Gå til innhold

Den store tråden om finansiell uavhengighet


Bjarnemann

Anbefalte innlegg

NoTrace skrev (48 minutter siden):

Årsupdate fra meg. Satser på tosifret antall millioner i nettoformue i løpet av 2 år.

Inntekt: Økt 48%
Investeringer: Økt 290% (hovedsaklig grunnet aksjetildeling fra arbeidsgiver)
- Snittavkastning: 30%
Lån: Ned ca. 4%

Nettoformue: Økt 78%

Hva jobber du med? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DukeRichelieu skrev (På 3.12.2021 den 20.55):

Du er heldig! :) 

Det er jo mange som har studert mer enn 5 år og ikke liker jobben sin - i hvert fall så godt som du gjør. Hva gjør du som ingeniør?

Tror jeg alt nevnte det, men jeg har jo av og til tenkt at ønsket om FIRE og til dels også hjemmekontor handler om at man ikke har en jobb man trives med. Så kanskje det burde være det egentlig målet. 

Mulig jeg glemte å svare på denne. Inntil september jobbet jeg som rådgivende ingeniør innenfor kraftforsyning for et av de store selskapene. Prosjekterte i realiteten alle typer litt overordnet kraftforsyning. Til ordinært kraftnett, jernbane, T-bane, datasentre og landstrømanlegg. Veldig fin variasjon i jobben. Nå jobber jeg i nettselskap med overordnet prosjektering og planlegging av kraftnettet i regionen. Begge to veldig fine jobber. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bestemt meg for å begynne å investere i utbytteaksjer (se "Bjarnes rambling" for rasjonale :) ). Starter med norske selskaper, også tenkte jeg ganske trauste saker, innenfor konsum/telekom/finans ("Bjarnes rambling" for rasjonale).

Nå funker Ask til utbytteaksjer, gjør det ikke? Hvilken plattform er det som gjelder, Nordnet? Kommer ikke til å handle for mye penger av ganga (maks 5-10 000), så bruker helst en plattform med lavest mulig minstekurtasje. Ellers, er det tut og kjør, eller er det noe annet jeg bør tenke på?

Bjarnes rambling/årsoppdatering

 

 

Bjarne skjøt på mange måter gullfuglen i 2021. Målet om enebolig med utleiedel, ble endelig nådd! Ikke bare det; mye innynding hos banken, resulterte i et enda høyere lån enn selv jeg hadde turt å se for meg. Ikke bare beholdt jeg egentkapitalen min, jeg gikk drøyt 500 000 opp etter at utleieleilighet var solgt, og egenkapital for nykjøpet gjort opp.

Enebolig med utleiedel, ~2 200 000 i Global Indeks. Jackpot! Og det både var, og er det. Men Bjarne har vært litt desillusjonert i det siste. Litt tom, etter å ha nådd et stort mål jeg har tenkt mye på og lenge jobba hardt for.

Klatt på skattesmell på 36 000, og relativt store kostnader grunna innkjøp til nyhuset. Varmepumpe, TV, PC (takk, @Neonex!), sofa, vaskemaskin, også videre. Retrospektivt er jeg forsåvidt fornøyd med å ha klart det kun på lønnsslippen. Men det har ikke blitt noe til overs til sparing.

Også er det både en velsignelse og en forbannelse med et så stort oppspart beløp. Innskudd på ti, tyve, femti tusen merkes ikke på samme måte. Daglige kurssvingninger påvirker som oftest saldoen i større grad enn innskuddene jeg gjør. 

Måloppnåelse + store utgifter + at den relative, opplevde betydninga av nye innskudd er ~eliminert = planene om å spare seg til verdensherredømme har havna langt baki hodet. Jeg kommer nok alltid til å ha en forkjærlighet for kilopris og fornuftig pengebruk, men jeg har ikke tenkt "sånn" på penger siden sommeren.

Og kanskje burde jeg ikke det heller. 2 200 000 i fond, enebolig med utleiedel, god utdannelse og sikre jobbutsikter - det er mye som er i boks. Men det er litt for tidlig å rulle ut magen, merker jeg. Selv om vi betaler ned noe på lånet (ti års nedbetalingstid på 2,3M) og inflasjonen* "betaler ned" enda mer, så er lånet fortsatt irrasjonelt stort. Samla har samboer og jeg en gjeld på omlag åtte millioner. For å bruke sjakkterminologi, så har vi en vunnet stilling nå - men vi ville vært IDIOTER om vi ikke gjorde litt arbeid for å sikre den.

Jeg er dessuten bare 30 år, og selv om 2,2M er mye penger, så er det også "bare" 2,2M. I tillegg til å minimere risiko og sikre en vunnet stilling, vil jeg fortsatt ha mye å hente på å øke formuen.

Den logiske konklusjonen blir å fortsette i 100% litt til, la nedbetalinger og inflasjon virke, og øke formuen noe mer. Men mindre bananas enn tidligere - jeg står ved det jeg har skrevet om at det er en tid for å yte, og en tid for å nyte. Tyveåra var produktive, slitsomme og med mange forsakelser - det er greit å slippe litt på gasspedalen nå. Unne seg litt mer av ting som gir glede/nytelse/et lettere liv. 

Men! Jeg må finne en måte å kontre desillusjonen på. Og jeg tror jeg har funnet svaret på det: finne tilbake til at det er artig. Da må jeg starte litt på nytt, slik at nye innskudd får en større, relativ betydning også må jeg putte penga i noe jeg synes er spennende. Det er bedre å være mildt irrasjonelt plussforetak, enn en desillusjonert svamp som ikke får noe kick å spare lenger.

Indeksfond, been there - done that. Inn kommer utbytteaksjer! Jeg er smertelig klar over at det ikke gir noen bedre antatt avkastning, men gleden over noe jeg synes er spennende har en egenverdi - og kan også måles i kroner og øre. For første gang på lenge, gleder jeg meg barnslig til lønning, og går rundt og tenker på hvor jeg skal putte penga. Så får tiden vise om det blir all in på utbytte, og ingen nye inskudd i indeks, eller om  det blir en fordeling. Det lar vi gleden avgjøre :) 

Så kan det jo hende at det ikke er så dumt å spre investeringene litt. Selv om et globalt indeksfond er så diversifisert som du får det, så tåler jo utbytteaksjer nedgangstider bedre. Også er jeg fortsatt en konservativ jævel; det blir trygge, stabile utbytteaksjer. Jeg synes det er artigere med en jevn (og forhåpentligvis økende) pengestrøm, enn store svingninger som i feks shipping. Har da skjønt at konsum, telekom og finans er veien å gå. Feks Orkla, Telenor og DNB (evt Sparebank1, siden jeg ikke takler DNB). 

Så, ja, "vunnet stilling", desillusjon, barnslig glede over utbytteaksjer. Tror gnisten er i ferd med å tennes igjen 🥳

*Jeg trodde aldri jeg skulle si følgende, og har forsåvidt heller ikke hørt noen andre si dette, men KPI-stigning er SEXY! Gitt at det kompenseres på lønna (hvilket jeg forutsetter), så snakker vi om en relativ reduksjon av lån på 400 000. Herlig i seg selv, men det betyr også at vi tar stormskritt i retning av stillingssikring.

 

Godt nyttår, folkens! Og takk for alle gode innspill i tråden :) Alltid spennende å lese her.

Endret av Bjarnemann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bjarnemann skrev (2 timer siden):

*Jeg trodde aldri jeg skulle si følgende, og har forsåvidt heller ikke hørt noen andre si dette, men KPI-stigning er SEXY! Gitt at det kompenseres på lønna (hvilket jeg forutsetter), så snakker vi om en relativ reduksjon av lån på 400 000. Herlig i seg selv, men det betyr også at vi tar stormskritt i retning av stillingssikring.

Det gir også en relativ reduksjon av hva man har spart hittil. Selv håper jeg at på sikt så belønnes vi som spart en del, mer enn de som tatt opp veldig mye lån men spart lite 😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det har du helt rett i - glemte den delen av regnestykket 😅 Men; det er kanskje fair å anta at inflasjonen, som vi jo også ser globalt, er med å drive opp aksjekursene også? Så berges man i så fall inn igjen der. Så lenge man ikke har penga stående på konto, bare. 

Ideologisk er vi i hvert fall helt enige. 

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

8840 per dags dato :) Naboene våre (likt hus) nettopp fått inn en leieboer på 9. De sier de kunne tatt opp til 10,men gikk ned pga fin leietaker. 

~35 kvadrat. Flere hus med utleiedel har bedre ROI (ga 8,6), men viktigere enn om det er ni eller elleve, er at det er utleiedel. Og at resten av huset har god nok plass og er i god stand. Vi har ti tommeltotter hver.

Skulle vi, innafor vårt budsjett, som var 8,6 BLANK, hatt mer leie, så måtte vi nok firt på standard, størrelse på egen del, og/eller plassering. 

Lenke til kommentar

Man skal ikke undervurdere verdien av stabile og pålitelige leieboere. Priser man seg for høyt er det fare for litt mer gjennomtrekk. Man får de som er desperate etter en plass og bo, men som flytter når de får summet seg og orientert seg ordentlig i markedet. Jeg synes det er bedre å legge seg under "markedpris" og få leieboere som virkelig setter pris på å bo der. Spesielt når man leier ut i egen bolig.

Lenke til kommentar

Inflasjonen drar nok aksjekursene opp tilsvarende. Gitt at økonomien produserer det samme så følger inntjeningen til aksjemarkedet etter (gitt at marginene også er det samme). Jeg stresser ikke akkurat for tiden med å selge aksjer for å betale ned huslånet... Inntjeningen til SP500 som eksempel ser ut til å være ca. 12 prosent høyere enn før pandemien.

image.png.667d759379fb914c37d5460b0410d54c.png

Minuset er at inflasjon beskattes også, så effektiv beskatning på aksjer korrigert for inflasjon blir rimelig heftig hvis man skal ta ut pengene. Alternativet er selvfølgelig bank, og det er heller ikke noe særlig. 

Det mest positive er at huset stiger i verdi, men dette har strengt tatt mest økonomisk verdi om man er "ferdigkjøpt". Altså at man sitter med hus og ikke en mindre leilighet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hfthomas skrev (21 timer siden):

Vil ikke en renteøkning være negativt på markedet? 

Spådd å komme mange av disse på relativt kort tid.

1 Jo, i følge teorien 

2 Ja, og kjent informasjon er allerede innbakt i dagens kurs, også i følge teorien. Så det er hvis det blir annerledes enn spådd at det vil påvirke kursene.

Svar er utifra at du mente aksjemarkedet.

Lenke til kommentar
46 minutes ago, Mag ne said:

1 Jo, i følge teorien 

2 Ja, og kjent informasjon er allerede innbakt i dagens kurs, også i følge teorien. Så det er hvis det blir annerledes enn spådd at det vil påvirke kursene.

Svar er utifra at du mente aksjemarkedet.

Jepp, mente aksjemarkedet.

Det er ihvertfall sånn jeg også ser det. Går ut ifra at nyheten om at renten kommer til å gå opp fortere også er innbakt?

Spørsmålet er jo om renteøkningen får ringvirkninger inn i andre markeder slik som boligmarkedet som kan føre til kollaps igjen i aksjemarkedet. Dette blir kun i såfall hvis mange feiler lånene sine, ingen fare enda tror jeg. 

Nå er renteøkninger en relativt ukjent ting for ganske mange, jeg har aldri i voksen alder sett en lenger periode med renteøkninger(eller blitt veldig påvirket av det). Så det blir spennende. Først å se hvor langvarig renteøkningen blir, men så også hvordan mennesker reagerer på det.

Har ganske mye investert, men tror jeg skal bruke tiden fremover på å akkumulere mer cash. 

Lenke til kommentar

Da er første utbyttekjøp gjort. Ble Telenor og Yara. Valget basert på magefølelse/sette hale på grisen. Like gjerne det, som å lytte til ekspertene/bruke masse energi på å treffe et velfundert valg - og uansett ikke ha bedre sjanser enn ved blind gjetting.

Det lover jeg, i hvert fall! Eventuell suksess kommer ikke til å bli forklart med egen dyktighet.

Endret av Bjarnemann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjarnemann skrev (3 timer siden):

Da er første utbyttekjøp gjort. Ble Telenor og Yara. Valget basert på magefølelse/sette hale på grisen. Like gjerne det, som å lytte til ekspertene/bruke masse energi på å treffe et velfundert valg - og uansett ikke ha bedre sjanser enn ved blind gjetting.

Det lover jeg, i hvert fall! Eventuell suksess kommer ikke til å bli forklart med egen dyktighet.

Du har ikke vurdert MPCC ?

Lenke til kommentar

Shipping, er det det? Da har jeg ikke det, men takk :) Synes det er artigere med mer stabilitet over utbetalingene*. Så har skjønt at konsum, telekom og finans er veien å gå(?).

*Skulle jeg forholdt meg 100% rasjonell, så tilsier kunnskapen at jeg skulle fortsatt med global indeks. Men har begynt å kjede meg litt i sparinga i det siste, så da prøver jeg med noe jeg synes er artig. Prøve å retenne sparegnisten og den barnslige gleden over å planlegge sparing, tenke fram i tid og telle alle pengene mine. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Bjarnemann said:

Shipping, er det det? Da har jeg ikke det, men takk :) Synes det er artigere med mer stabilitet over utbetalingene*. Så har skjønt at konsum, telekom og finans er veien å gå(?).

*Skulle jeg forholdt meg 100% rasjonell, så tilsier kunnskapen at jeg skulle fortsatt med global indeks. Men har begynt å kjede meg litt i sparinga i det siste, så da prøver jeg med noe jeg synes er artig. Prøve å retenne sparegnisten og den barnslige gleden over å planlegge sparing, tenke fram i tid og telle alle pengene mine. 

Sparing blir kjedeligere med årene, og det blir også mindre viktig. Sparer man mye i tidligere år trenger man ikke være like hardcore.

Finn noe annet å bruke tiden på spør du meg. Du kan sikkert bruke mer tid på venner og/eller trene mer. Tviler på at du angrer på at du kun kjøpte indeksfond på dødsleiet og sparte tiden på aksjehandling. Dette kommer fra en som har banket børsen i mange år, det har jeg sluttet med...

Endret av Wisd0m
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...