Gå til innhold

Denne campingvogna er laget for elbiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På campingplassen har de sikkert strøm man kan lade bilen med.

Ikke i det omfanget her. De aller fleste campingplasser er bite små og ligger langt utfor allfarvei. Derfor en campingvogn med eget batteri er genialt. For ikke å snakke om bobil med en 300 - 500kWt batteri i. Dæven det ville revolusjonert camping!

Lenke til kommentar

Ett problem er vel at når denne legger moment på en enkelt akse så vil den løfte bakenden på trekkbilen. Vil denne beholde marktrykk nok til å beholde kontrollen?

Er ikke poenget her at vogn og bil skal kommunisere og opptre som en symbiose? Regner uansett med at dette er en problemstilling som er løst før en kommersialisere produktet.

Lenke til kommentar

Ikke i det omfanget her. De aller fleste campingplasser er bite små og ligger langt utfor allfarvei. Derfor en campingvogn med eget batteri er genialt. For ikke å snakke om bobil med en 300 - 500kWt batteri i. Dæven det ville revolusjonert camping!

Det er ikkje så mykje som skal til, man må bare vite hva og så gjøre det.

Tillate seg å sage og lime litt i «penisforlengeren»

 

Hymer og Knaus har for så vidt hele markedet i EU, så hvorfor agerer dei så puslete som det her kan se ut for. Er årsaken att det er helg, eller at dei ikke nedverdiger seg til å søke kunnskap der den finnes. 99% av behovene er jo ikke dekket på en god nok måte.

Er det grunnleggende feil ved organisasjonsteorien som er årsak, eller feil vekting og feil personell i mellomledelsen. Hvor er marsjordren som er så lett å gi under en krig....

Hallo...! Eg veit Dere finles kommentarer om eigne produkter, kobl inn litt MOT (Meta Organisasjon Teori) det utgjør 80% vekt.

 

Design er mer en kosmetikk og reduserte kostnader.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Ett problem er vel at når denne legger moment på en enkelt akse så vil den løfte bakenden på trekkbilen. Vil denne beholde marktrykk nok til å beholde kontrollen?

Det trengs ca. 20 kW for å trekke en campingvogn I 100 km/t på flat vei. Dvs. ca. 720 N trekkraft på hjulene. Med et forhold på 1:10 mellom hjulradie og avstand til hengerfeste skulle det gi et løft på ca. 7 kg.

 

Edit: Motorene oppgis å levere 475 Nm hver. Dette kan gi et løft på rundt 25 kg på en 4m arm. Det oppgis også at vognen skal være selvbalanserende og opprettholde ca 100 kg kuletrykk. Det er litt uklart hvordan dette skal gjøres. Hvis det er snakk om vertikalt trykk, så må det antagelig gjøres med en form for vektforskyvning. En horisontal last på 100 kg er jo alt for mye, det vil gi et økt forbruk på 270 Wh/km

Endret av J-Å
Lenke til kommentar

I stedet for batterier kunne den heller hatt et aggregat som i tillegg kunne ladet elbilen, så hadde man vært mye friere i forhold til hvor man kunne reise den ene gangen i året den ble brukt.

 

Om du på død og liv vil ha med aggregat så er det jo ingen som nekter deg det. Og du kan helt selv bestemme deg for størrelse og kapasitet på aggregatet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du på død og liv vil ha med aggregat så er det jo ingen som nekter deg det. Og du kan helt selv bestemme deg for størrelse og kapasitet på aggregatet.

Det er kanskje ikke så dumt som det høres ut som. Har man tenkt seg gjennom Sibir eller Sahara og velger et veldig godt aggregat og kjører det optimalt så kan man faktisk komme lengre med elbilen enn samme mengde drivstoff via en forbrenningsmotor ville gitt. Det skyldes at biler med forbrenningsmotor bare unntaksvis kjører på optimalt turtall og last, mens et aggregat kan kjøres på det hele tiden.
Lenke til kommentar

Det er kanskje ikke så dumt som det høres ut som. Har man tenkt seg gjennom Sibir eller Sahara og velger et veldig godt aggregat og kjører det optimalt så kan man faktisk komme lengre med elbilen enn samme mengde drivstoff via en forbrenningsmotor ville gitt. Det skyldes at biler med forbrenningsmotor bare unntaksvis kjører på optimalt turtall og last, mens et aggregat kan kjøres på det hele tiden.

Vil ikke ineffektiviteten i å konvertere energi to ganger være langt høyere enn det man sparer på å kjøre en motor optimalt? Jeg regner med at dette aggregatet bruker batteri som buffer mot elmotoren. Det gir jo drivstoff - batteri - motor istedenfor drivstoff - motor.

 

EDIT: Etter å ha googlet litt mer ser det ut som hybridbiler har lenger rekkevidde delvis pga argumentet over. Et annet argument er at flere hybridbiler kjører kombo med ice og batteri som driver bilen avhengig av ting som fart/turtall/osv. Dvs bruker den teknologien som er best egnet til å drive bilen til en hver tid.

 

Ser ikke ut til at det er mange hybrider som bruker et rent ice til batteri system. Med unntak av noen veldig store anleggsmaskiner.

 

Da lærte jeg noe nytt i dag også :)

Endret av noob11
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Takker for link. Hyggelig at Nissan ønsker å levere denne selv, og veldig interessant at de snakker om NV-300 også i samme slengen. En E-NV300 med 60 kWh-batteripakka, selvsagt med aktiv temperaturstyring ville vært særdeles godt egnet, om vi får se noe sånt snart.

 

Forøvrig så er det et firma i England som allerede tilbyr konvertering av E-NV200, viistnok har de patent på baKseteløsning  til denne og andre som gjør baksetet til seng, så om Nissan velger å gå ut med dette som offisiell Nissanløsning, så vil jeg bli forundret over om det blir noe annet enn at disse spises opp/inkorporeres i Nissan-konsernet, eller blir offisiell partner for ombygginger.

 

Forøvrig er montering av solcelle-anlegg en mulighet man kan benytte seg av, der det benyttes fleksible solcellepaneler for å få så lite ekstra luftmotstand som mulig. Et slikt panel som bidrar med 200 W makseffekt burde dekke det daglige effektbehovet, og samtidig bidra til å lade batteripakka over tid.

 

https://www.hillsideleisure.co.uk/blog/the-dalbury-e-electric-campervan-review/

 

Fant forøvrig et firma til som tilbyr konvertering:

 

https://cccampers.myshopify.com/products/fullcleeconvert?variant=8122233421918

Lenke til kommentar

Solceller kan oppbevares inni bilen når man kjører sånn at det ikke går ut over aerodynamikken. Så vidt jeg vet går det ikke an å lade elbiler generelt når de kjøres. Bakgrunnen er vistnok at man ikke skal kunne sette seg inn og kjøre når man har glemt å koble ut ladekabelen. Et kjent fossilbilproblem.

 

En litt uheldig ting er at man som regel kjører på dagtid og camper om natta, noe som gjør at man får lite nytte av solcellene dersom man farter av gårde fra sted til sted. Hvis de skal fungere når man kjører så går det ut over aerodynamikken så vinninga antagelig går opp i spinninga.

 

Problemet med e-NV200 camper er rekkevidde (og etter min mening manglende do, dusj og plass). Hadde den fått 60 kWh og hurtig hurtiglading så hadde det hjulpet mye. Et campingtoalett og høyt telt, slik at man får utedo, hadde hjulpet ytterligere godt på.

Lenke til kommentar

Solceller kan oppbevares inni bilen når man kjører sånn at det ikke går ut over aerodynamikken. Så vidt jeg vet går det ikke an å lade elbiler generelt når de kjøres. Bakgrunnen er vistnok at man ikke skal kunne sette seg inn og kjøre når man har glemt å koble ut ladekabelen. Et kjent fossilbilproblem.

 

En litt uheldig ting er at man som regel kjører på dagtid og camper om natta, noe som gjør at man får lite nytte av solcellene dersom man farter av gårde fra sted til sted. Hvis de skal fungere når man kjører så går det ut over aerodynamikken så vinninga antagelig går opp i spinninga.

 

Problemet med e-NV200 camper er rekkevidde (og etter min mening manglende do, dusj og plass). Hadde den fått 60 kWh og hurtig hurtiglading så hadde det hjulpet mye. Et campingtoalett og høyt telt, slik at man får utedo, hadde hjulpet ytterligere godt på.

Nå er det et ganske stort, flatt tak på slike kassebiler, så jeg ser ikke noen grunn til at solceller nødvendigvis må øke luftmotstanden. Riktignok vil ikke virkningsgraden være like god som om de vinkles not sola.
Lenke til kommentar

Solceller kan oppbevares inni bilen når man kjører sånn at det ikke går ut over aerodynamikken. Så vidt jeg vet går det ikke an å lade elbiler generelt når de kjøres. Bakgrunnen er vistnok at man ikke skal kunne sette seg inn og kjøre når man har glemt å koble ut ladekabelen. Et kjent fossilbilproblem.

 

En litt uheldig ting er at man som regel kjører på dagtid og camper om natta, noe som gjør at man får lite nytte av solcellene dersom man farter av gårde fra sted til sted. Hvis de skal fungere når man kjører så går det ut over aerodynamikken så vinninga antagelig går opp i spinninga.

 

Problemet med e-NV200 camper er rekkevidde (og etter min mening manglende do, dusj og plass). Hadde den fått 60 kWh og hurtig hurtiglading så hadde det hjulpet mye. Et campingtoalett og høyt telt, slik at man får utedo, hadde hjulpet ytterligere godt på.

 

Får slike fleksible solcellepanel man klistrer fast til bilen, og som ikke bygger tykt. Disse øker i popularitet, ettersom de begynner å gi bra med effekt.

 

Man står ofte flere timer med en bil, enn man kjører. Også med elbiler. Det er derfor mindre vesentlig om solcellene klarer å lade batteriet mens man kjører, på en campervan.

 

Men når den står der på campingplassen eller parkeringsplassen, så er det kjempeflott at den kan lade batteriet mens man selv er ute og gjør andre aktiviteter, slik at man har til kjøleboks/kjøleskap, matlagingen,, mobil/nettbrett/PC-bruk, oppvarming av varmtvann etc. Og det man ikke klarer å forbruke, det fyller på batterier.

 

Nå er det vel noen løsninger der man har et separat batteri for å lade når man kjører, som vel kan balanseres mot hovedbatteriet når man stopper. Men om det lar seg gjøre eller ikke, innenfor regelverk eller kostnadsmessig vurdering, så er det som sagt mindre kritisk.

 

Toalett kan man medbringe i form av portapotti, eller benytte fascilitetene ved bensinstasjoner, veikroer, gjestehavner og campingplasser, inkludert dusjing. Flere campere bruker vognas toalett kun for nattebesøk og ved "plutselige" kriser, for ellers så må man tømme tanken så ofte. Imellom fungerer fremdeles vaskeklut/våtservietter for intimhygienen og manuell vasking, eller man bruker slike soloppvarmede dusjer man henger opp i nærmeste tre. Lure dusjforhengløsninger tar liten plass ellers.

 

Forøvrig så jeg noen som har laget seg egen "varmtvannsbeholder" som man fester i takstativet, ved å montere ett sort plastrør som tettes i begge ender. Fremme så lager man påfyllingstut for etterfylling, da man helst vil ha røret helt tomt eller nesten stappfullt, spesielt når man kjører. Dette blir fremre del, som er litt hevet i forhold til bakenden.

 

I den bakre delen av røret monteres et lokk med rørbend på undersiden, litt likt takrenna, men lukket system der man setter på f.eks. en Gardena -kobling. Tilsvarende gjør du på slangetilkoblingen til hånddusjen, slik at du kan quick-koble dusjhodet før bruk, og ellers har satt på en kork. Høydeforskjellen mellom røret og en selv sørger for tilstrekkelig trykk.

 

https://www.rei.com/blog/camp/diy-car-top-solar-camp-shower

 

https://www.flexible-solar-panel.com/flexible-solar-panel/

 

 

Edit: fjernet "søppel" etter copy-paste...

Endret av Snowleopard
Lenke til kommentar

Det er riktig at elbiler ikke vil kjøre mens ledningen er plugget i, men dette er en sikkerhetsfunksjon som er lagt til for å hindre at folk kjører istykker ladestasjonen slik enkelte ødelegger bensinpumper. Det er ikke noe problem å lade batteriet fra solcellene under kjøring dersom man kan koble til batterikablene uten å få feilkoder, dette burde iallefall Nissan selv klare. Disse camperne har jo uansett et modifisert tak som kan heves, da burde det ikke være noe problem å integrere solceller slik at toppen av solcellene blir jamt med resten av taket og ikke forårsaker ekstra vindmotstand. I tillegg kan man jo gjøre hevingen av taket slik at det kan vinkles mot sola om man vil.

 

En annen stor fordel med en slik camper kontra en fossil camper eller vanlig campingvogn er at man kan bruke batteriet til å jevne ut strømforbruket på campingplassen. Ofte får man bare en 16A eller 10A kurs og da må man passe på å ikke bruke flere apparater samtidig. Her vil du kunne bruke både kaffetrakter, micro og induksjonstopp samtidig om du vil, det strømkursen og solcellene ikke klarer å levere henter du bare fra batteriet, og så toppes det opp igjen om litt når kaffen er klar :-)

Lenke til kommentar

Solceller kan oppbevares inni bilen når man kjører sånn at det ikke går ut over aerodynamikken. Så vidt jeg vet går det ikke an å lade elbiler generelt når de kjøres. Bakgrunnen er vistnok at man ikke skal kunne sette seg inn og kjøre når man har glemt å koble ut ladekabelen. Et kjent fossilbilproblem.

 

En litt uheldig ting er at man som regel kjører på dagtid og camper om natta, noe som gjør at man får lite nytte av solcellene dersom man farter av gårde fra sted til sted. Hvis de skal fungere når man kjører så går det ut over aerodynamikken så vinninga antagelig går opp i spinninga.

 

Problemet med e-NV200 camper er rekkevidde (og etter min mening manglende do, dusj og plass). Hadde den fått 60 kWh og hurtig hurtiglading så hadde det hjulpet mye. Et campingtoalett og høyt telt, slik at man får utedo, hadde hjulpet ytterligere godt på.

 

Denne artikkelen tyder på at problemet med lading mens man kjører er høyst løsbart.

 

https://www.tu.no/artikler/solcellene-gir-tre-mil-sa-trar-den-tyske-elbilen-til/443713

Lenke til kommentar

Det er ikke noe teknisk i veien for å lade under kjøring, men jeg tror alle dagens elbiler er sperret mot det fordi den antar at ladekabelen er fast forankret i noe. Det er en software beskyttelse mot farlig strekk i kabelen. En bil som har solceller har åpenbart ikke en sånn beskyttelse for strømmen fra solcellene.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Vil ikke ineffektiviteten i å konvertere energi to ganger være langt høyere enn det man sparer på å kjøre en motor optimalt? Jeg regner med at dette aggregatet bruker batteri som buffer mot elmotoren. Det gir jo drivstoff - batteri - motor istedenfor drivstoff - motor.

 

EDIT: Etter å ha googlet litt mer ser det ut som hybridbiler har lenger rekkevidde delvis pga argumentet over. Et annet argument er at flere hybridbiler kjører kombo med ice og batteri som driver bilen avhengig av ting som fart/turtall/osv. Dvs bruker den teknologien som er best egnet til å drive bilen til en hver tid.

Bare delvis. De fleste hybrider vil kople motoren direkte til drivlinjen. Du kan hente virkningsgrad på å kjøremotoren optimalt, men det får du i nesten like stor grad ved å bruke CVT giring eller girkasser med mange trinn.

 

generator-likeretter-lading-inverter-elmotor kjeden taper ikke ubetydelig energi

 

Litt optimistisk sett: 95% * 95% * 90% * 95% * 95% = 73%. Reelt sett er det nok gjerne mer. CVT gir er ikke tapsfrie de heller, men de er gjerne bedre enn det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...