutes ago, Iterion said:

Stusser litt over at TM3 SR'en min kjøpt ny i fjor, "kun" har 408 km rekkevidde fulladet, mens den egentlig skulle ha 448km? Thoughts @Complexity/andre? 

408 stemmer nok fint. Som nevnt er det forsjellige målemetoder som vises.

Men i praksis går den nok mere enn 448km på varme sommerdager og kortere på kalde vinterdager. Trykk på knappen som heter Energi for å se hva bilen estimerer av rekkevidde basert på kjøringen din.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Iterion skrev (På 13.7.2022 den 9.23):

Ok ja det var det som stod på nettsidene da jeg bestilte den ihvertfall. Bilen var ikke fulladet da jeg fikk den, kun på rundt 30%. Den viser 408-409 km fulladet. 

Min Tesla Model 3 LR 2020 estimerte 473 ved 100% lading. Men kjørte faktisk 500km før jeg ladet valgte å lade, og fremdeles 10% igjen. Hadde sikkert klart 545km om jeg hadde tynt den. Blanding av en del stigning og noe 110kmt soner. 20c og sol. Forbruk 128wt/km.

 

Estimeringen baserer seg på kjøremønster og kan nok justere seg endel lavere enn Wltp. Om man har mye småkjøring så vil nok estimeringen av ant km synke spesielt om bilen starter med kaldt batteri. 

Endret av Knut Einar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Knut Einar skrev (1 time siden):

Min Tesla Model 3 LR 2020 estimerte 473 ved 100% lading. Men kjørte faktisk 500km før jeg ladet valgte å lade, og fremdeles 10% igjen. Hadde sikkert klart 545km om jeg hadde tynt den. Blanding av en del stigning og noe 110kmt soner. 20c og sol. Forbruk 128wt/km.

 

Estimeringen baserer seg på kjøremønster og kan nok justere seg endel lavere enn Wltp. Om man har mye småkjøring så vil nok estimeringen av ant km synke spesielt om bilen starter med kaldt batteri. 

Estimering baserer seg ikke på kjøre mønster, den bruker en konstant basert på epa rekkevidde. Denne infoen finner du i manualen din. Navigasjon og rekkevidde under 'energi' justerer seg dog basert p0 empiri. 

Lenke til kommentar
24 minutes ago, Sampson said:

Jeg har en 2022 TM3, men det har jo alltid vært Model S jeg sikler etter. Den er dog litt dyr... Er det helt hodeløst å selge TM3'en og finne en brukt Model S til ~450k på finn?

Noen som har pluss og minus som kan hjelpe meg her? 😛 

Vil påstå det er litt hodeløst ja, men om du klarer deg med mindre rekkevidde (spesielt på vinteren siden mangel på varmepumpe) tregere hurtiglading og har en stor buffer klar til å punge ut med alle feil som kan oppstå så for all del bare å kjøre på 😅

For 450 får du vel en passelig ny S hvor mye barnesykdommer er faset ut, men det er nok fortsatt ikke fritt for dem.

F.eks er luftfjæring er sykt digg men også sykt dyrt å bli plaget med - som sjansen er stor for at man blir. Får jo S uten luft da men da er det jo ikke så stor forsjell fra Model 3 å kjøre.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...