Jump to content

vindmølle

Medlemmer
  • Content Count

    111
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

74 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Ikke oppgitt

Recent Profile Visitors

2300 profile views
  1. Skribenten fikk empirisk målbart færre oppdrag enn før de kom ut som trans, det stemmer. Det var også en spesiell hendelse de opplevde som spesielt ydmykende. De følte også folk snakket med dem veldig annerledes enn tidligere. I tillegg var skribenten sårbar og gikk gjennom en vanskelig tid. Svaret ditt er et godt eksempel på måten de ble møtt med. De ble heller ikke fulgt opp på noen måte selv om de var tydelig opprømt og fortvilet da de sluttet. Kun enkelte skribenter tok senere kontakt som privatpersoner. Kjernen av problemet var at skribenten følte seg kjipt i staben din. Jeg syntes en del fra denne podcasten om rasisme i et matmagasin med høy konkurranse var gjenkjennelig https://gimletmedia.com/shows/reply-all/dvhzkdo/172-the-test-kitchen-chapter-1 Til Gamer.nos ansvar var det en komplisert og ny situasjon med lite på spill. Skribenten var nok også opprømt og uttrykket seg ikke alltid perfekt konsistent, rimelig og logisk.
  2. Gamer.no hadde faktisk en trans skribent med innvandrerbakgrunn som skrev ukonvensjonelle tekster en kort stund. Vedkommende følte seg ikke ønsket eller trygg. Det hadde vært lett å få dem til å bli, men følelsene deres ble i liten grad møtt med tålmodighet eller interesse. I dag er det de facto bare hvite etnisk norske gutter som skriver for Gamer. Det er litt morsomt å sammenligne med staben til de fleste engelske spillmedier de siste årene. Jeg tror det er litt av grunnen til at Gamer har blitt så kjedelig. Det har aldri vært stor diversitet i staben til Gamer, og Norge er riktignok et mye mindre fargerikt land enn USA, men jeg husker fortsatt ved navn mange av de egenartede skribentene som skrev for 10-15 år siden. Dårlig økonomi er ingen unnskyldning for å la alle spill gå på rundgang mellom de to samme gamle anmelderne. Jeg vet det alltid finnes unge, smarte, skrivende mennesker som brenner for spill. Så lenge spill-Norge er så lite er det imidlertid totalt opp til en veldig liten håndfull mennesker å være gode ledere og dyrke et levende miljø fra dette. Det vil jeg gjerne se en dag.
  3. Barnevennlig og barnevennlig. En av tingene jeg alltid hadde mixed feelings om når det kommer til FF9 er at det har en så søt stil samtidig som det prøver å toppe mørket til FF7 og FF8. Har flere veldig tunge skildringer av krig og ødeleggelse - og det stikker veldig å se Vivi og de andre black magene forholde seg til hva de egentlig er for noe. Gikk fortsatt litt inn på meg da jeg gjenspilte i fjor på en måte andre FF-titler ikke gjør. Men men, det skal vel ikke så mye til for å glatte ut de skarpe kantene. Eventuelt tar de sjansen på at barn tåler det slik mange av oss tålte originalspillet.
  4. Altså min take er at når du forsøker å sette marxisme ut i liv så vil du unngåelig begynne å tendere mot svakhetene som f. eks. ble ekstreme under stalinismen. Hvis anmelderen hadde skrevet 4 avsnitt om hvor hvor feil det er at transpersoner får går fri i spilluniverset eller noe, så hadde jeg reagert likt på det. Jeg har imidlertid ikke sett Gamer.no publisere høyreradikal politikk på samme måte. Som du sier så har Norge veldig annerledes politiske akser enn USA og mye av resten av verden. Jeg har ikke tenkt å gå inn på verdenspolitikk. For min del reagerer jeg på at det er venstreradikal transpolitikk i en spillanmeldelse. Jeg er ikke ute etter å sensurere spilljournalister eller bestemme hva de skal skrive. Jeg gir simpelthen min tilbakemelding på det jeg mener er tullete https://en.wikipedia.org/wiki/Virtue_signalling. Hvorfor er det et kommentarfelt om ikke for å si sin mening?
  5. Altså jeg mener at marxistisk tenkning unngåelig vil tendere mot totalitarisme. Mennesker er rett og slett ikke smarte eller rettferdige nok til å mikrostyre sosiale, kulturelle og økonomiske forhold. Det har historien vist gang på gang. Jeg skjønner ikke hva det er jeg importerer fra USA fordi jeg reagerer på at spilljournalister uten videre belærer om moralsk korrekt innhold i et dataspill etter marxistisk oppskrift. Jeg er ikke ute etter å sensurere noen spilljournalister.
  6. Det er i så fall veldig spesielt at det er dedikert hele 4 avsnitt til en enkelt detalj ved historien som ikke passer inn. Altså jeg har ikke brukt ordet kulturmarxisme. Det venstreradikale er at man skal styre hva folk mener, tenker og uttrykker kunstnerisk gjennom paranoide lesninger av pop-kultur. Det er marxistisk tankegang at alt er politikk, at kontrolleringsmekanismer mellom ulike klasser skjuler seg i kultur osv. https://en.wikipedia.org/wiki/Base_and_superstructure Jeg oppfatter det som propaganda fordi det dukker opp i en spillanmeldelse av alle steder og fordi det er skrevet såpass skråsikkert og belærende. Interessant å lese The Escapists anmeldelse av Grand Theft Auto V. Jeg er enig i at spilljournalister må få skrive hva de vil, men jeg mener også det er min fulle rett - og mitt ansvar som samfunnsborger - å calle det jeg mener er tøv.
  7. Det er en dokumentarfilm laget av en komiker basert på personlige opplevelser. Altså https://en.wikipedia.org/wiki/Anecdotal_evidence. Nice forkortelse. "Violent video game play is linked to increased aggression in players but insufficient evidence exists about whether the link extends to criminal violence or delinquency, according to a new American Psychological Association task force report." La meg bare kopiere fra mitt originale innlegg: " [Det finnes] nær vitenskapelig konsensus innen psykologi for at dataspill gjør folk mer aggressive. Merk at jeg linker en metastudie, altså en sammenfatning av flere studier, som ikke er det samme som de mange positive enkeltstudiene man finner. Det er en veldig liten effekt og folk flest er fornuftige, men på en veldig stor befolkning kan det potensielt slå ut i tragedier. Hvis dataspillanmeldere først skal moralisere, hvorfor begynner de ikke heller å moralisere der?" Hovedbudskapet mitt er at 4 avsnitt i en spillanmeldelse ikke er stedet å behandle vilkårlige moralske problemer. Sammenhengen mellom aggresjon og dataspilling er mye nærere knyttet til emnet dataspill, går utover flere og er sterkere forankret i god forskning. At hvordan transpersoner omtales får forrang vil jeg påstå sterkt indikerer https://en.wikipedia.org/wiki/Virtue_signalling
  8. Altså det er anvendelse av marxisme på pop-kultur. Man leser undertrykkelse av samfunnsgrupper inn i dataspill, film, serier. Men det finnes ingen bevist sammenheng mellom livsvilkårene til minoriteter og fremstillingen av dem i pop-kultur så vidt jeg vet. Det er 100% spekulativt. På den andre siden er det f. eks. nær vitenskapelig konsensus innen psykologi for at dataspill gjør folk mer aggressive. Merk at jeg linker en metastudie, altså en sammenfatning av flere studier, som ikke er det samme som de mange positive enkeltstudiene man finner. Det er en veldig liten effekt og folk flest er fornuftige, men på en veldig stor befolkning kan det potensielt slå ut i tragedier. Hvis dataspillanmeldere først skal moralisere, hvorfor begynner de ikke heller å moralisere der? Jeg tror en del av det å bli voksen handler om å innse sine begrensninger og å skrive om dataspill er absolutt noe jeg ikke kan. Det eneste jeg vil er å slippe masse infantilt, Twitter-oppgulp når jeg bare vil lese en anmeldelse av et spill jeg er interessert i.
  9. Jeg synes det er en sak at dataspillsider publiserer venstreradikal propaganda. Merk at jeg har ingenting imot transpersoner.
  10. Ikke akkurat krenket. Skjønner ikke hvorfor overfladiske talking points fra Twitter om komplekse emner som er perifere til spillet og dataspill generelt utgjør en så stor del av en spillanmeldelse. Håper Gamer.no holder seg for gode for denne typen distraherende virtue signalling i fremtiden.
  11. Hmmm, dere bruker altså 4 avsnitt på hvordan en dataspillfigur i et selvironisk b-film-spill omtaler transpersoner? Det jeg lurer på er hvordan den moralske atferden til dataspillfigurer er relevant for en spillanmeldelse. Hvorfor brukte dere ikke 4 avsnitt på hvor lett hovedpersonen i Ghost of Tsushima tar liv uten at det er strengt nødvendig? Det emnet gir ikke like mange falske godhetspoeng, eller?
  12. 96% av Gamer.nos lesere er som sagt menn og det er jo ikke bare 4% av spillere som er kvinner. Tiltakene jeg beskriver og antagelsene om at de er nødvendige er også ganske utbredt innen teknologi. I velferdssamfunnet Norge er det spesielt lang tradisjon for aktive tiltak for motvirke noe av det jeg beskriver, f. eks. gjennom kvotering. Det finnes også utrolig mange historier der ute, fra alt fra spillere til spillutviklere, om ubehagelige opplevelser de har hatt og hvor vanskelig det har vært i denne kulturen. Gamer.no har selv publisert artikler om det. Det er helt klart at jeg generaliserer da. Det har alltid vært og vil alltid være kvinner som lykkes mot alle slags odds og ingen kvinner er like.
  13. Hvis dere vil ha flere kvinnelige skribenter/lesere er mitt ydmyke tips å fokusere mer på det som jevnt over interesserer kvinner. For eksempel det sosiale, kulturelle, estetiske og politiske rundt spill. Det er veldig vanlige tiltak i teknologibransjen for å få med flere kvinner. Det har liten effekt med programmeringslekser om biler eller å tilby fete prosessorer som frynsegoder. Akkurat nå har dere ikke overraskende flest jenter i esport og det går jo også an å gå tilbake og se hva slags spill den siste minneverdige kvinnelige skribenten deres skrev om, Andrine Vold Fangberget, og på hvilken måte. Ifølge dere selv, er 96% av leserne deres menn. Det tror jeg ikke er fordi 96% av spillere er menn, men en direkte konsekvens av deres profil og satsningsområder. Anbefaler også å lytte til kvinner og forsøke å skape et komfortabelt miljø for dem. Jeg regner med dette er snakk om frilansarbeid som i utgangspunktet er utakknemlig og brutalt med mye konkurranse. I tillegg kommer hun til å havne på laveste rang i et miljø hvor sånn ca. alle i høyere posisjoner og med mer erfaring er menn. Det er også mye fordommer om kvinner i teknologi som opererer på et ubevisst nivå samme hvor liberal en gruppe er. Jeg tror ikke dere finner mange kvinner som finner seg i dette i lengden. Det er for all del en ærlig sak å være en spillside for et hovedsakelig mannlig publikum også da.
×
×
  • Create New...