Gå til innhold

Hvis du vant 200 mill i lotto, ville du sluttet i jobben? Hva ville du ha gjort istedenfor?


PgUp

Anbefalte innlegg

Man kan stille spørsmålet på en annen måte. Hvis du hadde 200 millioner, ville du da stått tidlig opp og brukt 8 timer av dagen din på noe du egentlig ikke vil gjøre fordi du er nødt til å betale faste utgifter?

 

Det er sterke økonomiske krefter som ønsker å selge deg konseptet jobb som selvrealisering, men i dag som før så har man en jobb fordi man tilhører en økonomisk klasse som er avhengig av å selge sin tid og energi for å holde hodet over vann. Noen tjener mer enn andre og lar seg selv lure til å tro de er privilegerte, men er man avhengig av neste lønnsutbetaling for at det skal gå rundt så er man strengt tatt i samme båt som vaskehjelpen og telefonselgeren.

 

Kort sagt så ville jeg sluttet for å bruke tiden min på noe som er givende og selvutviklende. Sannsynligvis ville jeg blitt student igjen, drevet med kreative sysler på fritiden, reist enda oftere og testet nye restauranter hver uke. Jeg ville også "investert" i kulturminnevern og restaureringsprosjekter, da det er noe jeg er genuint opptatt av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, jeg hadde ikke sluttet i jobben - men hadde kanskje trappet ned litt. Driver eget firma og styrer hverdagen selv, så forskjellen ville ikke blitt veldig stor. Liker det jeg driver med, så penger er ikke hovedmotivasjonen. Tiden jeg fikk til overs ville jeg nok brukt til å reise litt mer og sette bort de litt mer kjedelige arbeidsoppgavene.

Lenke til kommentar

Nei, jeg hadde ikke sluttet i jobben - men hadde kanskje trappet ned litt. Driver eget firma og styrer hverdagen selv, så forskjellen ville ikke blitt veldig stor. Liker det jeg driver med, så penger er ikke hovedmotivasjonen. Tiden jeg fikk til overs ville jeg nok brukt til å reise litt mer og sette bort de litt mer kjedelige arbeidsoppgavene.

Nice. Hva gjør du?

Lenke til kommentar

Jobben min er grei, men det spiller ingen rolle. Det er et par uker i året der jeg kan reise vekk, og 8 timer om dagen som er helt utenfor min kontroll. Jeg må gå på NAV og sakte bygge opp noe eget

Forståelig. Er det ikke bare å slutte? Si opp jobben i morgen? Lever jo bare en gang. Dumt å kaste det bort uten å ha prøvd ihvertfall.

Lenke til kommentar

Jobben min er grei, men det spiller ingen rolle. Det er et par uker i året der jeg kan reise vekk, og 8 timer om dagen som er helt utenfor min kontroll. Jeg må gå på NAV og sakte bygge opp noe eget

 

Du kan få dagpenger mens du etablerer eget firma som et alternativ til å være arbeidssøker. Men sannsynligvis vil du jobbe langt mer enn 37,5 timer i uka med eget firma.  ;)

 

Husk også at hvis du sier opp jobben selv så får du 3 måneders ventetid før dagpenger utbetales. 3 måneder kun på oppsparte midler blir ganske dyrt.

Lenke til kommentar

Du kan få dagpenger mens du etablerer eget firma som et alternativ til å være arbeidssøker. Men sannsynligvis vil du jobbe langt mer enn 37,5 timer i uka med eget firma.  ;)

 

Husk også at hvis du sier opp jobben selv så får du 3 måneders ventetid før dagpenger utbetales. 3 måneder kun på oppsparte midler blir ganske dyrt.

Burde ikke være så vanskelig å spare 3 mnd med utgifter.

Lenke til kommentar

200mill?

Hadde delt ut 30mill til mine 15 nærmeste i familien som er bundet til bolig-formål

Solgt huset mitt og fått drømmeboligen bygget med 2-4 mindre utleiedeler i samme bolig men som har egen innkjørsel og gårdsplass, mest sansynlig i kjelleren med god lyd-issolering, selv om jeg er rik så skal ikke huset tape meg penger :)

Huset skal ha solcelle-tak og en enorm batteribank

Kjøpt meg en elbil med 4-hjuls trekk og hengerfeste

Investert 150mill i forskjellige kapital-eventyr jeg kan finne, eller finne på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

200mill?

Hadde delt ut 30mill til mine 15 nærmeste i familien som er bundet til bolig-formål

Solgt huset mitt og fått drømmeboligen bygget med 2-4 mindre utleiedeler i samme bolig men som har egen innkjørsel og gårdsplass, mest sansynlig i kjelleren med god lyd-issolering, selv om jeg er rik så skal ikke huset tape meg penger :)

Huset skal ha solcelle-tak og en enorm batteribank

Kjøpt meg en elbil med 4-hjuls trekk og hengerfeste

Investert 150mill i forskjellige kapital-eventyr jeg kan finne, eller finne på.

Tenker at jeg hadde gjort noe av det samme. Også hadde jeg prøve å beholde ansettelse hos arbeidsgiver, med en 0-timerskontrakt. Så jeg kan ta noen vakter innimellom. Kun fordi jeg liker jobben min.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...