Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

2 hours ago, FXDC said:

Hvilken "Tesla" app anbefales til Apple Watch Ultra 2 ?

Jeg bruker Watch app for Tesla. 
https://apps.apple.com/no/app/watch-app-for-tesla/id1512108917?l=nb

Gjør det den skal og du kan sette opp klokka som BT nøkkel osv. Dårlig grafisk design på den, cheezy ikoner osv.

Har ikke prøvd noen andre.

Nå som Tesla appen støtter iOS shortcuts så bruker jeg den nesten ikke

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da fins det specs på CT-battery/4680 cells. Lavere density enn gamle 18650, i praksis null fremskritt på 10-12 år. 

Quote

Here is a comparison. Higher is better
Energy density at the pack level:
• 187 Wh/kg Model S/X 18650 cells
 170 Wh/kg Cybertruck 4680 cells
• 169 Wh/kg Rivian R1T Large Pack 2170 cells
• 165 Wh/kg Model 3/Y Long Range 2170 cells
• 126 Wh/kg Model 3 Standard Range LFP cells

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (19 minutter siden):

Da fins det specs på CT-battery/4680 cells. Lavere density enn gamle 18650, i praksis null fremskritt på 10-12 år.

Det er jo kun en av flere parametre som er viktig i et bilbatteri. Men jeg satt og så på en slags status på Battery Day for et par måneder siden. 3 år siden Battery Day, 3 år siden masse ble hauset opp i skyene. De har jo ikke klart å få til så veldig mye av det de hadde håpet på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (19 minutter siden):

Da fins det specs på CT-battery/4680 cells. Lavere density enn gamle 18650, i praksis null fremskritt på 10-12 år. 

 

Om energy density på pakkenivå er eneste kriteriet, så er det ikke noe fremgang å måle.

Men du må se på flere faktorer. Pris på råvarene, produksjonstid, totalkostnadene rundt produksjonen, ytelser ved lading og ikke minst sikkerheten. Da er nok svaret fort noe helt annet...

Og ikke minst at disse kan produseres som selvbærende konstruksjon som fjerner masse annen vekt på hele sulamitten.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
20 hours ago, FXDC said:

Hvilken "Tesla" app anbefales til Apple Watch Ultra 2 ?

Jeg har brukt watchfortesla og Tessie. Synes Tessie har noe mer funksjonalitet som logging av kjøringen, hva bilen bruker av strøm når den står helt stille og varslinger, m.m. Bedre grensesnitt er det også. Men hvis du bare skal ha nøkkelfunksjonen så er kanskje watchfortesla noe rimeligere.

Lenke til kommentar
kremt skrev (6 timer siden):

Da fins det specs på CT-battery/4680 cells. Lavere density enn gamle 18650, i praksis null fremskritt på 10-12 år. 

Kan være at det blir billigere for sluttbrukeren? I såfall så kan det absolutt sees på som et fremskritt, da inngangsbilletten blir enklere å svelge for folk :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, bshagen said:

Kan være at det blir billigere for sluttbrukeren? I såfall så kan det absolutt sees på som et fremskritt, da inngangsbilletten blir enklere å svelge for folk :) 

Helt klart. Kanskje ikke nødvendigvis noe rimeligere per dags dato, men tiden vil vise.
De var relativt tydelige om fremtidsmålene under battery day for noen år siden, at 4680-cellene skal kunne bidra til produksjonsskalering og rimeligere priser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (5 timer siden):

Jaok, beklager. Har ikke sett den tråden. Mod. kan bare flytta /slette disse her..

Er det bare jeg som synes den splittingen av tråden var helt på bærtur. Det er stort sett bilinteresserte som bryr seg om den saken, så da burde den i det minste havnet her på elbilsidensiden, i steden for å druknes på en samfunnsside, som iallefall ikke jeg besøker jevnlig. Uansett kan jeg ikke se at dette ikke er relevant i en Teslatråd. Saken blir jo stadig omtalt på alle Tesla og Elbilnettsteder verden rundt?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
AL123 skrev (12 timer siden):

Det er stort sett bilinteresserte som bryr seg om den saken

Ikke enig i det i det hele tatt. Dette er høyst politisk og samfunnsrelatert. Jeg ville vært interessert i saken uavhengig av bransje.

AL123 skrev (12 timer siden):

Er det bare jeg som synes den splittingen av tråden var helt på bærtur.

Det er jo Tesla-relatert, men saker som skaper enormt mye engasjement på enkeltsaker gjør fort at andre innlegg i en kafétråd drukner. Da syns jeg det er veldig greit å splitte.

Endret av Nimrad
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (10 timer siden):

Ikke enig i det i det hele tatt. Dette er høyst politisk og samfunnsrelatert. Jeg ville vært interessert i saken uavhengig av bransje.

Vel, saken ble vel splittet ut fordi det kom veldig mange innlegg i tråden på kort tid. Etter at saken ble splittet døde tråden ut etter ett eller to innlegg. Det kan neppe være moderator sin oppgave å drepe en diskusjon, uansett hvor lite han liker den. Dessuten står jo de som like å diskutere i "samfunn" fritt til å lage en egen tråd om temaet, noe absolutt ingen har gjort. Vel, nok om det, synes bare det begynner å bli vel mange Teslasaker man ikke kan diskutere i teslatråden ....

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Liten erfaringsdeling så langt:
Oppdaget når jeg skulle skifte til vinterdekk at begge fremdekken var satt på likt, dvs. at det ene fremdekket er satt på med motsatt dekkrotasjon.

Tenkte å stikke innom en dekksjappe for å be dem bytte om. Men av nysgjerrige grunner, lot jeg være.
Og hittil, har jeg ikke merket noe spesielt, både under normal kjøring og leking/testing på parkeringsplasser. Men kanskje det er fordi bilens systemer evt. kompenserer.
Skal teste med trackmode når det kommer mer snø.

Det er Uberturbine 21" med Nokian R5, for de som lurer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...