Gå til innhold

Hvis du vant 200 mill i lotto, ville du sluttet i jobben? Hva ville du ha gjort istedenfor?


PgUp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Staten ønsker sikkert sin del av gevinsten, så hvor mye forsvinner i form av formueskatt og så videre?

 

Ingen skatt på premier i Norge.

 

Med en sum på 200 millioner, så kan man leve svært romslig på renteinntekter. Har regnet litt på det og med dagens rentenivå mener jeg jeg fant ut at man sitter igjen med ca 0.5% av formuen hvert år. Så da får man 1 000 000 i renteinntekter hvert år.

 

Formueskatt: https://www.skatteetaten.no/satser/formuesskatt/

 

Formuesskatt til kommunen Skatteklasse  Formue Sats Skatteklasse 0  0 og over 0,7 %  Skatteklasse 1 0 - 1 480 000 kroner 0,0 % Skatteklasse 1 1 480 000 kroner og over 0,7 %

Innslagspunktene er for enslige skattytere. For ektefeller, som skattlegges under ett for sin samlede formue, er innslagspunktene det dobbelte av hva tabellen viser.

Formuesskatt til staten Skatteklasse  Formue  Sats Skatteklasse 0, 1 0 - 1 480 000 kroner 0,0 %   1 480 000 kroner og over 0,15 %

Innslagspunktene er for enslige skattytere. For ektefeller, som skattlegges under ett for sin samlede formue, er innslagspunktene det dobbelte av hva tabellen viser.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Interessant tråd/interessant tanke-spørsmål trådstarter stiller.  :)

 

Jeg ville ikke sluttet i jobben min/sluttet å jobbe, siden jobben er viktig for meg. Helst 100%, siden jeg nå er ung og uten barn. Med barn, ville jeg kanskje gått ned noe, kanskje til 70-80%. 

Pengene ville jeg investert i bolig og sparing/nedbetaling på huslån og studielån, i tillegg til en del for å støtte den aller nærmeste familien. 

 

Jeg har ikke behov for å reise noe særlig, liker meg best hjemme. Har heller ikke behov for dyre klær og ting, finner som regel mye fint brukt og hos billigbutikkene. Om jeg skulle "sløse" med noe, er det vel heller følgende; bestille mat oftere hjem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Får ikke gjort det jeg skal pga 8 timer i døgnet brukes på jobb, så ja, jeg hadde slutta på minuttet.

Akkurat slik tenker jeg også. Døgnet er ikke langt nok, og jobben er den største synderen. Jeg hadde hatt tid til å gjøre så utrolig mye, om det ikke hadde vært for den jobben.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har heller ingen problemer med å fylle dagen min  med ting jeg har "lyst til", så ikke noe problem å legge jobben på hylla. Jeg hadde nok valgt å få gevinsten utbetalt over 25-30 år. Det er 6 mill i året. For de pengene hadde jeg pusset opp huset ferdig. Ønsker å bo der jeg bor. Også hadde familie fått sitt over tid. Når de tingene hadde vært på plass hadde jeg investert litt i eiendom over tid. Om jeg likevel hadde følt at hverdagen hadde blitt kjedelig og meningsløs hadde jeg gått tilbake til jobb i en veldig liten deltidsstilling.

Lenke til kommentar

Sluttet med en gang. Har da mer en nok ting og fylle dagen med uten jobb,

 

Løper til bilforhandleren og bestiller en Nissan GTR...

 

Sende fattern og kona på jorda rundt reise.

 

Så investere en 50 mill i aksjer i diverse selskap.

 

50 mill til eiendom og tomter, mye sku kjøpt endel skog.

 

50 mill i gull

 

Legge av en 6-7mill til og bygge drømme bolig.

 

Finne ut av noe mer jeg kan investere og tjene peng på. Reist endel og oppleve mer av verden.

Lenke til kommentar

Sluttet med en gang. Har da mer en nok ting og fylle dagen med uten jobb,

 

Løper til bilforhandleren og bestiller en Nissan GTR...

 

Sende fattern og kona på jorda rundt reise.

 

Så investere en 50 mill i aksjer i diverse selskap.

 

50 mill til eiendom og tomter, mye sku kjøpt endel skog.

 

50 mill i gull

 

Legge av en 6-7mill til og bygge drømme bolig.

 

Finne ut av noe mer jeg kan investere og tjene peng på. Reist endel og oppleve mer av verden.

 

Hva ville du så gjort? Nevn 10 punkter til.

Lenke til kommentar

Hadde ikke sluttet på dagen, men ville definitivt sluttet når ting hadde roet seg og jeg følte meg trygg på at jeg var økonomisk sikret for resten av livet.

 

Pengene hadde jeg nok investert i en diversifisert portefølje bestående av både aksjer, rentepapirer, gull og eiendom.

 

Slikt får man profesjonell hjelp til når det gjelder så store summer.

 

Hadde imidlertid ordnet meg slik at jeg alltid ville hatt 20 millioner i bakhånd som var helt sikre i tilfellet resten gikk til helvette.

Lenke til kommentar

ville ha gitt 90 prosent til veldedighet, 10 prosent til min bedrift.

 

dette fordi pengene på en måte egentlig ikke er mine siden jeg ikke har tjent dem. 

 

så ville jeg ha fortsatt med det jeg hadde planlagt før gevinsten falt i mine hender. 

 

Du investerte og vant. Dét er jo hva gambling er. Investering og gambling er egentlig det samme. Noen investeringer har 100% sjans for gevinst, hvis du kjøper en banan og spiser den, da fikk du full utbytte for investeringen. Men hvis du kjøper én rekke i vikinglotto og skal ta førstepremien, er vel oddsen noe sånt som 1:100 000 000. Men du tok fremdeles risikoen, og vant. Da er penga dine.

 

Hvis man får arv, så er det nå engang slik at de man har som foreldre anser en som en så viktig del av deres liv at de velger å videreføre deres verdier til deg. Det skal vel en del til før foreldre og slektninger gjør noe annet enn å søle bort arv på tull, hvis de har det godt nok i livet som det er da.

 

Tilegner man seg penger på lovlig vis, står de fritt til å brukes som en vil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sletta gjeld, bygd meg hus med et heftig musikkstudio. Vinkjeller... Mekka et band og toura et par tre år for morroskyld. også nevne at familie hadde fått en god slant også. Spesielt de eldre, de har det ikke så greit om dagen. Kjøpt ut huslånet til fattern, svigers ooog et par mill til søsters så hu kunne fått bort huslånet så hu kunne fokusert mer på barna sine. Annet enn det, tour-lyfe!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hadde slutta på dagen :dribble: Så hadde jeg reist laaaangt bort til et sted med varme, kritthvite strender og turkis hav. Der ville jeg kjøpt meg et stor flott hus og så ville jeg nok brukt dagene i bikini på stranda.. :love: Når jeg var lei det ville jeg gjort noe frivillig arbeid, noe med barn, barnehjem eller noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...