Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

ozone skrev (8 timer siden):

En som jobber hos konkurrenten Ford er din eneste kilde til disse "opplysningene"?
Jeg blir litt såret og vonbroten over hvor lett han overbeviser deg, når vi aldri klarer det!

Hva er det du har prøvd å overbevise meg om? Det er flere på forumet som har overbevist meg om mye, men man bør gjerne har et visst minimum av kunnskap da. Ellers handler det jo ikke om at Farley har overbevist meg om noe som helst, men at det er atig at han i et intervju som Teslafansen bruker som kilde bekrefter det jeg har sagt i åresvis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 23.10.2023 at 10:09 PM, AL123 said:

We have about 150 modules across the car, developed by 150 different companies, written in >100 different languages, that don’t talk to one another”

En Interessant opplysning i intervjuet er at det her blir bekreftet at Tesla ikke lager egen software til ABS-bremser, bremsekraftforsterker, ESP-system, Airbag-system etc selv. De har faktisk ikke engang adgang til softwaren i bilene. Når jeg hevdet dette tidligere så ble jeg totalt latterliggjort av Teslaentusiastene på forumet.

Hva underbygger du konklusjonen om at Tesla gjør det på samme måte som Ford med?

Det Ford sjefen sier er at de valgte å outsource for å spare $350 pr bil. Dette var en tabbe, gjør det vanskelig for de å konkurrere. For å oppdatere noe i en modul så må Ford ringe Bosch og be om endring, eller hyre inn noen som kan koden som Bosch har brukt Ibsen modul. Så legger han til at i noen tilfeller så får de ikke lov til å endre koden på grunn av IP rettigheter / avtalen de har med den leverandøren. 

Tesla har kjørt ut minst 3 oppdateringer til Model 3 som har endret hvordan bilen bremser og hvordan ESP slår inn.

Her tester Edmunds bremselengde med samme bil etter Tesla ga ut en sw oppdatering for å korte bed bremselengden

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Hva underbygger du konklusjonen om at Tesla gjør det på samme måte som Ford med?

 

Fordi det er Bosch sin forretningsplan, og slik har det vært i alle år. Bosch selger ikke tomme styreenheter. Å reverse engineere koden er ikke noe problem. Det gjør feks Simco i Østfold hele tiden, og det tar bare noen dager, men å gjøre det kommersiellt er IP-tyveri. Kan jo også nevne at en av de få bilprodusentene i hele verden som er vertikalt integrert i FoU og produskjon, lille Koenigsegg i Sverige, allerede da de hadde en produkjon på under et par dusin biler i året valgte å utikle egne styreenheter selv. Argumentet var at de ikke hadde tid til å vente i dagesvis og ukesvis på filer fra Bosch hver gang de ville teste nye konfigurasjoner. I dag har de en bane/flystripe rett utenfor fabrikken og kan prøve ut nye konfigurasjoner på ettermiddagen basert på testing gjort før lunch. Autoliv i Sverige, som leverer airbager, pyrotekniske selestrammere og pyrotekniske batterisikringer med tilhørende computere og sensorer til Tesla opererer på samme måte som Bosch.

bzzlink skrev (2 timer siden):

Tesla har kjørt ut minst 3 oppdateringer til Model 3 som har endret hvordan bilen bremser og hvordan ESP slår inn.

Og det gjør andre produsenter også, men det er med kode som Bosch har skrevet, basert på data som Tesla har hentet inn gjennom testing.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, AL123 said:

Fordi det er Bosch sin forretningsplan, og slik har det vært i alle år. Bosch selger ikke tomme styreenheter. Å reverse engineere koden er ikke noe problem. Det gjør feks Simco i Østfold hele tiden, og det tar bare noen dager, men å gjøre det kommersiellt er IP-tyveri. Kan jo også nevne at en av de få bilprodusentene i hele verden som er vertikalt integrert i FoU og produskjon, lille Koenigsegg i Sverige, allerede da de hadde en produkjon på under et par dusin biler i året valgte å utikle egne styreenheter selv. Argumentet var at de ikke hadde tid til å vente i dagesvis og ukesvis på filer fra Bosch hver gang de ville teste nye konfigurasjoner. I dag har de en bane/flystripe rett utenfor fabrikken og kan prøve ut nye konfigurasjoner på ettermiddagen basert på testing gjort før lunch. Autoliv i Sverige, som leverer airbager, pyrotekniske selestrammere og pyrotekniske batterisikringer med tilhørende computere og sensorer til Tesla opererer på samme måte som Bosch.

Og det gjør andre produsenter også, men det er med kode som Bosch har skrevet, basert på data som Tesla har hentet inn gjennom testing.

Hvilke andre produsenter har sendt ut OTA oppdatering som endrer brake blend, eller ESP innslagspunkt, regen fordeling mellom akslingene ved glatt føre?

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 23.10.2023 den 5:58 PM):

er veldig rart at en fortsatt ikke kan skru av viskere i AP på model 3/Y. Fungerer fint på S og jeg antar X da de kjører mer eller mindre lik software. 

Er nok fordi Tesla har ADHD som designfilosofi. I likhet med svært mange andre datafirmaer. Om de har laget noe nytt så MÅ bare brukerne få det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kahuna said:

Er nok fordi Tesla har ADHD som designfilosofi. I likhet med svært mange andre datafirmaer. Om de har laget noe nytt så MÅ bare brukerne få det.

De tvinger vel igjennom autolys og autovindusviskere for å få inn datagrunnlag for machine learning. Sånn at de kan løse det med bare kamera. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 minutter siden):

De tvinger vel igjennom autolys og autovindusviskere for å få inn datagrunnlag for machine learning. Sånn at de kan løse det med bare kamera. 

Neppe. De tvinger gjennom uavhengig av om du deler data. De får heller ikke noe fornuftig tilbake til læring hvis de ikke tillatter at brukeren griper inn når den gjør feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 timer siden):

Er nok fordi Tesla har ADHD som designfilosofi. I likhet med svært mange andre datafirmaer. Om de har laget noe nytt så MÅ bare brukerne få det.

For en som besitter flere av symptomene i den forkortelsen der så kan jeg absolutt kjenne meg igjen i designfilosofien ja :p 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (5 timer siden):

Hvilke andre produsenter har sendt ut OTA oppdatering som endrer brake blend, eller ESP innslagspunkt, regen fordeling mellom akslingene ved glatt føre?

Aner ikke. De fleste bilprodusenter foretrekker jo å utvikle bilen ferdig før kunden betaler dyre dommer for den, men har nå selv oppdatert ABS-software på en del biler opp gjennom årene. Ikke OTA, selvsagt, men det er da heller ikke relevant for saken.

Lenke til kommentar

Det har nå vært nok av eksempler på halvferdige biler de siste årene. 

VW og Skoda har hvertfall hatt store behov for oppdateringer lenge etter kunder har kjøpt de for dyre dommer. Helt sikkert mange andre merker også, men disse kjenner eg spesifikt til. 

Svigerfar sin x1 hybrid er hvertfall åpenbart ikke ferdig utviklet 🙈

Litt av forskjellen synes eg er at tesla også kommer med forbedringer, ikke bare fikser. Selv om det virker å gå ganske sakte for tiden 🤔

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
5 minutes ago, AL123 said:

Aner ikke. De fleste bilprodusenter foretrekker jo å utvikle bilen ferdig før kunden betaler dyre dommer for den, men har nå selv oppdatert ABS-software på en del biler opp gjennom årene. Ikke OTA, selvsagt, men det er da heller ikke relevant for saken.

Det er relevant for saken. For å klare å oppdatere OTA skulle tilsi at man har større kontroll på endringer i hw.

Slik jeg skjønte det du skrev så har Tesla akkurat samme oppbygging og mangel på kontroll over de forskjellige modulene i bilen som andre fabrikanter. Men de klarer jo beviselig noe ingen av de andre produsentene klarer.

å oppdatere kjernefunksjoner i drivlinje. Ikke bare infotainment og prompepute

  • Liker 2
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Jotun said:

 

Svigerfar sin x1 hybrid er hvertfall åpenbart ikke ferdig utviklet 🙈

Litt av forskjellen synes eg er at tesla også kommer med forbedringer, ikke bare fikser. Selv om det virker å gå ganske sakte for tiden 🤔

Snart jul og Tesla bruker jo å slippe en stor Holiday update på julaften så mulig de sparer litt på kruttet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (7 minutter siden):

Fantombremsing og vindusviskarar.

Selvkjøring er upløyd mark, og helt på grensen av hva noen av oss kunne trodd var mulig for ti år siden.
Det sier seg selv at dette ikke kommer perfekt ut til forbrukerne på første forsøk.
At Tesla tør å slippe dette gradvis skal de ha ros for. Men da må vi tåle at vi ikke kan legge oss i baksetet sånn med én gang...😉

Fantombremsing er ikke noe annet enn aktsomhet. Her har Tesla valgt å safe når i tvil. Jeg velger 100 fantombremsinger framfor én krasj, any day.
Vi velger selv om vi vil bruke og teste den uferdige selvkjøringen; For Tesla er helt klar på at dette er work in progress!
Og så kan de som irriterer seg grønn over at den ikke fungerer helt perfekt skru den av og kjøre selv.

You came from no FSD, and if you're going back to no FSD what've you lost? NOTHING!
(Tommel opp til den som tar den😊)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
42 minutes ago, Zeph said:

Fantombremsing og vindusviskarar.

Fantombremsing er vel overreaksjon av nødbremsing. Nødbremsing er plikt for nye biler i Europa siden 2022. Ikke rart at den ikke kan slås av.

Vindusviskere har jeg ikke noen store problemer med, men ja: av og til trenger jeg å trykke på knappen og overstyrer automatikken. (Fortsatt bedre enn i 2019 hvor den gikk på maks mens jeg hurtigladet 🤣)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...