Jump to content

B4PD8799

Medlemmer
  • Content Count

    57
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

79 :)

Recent Profile Visitors

555 profile views
  1. Fantastisk at det ikke omtales i artikkelen hva slags innhold politiet hadde rettsordre om å blokkere. Slik fordummes journalistikken og leseren. Det handlet selvsagt om det som har vært den største saken det siste året med nedstegninger og smittevern.
  2. Jan M. Moberg er krenket over at medlemmer i et "automobil forbund" vil beholde forbundet som nettopp et forbund for "automobil" eiere og sjåfører. Dermed er han i gang med å krenkeforklare disse. Temmelig umodent av TUs redaktør selv om slik intoleranse han her utviser under dekke av å være meget tolerant selv er moderne. Bilen er en utskjelt farkost og bilisten et skatteobjekt. Selvsagt er det helt OK at NAF medlemmer ikke ønsker at fokus skal fragmenteres internt. Og når ble slik åpenbar forakt som Moberg utviser her OK å publisere. Mens han selv altså inntar en moralsk overopphøyet. Phøy..
  3. O raushet - 200kr lavere nettleie i 2021 altså. Som kreves inn igjen påfølgende år.
  4. Hvilket materiale er det som utgjør "matrix"/lim rundt fibrene i en slik komposittprint - og hvilken printprosess kan det være snakk om?
  5. Jeg skrev vel ikke "operere helt alene" ? Avdelingene er ansvarlige for egensikring i felt, eget førstelinje vedlikehold, kamuflasje osv. Det er ingen som kommer og gjør dette for de. En sprer styrkene utover i teigen når de ikke er i aktivitet for å gjøre det vanskelig for fienden å finne for så å slå de ut fra f.eks. lufta. Jeg har tjenestegjort noen år på stridsvogn og jeg ville ihvertfall savnet lader som ressurs til å løse alle oppgavene. Selv i strid ville jeg gjerne hatt laderen der til å løse problemer og hjelpe til med å observere. Forkiling i automatvåpen er ikke et ukjent problem f.eks. Tidligere stridsvogner hadde gjerne et mannskap på 5. Vognkommandør, skytter, lader, vognfører og radiooperatør/reservefører/MG skytter. Sistnevnte ble rasjonalisert bort og det var en grei kost/nytte avgjørelse. Russerne har kjørt med 3 mannskaper lenge nå så det hadde vært interessant å sett hvordan de løser alle oppgavene uten å slite ut mannskapene på kort tid. Amerikanske stridsvogner med M1 Abrams i spissen er en bra vogn. Det er fortsatt en konstruksjon fra 70 tallet slik som Leoparden med et sammenlignbart oppgraderingsprogram.
  6. Sånn bortsatt fra teknologiutvikling, økonomi, reservedeler, og ikke minst overlevbarhet, stridsevne, fremkommelighet på belter og TT osv.. 3 mann pr. vogn har en alvorlig nedside. Det er en mann mindre å fordele belastningen på når en driver vakttjeneste, vedlikehold, reparasjon, oppklaring, kamuflasje osv. Den som har tjenestegjort på stridsvogn vet ?
  7. Dagens mest selektive beregning av brukt areal for vindkraft :-D
  8. Artig bruk av språk ihvertfall når TU stempler vindkraftorganisasjoner som aktivister mens de som vil ha mer vindmøller er miljøvernere :-)
×
×
  • Create New...