Gå til innhold

Den store tråden om finansiell uavhengighet


Bjarnemann

Anbefalte innlegg

ITtraktor skrev (9 timer siden):

Dersom jeg bruker 1 time på dette, blir det 100 000 kr/t. (..) Nå vet ikke jeg hvilke summer du operer med, men for meg er dette fryktelig mye penger!

Men tror du det holder at du følger opp dette 1 time på 50 år?

Selv om det er "fryktelig mye penger" (egentlig ikke om du ser på ekte nåverdi i så fall), så er det jo uansett alltid bare snakk om 0 komma noe prosent. Så det blir først store summer om man allerede har store summer. Så om det er snakk om å spare en hundrings når man har 100k er det ikke så mye. En tusenlapp om man har en mill på bok ikke så mye i det store heller. 10k høres kanskje mye ut, men har man da 10 mill på bok er det igjen egentlig ikke mye det er snakk om osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 hours ago, ITtraktor said:

Nå vet ikke jeg hvilke summer du operer med, men for meg er dette fryktelig mye penger!

Jeg kan ta et kjapt forenklet regnestykke på det forresten.

Jeg tar utgangspunkt i 180k som du sparer i lån i løpet av 30 år.

Si at jeg bruker 10 min - 5 timer for å ringe rundt og gi meg en kontrakt som gir meg rundt 180k i snitt pr år (det skjer flere ganger det, så det er helt realistisk) 

Dette skaffer meg 180k ekstra neste år frem til neste gang jeg bruker 10 min - 5 timer. Så la oss si 180k ekstra for å skaffe en kontrakt ekstra (som også jeg må bruke timer på å utføre da, for å ha det i bakhodet) i året

 

Sett at jeg ikke tar ut disse av firma, får skatt på overskudd. Sitter igjen med ca 144k.

Så investerer jeg 144k i indeksfond hvert år i 30 år. Jeg gikk inn på min favoritt future value calculator som automatisk har satt 5,25% avkastning. Om jeg får dette hvert år i 30 år, hvor jeg investerer 144k hvert år, så ender jeg opp med

 

9.988.254 kroner. 

 

Men, virkeligheten er ikke så enkel. Og jeg må jobbe inn disse 144k kronene også. Jeg må også bruke tid på å forvalte pengene. Timeprisen blir lavere da, men jeg ser kanskje mer verdi i å skalere business enn å bruke tiden på å spare inn på lån. Dog kaster jeg bort mye tid på alt mulig rart annet, så jeg skal ikke være hyklersk eller dobbelmoralsk og si at jeg er så flink. Jeg kommer heller ikke til å jobbe så mye i 30 år til, men så tjener jeg mye mer enn 180k i året da. Er jeg flink så tjener jeg 10 ganger det.

 

Såå må man trekke fra formueskatt, forvaltningsavgift etc. Men summen blir ganske stor allikevel.

 

Endret av hfthomas
Lenke til kommentar
11 hours ago, ITtraktor said:

0,4% vs 0,2% årlig forvaltningsavgift på en million kr i fond, utgjør i løpet av 50 år 100 000 kr spart! Og det er uten å ta hensyn til avkastningen på de sparte pengene. Dersom jeg bruker 1 time på dette, blir det 100 000 kr/t. 

Ringte banken i går og fikk 0,2% bedre rente på boliglånet. Har 3 millioner i lån, som jeg tenker å be om avdragsfrihet på. I løpet av 30 år blir dette 180 000 kr spart. Tror jeg brukte 10 minutter på dette. Altså 1 080 000 kr/t. Har lån hos Sparebank 1 gjennom LO favør, så dette er egentlig ikke noe jeg trenger å følge opp noe mer. 

Nå vet ikke jeg hvilke summer du operer med, men for meg er dette fryktelig mye penger!

Fordelt på 30 år synes jeg ikke det er spesielt mye penger. Det er rundt 15 kr dagen. Men "alle monner drar" og "mange bekker små gjør en stor å" så jeg skal ikke kritisere dine prioriteringer eller tidsbruk 😀

Endret av ism_InnleggNO
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (11 timer siden):

Fordelt på 30 år synes jeg ikke det er spesielt mye penger. Det er rundt 15 kr dagen. Men "alle monner drar" og "mange bekker små gjør en stor å" så jeg skal ikke kritisere dine prioriteringer eller tidsbruk 😀

Må gjerne sende meg 15kr dagen da :)

Lenke til kommentar
On 12/14/2021 at 4:59 PM, SoulRunner9 said:

Dersom man har oppspart pensjon fra tidligere jobber i folketrygden i NAV, men senere melder seg ut av folketrygden pga bopel i utlandet. Hva skjer med disse oppsparte midlene som i utgangspunktet var tiltenkt pensjon?

 

Denne tar du som regel med deg:

https://www.nav.no/no/person/pensjon/alderspensjon/relatert-informasjon/alderspensjon-og-utland

Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (På 6.12.2021 den 18.57):

Kron indekspakke verden koster 0,16%. Tenker at prisforskjellen mellom indeks global og indekspakke verden ikke er stor nok til å rettferdiggjøre en så stor "forskjell" innhold. Altså mener jeg at Kron Indeks Global burde vært billigere.

Kron indekspakke verden koster 0,18%

Lenke til kommentar
Part54321 skrev (20 timer siden):

Sur stemning? Hva er vi? 1% fra all time high? Lav aksjekurs er ekstra lukrativt nå. Ikke bare får en kjøpt billigere aksjer, men også redusert formuesskatt 1.1.22

Bring it on

Han sa god stemning på 1% opp. Så da er vel 1% ned sur stemning;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Matsemann skrev (På 2.1.2021 den 12.54):

Jeg har spart 50,4% av det jeg har fått utbetalt av lønn (etter skatt) i fond, bsu, EK, IPS osv. (Med EK mener jeg den delen av huslånet som betaler ned på lånet, rentene er jo utgifter.) Som i praksis betyr jeg har levd på 49,6% av inntekten min, og kunne i så måte tatt fri 1 år per år jeg jobber og levd akkurat som nå. Digg å vite. 😎

(snip)

Årets update:

Spart 54,7 % av all utbetalt lønn i år (etter skatt). I hovedsak meste av sparingen vært i fond samt aksjer i bedriften jeg jobber. Formuen økt en del. Økt ~2,3x årets innskudd, så fond og slikt er såpass store nå at økningen der er større enn jeg selv klarer sette inn, det er nice. Øker omtrent med en grei årslønn av seg selv nå.

Matsemann skrev (På 2.1.2021 den 12.54):

Med nye BSU-regler blir det ikke å putte inn penger der i år. Vurderer heller å "poppe den" og bruke den til å nedbetale lånet hver måned. Og så bruke de pengene jeg da har ekstra fra lønnen hver mnd på mer fond. Så i praksis bare en sakte omfordeling fra BSU->fond. Ellers ingen store endringer for neste år. Eller, mulig vi må kjøpe oss bil. Det øker månedlige kostnader en del. Håper egentlig liberal bruk av Hyre/Otto/leiebil gjør at det kan unngås. Selv 500kr på bildelingstjenester hver uke er fort billigere enn å eie bil.

Ble ikke bil foreløpig, vært ok flink til liberal bruk av bildelingstjenester i stedet. Koster noen hundrelapper å komme seg i marka på ski i helgene, men totalt sett blir det småpenger vs bil.

Også poppet BSUen, bruker den nå for å betale ned lån. Den holder ca 2 år til, så det er digg.

Byttet forøvrig jobb i fjor, men ca. samme årslønn. En liten boost ble det, men nok mindre på sikt enn om jeg hadde blitt værende som konsulent der jeg var. Men det er jo det digge med å ha en grei buffer nå.

 

Endret av Matsemann
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Årsupdate fra meg. Satser på tosifret antall millioner i nettoformue i løpet av 2 år.

Inntekt: Økt 48%
Investeringer: Økt 290% (hovedsaklig grunnet aksjetildeling fra arbeidsgiver)
- Snittavkastning: 30%
Lån: Ned ca. 4%

Nettoformue: Økt 78%

Endret av NoTrace
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...