Gå til innhold

9 problemer som kan stoppe deg i å kjøpe elbil - og løsningene


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Verdens elbilister er stort sett eksentriske rikinger som har råd til å vise sin miljøbevissthet. Det spesielle med Norge, er at myndighetene har bestemt at vi kollektivt skal være denne eksentriske rikingen. Ikke til å undres over at amerikanerne kaller oss for sosialister (selv med Høyre/Frp-regjering!). Selvfølgelig er el-biler bra med tanke på lokal forurensing, og det gir et positivt, om enn forsvinnende lite, globalt klimabidrag. Men man skal ha nisselua ganske langt nede om man tror at Norge er med på å redde verden på denne måten.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

Verdens elbilister er stort sett eksentriske rikinger som har råd til å vise sin miljøbevissthet. Det spesielle med Norge, er at myndighetene har bestemt at vi kollektivt skal være denne eksentriske rikingen. Ikke til å undres over at amerikanerne kaller oss for sosialister (selv med Høyre/Frp-regjering!). Selvfølgelig er el-biler bra med tanke på lokal forurensing, og det gir et positivt, om enn forsvinnende lite, globalt klimabidrag. Men man skal ha nisselua ganske langt nede om man tror at Norge er med på å redde verden på denne måten.

 

Mange glemmer at fossil forurensing er langt mer enn CO2-utslipp. Selv om personbiler testes for fem forurensingskilder (CO2 og NOx nevnes oftest), slipper biler med forbrenningsmotor ut en rekke andre farlige og kreftfremkallende substanser som følge av fossil forbrenning: Benzen, aldehyd, 1,3-butadien, metaller og en lang rekke såkalte polysykliske organiske materialer. Stoffer som folk dør av.

Derfor er det irrelevant hvorfor den enkelte velger Elbil.

Jeg er nødt til å si at jeg jobber i el-energi-bransjen, og må tilføye "lenge leve elbilen"

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mitt problem er at jeg ikke har bruk for bil hver dag.

Da er det bortkastede penger å kjøpe ny elbil som blir stående urørt i garasjen.

Det er heller ingen god løsning å kjøpe en elbil for ferieturene våre, det løser vår gamle bensinbil fortsatt brukbart.

 

Hvis jeg får behov for å pendle 7 mil hver dag når ferja blir lagt ned så kjøper jeg elbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Verdens elbilister er stort sett eksentriske rikinger .....

Det er nok et innslag av det, men av de modellene som selger godt i resten av Europa, så er det bare et fåtall som er egnet for eksentriske rikinger. Og det selges tross alt flere elbiler i EU enn i Norge.

 

Likevel, den norske elbilpolitikken er nok litt for radikal. Spesielt momsfritaket kan diskuteres, det er jo mange andre bra ting det betales moms på.  En kan jo for eksempel lure på hvorfor det er moms på sykler og sko.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skal nok være 33 km/dag ja. Ganget med nesten 400 dager i et år blir jo det drøyt 12 000 km. Enkel matematikk.

 

"Plug In America fører også oversikt over hvor mange som har byttet batteri. For første modellår er det relativt mange, nær 16 prosent av 107 biler."

Dette er jo helt meningsløs statistikk. Hva er fellesnevneren for disse 107 bilene? Det produseres og selges jo et enormt mye høyere samlet antall elbiler pr dag/måned/år, og da å ta utgangspunkt i 107 biler og si at av disse ble det byttet batteri på ca 1/6 det første året gir ingen mening uten ytterligere informasjon. Er det medlemmer av en (liten) organisasjon? Er det biler til kunder som har klaget på et eller annet batterirelatert? Er det av ett konkret merke? Et lite eksempel: Når Jaguar til nå har levert over 620 biler på et par måneder her i Norge skulle jo det allerede tilsi at et hundretalls biler av dette potensielt skal ha behov for batteribytte innen et år. De har vel solgt 3000 allerede som skal leveres innen sommeren 2019. Da kan det altså være 500 batterier som kan måtte byttes. Tror noen på dette? Teslas Model S har blitt solgt i et antall av 19 000 i Norge. Tror noen at det siden starten er byttet opp mot 3000 batteri bare her i Norge? Jeg har hørt om noen få, men utelukkende fordi de har vært i kollisjon eller på annet vis fått skadet beskyttelsesplata under batteriet slik at batteriet er eller kan være skadet.

 

Ut over dette så var vel artikkelen grei. Det siste punktet som jeg kanskje ville ha vurdert å ha med er utvalget. Enn så lenge har det tilsynelatende kommet 2 typer elbiler på markedet, de små (billige og med kort rekkevidde) samt de store og dyre (med en del lengre rekkevidde). Det er biler i prissegmentet 200-400 000 og deretter i et annet segment fra 600/700 000 og opp til langt over 1 million. Et hull i midten som ellers er fullt av ordinære fossildrevne familiebiler som har vært solgt i bøtter og spann i mange år, som f.eks stasjonsvogner ala Mondeo og Passat, og etter hvert litt mer SUV-formede høyreiste biler. Det er ikke noen rene elbiler der, kun hybrider. Kanskje kommer det ingen heller? Dette er vel biler som ofte er valg av minst like mye "praktiske" årsaker som andre grunner. Da skal man gjerne ha tilhengerfeste og takboks, plass til 5+2 innimellom, og mange har også valgt firehjulsdrift der det er mulig. Og vipps så er kanskje ikke disse egnet som elbil uten at prisen flyr opp til et høyere segment.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er vel svært få som kjøper el-bil som et klimatiltak. De fleste kjøper pga. lommeboken og alle avgiftene som blir pålagt fossilbiler. El-bil blir fort det fremkomstmiddelet som er billigst å kjøpe og bruke. Om man i tillegg er miljøbevisst kommer nok i andre rekke for de fleste.

Dog er null avgifter på el-bil glimrende for de som kan benytte seg av dette, og man ser i innlegg at de som ikke har mulighet til el-bil vrir seg i irritasjon. 

Lenke til kommentar

Verdens elbilister er stort sett eksentriske rikinger som har råd til å vise sin miljøbevissthet.

 

Har du ei kjelde for denne påstanden, til dømes ei undersøking blant elbil-eigarar i verda, eller er det berre ein ide du har fått? Det stemmer svært dårleg med inntrykket eg har fått av alle elbilistane eg har møtt på rundt omkring i Europa. Rikingar køyrer heilt andre bilar.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

"Plug In America fører også oversikt over hvor mange som har byttet batteri. For første modellår er det relativt mange, nær 16 prosent av 107 biler."

Dette er jo helt meningsløs statistikk. Hva er fellesnevneren for disse 107 bilene? Det produseres og selges jo et enormt mye høyere samlet antall elbiler pr dag/måned/år, og da å ta utgangspunkt i 107 biler og si at av disse ble det byttet batteri på ca 1/6 det første året gir ingen mening uten ytterligere informasjon. Er det medlemmer av en (liten) organisasjon? Er det biler til kunder som har klaget på et eller annet batterirelatert? Er det av ett konkret merke? Et lite eksempel: Når Jaguar til nå har levert over 620 biler på et par måneder her i Norge skulle jo det allerede tilsi at et hundretalls biler av dette potensielt skal ha behov for batteribytte innen et år. De har vel solgt 3000 allerede som skal leveres innen sommeren 2019. Da kan det altså være 500 batterier som kan måtte byttes. Tror noen på dette? Teslas Model S har blitt solgt i et antall av 19 000 i Norge. Tror noen at det siden starten er byttet opp mot 3000 batteri bare her i Norge? Jeg har hørt om noen få, men utelukkende fordi de har vært i kollisjon eller på annet vis fått skadet beskyttelsesplata under batteriet slik at batteriet er eller kan være skadet.

Mitt inntrykk er at de 107 bilene det er snakk om er 2012 Model S.

 

Det er byttet en del batterier på Model S, men det har egentlig ingenting med batteriet i seg selv å gjøre. Det som gikk galt var at hovedkontaktorene (som er plassert inni batteripakken) tok kvelden. Disse ville fungere fint i noen titusen km, og så plutselig en dag ville det komme et smell fra batteripakken, og koblingen mellom batteriet og motorkontrolleren ble brutt. Så var det bare å trille inn til kanten av veien.

 

I en periode var løsningen å få nytt batteri, men etter hvert fikk man lånebatteri inntil sitt eget batteri kom tilbake fra fabrikk, med nye hovedkontaktorer. (Kontaktorene som benyttes i dag ser ut til å være av mye bedre kvalitet.)

 

Når det var snakk om Tesla til så stor grad under det første punktet, så er det greit å få med seg at Tesla har batteri- og drivlinjegaranti på 8 år og ubegrenset antall km.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

"eksosbil"..

 

Og der mistet forfatteren meg som leser. Selv ikke i TU kan en altså få objektiv journalistikk men skal plages med denne evindelige moralismen.

 

Eksosbil er då eit rimleg nøytralt og dekkjande ord? Folk klagar over at "fossilbil" ikkje er dekkjande nok, for ein dieselbil kan jo køyre på biodiesel og brukt frityrfett. Ein eksosbil er det like fullt. Bensin eller dieselbil? Førre generasjons bil? Sjølv reagerte eg på uttrykket "vanlige biler" om eksosbilar, sidan dei fleste nye bilar som vert registrert i Noreg notildags er ladbare bilar. Eksosbil er ikkje lenger det "vanlege" for folk som kjøper ny bil.
  • Liker 6
Lenke til kommentar

cbrr6 har rett....

 

Jeg vil så gjerne ha el-bil, og jeg trenger opp til 2000 kg i drassevekt... men det koster flesk, så det ble ikke noe el-bil.

 

Jeg får vente til neste år... kanskje jeg ikke trenger henger da....

 

Om det koster deg 2000kr tur/retur den ene gangen du setter ut båten og henter den i året, så er det fortsatt billigere med elbil.

Endret av Bjowol
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Litt skuffende svar synes jeg, noen av mine kommentarer til svara er:

1. Det er lite nødvendig å bekymre seg om batteri på en bil med garanti, usikkerheten er hos de som ikke har råd til nybil og derfor ikke nødvendigvis har råd til batteribytte heller.

2. For folk flest er tid mer verdifullt enn penger, det er ikke at man ikke kan ta seg tid til en ladestopp, det er at man ikke trenger med alternativet.

4. Dette er samme som punkt 2, å bruke lengre tid er for folk flest en dårlig løsning.

6. Så løsningen er å betale mer penger eller bare vente, høres for meg ut som ganske dårlige løsninger når verkstedregningene hoper seg opp med den gamle bilen man har.

7. Løsningen er å bare overbevise hele blokka om at man trenger leder, lykke til hvis du er eneste elbil eier. Og man ser jo glatt bort fra problemet med kapasitet på linjene som man har mindre mulighet til å påvirke.

8. Igjen vil jeg si at å kaste penger på problemet ikke er en god løsning, kjøp dyrere bil er løsningen som presenteres her, jeg vil tro at for de fleste er kjøp en fossil bil er bedre løsning.

9. Forventet nesten at løsningen var kjøp oppvarmet garasje her, heldigvis hintet der bare til det :p Men dette er noe som for seg selv ikke er en bekymring for folk flest, vi er alle vant til at våre biler uansett motor bruker mer energi når det er kaldt, det er først når man setter dette sammen med i utgangspunktet lav rekkevidde at det blir en bekymring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...