Gå til innhold

Den store tråden om finansiell uavhengighet


Bjarnemann

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Part54321 skrev (3 timer siden):

Syns du? Dette er jo en FIRE tråd.. og fire handler om å minimere utgifter og maksimere avkastning for å bli finansielt uavhengig og ha muligheten til å førtidspensjonere seg.

Jeg er mer på FI delen. Det å være uavhengig, nettopp for å kunne ha det chillere, ikke bruke tid på ting som ikke interesserer meg.

Men som sagt, så blir jeg ikke værende en dyr plass for alltid. I år byttet bank/huslån, flyttet forsikringer og div annet. Jeg flytter nok også fond etter hvert dit det er billigst. Men jeg vil altså ta stilling til det sjeldent, heller enn å konstant jage det billigste. Blir for mye å dille med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
valen skrev (På 25.11.2021 den 16.15):

Hvorfor er det så mange her som frykter fritid? Tåler dere ikke bruke tid alene? Du trenger ikke være alene heller. Nok av folk i Norge som ikke jobber og som aldri noensinne kommer seg ut i jobb. Er mye frivillig arbeid man kan ta seg til. Man kan også være til glede for andre.

Kanskje vi liker jobben vi holder på med. Jeg gikk ikke 5 år på universitet bare for å skaffe meg en hvilken som helst jobb med grei lønn etterpå. Jeg tok en grad innen et emne som genunint interesserer meg. Frivilig arbeid kan i mine øyne aldri bli like interessant som den ingeniørjobben jeg har i dag. Dessuten gjør jeg også noe frivllig arbeid på si.

valen skrev (På 25.11.2021 den 16.15):

Er det ingen her som har familie og små barn man kann bruke tid på. I tidligere tider var jo husmor en heldags jobb. Nå setter vi bort barna våre. Fremskritt? 

Det er ikke alle av oss som har barn. Og vi setter aldeles ikke bort barna. De jeg kjenner som har barn bruker mer tid på dem enn da jeg var på samme alder for 30 år siden. De bruker mer tid på å leke med ungene og sysselsette dem. De bruker mer tid på å følge opp deres fritidsaktiviteter. Nå er det ikke uvanlig at ungdom og unge voksne tilbringer ferien med foreldrene til de er godt over 20. Det har jeg ikke inntrykk av var særlig vanlig for en generasjon siden.

Dessuten går det både an å ha barn og hobbyer selv om man jobber. Man kanskje jobbe redusert for å få litt mer fritid, f.eks 80 %. Men man trenger absolutt ikke å slutte og jobbe. Jeg ser også ganske mange voksne mennesker som sannsynligvis bruker mye av fritiden sin på så uviktige ting som å se på TV/streame og endeløs scrolling på sosiale media. Bare å kutte i dette ville frigjort mye tid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (4 timer siden):

https://secure.sbanken.no/Savings/Fund/ListPublic/overview/NO0010817893?searchTerm=Storebrand

Dette koster bare 0,16% i året. Noen som vet om noe billigere?

Hva er egentlig forskjellen på dette?

https://secure.sbanken.no/Savings/Fund/ListPublic/overview/NO0010817851?searchTerm=Storebrand

Er Storebrand Global mer vektet mot USA enn alle markeder?

 

 

Slik jeg forstår det er det storebrandfondet tilsvarende til klp aksjeverden indeks.
Forskjellen er at Storebrand fondet er mye billigere.

Kanskje det er Norges billigste indeksfond? Det er i hverfall veldig interessant og jeg vurderer å sette penger inn i det. Jeg ser at de siste årene har det gjort det litt dårligere enn klp aksjeglobal, men det skyldes at det har en liten andel med emerging markets akkurat slik som klp aksjeverden. EM har gjort det dårlig under corona. Siden Storebrand fondet inkluderer Emerging markets er det mer diversifisert enn klp aksjeglobal i min mening. I tillegg er utgiftene lavere... så med andre ord.. veldig interessant. Og med aksjesparekonto er det ingen straff for å realisere gevinst og flytte pengene til et billigere indeksfond.

Lenke til kommentar
OlavEH skrev (7 timer siden):

Kanskje vi liker jobben vi holder på med. Jeg gikk ikke 5 år på universitet bare for å skaffe meg en hvilken som helst jobb med grei lønn etterpå. Jeg tok en grad innen et emne som genunint interesserer meg. Frivilig arbeid kan i mine øyne aldri bli like interessant som den ingeniørjobben jeg har i dag. Dessuten gjør jeg også noe frivllig arbeid på si.

Det er ikke alle av oss som har barn. Og vi setter aldeles ikke bort barna. De jeg kjenner som har barn bruker mer tid på dem enn da jeg var på samme alder for 30 år siden. De bruker mer tid på å leke med ungene og sysselsette dem. De bruker mer tid på å følge opp deres fritidsaktiviteter. Nå er det ikke uvanlig at ungdom og unge voksne tilbringer ferien med foreldrene til de er godt over 20. Det har jeg ikke inntrykk av var særlig vanlig for en generasjon siden.

Dessuten går det både an å ha barn og hobbyer selv om man jobber. Man kanskje jobbe redusert for å få litt mer fritid, f.eks 80 %. Men man trenger absolutt ikke å slutte og jobbe. Jeg ser også ganske mange voksne mennesker som sannsynligvis bruker mye av fritiden sin på så uviktige ting som å se på TV/streame og endeløs scrolling på sosiale media. Bare å kutte i dette ville frigjort mye tid.

Høres ut som du trenger mer jobb i livet ditt, ikke mer fritid til andre ting. Neppe noe for deg dette.

Endret av valen
Lenke til kommentar
valen skrev (54 minutter siden):

Høres ut som du trenger mer jobb i livet ditt, ikke mer fritid til andre ting. Neppe noe for deg dette

Jeg liker å jobbe ekstra i deler av året for å få tid til mer fri ellers. På sommeren tar jeg f.eks en god del ekstra ferie og avspasering for å reise og gå fjellturer. Men akkurat i dag hvor det er nesten -15 grader og 5 timer med dagslys, så arbeider jeg gjerne litt ekstra.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

14 hours ago, PgUp said:

Tar de betalt for å flytte ASK? Er jo hinsides og burde jo være ulovlig? Hindrer jo konkurranse. Skal ikke være kostbart å flytte lån heller.

 

Helt enig I det du skriver. Tror man må sette seg inn i renter rente effekten... et par hundrelapper i mnd blir ganske mye over 20 år.

Og hvis det stemmer at plattformavgift er 0.19% så kommer dette i tillegg til forvaltningavvgift som er type 0.2%. Så 0.39% totalt... veldig dyrt imo. Ønsker man FIRE er det sentralt å kontrollere faste utgifter. 

 

Ja, Nordnet tar betalt 200 kroner per ASK å flytte ut. Jeg fikk derimot refundert dette fra Kron da jeg fikk tilbud om det etter å ha chattet med dem (før flytting). 

Endret av NoTrace
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (21 timer siden):

Kanskje vi liker jobben vi holder på med. Jeg gikk ikke 5 år på universitet bare for å skaffe meg en hvilken som helst jobb med grei lønn etterpå. Jeg tok en grad innen et emne som genunint interesserer meg. Frivilig arbeid kan i mine øyne aldri bli like interessant som den ingeniørjobben jeg har i dag. Dessuten gjør jeg også noe frivllig arbeid på si.

Du er heldig! :) 

Det er jo mange som har studert mer enn 5 år og ikke liker jobben sin - i hvert fall så godt som du gjør. Hva gjør du som ingeniør?

Tror jeg alt nevnte det, men jeg har jo av og til tenkt at ønsket om FIRE og til dels også hjemmekontor handler om at man ikke har en jobb man trives med. Så kanskje det burde være det egentlig målet. 

Lenke til kommentar

Tanker om denne?

https://www.kron.no/vare-fond/kron-indeks-global

Med 0,149% årlig totalkostnad virker det som billigere enn både de vanlige KLP indeksfondene og det nye Storebrand fondet nevnt tidligere i denne tråden.

Kron sitt fond er dog litt mindre diversifisert da det er et ESG indeksfond. Men ser vi på klp sitt aksjeglobal indeks v sammenlignet med klp mer samfunnsansvar så er avkastningen tilnærmet lik.

Jeg er interessert i å kjøpe Kron sitt produkt.. noen som har gode argumenter for hvorfor jeg ikke burde dumpe KLP til fordel for Kron?

Lenke til kommentar
Part54321 skrev (9 timer siden):

Tanker om denne?

https://www.kron.no/vare-fond/kron-indeks-global

Med 0,149% årlig totalkostnad virker det som billigere enn både de vanlige KLP indeksfondene og det nye Storebrand fondet nevnt tidligere i denne tråden.

Kron sitt fond er dog litt mindre diversifisert da det er et ESG indeksfond. Men ser vi på klp sitt aksjeglobal indeks v sammenlignet med klp mer samfunnsansvar så er avkastningen tilnærmet lik.

Jeg er interessert i å kjøpe Kron sitt produkt.. noen som har gode argumenter for hvorfor jeg ikke burde dumpe KLP til fordel for Kron?

Interessant. Da går jeg nok kanskje for Kron i stedet, selv om den ekstra differensieringen i Storebrand alle markeder frister litt. 

Lenke til kommentar
Part54321 skrev (På 4.12.2021 den 12.39):

Tanker om denne?

https://www.kron.no/vare-fond/kron-indeks-global

Med 0,149% årlig totalkostnad virker det som billigere enn både de vanlige KLP indeksfondene og det nye Storebrand fondet nevnt tidligere i denne tråden.

Kron sitt fond er dog litt mindre diversifisert da det er et ESG indeksfond. Men ser vi på klp sitt aksjeglobal indeks v sammenlignet med klp mer samfunnsansvar så er avkastningen tilnærmet lik.

Jeg er interessert i å kjøpe Kron sitt produkt.. noen som har gode argumenter for hvorfor jeg ikke burde dumpe KLP til fordel for Kron?

Lavere kostnad er selvfølgelig gunstig, men jeg er litt skeptisk til en indeks som bare følger halvparten av aksjene. I og med at disse er valgt (etter kriterier) blir det ikke et passivt indeksfond som investerer i alt. Ser også at indeksen (MSCI World ESG Leaders Select 5) har prestert nesten 1% dårligere annualisert enn MSCI World. Det betyr selvfølgelig ikke at den også vil gjøre det i fremtiden, men sier uansett hvor mye det kan ha å si at man aktivt velger bort noen aksjer.

Lenke til kommentar

Umulig å skrive noen fasit på det, så jeg får bare bidra med min lille anekdote:

- Jeg sparer tusenlapper på å bytte forsikring. Tar ca 20 minutter i året.

- På bankkort vet jeg ikke siden jeg ikke har sjekket konkurrentene på mange år men vil tippe hundrelapper i gebyrforskjell. Tidsbruk 0.

- Lån: Tusenlapper i året. Tidsbruk 30-60 minutter i året.

- Fond: Mange tusenlapper i året. Bruker minst 10 minutter i uka på å holde meg orientert, bytter kanskje rundt litt på fond med noen måneders mellomrom. Årlig kanskje 6 timer?

- Strømavtale: Hundrelapper - 10 minutter pr år

- Telefon: Hundrelapper - 5 minutter pr år

- Dette innlegget: 0 kr - 2 minutter

Endret av Simen1
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Forsikring: Har ikke bil eller noe slikt, og tidligere vært bra dekket via jobben, så totalbeløpet i året for meg har ofte vært ~1500kr, så ikke brukt mye tid på å prøve spare særlig der, da det uansett blir lite forskjell.

Lån: Byttet nettopp til Tekna-avtalen hos Danske bank. Fra de dårlige lånebetingelsene på fellesgjelden vi betalte ned, tilsvarer det nå nesten 20k i året. Tok derimot betydelig med tid når det var snakk om å betale ned fellesgjeld, og ikke bare flytte lån mellom to banker.

Strøm: Null peiling. Har en spotavtale, antar prisen er ca. lik som hos alle andre. Betaler uansett svært lite i strøm (nybygg bra isolert, og oppvarming via fjernvarme)

Telefon og internett: Alltid blitt dekket via jobben

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hfthomas skrev (14 timer siden):

Til dere som skal spare noen prosent her og der i fond og sikkert andre ting(som å få beste kredittkortavtale, beste lånerente, beste forsikring osv)

Hvor mye tid bruker dere på dette og hvor mye estimerer dere at dere "får betalt" i timen på dette?

0,4% vs 0,2% årlig forvaltningsavgift på en million kr i fond, utgjør i løpet av 50 år 100 000 kr spart! Og det er uten å ta hensyn til avkastningen på de sparte pengene. Dersom jeg bruker 1 time på dette, blir det 100 000 kr/t. 

Ringte banken i går og fikk 0,2% bedre rente på boliglånet. Har 3 millioner i lån, som jeg tenker å be om avdragsfrihet på. I løpet av 30 år blir dette 180 000 kr spart. Tror jeg brukte 10 minutter på dette. Altså 1 080 000 kr/t. Har lån hos Sparebank 1 gjennom LO favør, så dette er egentlig ikke noe jeg trenger å følge opp noe mer. 

Nå vet ikke jeg hvilke summer du operer med, men for meg er dette fryktelig mye penger!

Endret av ITtraktor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Herlig! Ser det er vanskelig å regne ut, men det er betydelige besparelser. Spesielt hvis vi tar med fremtidig avkastning. Gir meg mer motivasjon igjen til å sette meg ned og se over de avtalene jeg har.

Eller, jeg bryr meg ikke så mye om småting som kredittkort og de tingene der, men ringer forsikringa og sjekker andre selskaper hvert eller hvert annet år. Og lignende. Pr. nå har ikke jeg personlig lån eller strøm. Bruker noen timer i året på å se igjennom forbruket mitt, men jeg klarer ikke å direkte regne ut hvor mye jeg sparer på dette da det går mer på bevissthet rundt forbruket. Kan jo spare alt fra 5-100k i løpet av et år da.

 

7 hours ago, ITtraktor said:

0,4% vs 0,2% årlig forvaltningsavgift på en million kr i fond, utgjør i løpet av 50 år 100 000 kr spart! Og det er uten å ta hensyn til avkastningen på de sparte pengene. Dersom jeg bruker 1 time på dette, blir det 100 000 kr/t. 

Ja, 50 år ja. Hvis vi halverer tiden, men fordobler formuen så har man litt mer realistisk scenario, da jeg har planer om å leve av pengene før jeg er over 80. Fortsatt mye penger spart, og jo mer, jo større sum spart.

 

7 hours ago, ITtraktor said:

I løpet av 30 år blir dette 180 000 kr spart. Tror jeg brukte 10 minutter på dette. Altså 1 080 000 kr/t. 

Det blir jo faktisk ikke bare spart 180000 kroner, men du kan også i teorien "få" 180 000 mer i lån(dersom det er behov for det). Skyt meg hvis jeg har feil? Ikke at mer lån er drømmescenario, men da kan man bygge seg en garasje eller lignende uten å ta fra investert kapital.

Btw, i dette tilfellet mener jeg at regnestykket blir litt "out there". Gitt at du ikke tjener pengene, men kun sparer så mener jeg det bli feil å regne det ut over 1 time. Potensialet ditt er jo ikke 1 mill. Maks blir jo 180 000 og da hadde jeg basert meg på det. Men, det er fortsatt mye penger!

Men det er sånn jeg ser på det🤪

 

7 hours ago, ITtraktor said:

Nå vet ikke jeg hvilke summer du operer med, men for meg er dette fryktelig mye penger!

Kanskje det virket som at jeg var negativ til å spare prosenter? I spørsmålet mitt ligger det en reell nysgjerrighet til temaet da jeg finner det utrolig kjedelig og jeg trenger ny motivasjon til å gjøre dette. Det er sikkert 3 år siden jeg ordentlig så igjennom og nå føler jeg det "renner ut" penger som jeg kunne spart. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...