Jump to content

B4PD8799

Medlemmer
  • Content Count

    56
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

82 :)

Recent Profile Visitors

463 profile views
  1. Jan M. Moberg er krenket over at medlemmer i et "automobil forbund" vil beholde forbundet som nettopp et forbund for "automobil" eiere og sjåfører. Dermed er han i gang med å krenkeforklare disse. Temmelig umodent av TUs redaktør selv om slik intoleranse han her utviser under dekke av å være meget tolerant selv er moderne. Bilen er en utskjelt farkost og bilisten et skatteobjekt. Selvsagt er det helt OK at NAF medlemmer ikke ønsker at fokus skal fragmenteres internt. Og når ble slik åpenbar forakt som Moberg utviser her OK å publisere. Mens han selv altså inntar en moralsk overopphøyet. Phøy..
  2. O raushet - 200kr lavere nettleie i 2021 altså. Som kreves inn igjen påfølgende år.
  3. Hvilket materiale er det som utgjør "matrix"/lim rundt fibrene i en slik komposittprint - og hvilken printprosess kan det være snakk om?
  4. Jeg skrev vel ikke "operere helt alene" ? Avdelingene er ansvarlige for egensikring i felt, eget førstelinje vedlikehold, kamuflasje osv. Det er ingen som kommer og gjør dette for de. En sprer styrkene utover i teigen når de ikke er i aktivitet for å gjøre det vanskelig for fienden å finne for så å slå de ut fra f.eks. lufta. Jeg har tjenestegjort noen år på stridsvogn og jeg ville ihvertfall savnet lader som ressurs til å løse alle oppgavene. Selv i strid ville jeg gjerne hatt laderen der til å løse problemer og hjelpe til med å observere. Forkiling i automatvåpen er ikke et ukjent problem f.eks. Tidligere stridsvogner hadde gjerne et mannskap på 5. Vognkommandør, skytter, lader, vognfører og radiooperatør/reservefører/MG skytter. Sistnevnte ble rasjonalisert bort og det var en grei kost/nytte avgjørelse. Russerne har kjørt med 3 mannskaper lenge nå så det hadde vært interessant å sett hvordan de løser alle oppgavene uten å slite ut mannskapene på kort tid. Amerikanske stridsvogner med M1 Abrams i spissen er en bra vogn. Det er fortsatt en konstruksjon fra 70 tallet slik som Leoparden med et sammenlignbart oppgraderingsprogram.
  5. Sånn bortsatt fra teknologiutvikling, økonomi, reservedeler, og ikke minst overlevbarhet, stridsevne, fremkommelighet på belter og TT osv.. 3 mann pr. vogn har en alvorlig nedside. Det er en mann mindre å fordele belastningen på når en driver vakttjeneste, vedlikehold, reparasjon, oppklaring, kamuflasje osv. Den som har tjenestegjort på stridsvogn vet ?
  6. Dagens mest selektive beregning av brukt areal for vindkraft :-D
  7. Artig bruk av språk ihvertfall når TU stempler vindkraftorganisasjoner som aktivister mens de som vil ha mer vindmøller er miljøvernere :-)
  8. Hvordan blir EUs "Green deal" finansiert, og hvor kommer inntektene fra. For meg ser det ut som om det er skattebetalerne som må betale via statlige overføringer til EU. Spørsmålet da blir hvor langsiktig dette er og om det er politisk vilje hos skattebetalerne. At kommersielle aktører gjerne tar imot penger er ikke noe nytt. Men at en slik modell skal berge økonomien fra en ny finanskrise som skattebetalerne allerede betaler for virker litt mer enn overoptimistisk.
  9. Hvor har jeg skrevet om "den negative verdien av ødelagt natur pga. vindkraft" i diskusjonen her? Landbasert vindkraft i dag er ikke konkurransedyktig mot vannkraft med mindre strømprisene skal vesentlig opp. Den eneste grunnen til utbyggingene er "grønne sertifikater" som subsidier. Hvis den er lønnsom trenger den ikke subsidier. Norge trenger ikke mer strøm, vi er nettoeksportør. Med mindre grad av spekulasjon i nedbøren på høsten og gjennom vinteren vil også prisene i Norge bli mer stabile. Trengs ytterligere kraft kan skatteregimet for vannkraften justeres slik at produsent betaler for produsert effekt istedenfor potensialet i kraftverket.
  10. Jo. Fordi regnestykket for vannkraften viste at det var veldig lønnsomt. Spesielt gitt tiden med Birkeland/Eyde prosessen og senere med produksjon av aluminium osv. Regnestykket for vindkraft er et helt annet. Så sammenligningen du gjør holder ikke.
  11. Gå i markedet. Er det lønnsomt vil markedet investere. Det er overhodet ingen grunn til å gamble med folks skattepenger på slike eventyr.
  12. Det er gode sett å få kjøpt for å bygge om bobla til el-bil. Jeg klør i både fingre og hjernebark etter å gjøre et slikt prosjekt, men det er helt fåfengt å prøve å få godkjent i Norge dessverre. Mitt ønske er definitivt at reglene for ombygging blir vurdert på nytt.
  13. Skal dere da justere på hudfarge, seksuell legning osv også da? Selvsagt ikke. Det holder å skrive gode artikler om aktuell teknologi. "Unge og kvinner" virker å være et mantra som gjentas som en refleks på mange områder.
  14. De hadde standardisert byggingen av forsvarsanlegg til et nivå hvor man valgte fra en katalog hva som var hensiktsmessig av bunkerser. https://no.wikipedia.org/wiki/Regelbau Fjellanleggene ble tilplasset lokasjon og behov, men behovene er jo ganske like der også i grunn. Etter hva jeg husker har Fjell en R633 maskingranatkaster bunkers, noe Vara ved Kristiansand ikke har (men det ligger en i Kristiansund) :-)
×
×
  • Create New...