Gå til innhold

TILBAKEBLIKK: Om hvordan Internett kan bli slutten på demokratiet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har utrolig mange gode minner oppover årene med Metal Gear serien. Glemmer ikke første gang jeg faktisk fikk se E3 2000 traileren av MGS2. Før det så fikk jeg se bilder av traileren i ett spillblad sommeren 2000. Ikke før høsten 2000 kom traileren med i ett spillblad som het PSM2.

 

Første utgave hadde en VHS av traileren da PS2 enda ikke var ute her i europa så ikke alle PS2 interesserte hadde DVD enda. Fikk ikke med meg første utgaven, men en kompis av meg hadde kjøpt den så jeg dro til han å så den og fikk også låne med meg kasetten å lage en kopi. Måneden etter kom ett nytt utgave av PSM2, men da med DVD, og på den så var MGS2 traileren inkludert. Gleden var stor :D

 

Husker jeg så den traileren på den DVDn MANGE ganger før spillet kom ut. Kjøpte selvfølgelig Zone of The Enders som jeg runnet to ganger totalt, mens MGS2 demoen ble spilt utallige mange ganger.

Husker også at det kom en oppdatert demo som var på engelsk ( ZoE demoen var på japansk ) og som lot deg spille helt til du kom forbi laserne i maskinrommet.

 

Var heldig nokk på bytur dagen MGS2 hadde slippdato så fikk tak i ett eksemplar umiddelbart. Skynte meg hjem og runnet spillet jeg hadde ventet spent rundt 2 år på iløpet av 2 dager, 2 x 8 timer.

 

Ble utrolig glad for å høre når Konami annonserte at de skulle slippe ut HD versjoner av MGS2, MGS3 og Peace Walker til Xbox 360, PS3 og Vita. MGS HD Collection er foresten hovedgrunnen til at jeg kjøpte meg en PS Vita.

 

I April 2017 slapp Digital Foundry ut en høykvalitets versjon av MGS2 E3 2000 traileren, har igjen sedd den flere ganger siden de slapp den ut da den er uten tvil en av mine favoritt trailere av all time:

 

Lenke til kommentar

Jeg har lenge prøvd å forklart folk hva det er som gjør Metal Gear Solid 2 så fantastisk. Her har du en symbiose av episke dimensjoner på alt fra story, dialog, musikk og gameplay. Vi snakker nesten om åndelige og gamerorgasmiske dimensjoner når du kommer til slutten av spillet og blir konfrontert med all den sjokkerende informasjonen og de filosofiske temaer som blir tatt opp, for så å få oppleve en av de kuleste og største mestringsfølelser som finnes i spill med de siste bossfightene (sverd fighten på slutten er helt herlig å slå på høyeste vanskelighetsgrad, Dark Souls kan gå å legge seg).

MGS2 er og blir alltid den største action spill opplevelsen jeg har hatt. Bare synd MGS3 og særlig MGS4 skuffet enormt på sine forsøk på å dra i havn alle løse snorer når det kommer til historien.

Endret av Allostasis
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har lenge prøvd å forklart folk hva det er som gjør Metal Gear Solid 2 så fantastisk. Her har du en symbiose av episke dimensjoner på alt fra story, dialog, musikk og gameplay. Vi snakker nesten om åndelige og gamerorgasmiske dimensjoner når du kommer til slutten av spillet og blir konfrontert med all den sjokkerende informasjonen og de filosofiske temaer som blir tatt opp, for så å få oppleve en av de kuleste og største mestringsfølelser som finnes i spill med de siste bossfightene (sverd fighten på slutten er helt herlig å slå på høyeste vanskelighetsgrad, Dark Souls kan gå å legge seg).

 

MGS2 er og blir alltid den største action spill opplevelsen jeg har hatt. Bare synd MGS3 og særlig MGS4 skuffet enormt på sine forsøk på å dra i havn alle løse snorer når det kommer til historien.

 

Her må jeg si meg 100% enig!

Etter jeg fullførte MGS2 satt jeg igjen med en helt enorm indre glede. Så ut hele 'rullteksten' i ren respekt av utviklerne. Det aller best spillet jeg har spilt.

Lenke til kommentar

"Post-faktuelt" er kanskje et nytt ord, men det beskriver et konsept like gammelt som sivilisasjonen. Å lyve offentlig for å skjøtte skjulte agendaer ble ikke oppfunnet av Trump, selv om man kan få inntrykk av det av dagens medier. Det er lett å le av det historieløse skriket om at alt var bedre før, men det er jo egentlig tragisk. Fem-minutters-oppmerksomhetsevne-kulturen tror den har lokalisert styggemannen sjøl og gnåler som den har vett til.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi må lære barna våre å tenke selv. Det er det få som kan i dag. Kildekritikk må bli en måte å tenke på. En måte å se verden. Misinformasjon er en stor industri. Mange tjener gode penger på å fortelle hva folk vil lese.

 

Jeg foreslølår en ny minister post eller en uavhengig instans som faktasjekker media. Ala faktisk.no bare mye større, og gjerne flerdelt. Og inn i skolen må vi få fag som tar tak i dette.

Endret av Limbeck
Lenke til kommentar

Kul artikkel. Takk for god lesning. Dette er et av de få spillene jeg har spilt igjennom mer enn 2 ganger. Fantastisk bra spill. Elsket historien og gameplayet. Kanskje de kuleste boss-fightene i serien. (selv om han gamle sniperen i snake-eater var den mest spennende) Siste fighten er helt legendarisk. Husker jeg ble syyykt skuffet da jeg innså at solid snake ikke var hovedpersonen.

Lenke til kommentar

MGS 2 er den største spillskuffelsen jeg noen gang har hatt, etter det gnistrende MGS til Playstation.

 

Hvordan du kan skryte slikt av spillmekanikkene er for meg uforståelig, men vi er forskjellige.

 

Men veldig kult med det filosofiske i spillet, jeg ga opp lenge før det virkelig kom frem.

Lenke til kommentar

Mye litteratur du referer til har jeg ikke kjennskap til men koste meg likevel mye gjennom lesingen. Når du skriver om det Snake forteller i slutten av spillet uten å si hva han sier, så husker jeg det så godt og får de samme følelse igjen. Det var deilig.

«I hear it's amazing when the famous purple stuffed worm, in flap-jaw space, with the tuning fork, does a raw blink on Hiri-Kiri rock! I need scissors! 61!»
Dette hadde jeg også glemt men "husket" det veldig fort igjen. Er vel 15 år siden jeg har spilte det så det sier litt om betydningen og opplevelsen som spillet hadde for min del.

Må nok spille gjennom dette her igjen nå som jeg er eldre og litt mer kunnskapsrik. Refleksjonene dine beviser akuratt det. Imporenede stykke arbeid denne artikkelen. Takk skal du ha.

 

Edit: Også min favoritt MGS tittel

Endret av Peteguy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

EU godkjente for et par dager siden en ny opphavsrettslov, som kan potensielt få en ødeleggende effekt for nye medier og online/YouTube politiske kommentatorer og journalister, og øvrige YouTube/online personligheter som driver med memer (memes) og liknende. Tom. å linke til nyhetsartikler kan potensielt bli forbudt.

Selvfølgelig hører vi ingenting (så vidt jeg vet) fra NRK, TV2, Dagbladet, Aftenposten, VG og co. Man kan jo anta at de gamle mediene applauderer denne utviklingen, slik at de kan fortsette å ha sitt tendensiøse og ensidige nyhetsnarrativ inntakt, uten å måtte konkurrere med andre motstridende røster.

Folk tror gjerne at propaganda er noe folk har i land som Nord-Korea, Kina og Russland, men mediene her i Vesten flommer over av politisk propaganda og desinformasjon. Og det virker som folk (især på venstresiden) naivt applauderer en stadig innsnevring av sin egen ytringsfrihet, via en feilaktig tro på mer "mangfold" og "toleranse". England fengsler nå journalister som kritiserer islam, for deretter å mentalt torturere dem i fengsel (jevnfør Tommy Robinson). Hvor er NRK og TV2 her? Men skal si at hylekoret blant journalistene kom fram når TV2s egen journalist ble fengslet i et par dager i Pakistan.

På tide at folk våkner opp, og ser hvordan vårt frie og demokratiske samfunn er under massivt angrep, og et av maktelitens mest effektfulle våpen er "politisk korrekthet", så vel som en konform og ensidig hovedstrømspresse som har blitt maktelitens skjødehund, i stedet for å være demokratiets vaktbikkje.

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar

EU godkjente for et par dager siden en ny opphavsrettslov, som kan potensielt få en ødeleggende effekt for nye medier og online/YouTube politiske kommentatorer og journalister, og øvrige YouTube/online personligheter som driver med memer (memes) og liknende. Tom. å linke til nyhetsartikler kan potensielt bli forbudt.

 

Selvfølgelig hører vi ingenting (så vidt jeg vet) fra NRK, TV2, Dagbladet, Aftenposten, VG og co. Man kan jo anta at de gamle mediene applauderer denne utviklingen, slik at de kan fortsette å ha sitt tendensiøse og ensidige nyhetsnarrativ inntakt, uten å måtte konkurrere med andre motstridende røster.

 

Folk tror gjerne at propaganda er noe folk har i land som Nord-Korea, Kina og Russland, men mediene her i Vesten flommer over av politisk propaganda og desinformasjon. Og det virker som folk (især på venstresiden) naivt applauderer en stadig innsnevring av sin egen ytringsfrihet, via en feilaktig tro på mer "mangfold" og "toleranse". England fengsler nå journalister som kritiserer islam, for deretter å mentalt torturere dem i fengsel (jevnfør Tommy Robinson). Hvor er NRK og TV2 her? Men skal si at hylekoret blant journalistene kom fram når TV2s egen journalist ble fengslet i et par dager i Pakistan.

 

På tide at folk våkner opp, og ser hvordan vårt frie og demokratiske samfunn er under massivt angrep, og et av maktelitens mest effektfulle våpen er "politisk korrekthet", så vel som en konform og ensidig hovedstrømspresse som har blitt maktelitens skjødehund, i stedet for å være demokratiets vaktbikkje.

 

De primære sensuristene er globalister og har lite med venstresiden å gjøre, slik vi benytter ordet i Norge. Også venstresiden blir sensurert, jeg har eksempelvis blitt slettet flere ganger i VG-kommentarfeltet. Og på youtube opplever folk som kritiserer globalismen å miste inntektene.

 

Om man ser til USA, er det dessverre endel sensurister på det de kaller venstresiden (det jeg vil kalle den stupide delen av amerikansk venstreside).

 

Jeg er klar over at noen kaller globalistene for venstreside, men det mener jeg blir ganske søkt. Globalistenes hovedmål er mest mulig markedsliberalisering, med mindre noe kan gavne de store selskapene. Om noe gavner dem, så er de for kontroll/regulering.

 

Det finnes en slags venstreideologi som støtter globalismen i EU, men denne framstår mest som et fikenblad, når man ser på EUs praktiske, liberalistiske politikk.

 

Det bør anmerkes at det primære våpenet som brukes for aktiv sensur i dag er anvendelse av "eiendomsretten", altså et liberalistisk konsept, som da trumfer tanker om verdien av en aktiv og usensurert offentlighet. Ettersom den digitale verden nesten utelukkende foregår på private arenaer, kan man per i dag bedrive sensur med loven i hånd.

 

Vi har i Norge et lovkonsept om at steder med offentlig ferdsel må betegnes som "offentlig rom", uavhengig av hvem som eier stedet, noe som såvidt meg bekjent ikke har blitt etterprøvd i forhold til digitale rom, men som er potensielt anvendbart (med noen modifikasjoner) til å sikre ytringsfrihet på nett.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

De primære sensuristene er globalister og har lite med venstresiden å gjøre, slik vi benytter ordet i Norge. Også venstresiden blir sensurert, jeg har eksempelvis blitt slettet flere ganger i VG-kommentarfeltet. Og på youtube opplever folk som kritiserer globalismen å miste inntektene.

 

Er helt enig med hva du sier, men globalistene bruker systematisk politisk korrekthet og venstreliberale "talking points" for å få igjennom deres agenda. A la "Brexit is racist", hvor deretter flertallet av venstrefolket sier "huffameg, jeg kan jo ikke stemme på Brexit, for da er jeg på samme lag som rasistene".

 

Et annet eksempel er å gi Putin skylden for alt som går galt for globalistene. Populister vinner fram i Frankrike, Italia og andre vestlige land, er grunnen feilslått og naiv politikk? Nei, det er "Putins feil". Samme med Trumps seier i USA, eller Brexit i England. Hvor mange artikler og reportasjer hos Aftenposten, VG, Dagbladet, BBC, NRK osv. har ikke nettopp påstått dette?

 

En teknikk som også benyttes hyppig av NRK og co, er å bruke kunnskapsløse "nobodies" som moralposerer på sosiale medier som et middel for tvinge igjennom korttenkte og naive politiske handlinger - ikke hva som er i de beste interesser for flertallet i befolkningen.

 

Trist å se hvordan folk lar seg lure av slik propaganda, men stadig flere våkner opp pga. nye medier (som trues av den nye EU-loven om opphavsrett). Allmennkringkastere som NRK, SVT og BBC er blant de aller verste, når det gjelder å sensurere/sabotere de viktigste og største samfunnsdebattene via stråmenn og regelrett desinformerende journalistikk.

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar

All ære for nedlagt arbeide. Jeg vet ikke hvor nyttig det er å introdusere Kojima som Nobelpriskandidat innledningsvis (selv om det er litt av et blikkfang!) og så strålende hoppe bukk over politiske og estetiske hensyn. MGS har en ganske stor og innbitt fanskare, greit nok, men fra mitt perspektiv er det mange som kunne og burde fått prisen uten at de verken trenger å få den eller vil få den. På meg virker dette som minste fellesnevner-lobbyering, og useriøst. Om spill burde vurderes etter de samme estetiske prinsippene som litteratur er et omfattende spørsmål, som du selv går langt i å argumentere mot, og dermed er det vanskelig å tolke påstanden som noe annet enn ikonoklasme. 

 

Jeg har falt litt av lasset angående Kojima de siste tjue årene, men det er mye interessant å ta opp i spillene hans uten at de nødvendigvis er noen gudegave. Min opplevelse er vel noe sånt som at han har mye å si, men at man som i en del tilfeller feiltolker at han er såpass eklektisk med at han har innsikt. Dette er et vanlig problem i møte med japansk popkultur, da mange glemmer at japansk kultur er veldig opptatt av vestlige symboler (ofte løsrevet fra sin opprinnelige kontekst), og mitt inntrykk av Kojima er at han en del andre japanske pop-fenomener kaster ting rundt seg og håper at de fester seg.

 

Jeg har imidlertid aldri hatt noen direkte stor opplevelse knyttet til spillene hans; Vi snakker definitivt ikke om det jeg vil kalle historiefortelling av format selv innenfor en popkulturell kontekst. Det er kanskje slik man best bør vurdere ham også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...