Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stock Type

RSU

At Tesla, Main RSUs are subject to a 4-year vesting schedule: 

25% vests in the 1st-year (25.00% annually)

25% vests in the 2nd-year (6.25% quarterly)

25% vests in the 3rd-year (6.25% quarterly)

25% vests in the 4th-year (6.25% quarterly)

 Tesla allows you to choose between options and RSUs, granting 3 options in exchange for every RSU.

https://www.levels.fyi/companies/tesla/salaries/mechanical-engineer

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (7 minutter siden):

Hvor lang er lockupen da, 3 år? Det er vel litt sånn det er å jobbe for en startup.

Poenget er vel at Tesla ikke er noen startup. Hvis man sammenligner med selskapet brukeren @Salvesen jobber i , så er det enda eldre, men har få ansatte og har hatt en eksplosiv vekst siste 3-4 årene, slik at avtalene deles på få personer og vekstpotensialet er troverdig. Tesla har 120.000 ansatte og mesteparten av veksten i aksjekursen er nok unnagjort. Mao det er grenser for hvor god avtale man kan gi titusenvis av mennesker på gulvet, og det er grenser for potensiell gevinst. I slike tilfeller er det vanlig at aksjeavtaler er til for at firmaet skal spare penger. 

Uansett hvordan man vrir og vender på det er det nok ikke noe "seierslodd" å jobbe på gulvet for Tesla

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (11 timer siden):

Hvis du tenkte spesifikt på det, så burde du vel ikke utelate å quote den delen av svaret mitt som faktisk innehold tilsvar? "Forskjellen mellom utøvelseskurs og aksjekurs regnes som en natural og skattes som lønn. Skal du selge aksjene regnes det som kapitalinntekt"

Det synes jeg også, men den gjaldt alt fra Elon Musk og nedover. En Mekaniker hos Tesla ligger på mellom 17 og 23 dollar i timen, mener jeg å huske.

Du sa aksjer ikke var lønn, det er feil. Det kan jeg bevise med skatteetaten sine tall der 'opsjoner' ligger under lønn for meg.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (41 minutter siden):

Du sa aksjer ikke var lønn, det er feil. Det kan jeg bevise med skatteetaten sine tall der 'opsjoner' ligger under lønn for meg.

Fir et halvt år siden var ingenting ved aksjeopsjoner lønn, men nå er altså forskjellen mellom inngangspris og kurs skattet som lønn, selv om ikke det reelt sett er en naturalytelse. Man kan uansett ikke betale mat og husleie med opsjoner. Da må man faktisk selge aksjer for å få penger på konto. De pengene er ikke lønn, men kapitalinntekt og gir ingen pensjonspoeng etc. Mao er dette en dårlig form for kompensasjon for lavtlønnede i store bedrifter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
AL123 skrev (38 minutter siden):

Tipper du er ca 14 og aldri har vært ute i yrkeslivet.

For det var iallefall ikke en avsporing 🤣 Påtide å dra oss tilbake til tema nå!

 

Hva synes folk om de nye sports setene det går rykter om? Jeg synes fit and finish så helt håpløs ut på de bildene som ligger ute, så håper det blir strammet inn! 

tesla-model-s-plaid-sport-seats.jpg  

Lenke til kommentar
AL123 skrev (28 minutter siden):

Fir et halvt år siden var ingenting ved aksjeopsjoner lønn, men nå er altså forskjellen mellom inngangspris og kurs skattet som lønn, selv om ikke det reelt sett er en naturalytelse. Man kan uansett ikke betale mat og husleie med opsjoner. Da må man faktisk selge aksjer for å få penger på konto. De pengene er ikke lønn, men kapitalinntekt og gir ingen pensjonspoeng etc. Mao er dette en dårlig form for kompensasjon for lavtlønnede i store bedrifter.

Dette stemmer ikke nødvendigvis, for mine "opsjoner" skatter jeg for alt. For det er en del av min lønn. Får X% i aksjer. Det føres opp som opsjoner på skattemeldingen og jeg betaler skatt av hele summen, som annen lønn. 

Ingen problem å bruke pengene, bare til å selge askjeene. 

Det er inntekt og gir pensjonssparing. 

opsjoner.png

 

Forøvrig tenker jeg det er nok mas om dette nå, kan godt splitte det i egen tråd og fortsette å prate om Tesla her nå som oppfordret over. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Leser mange reviews på bl.a reddit av folk som har fått, og kjørt nye TM3. 

Gjengangeren over positive tilbakemeldinger går faktisk på redusert støy. De fleste er overrasket over hvor mye reduksjon i støy har å si for opplevelsen. Bet meg merke i dette en dag, da jeg parkerte bilen etter en tur, og la merke til hvor høyt volum jeg hadde på radioen/podcasten jeg hørte på når veistøyen gav seg. Bedre lydisolering er faktisk et rimelig greit salgspunkt for min del. 

Ellers sier folk (som jeg hele tiden regnet med), at fraværet av "stalks" ikke er et nevneverdig problem. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

For det var iallefall ikke en avsporing 🤣 Påtide å dra oss tilbake til tema nå!

 

Hva synes folk om de nye sports setene det går rykter om? Jeg synes fit and finish så helt håpløs ut på de bildene som ligger ute, så håper det blir strammet inn! 

tesla-model-s-plaid-sport-seats.jpg  

Nå er vel dette kun et ubekrefta bilde enn så lenge, regner med at det kommer noen offisielle bilder av de nye setene etterhvert. Er ikke spesielt imponert over det bildet av det halve setet der for å si det mildt. Ser ihvertfall ut som at de er ventilerte, det var de kanskje ikke tidligere, eller? Den oppgraderinga har jo nye model 3 fått nå også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (4 minutter siden):

Nå er vel dette kun et ubekrefta bilde enn så lenge, regner med at det kommer noen offisielle bilder av de nye setene etterhvert. Er ikke spesielt imponert over det bildet av det halve setet der for å si det mildt. Ser ihvertfall ut som at de er ventilerte, det var de kanskje ikke tidligere, eller? Den oppgraderinga har jo nye model 3 fått nå også. 

Nei ikke imponert jeg heller, og personlig hadde jeg håpt på komfort seter og ikke sport. Plaid har ventilerte seter i dag, eller min har iallefall og tror ikke det har blitt endret på :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
17 hours ago, Salvesen. said:

Snitt lønnen i Tesla er 105k USD. Tariff avtale er ikke nødvendigvis en god ting for alle. Kan se langt etter stock options da..

Hvorfor det? Man kan da fint være fagorganisert med tariffavtale og fortsatt få opsjoner og RSUer. At noen selskap opptrer smålig betyr ikke at det er noe nødvendig motsetningsforhold her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sverreb skrev (2 minutter siden):

Hvorfor det? Man kan da fint være fagorganisert med tariffavtale og fortsatt få opsjoner og RSUer. At noen selskap opptrer smålig betyr ikke at det er noe nødvendig motsetningsforhold her.

Dette var skrevet på bakgrunn av hva Tesla har sagt i denne saken, altså at en kan glemme slike ting om en går for kollektiv avtale. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
PanserJohan skrev (45 minutter siden):

Leser mange reviews på bl.a reddit av folk som har fått, og kjørt nye TM3. 

Gjengangeren over positive tilbakemeldinger går faktisk på redusert støy. De fleste er overrasket over hvor mye reduksjon i støy har å si for opplevelsen. Bet meg merke i dette en dag, da jeg parkerte bilen etter en tur, og la merke til hvor høyt volum jeg hadde på radioen/podcasten jeg hørte på når veistøyen gav seg. Bedre lydisolering er faktisk et rimelig greit salgspunkt for min del. 

Ellers sier folk (som jeg hele tiden regnet med), at fraværet av "stalks" ikke er et nevneverdig problem. 

"Folk" i USA eller folk som kjører mykje i rundkøyringar som mange her i Norge?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...