Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
J-Å skrev (På 13.10.2022 den 19.19):

Nei, de gir bare ut timeverdier for fullførte døgn såvidt jeg kan se. Og bare som csv filer eller vist på webside.

Nedtur. Om jeg kunne pollet AMSen min en gang i minuttet(for å ta et tall) hadde jeg ikke trengt hverken hjemmesentral eller HAN-plugg. Det hadde holdt med et lite skript som gikk et sted i skyen.

Jeg leste forresten en kort artikkel for noen år siden om et norsk konsulentselskap som fikk oppdrag å drifte elhub og datamengdene de snakket om indikerte at AMS-ene ble pollet svært mye oftere enn hver time.

 

Er i ferd med å dra meg litt langt vekk fra trådens tema her nå, selv om jeg altså skal regulere ladeeffekt på en TM3. :p 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (10 timer siden):

Nedtur. Om jeg kunne pollet AMSen min en gang i minuttet(for å ta et tall) hadde jeg ikke trengt hverken hjemmesentral eller HAN-plugg. Det hadde holdt med et lite skript som gikk et sted i skyen.

Jeg leste forresten en kort artikkel for noen år siden om et norsk konsulentselskap som fikk oppdrag å drifte elhub og datamengdene de snakket om indikerte at AMS-ene ble pollet svært mye oftere enn hver time.

 

Er i ferd med å dra meg litt langt vekk fra trådens tema her nå, selv om jeg altså skal regulere ladeeffekt på en TM3. :p 

Man får data hvert 2 sekund fra HAN port, på de fleste modellene. Men dette er en strøm av data, trenger ikke polle. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 timer siden):

Man får data hvert 2 sekund fra HAN port, på de fleste modellene. Men dette er en strøm av data, trenger ikke polle. 

Det er greit nok men AMS-boksen er jo allerede på nett, om bare det fantes en måte å få tilgang på dataene med høy nok frekvens og lav nok forsinkelse til at det er nyttig. Med tanke på at *bilen* allerede er på nett burde den selv kunne spørre AMS-en (via elhub?) og regulere ladestsrøm med tanke på nettariff og strømpriser. :) 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (5 minutter siden):

Det er greit nok men AMS-boksen er jo allerede på nett, om bare det fantes en måte å få tilgang på dataene med høy nok frekvens og lav nok forsinkelse til at det er nyttig. Med tanke på at *bilen* allerede er på nett burde den selv kunne spørre AMS-en (via elhub?) og regulere ladestsrøm med tanke på nettariff og strømpriser. :) 

Dette er jo enorme datasett, så i fremtiden vill en gjerne ha realtime data. Men jeg tviler egentlig, da det er så mye lettere å hente lokalt. Enorme kostnader å hente dette på elhub, så det vill iallefall komme med en lisens.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Dette er jo enorme datasett, så i fremtiden vill en gjerne ha realtime data. Men jeg tviler egentlig, da det er så mye lettere å hente lokalt. Enorme kostnader å hente dette på elhub, så det vill iallefall komme med en lisens.

Så store mengder er det ikke. Kjapp utregning antyder to-sifret antall TB i året for alle boliger i hele norge.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (9 minutter siden):

Så store mengder er det ikke. Kjapp utregning antyder to-sifret antall TB i året for alle boliger i hele norge.

Kommer frem til ca 150. Dette er basert på rådata på 228 byte. Noen meldinger er større og målere er noe forskjellig på hva de sender. 

Det er gjerne ikke ekstreme mengder med data, men det er jo en stor kundebase og der skal sendes og behandles. 

Det er iallefall ikke gratis, men det er dataen i han porten:)

 

Edit: Dette er data fra han port. Hvordan det ser ut sendt via radio protokollen de bruker aner jeg ikke.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Kommer frem til ca 150. Dette er basert på rådata på 228 byte. Noen meldinger er større og målere er noe forskjellig på hva de sender. 

Det er gjerne ikke ekstreme mengder med data, men det er jo en stor kundebase og der skal sendes og behandles. 

Det er iallefall ikke gratis, men det er dataen i han porten:)

 

Edit: Dette er data fra han port. Hvordan det ser ut sendt via radio protokollen de bruker aner jeg ikke.

Du får litt høyere tall enn det jeg opererer med men total datamengde for 2,5M boliger er fortsatt lavere enn det mitt 60/60 bredbåndsabonnement kan håndtere alene. :p 

Det er litt på det nivået at jeg tror det er mekanismer som dette som vil gjøre at folk flest ikke vil få smarthussentral. Når komponentene er semi-smarte og er på nett trenger du kun et abonnement som styrer greiene dine og på sikt kommer det ikke til å bli særlig dyrt.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (12 minutter siden):

Du får litt høyere tall enn det jeg opererer med men total datamengde for 2,5M boliger er fortsatt lavere enn det mitt 60/60 bredbåndsabonnement kan håndtere alene. :p 

Det er litt på det nivået at jeg tror det er mekanismer som dette som vil gjøre at folk flest ikke vil få smarthussentral. Når komponentene er semi-smarte og er på nett trenger du kun et abonnement som styrer greiene dine og på sikt kommer det ikke til å bli særlig dyrt.

Joda, nettleverandører vill nok ha mest mulig data for å melke oss etterhvert skal du se:p

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Kahuna said:

Det er greit nok men AMS-boksen er jo allerede på nett, om bare det fantes en måte å få tilgang på dataene med høy nok frekvens og lav nok forsinkelse til at det er nyttig. Med tanke på at *bilen* allerede er på nett burde den selv kunne spørre AMS-en (via elhub?) og regulere ladestsrøm med tanke på nettariff og strømpriser. :) 

Det er ikke nødvendigvis i vanlige privatkunders interesse å få en løsning hvor data sendes til nettselskapet oftere enn hver time. Det er allerede bekymring for at nettet skal knekke sammen i det det kommer en klokketime med svært lav spot-pris. Hvis effekten kan avleses fortløpende, og gi grunnlag for effekttariff, så vanskeliggjør det effektstyring i forhold til slik det når er med timegrenser. 

Lenke til kommentar
J-Å skrev (På 15.10.2022 den 14.02):

Det er ikke nødvendigvis i vanlige privatkunders interesse å få en løsning hvor data sendes til nettselskapet oftere enn hver time. Det er allerede bekymring for at nettet skal knekke sammen i det det kommer en klokketime med svært lav spot-pris. Hvis effekten kan avleses fortløpende, og gi grunnlag for effekttariff, så vanskeliggjør det effektstyring i forhold til slik det når er med timegrenser. 

Effektariffen* er her allerede. Jeg ser bare etter en enkel måte å tilpasse meg. Billige enkelttimer må da fortsatt holdes innenfor mitt til enhver tid valgte effekttrinn.

At data sendes oftere enn hver time vil kun være nødvendig for de som ber om det. Om du har lokalt utstyr med direkte tilkobling via HAN-porten vil du heller ikke trenge det. For meg som *ikke* har lokalt utstyr(enda) ville det vært fint om bilen kunne styrt alt, men da må bilen ha ny firmware(tror jeg) samt at elhub åpner opp for polling av sanntidsdata fra AMS.

*det er tenkbart at det kommer alternative tariffer hvor man for eksempel kan forhåndsreserve ledig kapasitet med svært kort tidshorisont. Gjort riktig burde dette stoppe eventuelle effektsjokk

Lenke til kommentar
4 hours ago, Grubleruble124 said:

Hatt bilen i snart to år, gått 30k. Er det enkelt å gjøre det selv?

Som nevnt litt trangt å knotete å komme til men enkelt å bytte.

Tesla shop selger også filter ganske billig. Jeg kjøpte bare derifra.

Edit: gjelder om du har Model 3 da. Vet ikke prosedyren på S og X.

Model Y har jo ett svært hepa filter under panseret.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...