Gå til innhold

Billigere å leie enn å eie? (3 års perspektiv)


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg sammenligner det å eie en bolig til rundt 2 mill vs å leie i et kollektiv til 6000 kr i mnd. Kanskje ikke helt rettferdig sammenligning, men det er uansett alternativene.

 

Slik ser regnestykket mitt ut for å eie en ny og moderne bolig i tre år: (tallene er bare noenlunde)

 

Rentekostnad: 140.000 (lån på 1,7m til 2,7%) (obs! renten skal kanskje opp til 3-4% etterhvert?)

Busskort (nødvendig fordi jeg trolig ikke får kjøpt like sentralt som ved å leie): 23.000

Vedlikehold på leilighet: 15.000

Strøm: 25.000

Felleskostnader (typisk ligger de på 1500-2000 kr mnd): 55.000

Megler (den dagen du skal selge): 50.000

SUM: 308.000 kr

 

Deretter kan en trekke fra prisoppgang på bolig (antar 2% årlig prisstigning): 120.000 

NY SUM: 188.000 kr

 

Trolig vil det ligge flere kostnader i det å eie, samt at 2% er nok noe ambisiøst, og kanskje faller markedet istedenfor. Ved årlig fall på 1% taper man 60.000 etter tre år, altså blir summen 368.000 i kostnad for å eie i tre år. 

 

Til sammenligning vil det å leie i et kollektiv sentralt mtp jobb koste 5500+500 (leie+strøm/internett)

SUM: 216.000 kr

 

Er det noe jeg går glipp av her? Noen store tall på den ene eller andre siden jeg ikke har inkludert?

 

Ellers noen tanker rundt boligmarkedet, folkens? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ift renten kan du få fastrente på rundt 2,7 i DNB for 3 år. 

50 000 til megler er nok litt lite.

Med leilighet kan du jo leie ut ett rom(du sammenligner jo med kollektivt).

Renter kan trekkes i fra skatt om du har inntekt

osv. 

 

Men hvem vet hva som skjer med prisutviklingen, og kanskje byr du overpris. Så det er den store faktoren her. Personlig hadde jeg aldri leid om jeg hadde mulighet til å kjøpe. 

Lenke til kommentar

Man kan alltids selge selv, og noen meglere har fastpris på 30k.

30k er nok i så fall provisjonen til megleren. Det kommer masse kostnader i tillegg. Propr.no har provisjon på 5-6 tusen, men skal du ha fotograf, selgerforsikring, og utvidet takstrapport blir totalen rundt 35k.

 

Til TS: 1% nedgang i året over 3 år er mer enn slags naturlig variasjon. Dersom prisene i markedet faller kan du oppleve mye verre tilstander enn det der. Risikoen da er at du må bli boende mye lenger i den boligen før du har råd til noe større. Jeg er fra Stavangerområdet og har sett svært mange som må bli boende i små leiligheter med 1-3 barn i flere år da hele egenkapitalen er borte.

Lenke til kommentar

Er det noe jeg går glipp av her? 

 

Hvis du flytte/selge allerede om 3 år, ville jeg leie for da kan du flytte igjen når det passer uten å stresse mtp å få til et salg og hva du eventuelt får for det.  Det lite ekstra det antakelig vil koste å leie fremfor å kjøpe, får du igjen i økt fleksibilitet og null risiko. 

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg sammenligner det å eie en bolig til rundt 2 mill vs å leie i et kollektiv til 6000 kr i mnd. Kanskje ikke helt rettferdig sammenligning, men det er uansett alternativene.

 

Slik ser regnestykket mitt ut for å eie en ny og moderne bolig i tre år: (tallene er bare noenlunde)

 

Rentekostnad: 140.000 (lån på 1,7m til 2,7%) (obs! renten skal kanskje opp til 3-4% etterhvert?)

Busskort (nødvendig fordi jeg trolig ikke får kjøpt like sentralt som ved å leie): 23.000

Vedlikehold på leilighet: 15.000

Strøm: 25.000

Felleskostnader (typisk ligger de på 1500-2000 kr mnd): 55.000

Megler (den dagen du skal selge): 50.000

SUM: 308.000 kr

 

Deretter kan en trekke fra prisoppgang på bolig (antar 2% årlig prisstigning): 120.000 

NY SUM: 188.000 kr

 

Trolig vil det ligge flere kostnader i det å eie, samt at 2% er nok noe ambisiøst, og kanskje faller markedet istedenfor. Ved årlig fall på 1% taper man 60.000 etter tre år, altså blir summen 368.000 i kostnad for å eie i tre år. 

 

Til sammenligning vil det å leie i et kollektiv sentralt mtp jobb koste 5500+500 (leie+strøm/internett)

SUM: 216.000 kr

 

Er det noe jeg går glipp av her? Noen store tall på den ene eller andre siden jeg ikke har inkludert?

 

Ellers noen tanker rundt boligmarkedet, folkens?

Hvis dette er alternativene så er det jo mer fleksibelt å leie, og du slipper eventuelle overraskelser (skjulte mangler som fører til store kostnader),

 

Men nå sammenligner du to helt forskjellige boliger. "Er det billigere å leie et kott til 2.000 eller kjøpe en leilighet til 20.000.000 over to år" liksom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...