Gå til innhold

Den store tråden om finansiell uavhengighet


Bjarnemann

Anbefalte innlegg

Nye priser fra Nordnet: https://www.nordnet.no/download/18.75d5a01b17818ce21757f689/1638201167070/Priser_fond.pdf

Synes ved første øyekast dette begynner å bli rotete. Avgift for rebalansering på 0,19 % er urimelig høyt. For de som har behov for en slik tjeneste så ryker jo Nordnet ut kun pga. dette. Lurer litt på hva de har tenkt. Uansett så er fortsatt Kron rimeligst med god margin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I praksis for meg med bare indeksfond blir det jo fra 0,30% -> 0,19%, så fornøyd med det. Også derfor jeg valgte å ikke flytte med det første, da jeg regnet med det ville bli litt priskrig på de avgiftene.

Nedtrapping / balansering av pensjonsportefølje er jo ikke aktuelt for meg før om 20+ år, så hva det koster her og nå spiller ingen rolle for meg. Dessuten, om jeg hadde nærmet meg pensjonisttilværelsen i dag hadde jeg fortsatt kjørt 100% fond på innskuddspensjonen min, og så brukt nav-delen av pensjonen som fast/trygg del, i stedet for å bedrive nedtrapping av aksjeandel i mange år.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar
PgUp skrev (41 minutter siden):

Like greit å kjøpe direkte fra KLP, så slipper man plattformavgifter. Tar jo kanskje 10 min og flere tusen å spare over tid. Skal være ganske lat for å ikke gjøre det.

Hørte noen sa det absolutt billigste var å kjøpe Storebrand sine globale indeksfond gjennom Sbanken. Noen som vet noe mer om dette?

Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (7 timer siden):

Fin timing å komme med det når de fleste av kundene har flyttet indeksfondene fra Nordnet lol. Hvilket incentiv har vi for å flytte tilbake? Det er jo ikke billigere enn konkurrentene vi flyttet til 🤷

De skulle bare beholdt 0,3% og fortsatt å melke de som ikke har giddet å flytte. Regner med de fleste prissensitive kunder ikke er villig til å vente 1 år på at de nedjusterer prisene slik som Matsemann har gjort.

Lenke til kommentar
Part54321 skrev (3 timer siden):

De skulle bare beholdt 0,3% og fortsatt å melke de som ikke har giddet å flytte. Regner med de fleste prissensitive kunder ikke er villig til å vente 1 år på at de nedjusterer prisene slik som Matsemann har gjort.

Tilsvarer vel en drøy hundrelapp per 100k man har i fond, så for min del verdt å sitte stille i båten og se hvor det lander.

Lenke til kommentar
Matsemann skrev (2 timer siden):

Tilsvarer vel en drøy hundrelapp per 100k man har i fond, så for min del verdt å sitte stille i båten og se hvor det lander.

Det kan stemme. Så for meg utgjør det da ca 3000kr per år.. tenk så renters rente effekt og da begynner det å bli skikkelig dyrt å ikke bruke noen få minutter på å bytte. Det er derfor Nordea og andre store banker finner det lønnsomt å tilby priser som er sub par. Fordi folk ikke gidd å bytte.. taperne blir da alle som eier fond fordi markedet blir mindre prissensitivt og mindre konkurransedyktig. Bruk markedsmakten din, bytt vekk fra dårlige betingelser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
PgUp skrev (2 timer siden):

Er da gratis å kjøpe fond på KLP. Forvaltningsavgift for type indeksfond er 0.18%. Ingen plattformavgift.

Nå var det ikke kjøpskostnaden jeg mente, men at det totalt sett skulle være billigere. Altså lavest totale årlige avgifter alt inkludert. Hva de velger å kalle disse avgiftene mener jeg selv er ganske uvesentlig.

Endret av ITtraktor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (15 timer siden):

Nå var det ikke kjøpskostnaden jeg mente, men at det totalt sett skulle være billigere. Altså lavest totale årlige avgifter alt inkludert. Hva de velger å kalle disse avgiftene mener jeg selv er ganske uvesentlig.

Skjønner, du snakket om hvor det var billigst å kjøpe, ikke årlige kostnader, så da antok jeg det var det du mente. 

Er sentralt å vite forskjellen på avgiftene så man unngår å bli lurt. Hvis man leser at der er 0.19% plattformavgift, så betyr jo ikke dette at det ikke er 0.2% forvaltningavvgift i tillegg, altså 0.39 % totale årlige avgifter.

 

Så er sentralt å kjenne forskjellen. De skal ikke få lov til å dikte opp navn for å forvirre forbrukeren.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar
PgUp skrev (2 timer siden):

Du snakket om hvor det var billigst å kjøpe, ikke årlige kostnader, så da antok jeg det var det du mente.

Er sentralt å vite forskjellen på avgiftene så man unngår å bli lurt. Hvis man leser at der er 0.19% plattformavgift, så betyr jo ikke dette at det ikke er 0.2% forvaltningavvgift i tillegg, altså 0.39 % totale årlige avgifter.

Jo, som oftest er det jo nettopp det det betyr. Det er en eller annen plattformavgift, og en eller annen forvaltningsavgift, og summen av de to er det du betaler per år.

Ellers må jeg en kverulering på hvor det er billigst å "kjøpe" vs. "eie" et fond i denne diskusjonen fremstår fullstendig på jordet. Det er jo hvor du kjøper fondet som for alle praktiske formål avgjør kostnadsnivået ved å eie fondet. Du kan også flytte fond så lenge de står på ASK (dvs. de fleste tilbyr bare å flytte ASKen som sådan), men jesus christ... 

Lenke til kommentar
PgUp skrev (16 timer siden):

Fordi 10 minutt arbeid er såpass slitsomt? Eller er det noe jeg misforstod?

 

Part54321 skrev (14 timer siden):

Det kan stemme. Så for meg utgjør det da ca 3000kr per år.. tenk så renters rente effekt og da begynner det å bli skikkelig dyrt å ikke bruke noen få minutter på å bytte.

Det tar mer enn et par minutter å bytte.. Dere kan godt være uenige i min fremgangsmåte, men om dere må overdrive såpass er jeg usikker på om dere egentlig har et poeng. Man må først finne ut hvor man vil bytte til ved å undersøke en del. Så faktisk gjennomføre byttet. Når det så er ferdig (fort noen uker) må man så inn i nettbanken å endre autotrekk, sette opp autokjøp på nye platformen osv.

Poenget mitt var heller ikke at jeg for alltid skal bli værende en suboptimal plass. Men at mange byttet i det det kom nye regler / prismodeller til det som var det billigste der og da. Men siden har de fleste andre aktører også kommet etter.

Men ja, jeg verdsetter tiden min såpass at jeg ikke gidder ha slikt hengende over meg for å jage hundrelapper.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (1 time siden):

Jo, som oftest er det jo nettopp det det betyr. Det er en eller annen plattformavgift, og en eller annen forvaltningsavgift, og summen av de to er det du betaler per år.

Ellers må jeg en kverulering på hvor det er billigst å "kjøpe" vs. "eie" et fond i denne diskusjonen fremstår fullstendig på jordet. Det er jo hvor du kjøper fondet som for alle praktiske formål avgjør kostnadsnivået ved å eie fondet. Du kan også flytte fond så lenge de står på ASK (dvs. de fleste tilbyr bare å flytte ASKen som sådan), men jesus christ... 

Så ingen tar betalt for å kjøpe fondet? Er jo interessant å vite om noen gjør det. Kanskje åpenbart for deg, men ikke for meg. Spesielt for de som er nye innenfor dette. Ingen mening å kverulere, synes du overdriver litt mye der. Bare en misforståelse fra min side om hva han mente, da han snakket om å kjøpe fond tok jeg det bokstavelig. Ikke noe mer komplisert :)

Endret av PgUp
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (58 minutter siden):

 

Det tar mer enn et par minutter å bytte.. Dere kan godt være uenige i min fremgangsmåte, men om dere må overdrive såpass er jeg usikker på om dere egentlig har et poeng. Man må først finne ut hvor man vil bytte til ved å undersøke en del. Så faktisk gjennomføre byttet. Når det så er ferdig (fort noen uker) må man så inn i nettbanken å endre autotrekk, sette opp autokjøp på nye platformen osv.

Poenget mitt var heller ikke at jeg for alltid skal bli værende en suboptimal plass. Men at mange byttet i det det kom nye regler / prismodeller til det som var det billigste der og da. Men siden har de fleste andre aktører også kommet etter.

Men ja, jeg verdsetter tiden min såpass at jeg ikke gidder ha slikt hengende over meg for å jage hundrelapper.

Som nevnt, over tid og avhengig av hvor mye man har satt inn kan det fort bli flere titusener, i forskjell fra f.eks 0.5% og 0.19%. Ingen som tvinger deg til noe, tror bare det er greit å påpeke for andre.

Endret av PgUp
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (22 timer siden):

 

Det tar mer enn et par minutter å bytte.. Dere kan godt være uenige i min fremgangsmåte, men om dere må overdrive såpass er jeg usikker på om dere egentlig har et poeng. Man må først finne ut hvor man vil bytte til ved å undersøke en del. Så faktisk gjennomføre byttet. Når det så er ferdig (fort noen uker) må man så inn i nettbanken å endre autotrekk, sette opp autokjøp på nye platformen osv.

Poenget mitt var heller ikke at jeg for alltid skal bli værende en suboptimal plass. Men at mange byttet i det det kom nye regler / prismodeller til det som var det billigste der og da. Men siden har de fleste andre aktører også kommet etter.

Men ja, jeg verdsetter tiden min såpass at jeg ikke gidder ha slikt hengende over meg for å jage hundrelapper.

Det tar få minutter, ikke et par minutter. Tar kortere tid å fikse det enn å lage alle disse innleggene i denne tråden 😃

Men har du bare noen få tusenlapper investert så skjønner jeg at du ikke gidder, det hadde ikke jeg giddet heller. Poenget er, jo flere som bytter til prisledende tilbydere, jo flere prisledende tilbydere vil det være. Det kommer alle oss kunder til gode

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syns du? Dette er jo en FIRE tråd.. og fire handler om å minimere utgifter og maksimere avkastning for å bli finansielt uavhengig og ha muligheten til å førtidspensjonere seg.

I den sammenheng er tusenlapper ikke som småpenger å regne spør du meg. Spesielt ikke når det er en gjentagende utgift. Men jeg kritiserer ikke valget ditt. Jeg pisset bort noen hundrelapper til Nordnet bare for å få flytte fondene mine vekk.. så hvor mye jeg faktisk har spart nå når de har kuttet kostnadene igjen er diskuterbart.

Men en ting er sikkert jeg kommer ikke tilbake når de ikke er billigere enn konkurrentene og når de som en av få aktører tar betalt for å flytte aksjesparekontoen.. det gjør kanskje at noen kunder ikke gidd å flytte, men det gjør også at gamle kunder ikke kommer tilbake.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Part54321 skrev (10 minutter siden):

Syns du? Dette er jo en FIRE tråd.. og fire handler om å minimere utgifter og maksimere avkastning for å bli finansielt uavhengig og ha muligheten til å førtidspensjonere seg.

I den sammenheng er tusenlapper ikke som småpenger å regne spør du meg. Spesielt ikke når det er en gjentagende utgift. Men jeg kritiserer ikke valget ditt. Jeg pisset bort noen hundrelapper til Nordnet bare for å få flytte fondene mine vekk.. så hvor mye jeg faktisk har spart nå når de har kuttet kostnadene igjen er diskuterbart.

Men en ting er sikkert jeg kommer ikke tilbake når de ikke er billigere enn konkurrentene og når de som en av få aktører tar betalt for å flytte aksjesparekontoen.. det gjør kanskje at noen kunder ikke gidd å flytte, men det gjør også at gamle kunder ikke kommer tilbake.

Tar de betalt for å flytte ASK? Er jo hinsides og burde jo være ulovlig? Hindrer jo konkurranse. Skal ikke være kostbart å flytte lån heller.

 

Helt enig I det du skriver. Tror man må sette seg inn i renter rente effekten... et par hundrelapper i mnd blir ganske mye over 20 år.

Og hvis det stemmer at plattformavgift er 0.19% så kommer dette i tillegg til forvaltningavvgift som er type 0.2%. Så 0.39% totalt... veldig dyrt imo. Ønsker man FIRE er det sentralt å kontrollere faste utgifter. 

Endret av PgUp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...