Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hanhijnn skrev (35 minutter siden):

Telefon i Tesla Model Y:

Etter siste software-oppdatering går det verken ann å ringe ut av bilen, eller ta imot samtaler i bilen.

Er det noen som har funnet en løsning på det? Er sykt irriterende.

Hvilken versjon har du? Så er det enklere å sammenligne :)  Jeg har ikke opplevd noen problemer, 28.2

Lenke til kommentar
1 hour ago, Hanhijnn said:

Telefon i Tesla Model Y:

Etter siste software-oppdatering går det verken ann å ringe ut av bilen, eller ta imot samtaler i bilen.

Er det noen som har funnet en løsning på det? Er sykt irriterende.

Sjekket på Bluetooth instillingene til telefonen at det ikke er deaktivert? Var og plaget med dette plutselig men var telefonen som hadde slått det av. Kjører Android 13 beta på telefonen og det har vært mye tilfeldig tull med det.

Lenke til kommentar

Har hatt trøbbel med dekningen i Tesla'n min i dag jeg også, men dette har ingenting å gjøre med siste versjon av software for min del. Har hatt 28.2 i over en uke uten noen problemer. Har Telia på telefonen også, og den har fungert fint som normalt, så jeg antar at Tesla har trøbbel med serverne sine igjen i dag. 

Lenke til kommentar
simen929 skrev (3 timer siden):

Jess, skal gjøre det. Men siste kjøretur var med en kunde i bilen, så tok meg ikke tid til det da. Men prøver det på vei hjem fra jobb, så skal jeg gi en lyd om resultatet. Fant ikke særlig mye info om feilmeldingen på nettet heller..

Problemet er fortsatt til stede etter reboot.. får vel bare bestille en time til SC. Hadde den inne for vel 2 uker siden, så det var jo ganske irriterende..

IMG20221003164909.jpg

Lenke til kommentar
Complexity skrev (15 timer siden):

Sjekket på Bluetooth instillingene til telefonen at det ikke er deaktivert? Var og plaget med dette plutselig men var telefonen som hadde slått det av. Kjører Android 13 beta på telefonen og det har vært mye tilfeldig tull med det.

Det ER kontakt mellom bil og telefon, det ringer hos den som blir oppringt, uansett om det ringes INN elle UT av bilen. Men det er bare ikke råd å åpne samtalen. En smule frustrerende kan man si.

Har sett på FB-grupper at jeg ikke er alene om problemet, men ingen løsning sålangt.

Lenke til kommentar

Lurer på å gjøre et nytt forsøk på å styre lading av bilen fra en smarthjemsentral(r-pi + openhabian). Forrige forsøk ble skrinlagt da det ikke var mulig å styre ladestrøm, bare av/på. 

Siden nå ladestrøm kan styres fra appen regner jeg med at smarthjemprodukter også kan gjøre det.

Jeg må da gjøre følgende:

oppgradere/reinstallere min r-pi med passende software(brukte openhabian sist)
koble r-pi til min tesla-konto
åpne HAN-porten i sikringsskapet
Finne en eller annen måte å koble r-pi til HAN-porten så jeg får lest ut momentanteffekt osv.
Sette opp noen styringsregler så bilen regulerer ned ladestrøm når øvrige ting i huset bruker strøm(VVB..)

 

Kommentarer? Er dette grei skuring? 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Kahuna said:

Kommentarer? Er dette grei skuring? 

Ja, det finnes jo beskrivelser for å interface HAN port til r-pi.  Og Tesla API er vel også grei å snakke med. Jeg har ikke prøvd direkte, men Tasker appen "Bolt for Tesla" fungerer veldig greit. 

Et alternativ til egen hardware-interface til HAN er f.eks å koble til  Tibber Pulse og hente data fra den via Tibbers API. 

Jeg tror det kan være bedre å styre ladestrømmen direkte mot bilen slik du planlegger, i stedet for å styre en easee boks som igjen skal styre bilen. Bilen er ikke alltid helt fornøyd med at easee slår av og på strøm eller gjør andre endringer mens lading pågår.

Lenke til kommentar
J-Å skrev (2 minutter siden):

Ja, det finnes jo beskrivelser for å interface HAN port til r-pi.  Og Tesla API er vel også grei å snakke med. Jeg har ikke prøvd direkte, men Tasker appen "Bolt for Tesla" fungerer veldig greit. 

Et alternativ til egen hardware-interface til HAN er f.eks å koble til  Tibber Pulse og hente data fra den via Tibbers API. 

Jeg tror det kan være bedre å styre ladestrømmen direkte mot bilen slik du planlegger, i stedet for å styre en easee boks som igjen skal styre bilen. Bilen er ikke alltid helt fornøyd med at easee slår av og på strøm eller gjør andre endringer mens lading pågår.

Har ikke sett original kommentaren men det er grei skuring.

Easee og tesla har greit dokumenterte rest api. Han leser en fint med adapter fra Kina til 200 lapp, en pc med usb port samt noe kode. 

Jeg lager plugin til homeseer for alle de 3 interfacene.

Lenke til kommentar
J-Å skrev (1 time siden):

Ja, det finnes jo beskrivelser for å interface HAN port til r-pi. 

Kanskje jeg skal prøve det, planlegger uansett å prøve en r-pi til sentral. Like greit om den kan kobles rett på HAN så sparer jeg en komponent.

J-Å skrev (1 time siden):

Et alternativ til egen hardware-interface til HAN er f.eks å koble til  Tibber Pulse og hente data fra den via Tibbers API.

En ting jeg kom på etter at jeg skrev mitt første spørsmål, kan jeg hente mitt forbruk fra elhub i sanntid?

J-Å skrev (1 time siden):

Jeg tror det kan være bedre å styre ladestrømmen direkte mot bilen slik du planlegger, i stedet for å styre en easee boks som igjen skal styre bilen. Bilen er ikke alltid helt fornøyd med at easee slår av og på strøm eller gjør andre endringer mens lading pågår.

Ladepunktet mitt er uansett ikke styrbart så det får nok bli bilen ja. :D 

Lenke til kommentar
J-Å skrev (4 minutter siden):

Nei, de gir bare ut timeverdier for fullførte døgn såvidt jeg kan se. Og bare som csv filer eller vist på webside.

Tror de har ett api de også, men er som du sier gammel data. Også krever det masse godkjenninger om jeg ikke husker feil.

 

Jeg bruker dette adapteret for å lese han data:

https://m.es.aliexpress.com/item/32894249052.html?_randl_currency=EUR&_randl_shipto=ES&src=google&memo1=freelisting&aff_fcid=52388f4f410a44c5ac24dc6dcaf00036-1665681791575-05114-UneMJZVf&aff_fsk=UneMJZVf&aff_platform=aaf&sk=UneMJZVf&aff_trace_key=52388f4f410a44c5ac24dc6dcaf00036-1665681791575-05114-UneMJZVf&terminal_id=b177e80f129a45cf94bdd5ee681787da&afSmartRedirect=y&html=static&gatewayAdapt=glo2esp

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...