Gå til innhold

Den store iPhone Xs / Xr tråden (2018)


Lami

  

107 stemmer

  1. 1. Hvilken iPhone skal du kjøpe?



Anbefalte innlegg

En liten oppdatering til dere som venter på eSim til iPhone etter å ha brukt det i perioden desember-februar med Telia er at det ikke er klart for "primetime" om du ønsker å bruke to simkort. BankID fungerer ikke med det fysiske simkortet når eSim'et er aktivt, mobilen klarer ikke bytte over til hovedsim'et for å sende mms når man er i utlandet da mobilen påstår at roaming er avslått når den bytter sim for å sende mms'en, selv om det ikke stemmer. Mottak av mms fungerer ikke heller ikke i utlandet på annet enn det sim-kortet som er aktivt som datasim.

 

Så når eSim lanseres offisielt i Norge så håper jeg disse tingene er løst men siden dette nok mest sannsynlig ligger i iPhonen sin firmware så er det heller mindre sannsynlig at alle småtingene som ikke fungerer helt topp vil være løst med det første. 

 

Det har over tid vist seg å påvirke batteritiden noe negativt, har selv gått over til å kun bruke fysisk simkort nå og har fått merkbart bedre batteritid. Men det er nok ikke helt ulogisk når mobilen kun trenger å holde forbindelse til ett mobilnett i stedet for to.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Så når eSim lanseres offisielt i Norge så håper jeg disse tingene er løst men siden dette nok mest sannsynlig ligger i iPhonen sin firmware så er det heller mindre sannsynlig at alle småtingene som ikke fungerer helt topp vil være løst med det første. 

 

Det har over tid vist seg å påvirke batteritiden noe negativt, har selv gått over til å kun bruke fysisk simkort nå og har fått merkbart bedre batteritid. Men det er nok ikke helt ulogisk når mobilen kun trenger å holde forbindelse til ett mobilnett i stedet for to.

 

Vil nå tro at det er nettopp slike ting de venter på å løse før de lanserer det offisielt. Om ikke så kan man trygt si de har tapt seg for der var det mye typiske "android" bugs og ting man ikke eller skal se på en iphone. 

 

Dette med dual sim og strømforbruk har jeg også lurt litt på når man har en for hvert nett. Mener å huske at du høstet litt erfaringer med Note9 også med to fysiske sim. Hvordan var batteriet der sammenlignet med iphone og 1 fysisk + esim? Regner nå igrunnen med at forbruket går opp pga tilkobling til to nett og ikke at det er et elektronisk sim. Dette må googles litt kjenner jeg :) 

Lenke til kommentar

Dette med dual sim og strømforbruk har jeg også lurt litt på når man har en for hvert nett. Mener å huske at du høstet litt erfaringer med Note9 også med to fysiske sim. Hvordan var batteriet der sammenlignet med iphone og 1 fysisk + esim? Regner nå igrunnen med at forbruket går opp pga tilkobling til to nett og ikke at det er et elektronisk sim. Dette må googles litt kjenner jeg :)

Jeg kjørte aktiv dualsim når jeg hadde Note 9 også, det stemmer. :) Normalt ett sim med Telia-dekning og ett med Telenor-dekning, utenom en kort periode hvor jeg prøvde Ice. Jeg syntes ikke batteriforbruket med singel- vs dualsim aktivert er noe særlig stor forskjell når jeg sammenligner erfaringen min med Note 9 og iPhone XS Max'en. Begge bruker merkbart mer batteri med to SIM-kort aktivert men det hele handler jo om hvor god dekning man har der man befinner seg, og ikke minst om man har aktivert Wifi-Tale som slår inn når dekningen er dårlig.

 

Det er særlig hos svigers og på ene hytten vår hvor dekningen er skikkelig svak til tider og at man virkelig merker hvor mye det påvirker batteriet. Om jeg slo av sim-kortet med dårligst dekning så tipper jeg det utgjorde ca 10-15% mindre batteriforbruk i løpet av en dag. Jeg bruker normalt opp batteriet på 12-16 timer med mellom 4-8 timers skjermtid på begge mobilene hvor Note 9'en med mitt forbruk er den som klart har best skjermtid av de to og iPhone er best når mobilen ligger mye i ro i standby.

 

En ting jeg glemte å nevne i forrige post er at ved bruk av dualsim på iPhone så bryter samtaler i det mobilen gjør en handover fra Wifi Tale til 4G Tale, noe som gjorde at jeg rett og slett ble nødt til å la være å bruke Wifi Tale pga en del irriterende samtalebrudd. Så det må ihvertfall fikses før eSim blir offisielt tilgjengelig for alle.

Endret av Hedonism
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi var nok mange som så for oss å raskt ta i bruk eSIM når det kom ifjor, men lysten har kjølnet ettersom månedene har gått må jeg si...

Planen var å ha mitt norske abb. som eSIM, og den fysiske skuffen fri til ymse bruk både hjemme og i utlandet. Men til helvete med det  :shrug:

Lenke til kommentar

Vi var nok mange som så for oss å raskt ta i bruk eSIM når det kom ifjor, men lysten har kjølnet ettersom månedene har gått må jeg si...

Planen var å ha mitt norske abb. som eSIM, og den fysiske skuffen fri til ymse bruk både hjemme og i utlandet. Men til helvete med det :shrug:

Dette var min plan også, men om eSIM ikke fungerer med BankID, så er det jo ikke akkurat fristende :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Lurer på om noen her sitter på noe mer informasjon en det jeg klarer å finne på nettet om eSIM og norske operatører? Jeg klarer ikke å finne ut om det faktisk er planer for at noen av de norske operatørene skal lansere muligheten for å bruke eSIM som hovedsim? Til nå virker det som om de eSIM man kan bestille vil være tvillingsim eller datasim.

Jeg ønsker å bruke iPhone min med et privat SIM og et SIM for jobb, men til nå virker det ikke som jeg har mulighet til det ettersom operatørene kun leverer eSIM som tvillingsim.

 

Edit: Omformulerte setning

Endret av morten2211
Lenke til kommentar

Ja det er litt merkelig hele greia, for e-sim skal jo bare være samme innholdet som på et fysisk sim-kort, lastet rett inn i minnet på tlf.

Jeg tipper det er en eller annen supersikker tjeneste som Bank-ID på mobil som er avhengig av å være hardkodet mot fysiske sim-kort, som hindrer dem.

Når det er løst ordner det seg sikkert...

Lenke til kommentar

Hei! Ikke helt om iPhone XS men hjelper om iOS. Har en god stund brukt engelsk språk på min iPhone x og kjøpte for noen dager siden en XS Max. Gikk denne gangen for norsk språk under oppsett og legger merke til når jeg får en iMessage fra en kontakt står det som notifikasjon på låsskjerm; IMessage-melding.

På engelsk språk står det kun iMessage. Er det virkelig slik at det på norsk må stå at det er en iMessage-melding i stedet for kun iMessage? Eller er det noe i innstillinger jeg må huke av her? Er det slik hos dere?

Lenke til kommentar

Sliter med at høyttaleren plutselig ikke virker på min XS. Restart fikser problemet før det sporadisk dukker opp igjen.

Våkna såvidt i dag tidlig da telefonen bare vibrerte på alarm og ikke ga fra seg noen lyd.

Har forsøkt å nullstilt også, men problemet kommer tilbake.

 

Er dette software eller hardware-relatert? Har ikke tatt bryet med å sende den inn da dette skjer veldig sporadisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...