Gå til innhold

9 problemer som kan stoppe deg i å kjøpe elbil - og løsningene


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Det kan være at han sier: "Elbiler kommer uansett til å ta over så ikke nødvendig å bruke felles penger på å overbevise folk"

 

Spørsmålet er vel heller hvorfor du som tilsynelatende er for elbiler ikke har troen på at det kommer til å skje uten statlig sponsing?

 

Som andre har poengtert så vil statlige incentiver sette fart på utviklingen. Fart er viktig, vi har nemlig ikke så god tid hvis vi skal ha håp om å bremse ned globale oppvarmingen.

 

 

I tillegg anser jeg at det er en reell risiko for at dagens elbilbølge ville lidd en stille død uten statlige støtteordninger. Alternativt så måtte Elon Musk lagt an en mer konservativ kurs for Teslas vekst, noe som ville betydd å bruke lengre tid før elbilen er et reelt alternativ for alle(igjen, vi har det travelt)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt skuffende svar synes jeg, noen av mine kommentarer til svara er:

1. Det er lite nødvendig å bekymre seg om batteri på en bil med garanti, usikkerheten er hos de som ikke har råd til nybil og derfor ikke nødvendigvis har råd til batteribytte heller.

2. For folk flest er tid mer verdifullt enn penger, det er ikke at man ikke kan ta seg tid til en ladestopp, det er at man ikke trenger med alternativet.

4. Dette er samme som punkt 2, å bruke lengre tid er for folk flest en dårlig løsning.

6. Så løsningen er å betale mer penger eller bare vente, høres for meg ut som ganske dårlige løsninger når verkstedregningene hoper seg opp med den gamle bilen man har.

7. Løsningen er å bare overbevise hele blokka om at man trenger leder, lykke til hvis du er eneste elbil eier. Og man ser jo glatt bort fra problemet med kapasitet på linjene som man har mindre mulighet til å påvirke.

8. Igjen vil jeg si at å kaste penger på problemet ikke er en god løsning, kjøp dyrere bil er løsningen som presenteres her, jeg vil tro at for de fleste er kjøp en fossil bil er bedre løsning.

9. Forventet nesten at løsningen var kjøp oppvarmet garasje her, heldigvis hintet der bare til det :p Men dette er noe som for seg selv ikke er en bekymring for folk flest, vi er alle vant til at våre biler uansett motor bruker mer energi når det er kaldt, det er først når man setter dette sammen med i utgangspunktet lav rekkevidde at det blir en bekymring.

1. Risikoen for batteribytte er veldig liten. Teslaer går estimert over 1 million km før kapasiteten faller under 70%. Andre elbiler med mindre Li-ion batterier går typisk tilsvarende kortere, men årlig kjørelengde på slike biler er som regel mye kortere så det går litt opp i opp.

2. Alt har sin pris. Folk verdsetter gjerne arbeidstid etter arbeidsgiverens satser, mens fritid verdsettes mye lavere dersom det er en fornøyelig tidsbruk. Mine best "betalte" timer i året er den halvtimen det tar å skifte dekk. Ca 2000 kr/sesong for dekkskifte og hotell spart i løpet av 30 minutter. 4000 kr/t skattefritt. På samme måte er det nærmest en fornøyelse å hurtiglade 10-15 halvtimer i året for en total besparelse på rundt 20 000 kr/år sammenlignet med den gamle dieselbilen min. Det er ekstra fornøyelig med et kvantesprang i komfort som elbilen gir meg.

4. Samme her. Alt har sin pris. Sparer man 300 000 kr på å kjøpe en liten elbil i stedet for en stor og får f.eks 30 halvtimers mat og do-pauser for det, så er det lett å regne ut timeprisen ved et bilhold over X år. Jeg tror folk flest ser det rasjonelle her og velger liten elbil.

6. Artikkelforfatteren bare lufter alternativene - han konkluderer ikke hva som er best for deg. Forøvrig må man ta den oppgitte ventetiden på 3-4 måneder på Tesla med en klype salt. Det er fint mulig å få en helt ny mye raskere - en såkalt inventory-bil.

7. Nei, les punktet bedre. Det er forholdsvis greit å få blokka til å tillate ladeanlegg - ved å henvise til loven. Linjekapasitet er også forholdsvis enkelt siden lading stort sett foregår på nattestid når andre typer forbruk ligger på et minimum. Dvs. at lader med lastutjamning passer perfekt. Det er uhyre sjeldent at en blokk henter ut absolutt maks kapasitet. Kanskje en julaften det er -30 grader ute, alle i blokka har familiebesøk, 4 kokeplater + komfyr i full drift + varmtvannsbereder og kaffetrakter. Resten av dagene i året er spørsmålet hvor mye kapasitet som er ledig.

8. Fossil til hengerbruk de to gangene i året, ellers elbil. Jeg har i hvert fall ingen problemer med å få byttelånt.

9. Enig i det. Min generelle tommelfingerregel er å ikke kjøpe bil med kortere rekkevidde enn dobbelt så mye som det hverdagslige behovet. Da har man margin til kalde dager, til ikke å gå tom, til ikke å måtte fylle helt til 100%, til uforutsette ting og til kapasitetsreduksjon over mange år.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som andre har poengtert så vil statlige incentiver sette fart på utviklingen. Fart er viktig, vi har nemlig ikke så god tid hvis vi skal ha håp om å bremse ned globale oppvarmingen.

Har vi dårlig tid? Hva får deg til å tro at elektriske biler vil ha noe som helst innvirkning på å bremse ned den globale oppvarmingen?

 

Selv om man legger de beste forutsetninger til grunn, ren energi, elbiler som produseres uten tre ganger miljøkostnaden av "eksosbiler", så utgjør det en dråpe i havet.

 

Dersom alle i verden gikk over til elbil innen 2040, så ville utslippene fremdeles øke, faktisk nesten like mye som dersom vi ikke går over til elbiler, ettersom sjø- og luftfart vil øke nesten tilsvarende.

 

Bare utslippene assosiert med høyere levestandard i Afrika og Asia de neste tiårene utgjør langt høyere økning i globale utslipp, enn det man kunne spart ved å kutte ut alle verdens "eksosbiler".

 

Det er helt ufattelig at noen er så naive at de tror den globale oppvarmingen vil bremses nevneverdig av at det selges flere elbiler.

 

http://fortune.com/2017/11/15/electric-cars-climate-change-iea/

 

I tillegg anser jeg at det er en reell risiko for at dagens elbilbølge ville lidd en stille død uten statlige støtteordninger.

 

Det er vel nærmest garantert. Alle "miljøaktivistene" i Norge som har kjøpt elbil, ville neppe kjøpt samme bilen dersom den kostet fire ganger så mye, se for eksempel hvordan salget går i Danmark.

 

Spørsmålet er vel heller hvorvidt Norge bør subsidiere elbiler i det hele tatt?

Effekten norske elbiler har på miljøet er så marginal, at det er nesten helt latterlig.

 

Det finnes vel 160 000'ish elbiler i Norge nå?

Under produksjonen har disse forurenset like mye som en halv million eksosbiler ville gjort, men over tid vil miljøregnskapet gå i pluss for elbilene, særlig i Norge hvor elbilene kjøres på kanskje 40-50% vannkraft.

 

Dersom eierne av disse elbilene hadde kjøpt ny fossilbil i stedet, ville de sluppet ut rundt kiloen med CO2 per mil kjørt.

Det er jo poppis med karbondioksid om dagen, så jeg holder meg til det, er sikkert mye annet som slippes ut også, men men?

 

Kjører man 1200 mil i året med eksosbilen, så blir det 1.2 tonn CO2 per bil, altså har vi spart nesten to hundre tusen tonn CO2 på at så mange nordmenn har kjøpt seg elbil, det vil si, det har vi jo ikke, for elbilen har jo enorme utslipp i produksjon, og kjøres neppe på helt ren kraft, men det er jo likevel helt fantastisk å ikke slippe ut så mye CO2, det tilsvarer faktisk rundt 800 000 flytimer med et kommersielt fly, eller 0.7% av nordmenns flyreiser.

 

Et fly slipper ut rundt 250 kilo CO2 per time, 5.2 mill. nordmenn flyr i gjennomsnitt 7.3 ganger i året, utslippene på Gardermoen, kun for utenlandstrafikk, er anslått til i overkant av 1 500 000 tonn, men vi nordmenn flyr jo nesten like mye innenlands som utenlands, så totalt er det vel omtrent det dobbelte.

 

Uansett hvordan man regner på det, så vil neppe miljøgevinsten for alle landets elbiler utgjøre stort mer enn en prosent av de flyreisene vi nordmenn tar, det ville vært mye bedre for miljøet om vi fortsatte å kjøre eksosbiler, men alle sammen fløy en gang mindre i året i stedet.

 

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Påstanden er framleis absurd. Når ein brukt elbil går for 100.000 kroner over nypris på finn.no, er det heilt klårt mogeleg å selje dei til høgare pris som nye. Det ville kanskje redusert ventetidene noko, i tillegg til å auke fortenestemarginen veldig mykje.

Og hva konkluderer du med når de likevel ikke gjør det?

 

Tesla har demonstrert at det er fullt mogeleg å auke produksjonen veldig fort. Kan hende dei andre produsentane har rett i at dei ikkje ville klart noko liknande sjølve, men eg har ikkje inntrykk av at dei prøver veldig hardt heller.

Tesla har skalert opp til å kunne produsere ca 300-500000 biler/år. Hva tror du hadde skjedd om de store produsentene hadde prøvd å skalere opp det tidoble i et tilsvarende tidsrom? Da vil du møte veggen siden dagens batterier ikke skalerer godt nok til å kunne produseres i slike volum. Så ja jeg regner med at de ikke prøver så hardt forde de venter på noe som kan skalere til de volumene de ser for seg.

Lenke til kommentar

 

Verdens elbilister er stort sett eksentriske rikinger som har råd til å vise sin miljøbevissthet.

 

Har du ei kjelde for denne påstanden, til dømes ei undersøking blant elbil-eigarar i verda, eller er det berre ein ide du har fått? Det stemmer svært dårleg med inntrykket eg har fått av alle elbilistane eg har møtt på rundt omkring i Europa. Rikingar køyrer heilt andre bilar.

OK, det var en spissformulering. Jeg er ikke elbil-hater som noen antyder her. Elbil er utmerket til sitt bruk. Men det er ike poenget. Kanskje stemmer det at Norges innsats har ført til at elbilens utvikling har blitt fremskyndet med 5 år, som Christina Bu hevder. Men det er heller ikke poenget. De fleste forstår at det såkalte grønne skiftet ikke er gratis. Spørsmålet er om vår politiske modell er tjenelig, rettferdig og bærekraftig både nasjonalt og globalt?

Lenke til kommentar

Har vi dårlig tid? Hva får deg til å tro at elektriske biler vil ha noe som helst innvirkning på å bremse ned den globale oppvarmingen?

 

Selv om man legger de beste forutsetninger til grunn, ren energi, elbiler som produseres uten tre ganger miljøkostnaden av "eksosbiler", så utgjør det en dråpe i havet.

For å ta det første, hvor stor andel av verdens klimagassutslipp som kommer fra bilbruk er vanskelig å få gode tall på men ved å se på totalt oljeproduksjon, andel av dette som går til bilbruk og sammenlikne det med totale klimagassutslipp har jeg kommet frem til at minst 10%, kanskje så mye som 20%, av verdens klimagassutslipp kommer fra bilbruk.

 

 

Merk at dette er en forenkling som kun ser på olje, jeg har ikke tatt hensyn til indirekte utslipp under produksjon, men det viser uansett at det er vesentlig mer enn 'en dråpe i havet'.

 

Dersom alle i verden gikk over til elbil innen 2040, så ville utslippene fremdeles øke, faktisk nesten like mye som dersom vi ikke går over til elbiler, ettersom sjø- og luftfart vil øke nesten tilsvarende.

Det forutsetter at det ikke gjøres noen som helst innsats for å redusere klimagassutslipp utenfor bilsektoren. Jeg vil påstå at den forutsetningen er gal.

 

 

Spørsmålet er vel heller hvorvidt Norge bør subsidiere elbiler i det hele tatt?

Effekten norske elbiler har på miljøet er så marginal, at det er nesten helt latterlig.

Den norske flåten av elbiler er nærmest som prototyper å regne, de er viktige fordi de gjør det mulig å lage elbiler som er bedre, billigere og slipper ut mindre under produksjon enn dagens elbiler. 

 

Uansett hvordan man regner på det, så vil neppe miljøgevinsten for alle landets elbiler utgjøre stort mer enn en prosent av de flyreisene vi nordmenn tar, det ville vært mye bedre for miljøet om vi fortsatte å kjøre eksosbiler, men alle sammen fløy en gang mindre i året i stedet.

Det er er nesten som å høre en råkjører klage over at utrykningspolitiet *egentlig* burde konsentrere seg om mordere og voldtektsmenn i stedet for å plage en 'uskyldig' råkjører.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eg savner kvalitet i de fleste el-bilene. Spesielt om vi skal snakke om mer luksus-segment.
Personleg så liker ikkje eg tesla, og då er det ikkje mye å velge mellom.

De fleste satser hard på å spare mest mulig vekt (logisk), resultat blir ganske så støgg og billig bil, syns eg. E-golf er grei, men alt for liten rekkevidde.
I-pace er meget fin, men eg har ikkje behov for SUV. Samt prisen blir litt vel dyr. For same penger finst det mange bedre "vanlige" biler.

Ser frem til porsche, den kan bli spennande

Lenke til kommentar

Eg savner kvalitet i de fleste el-bilene. Spesielt om vi skal snakke om mer luksus-segment.

Personleg så liker ikkje eg tesla, og då er det ikkje mye å velge mellom.

 

De fleste satser hard på å spare mest mulig vekt (logisk), resultat blir ganske så støgg og billig bil, syns eg. E-golf er grei, men alt for liten rekkevidde.

I-pace er meget fin, men eg har ikkje behov for SUV. Samt prisen blir litt vel dyr. For same penger finst det mange bedre "vanlige" biler.

 

Ser frem til porsche, den kan bli spennande

Øh, Jaguar blir for dyrt så du venter på Porsche? ;)

Lenke til kommentar

 

Påstanden er framleis absurd. Når ein brukt elbil går for 100.000 kroner over nypris på finn.no, er det heilt klårt mogeleg å selje dei til høgare pris som nye. Det ville kanskje redusert ventetidene noko, i tillegg til å auke fortenestemarginen veldig mykje.

Og hva konkluderer du med når de likevel ikke gjør det?
At årsaka er ein annan enn den trådstartar hevda. Eg trur dei store bilpodusentane ikkje ynskjer at elbilar skal ta av, fordi dei veit at dei i praksis er Kodak alle saman. Ein som fyrst har skifta til elbil, går aldri attende til eksosbil, og bilprodusetane har gjort enorme investeringar i utvikling og produksjon av eksosmotorar.

 

Eg meiner ein betre strategi for dei store bilprodusentane kunne vere å lage kvar sine elbilmerke som dotterselskap. La dette merket vere ein konkurrent, og so kunne dei konsentrere seg om å byggje opp det merket og la det verte konkurransedyktig, utan å trekkje på gammal arv frå eksostida. Eksosmerkerka vil i ein periode finne sine nisjar før dei krympar og døyr. Mange kolkraftselskap i Europa har gjort noko tilsvarande. Dei har skild ut fornybar kraftproduksjon i eigne vekstselskap, medan dei byggjer ned det gamle i fossil-selskapa. På den måten er det lettare å få finansiering og. Selskap som har lagt dei beste åra bak seg slit med å skaffe investorar og finansiering.

 

Tesla har skalert opp til å kunne produsere ca 300-500000 biler/år. Hva tror du hadde skjedd om de store produsentene hadde prøvd å skalere opp det tidoble i et tilsvarende tidsrom? Da vil du møte veggen siden dagens batterier ikke skalerer godt nok til å kunne produseres i slike volum. Så ja jeg regner med at de ikke prøver så hardt forde de venter på noe som kan skalere til de volumene de ser for seg.

Med mindre du meiner Elon Musk er ein slags trollmann, som produserer batteri og bilar med magi, trur eg dei andre kunne skalert like bra. Både VW og Toyota har meir pengar og betre føresetnader med fabrikkar over heile verda, men dei har ikkje prøvd. Dei har satsa på diesel i staden. Toyota skal ha satsa på hydrogen, hevdar enkelte, men ingenting tyder på at dei faktisk satsar på noko anna enn bensin og diesel med mild hybriddrift.
Lenke til kommentar

For å ta det første, hvor stor andel av verdens klimagassutslipp som kommer fra bilbruk er vanskelig å få gode tall på men ved å se på totalt oljeproduksjon, andel av dette som går til bilbruk og sammenlikne det med totale klimagassutslipp har jeg kommet frem til at minst 10%, kanskje så mye som 20%, av verdens klimagassutslipp kommer fra bilbruk.

Jeg ville trodd det var enda mer, kanskje over 20%, men elbiler løser neppe det problemet ettersom de fleste typer plastikk, nylon, gummi og annet som benyttes i elbiler fremdeles er petroleumsbasert, gruvene som utvinner nikkel, kobolt, mangan og annen miljøfiendlig dritt som brukes i batteriene drives med petroleum, kull osv. Til og med strømmen kommer i stor grad fra fossilt brennstoff, slik at det blir jo ikke magisk null utslipp av å kjøre elbil, selv elbiler er proppfulle av petroleumsprodukter, selv om de har mindre utslipp på lengre sikt.

 

Holder elbilen i noen hundretusen kilometer, så har man i beste fall redusert de totale utslippene noe, men sett i et globalt perspektiv, hvor man tar med alle typer forurensning, så utgjør den marginale reduksjonen fremdeles så å si ingenting.

 

Man gjør altså en hel del mer for miljøet dersom man tar en flytur mindre i året, enn dersom man kjører elbil.

Likevel virker det som om elbileiere faktisk tror at det er de som redder miljøet ved å tute rundt i en Tesla, selv om hele den samme miljøeffekten kunne vært tatt ut ved å fly litt mindre, kjøpe ny telefon litt sjeldnere osv.

 

Det forutsetter at det ikke gjøres noen som helst innsats for å redusere klimagassutslipp utenfor bilsektoren. Jeg vil påstå at den forutsetningen er gal.

Det gjøres sikkert veldig mye, i enkelte land, men i deler av Asia og Afrika, hvor man vil oppleve den største økningen i forbruk etterhvert som befolkningen der høyner sin levestandard, så gjøres det veldig lite for miljøet, og økning i utslipp som følge av dette vil fremdeles være langt høyere enn det man ville spart ved å gå over til elbiler globalt. 

 

Den norske flåten av elbiler er nærmest som prototyper å regne, de er viktige fordi de gjør det mulig å lage elbiler som er bedre, billigere og slipper ut mindre under produksjon enn dagens elbiler.

Så du mener det er helt ålreit at Norge skal betale for produktutviklingen til Tesla og andre elbilprodusenter?

 

Ville det ikke vært bedre om de lagde et konkurransedyktig produkt ... som også var miljøvennlig, som de faktisk tjente penger på, enn å basere driften på at nordmenn kan kjøpe billige elbiler fordi de subsidieres.

Lenke til kommentar

At årsaka er ein annan enn den trådstartar hevda. Eg trur dei store bilpodusentane ikkje ynskjer at elbilar skal ta av, fordi dei veit at dei i praksis er Kodak alle saman. Ein som fyrst har skifta til elbil, går aldri attende til eksosbil, og bilprodusetane har gjort enorme investeringar i utvikling og produksjon av eksosmotorar.

Det gir absolutt ingen mening. Bilprodusentene har ingen magisk makt til å styre markedsutviklingen. Bilbransjen er ekstremt kompetetiv med mange aktører, så det er ingen med monopol eller nær monopolmakt som kan prøve å gjøre det du hevder.

 

Med mindre du meiner Elon Musk er ein slags trollmann, som produserer batteri og bilar med magi, trur eg dei andre kunne skalert like bra.

Hadde du brukt like mye energi på å lese det andre skriver som du bruker på å lage sarkastiske kommentaerer, så hadde du kanskje fått med deg at det er hvor store totale volumer som skal lages som er problemet. I.e. Panasonics batterier kan heller ikke skalere til et volum 10-20x hva de lager i dag, ihvertfall ikke innen noen rimelig tidshorisont.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville trodd det var enda mer, kanskje over 20%, men elbiler løser neppe det problemet ettersom de fleste typer plastikk, nylon, gummi og annet som benyttes i elbiler fremdeles er petroleumsbasert, gruvene som utvinner nikkel, kobolt, mangan og annen miljøfiendlig dritt som brukes i batteriene drives med petroleum, kull osv. Til og med strømmen kommer i stor grad fra fossilt brennstoff, slik at det blir jo ikke magisk null utslipp av å kjøre elbil, selv elbiler er proppfulle av petroleumsprodukter, selv om de har mindre utslipp på lengre sikt.

Hvor mye oljeprodukter tror du det finnes i en elbil? Et kjapt regnestykke antyder at man kan kjøre en eksosbil omtrent et halvt år før vekten av drivstoffet(bensin/diesel) overstiger vekten på oljeproduktene i bilen. Alt etter 6mnd er altså olje spart.

 

Hva det andre angår så er det unødvendig å late som batteriproduksjon er ekstremt mye mer miljøfiendtlig enn annen produksjon, det holder å se på pris. En Renault Zoe er 50% dyrere enn en Clio(innstegsmodeller, uten avgifter og subsidier) da kan man enkelt anta at Zoe slipper ut 50% mer under produksjon. I takt med at elbiler blir billigere så vil også produksjonsutslippene synke og nærme seg vanlige biler.

 

 

 

Det gjøres sikkert veldig mye, i enkelte land, men i deler av Asia og Afrika, hvor man vil oppleve den største økningen i forbruk etterhvert som befolkningen der høyner sin levestandard, så gjøres det veldig lite for miljøet, og økning i utslipp som følge av dette vil fremdeles være langt høyere enn det man ville spart ved å gå over til elbiler globalt.

På ikke så altfor lang sikt vil elbiler få en pris hvor også (relativt)fattige afrikanere vil foretrekke elbiler fremfor eksosbiler.  

 

 

Så du mener det er helt ålreit at Norge skal betale for produktutviklingen til Tesla og andre elbilprodusenter?

Bilkjøpere vil alltid betale for produktutvikling, vi har 'bare' gitt Tesla en liten fordel overfor bilprodusenter som ikke satser på elbiler. 

 

Ville det ikke vært bedre om de lagde et konkurransedyktig produkt ... som også var miljøvennlig, som de faktisk tjente penger på, enn å basere driften på at nordmenn kan kjøpe billige elbiler fordi de subsidieres.

Det er blant annet derfor vi har støtteordninger, så bilprodusentene skal oppmuntres til å utvikle mer konkurransedyktige produkter.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...