Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Complexity skrev (5 timer siden):

Joda, mulig det går opp i opp strømmessig, så går nok mest på komfort.
Er nok bedre for bilen og starte med varme motorer og varmt batteri, samt man sparer dørpakninger og vinduslister ved å la dørene være tint godt før avgang så om man har mulighet så vil jeg tro det er lurt. Jeg forvarmer alltid før jeg kjører enten jeg er tilkoblet strøm eller ikke. 

Har man nylig ladet har batteriet og motorene grei temperatur så da er det ikke så nøye - dog vil bilen også bruke mindre strøm til forvamingen da.

Om det går opp i opp, kommer veldig an på hvor langt du skal. De fleste har relativt korte turer, og selv om kupéen blir varm om man starter med kald bil, så er det ikke sikkert at resten av bilen inkludert batteriene blir så varm som når man forvarmer tilstrekkelig.

Så på et punkt vil du tjene på lang forvarming, men de første km'erne er det nok å anse som tapt energi. Om du forvarmer mest for å smelte ev. snø og is, så er det definitivt for komforten sin skyld, og i realiteten sløst energi. Men jeg skjønner at det er behagelig og bedagelig.

Min bil er uten appløsning og jeg står kun ved fellesladerne når jeg faktisk ladet gjennom natten, så ingen mulighet til å ta dette fra veggen, men må ta det ev. fra batteriet. Men uten faste tider for kjøring, kan jeg heller ikke "automatisere" det. Men bilen blir varm på 3-5 minutter, normalt samme tiden som jeg bruker på å skrape eller koste bilen, eller det inntreffer kort tid inn i kjøreturen.

Rune_says skrev (1 time siden):

Under 10m i luftlinje ca 6-7m mellom carport&bygg og mange fine harde flater som lyden reflekteres via.  Tek10 trebygg.  Skulle gjerne bodd i enebolig eller Tek17 med bedre lydisolering men et økonomisk spm.   (Bare å bytte bolig kommer jo på 250K (megler 150K og dok.avgift ny bolig 100K))

Men Tesla har nok tenkt at alle eierne har egen garasje til supersportsbilen (som lusekjører om vinteren)

Kan det tenkes at det merkes best fra Teslaen, fordi den er nærmest og står riktig i forhold til at lyden blir kastet direkte mot ditt vindu? Bare noen graders endring på hovedretningen lyden basuneres ut på, kan gi en forholdsvis stor endring i opplevd lydnivå.

Prøver ikke si at den ikke bråker, for det er det flere som rapporterer. Men hvor ille er lyden? Er vel noen vifter som blåser litt ekstra, men aldri hørt noen som er så ille at jeg definerer det som bråk. Men så er jeg heller ikke spesielt var for dette.

Er mer når folk står og ruser ice-motoren sin, og gjerne om det og fører til at det siver inn eksos og avgasser mot vinduet mitt som gjerne står åpent. Dog mest plaget av røykere (gjerne arbeidsfolk) som stiller seg relativt rett rundt dette vinduet mitt, og med rett vind/trekk, så merkes det langt mere.

trikola skrev (2 timer siden):

Hmmm...Var det du som bremset med venstre fot og 'gasset' med høyre fot?

Det kunne jo forklare en del: alle vi andre er nødt til å slippe gassen - og dermed begynner regenerering - før man bremser.

Er jeg som har skrevet at jeg gjerne bremser med venstrefoten. Men altså, til vanlig holder regen-bremsing med å løfte høyrefoten, da den er ganske kraftig på Konaen min (men skulle gjerne hatt enda kraftigere).

Venstrefot brukes på bremsepedalen mer når jeg eventuelt må bremse kraftig, og reagerer med det samtidig som jeg løfter høyrefoten. Altså skjer det gjerne ikke veldig ofte, da jeg ikke kjører bøllete.

Men i køkjøring i Oslo og man glemmer seg av og skaper litt for stor luke, dvs jeg har fremdeles under 3 sek, men nok plass til at en idiot fant plass nok til å kaste seg inn foran meg, og jeg merker at bilen foran denne bremser pga trafikken.

At det ikke er flere ulykker i rushen i Oslo, undres jeg over. For det må være uttallige slike idioter som reddes av at bilen man kastet seg foran, var årvåken nok og fikk bremset før det smalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk klage fra en nabo i blokka som hadde soveromsvindu ut mot parkeringsplassen når jeg brukte forvarming på E-Soul'en som hadde en ganske bråkete kompressor når temperaturen ute sank ned på minussiden. Da måtte jeg bare enkelt og greit forholde meg til husreglene i sameiet som sier det skal være nattero fra 23:00 til 07:00, så de gangene jeg dro før 07:00 startet jeg ikke forvarming. Mye som kan løses om en bare tar seg en prat med vedkommende en plages av sålenge en ikke har for høye krav.

Lenke til kommentar

Har nok veldig mye å si hvordan man legger dette frem for bileieren, og hvor "samarbeidsvillig" vedkommende er. En vennlig forespørsel fremsagt stille og rolig uten å vise sinne, irritasjon eller andre negative tanker, vil nok som oftest tas imot på en helt annen måte, enn den som kommer med anklager, krav og trusler om å melde til styre eller andre ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spesielt mtp at bilen blir grisefort varm og hvis man kjører setevarme så er jo komforten der tvert. Så ingen behov for ti minutter forvarming. Står jo i carport så er ikke is på vinduene heller.

Sånn på sidelinjen så er eg glad du ikke er naboen min Rune ;)

Endret av Jotun
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Zeph skrev (På 26.12.2023 den 3:10 PM):

På vinteren blir det i alle fall Enyaq til langtur pga. komfort og støy. Model Y er ikkje i sitt rette element på humpete vinterveier. Det får blir Model Y til sommaren. Skulle eg ynskja endringar på Model Y så ville komfort og støydemping toppa lista. Basert på Highland så er det vel ikkje urimeleg å vente at Model Y får akkurat det med Juniper.

Det hadde nok gått fint med Tesla òg. Dei er gode på brøyting, og over fjellet var det som å kjøra på nylagt asfalt. Delar av veien lågare i landet var det tørr asfalt, som er ei glede å sjå på denne tida av året.

Me har kjørt Hardangervidda i mange år, der erfaringa har vore veldig humpete og bråkete vei, men no kjørte me Haukeli og det var speglblank vei.

Den eine veien hamna me i kolonne og det vart seint på kvelden. Då er komfortmodus fabelaktig når små born søv og du kjører på dårlege veier med is her og der.

Ikkje like gunstige forhold her lokalt. Islagt vei med vaskebrettmønster. Der er det veldig stor forskjell på MY og Enyaq i komfortmodus. Der ristar og bråkar i MY.

Ein bekjent måtte skifte tre av fire bærearmar, stag eller noko sånt på ein litt eldre Model 3. Verkstaden hadde sagt at dei nok hadde kjørt litt for mykje på dårleg vestlandsveier. Med stiv bil og dårleg vei så blir det meir belastning på det meste i bilen.

På Eviny i -13° C kom me opp i heile 55 kW med Enyaq. Pausen varte uansett ein time så me fekk lada opp frå 49% til 95%. Der Tesla-ladarane står passa ikkje heilt med tidspunkt og lokasjon for lading, ellers brukar eg gjerne dei.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (21 minutter siden):

Vil tro at mesteparten av tidsforbruket var mellom 80% og 95%. Går sakte på slutten.

Gjekk litt seinare, men når det gjekk ikkje fort i utgangspunktet blir det ikkje så stor forskjell.

Bilde.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vurderer å gå til anskaffelse av en Tesla Model X 75D, 2017 modell med kjørelengde 103 000 km.

 

Jeg kan kjøpe den av en kamerat for ca. NOK 300 000. Hvordan vil dere si at den prisen er? Og for dere som kjenner Tesla godt, er det noen gode grunner til å ikke kjøpe den til den prisen?

Lenke til kommentar
Tomre91 skrev (1 time siden):

Jeg vurderer å gå til anskaffelse av en Tesla Model X 75D, 2017 modell med kjørelengde 103 000 km.

 

Jeg kan kjøpe den av en kamerat for ca. NOK 300 000. Hvordan vil dere si at den prisen er? Og for dere som kjenner Tesla godt, er det noen gode grunner til å ikke kjøpe den til den prisen?

Tidlige modeller av model X er ikke akkurat kjent for å være de mest pålitelige, typiske feil er sensorer i "falcon wings" dørene som streiker som gjør at dørene lever sitt eget liv og ofte er en stor jobb å fikse, MCU som streiker, luftfjærer som streiker og ellers byggekvalitetsmessige problemer som var typiske tilbake i 2017. Så det spørs hvor mye risk du er villig til å ta og eventuelt hvor nevenyttig du selv er i å reparere ting som dukker opp. Selv ville jeg aldri funnet på å kjøpe en eldre Model X utenfor garantiperioden, da hadde jeg heller sett meg etter en nyere brukt model Y med mindre du må ha 7 seter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (12 minutter siden):

Tidlige modeller av model X er ikke akkurat kjent for å være de mest pålitelige, typiske feil er sensorer i "falcon wings" dørene som streiker som gjør at dørene lever sitt eget liv og ofte er en stor jobb å fikse, MCU som streiker, luftfjærer som streiker og ellers byggekvalitetsmessige problemer som var typiske tilbake i 2017. Så det spørs hvor mye risk du er villig til å ta og eventuelt hvor nevenyttig du selv er i å reparere ting som dukker opp. Selv ville jeg aldri funnet på å kjøpe en eldre Model X utenfor garantiperioden, da hadde jeg heller sett meg etter en nyere brukt model Y med mindre du må ha 7 seter.

Ok, tusen takk for svar. Hva med 2019 Model 3 med kilometerstand 60-75000 km?

Lenke til kommentar
Tomre91 skrev (10 minutter siden):

Ok, tusen takk for svar. Hva med 2019 Model 3 med kilometerstand 60-75000 km?

2019 var også første iterasjon med model 3 i Norge. Jeg har hatt en selv men hadde nok ikke vært komfortabel med å eie en utenfor garanti tiden. 

 

Og det var litt av ett hopp. Model 3 har sykt liten plass va en X eller Y for den del.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (13 minutter siden):

2019 var også første iterasjon med model 3 i Norge. Jeg har hatt en selv men hadde nok ikke vært komfortabel med å eie en utenfor garanti tiden. 

 

Og det var litt av ett hopp. Model 3 har sykt liten plass va en X eller Y for den del.

Ja, det blir litt trangt med Model 3 med 2 barneseter og barnevogn, men det går. Og Model Y er såpass ny at bruktbil-prisen er utenfor vår rekkevidde - derfor det store hoppet 🙂 De Model 3 jeg ser på nå ligger på rundt 65-70000 km.

Lenke til kommentar
Tomre91 skrev (14 minutter siden):

Ja, det blir litt trangt med Model 3 med 2 barneseter og barnevogn, men det går. Og Model Y er såpass ny at bruktbil-prisen er utenfor vår rekkevidde - derfor det store hoppet 🙂 De Model 3 jeg ser på nå ligger på rundt 65-70000 km.

Jeg kjørte model 3 med barnevogn. Gikk ikke lang tid før Y var på plass. Den er ALT for liten til slikt. Nei sier jeg:p hva med S? De går helt tilbake til 2012/13. Så mange bruktbiler som ikke er fra starten.

Lenke til kommentar
Tomre91 skrev (12 timer siden):

Jeg vurderer å gå til anskaffelse av en Tesla Model X 75D, 2017 modell med kjørelengde 103 000 km.

 

Jeg kan kjøpe den av en kamerat for ca. NOK 300 000. Hvordan vil dere si at den prisen er? Og for dere som kjenner Tesla godt, er det noen gode grunner til å ikke kjøpe den til den prisen?

Uavhengig av hvilken bil ville jeg også unngått å kjøpe slikt av bekjente. Fin måte for konflikter og surning av vennskap

  • Liker 5
Lenke til kommentar
On 26.12.2023 at 3:10 PM, Zeph said:

Det får blir Model Y til sommaren. Skulle eg ynskja endringar på Model Y så ville komfort og støydemping toppa lista.

Hvilken modell har du? De byttet jo ut dempere og tror også bærearmer, 2023

Den ble visstnok endel bedre da. Jeg har ikke prøvd eldre, men synes ikke min er så ille. Skal sies at jeg alltid har vært fan av sportsunderstell på biler

Lenke til kommentar
On 8.1.2024 at 9:05 AM, Zeph said:

Ein bekjent måtte skifte tre av fire bærearmar, stag eller noko sånt på ein litt eldre Model 3. Verkstaden hadde sagt at dei nok hadde kjørt litt for mykje på dårleg vestlandsveier.

Det har vært recall på bærearmer på samtlige tidlige Model 3 årsmodeller. Ikke noe med om de har kjørt på dårlige veier.

jeeez bilmekanikere finner på omtrent like mye historier som jordmødre

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (16 minutter siden):

Det har vært recall på bærearmer på samtlige tidlige Model 3 årsmodeller. Ikke noe med om de har kjørt på dårlige veier.

jeeez bilmekanikere finner på omtrent like mye historier som jordmødre

Å? Recall? Aldri hørt om. Men lest nylig at SVV vurderer hjulopphenget som en særlig sak

Min 2019 TM3 har time i slutten av måneden med hjuloppheng venstre bak - garantien går ut slutten av februar og jeg tok garantiutløpstest nylig.

Ellers kun 2 småtterier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (21 timer siden):

Tidlige modeller av model X er ikke akkurat kjent for å være de mest pålitelige, typiske feil er sensorer i "falcon wings" dørene som streiker som gjør at dørene lever sitt eget liv og ofte er en stor jobb å fikse, MCU som streiker, luftfjærer som streiker og ellers byggekvalitetsmessige problemer som var typiske tilbake i 2017. Så det spørs hvor mye risk du er villig til å ta og eventuelt hvor nevenyttig du selv er i å reparere ting som dukker opp. Selv ville jeg aldri funnet på å kjøpe en eldre Model X utenfor garantiperioden, da hadde jeg heller sett meg etter en nyere brukt model Y med mindre du må ha 7 seter.

Jeg hadde ingen av disse problemene med min (annet enn MCU som ble fikset på garanti) men derimot en hel del problemer med forstilling og tannstang. Mye ulyder og dyre reparasjoner der. Det er en tung bil, og forstillingsdelene er nok noe underdimensjonerte. 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Det har vært recall på bærearmer på samtlige tidlige Model 3 årsmodeller.

Om det har vært , så finner jeg ikke informasjon om noen generell recall i Norge for dette . Har akkurat sjekket to 2019 Norske modeller VIN. Fra feb. 2019 og senere er de årsmodeller som kom til Norge. Ingen recalls på Model 3 utenom feste til bagasjeromslokk.
Folk har nok fått det på garanti ved henvendelse (ikke det samme).
Hva er kilden din ?  
 


 

 

 

IMG_0172.jpeg

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...