Gå til innhold

Heretter får digitale abonnenter 50 prosent mer innhold


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det paradoksale er at jeg kunne fått papirutgaven av TU gratis som TEKNA-medlem. Noe som også omfatter "ekstramaterialet" slik jeg forstår det. Men jeg må betale 99 krone for å få det digitalt.
Det har vært en ganske tydelig tabloidisering av TU siden de gikk på nett og særlig etter at de ble en del av tek.no. Litt sånn "illustrert vitenskap"-kvalitet.
Vet nesten ikke om det er verdt den skarve 100-lappen

[edit:]
Les artikkelen, ser ut som jeg bør be om papirutgaven i stedet. Er det de samme journalistene?

Endret av Isdahl
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det paradoksale er at jeg kunne fått papirutgaven av TU gratis som TEKNA-medlem. Noe som også omfatter "ekstramaterialet" slik jeg forstår det. Men jeg må betale 99 krone for å få det digitalt.

Det har vært en ganske tydelig tabloidisering av TU siden de gikk på nett og særlig etter at de ble en del av tek.no. Litt sånn "illustrert vitenskap"-kvalitet.

Vet nesten ikke om det er verdt den skarve 100-lappen

 

[edit:]

Les artikkelen, ser ut som jeg bør be om papirutgaven i stedet. Er det de samme journalistene?

 

Hei, Isdahl!

 

Først noen oppklaringer: tu.no har vært på nett i 20 år, og vi er ikke en del av tek.no. TU Media eide tek.no i et par år, men solgte i fjor forbrukernettstedet til VG.

 

På nett leveres det ca 30 Ekstra-saker i uka. Papirmagasinet Teknisk Ukeblad kommer 11 ganger i året, og innholdet i de to tjenestene er ikke overlappende. Redaksjonene for nett og papir er også adskilt, selv om vi samarbeider om noe. Som du skriver, får Tekna- (og Nito-) -medlemmer bladet inkludert i sitt foreningsmedlemsskap, fordi Tekna og Nito har valgt å kjøpe bladet fra TU og gi det som en av mange medlemsfordeler til sine medlemmer.

 

Digitalt abonnement er spennende på mange måter, og vi må gjøre oss fortjent til å få abonnenter. Ingenting gir en tydeligere tilbakemelding på journalistikken vår enn om leserne er villige til å betale for innholdet. Innholdet må være relevant, godt og nyttig for at mange skal prioritere oss i en jungel av digitale tilbud.

 

Så langt er antall abonnenter over all forventning, men dette er nytt, og vi lytter til tilbakemeldinger og ønsker hele tiden for å bli enda mer relevante. Jeg har full forståelse for at ikke alle har lyst eller kan prioritere å betale abonnement på våre tjenester. Vår innsikt viser at arbeidsgiver ofte tar regningen for ansatte i teknologibedrifter, fordi Ekstra gir et faglig utbytte. Det er også vårt mål - at innsikten vi deler skal gjøre leserne i stand til å gjøre en bedre jobb.

 

Som jeg skriver over, blir mange av våre mest ressurskrevende saker lagt inn i Ekstra-abonnementet. Parallelt øker vi antall saker i åpent innhold, og noen av de åpne sakene kan ha en litt lettere profil. Men det ligger alltid en redaksjonell vurdering til grunn. TUs journalister skal være kritiske til ny teknologi samtidig som vi er opptatt av å beskrive muligheter.

 

Mvh

Svein-Erik Hole

Redaktør i Teknisk Ukeblad Media

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Ser vi begynnelsen på slutten på TU her?

 

 

Jeg tror vel snarere tvert i mot. Hvis de satser på Ekstra betyr det at det er noe som selger og er populært. At gratispassasjerene (som ofte også bruker adblock) faller fra tror jeg ikke merkes på bunnlinja i nevneverdig grad.

Det produseres ikke noe som er verd å betale den høye prisen for enda for oss som holder oss borte fra fagforeninger. Derfor er det personer som oss som er "gratis passasjerer".

Lenke til kommentar

Papirutgaven har stort sett de samme artiklene som det som ligger åpent på nett.

 

Som Tekna-medlem kan jeg ikke velge bort papir-TU engang, sikkert greit for TU som får vise til opplagstallene sine hele tiden selv om mange av de utgavene i realiteten blir liggende ulest eller på do. Jeg legger stort sett min igjen på jobb i tilfelle noen har lyst til å bla gjennom.

 

Jeg har ikke lyst på enda et abonnement. Det er dusinvis av nettaviser og strømmetjenester som skriker om at det er helt nødvendig for dem med abonnementsinntekter. Jeg har ikke råd til å punge ut 1500 i året (med tekna-rabatt) til TU når også aftenpoft, aftenblad, lokalavis, netflix, amazon, etc skal ha 1500 i året for sitt innhold, selv om det kanskje bare er 1-2 av det de har av pluss/ekstra i måneden jeg faktisk har ønske om å klikke meg inn på.

 

Før tjente publikasjonene penger på løssalg, men det er ingen av dem som har kommet med løssalgstjenester av artikler på nett, kun rådyre abonnementer. Lag en ordning der jeg kan kjøpe enkeltartikler til en fornuftig pris så skal jeg kjøpe de artiklene jeg ønsker å lese. Et sted mellom 1-5 kr per artikkel burde kunne gå an, avhengig av dybden i artikkelen, tatt i betraktning at en dagsavis på papir kan fungere for 10-20 kr og et ukes/månedsmagasin 70-80 kr. Før en sånn løsning kommer er medienes klager over stupende løssalgstall og folk med adblock bare støy for min del.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Papirutgaven har stort sett de samme artiklene som det som ligger åpent på nett.

 

Som Tekna-medlem kan jeg ikke velge bort papir-TU engang, sikkert greit for TU som får vise til opplagstallene sine hele tiden selv om mange av de utgavene i realiteten blir liggende ulest eller på do. Jeg legger stort sett min igjen på jobb i tilfelle noen har lyst til å bla gjennom.

 

Jeg har ikke lyst på enda et abonnement. Det er dusinvis av nettaviser og strømmetjenester som skriker om at det er helt nødvendig for dem med abonnementsinntekter. Jeg har ikke råd til å punge ut 1500 i året (med tekna-rabatt) til TU når også aftenpoft, aftenblad, lokalavis, netflix, amazon, etc skal ha 1500 i året for sitt innhold, selv om det kanskje bare er 1-2 av det de har av pluss/ekstra i måneden jeg faktisk har ønske om å klikke meg inn på.

 

Før tjente publikasjonene penger på løssalg, men det er ingen av dem som har kommet med løssalgstjenester av artikler på nett, kun rådyre abonnementer. Lag en ordning der jeg kan kjøpe enkeltartikler til en fornuftig pris så skal jeg kjøpe de artiklene jeg ønsker å lese. Et sted mellom 1-5 kr per artikkel burde kunne gå an, avhengig av dybden i artikkelen, tatt i betraktning at en dagsavis på papir kan fungere for 10-20 kr og et ukes/månedsmagasin 70-80 kr. Før en sånn løsning kommer er medienes klager over stupende løssalgstall og folk med adblock bare støy for min del.

 

Hei, olemars

 

Det er fullt mulig å si opp papirabonnementet ditt. Bare gi beskjed til Tekna.

 

Mvh

Svein-Erik Hole

Redaktør i Teknisk Ukeblad Media

Lenke til kommentar

Hei, olemars

 

Det er fullt mulig å si opp papirabonnementet ditt. Bare gi beskjed til Tekna.

 

Mvh

Svein-Erik Hole

Redaktør i Teknisk Ukeblad Media

 

Så vidt jeg vet kan jeg bare be om å ikke få tilsendt papirutgaven, jeg får ikke redusert kontingenten. Det er iallefall ikke noe de informerer om noe sted. Så da kan jeg like godt få den i posten likevel.

 

Bare for å presisere, jeg har absolutt ikke noe imot TU og leser artikler både på nett og innimellom også i papirutgaven, jeg er bare lei abonnementsmaset fra samtlige aktører uten at noen av dem gjør forsøk på alternative løsninger. Kunne du kanskje kommentert hvorfor det ikke er mulig å kjøpe enkeltartikler?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hei, olemars

 

Det er fullt mulig å si opp papirabonnementet ditt. Bare gi beskjed til Tekna.

 

Mvh

Svein-Erik Hole

Redaktør i Teknisk Ukeblad Media

 

Så vidt jeg vet kan jeg bare be om å ikke få tilsendt papirutgaven, jeg får ikke redusert kontingenten. Det er iallefall ikke noe de informerer om noe sted. Så da kan jeg like godt få den i posten likevel.

 

Bare for å presisere, jeg har absolutt ikke noe imot TU og leser artikler både på nett og innimellom også i papirutgaven, jeg er bare lei abonnementsmaset fra samtlige aktører uten at noen av dem gjør forsøk på alternative løsninger. Kunne du kanskje kommentert hvorfor det ikke er mulig å kjøpe enkeltartikler?

Vi vurderer på sikt salg av enkeltsaker og andre abo-muligheter. Dagens Næringsliv tilbyr for eksempel én dags lesning for 45 kroner, og Kommunal Rapport selger en uke for 80 kroner. Slike løsninger kan også bli aktuelt for TU, men i første fase har vi valgt å gi et enkelt tilbud: Måned eller år. Målet med Ekstra er ikke primært å lage interessante enkeltsaker, men å gi oversikt og innsikt over tid.

Lenke til kommentar

 

 

Og så linker du til to forskjellige saker? Hva er poenget ditt egentlig?

Lenke til kommentar

Med ca 30 ekstrasaker i uka får man jo 120 saker for 199 kr, bare 1,67 kr pr sak. Men 199 kr/mnd er en viss forpliktelse, hver artikkel er ikke like interessant og hver uke leser man ikke like mye. Et kjent abonnement-problem. Er det aktuelt for TU å vurdere artikkelbetaling? Dere kunne tatt 5-10 kr per sak (eller mer for større saker), og fått inntekter fra de som er lenger ned på betalingsvilje-kurven, uten at de som har abonnement føler at de taper noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med ca 30 ekstrasaker i uka får man jo 120 saker for 199 kr, bare 1,67 kr pr sak. Men 199 kr/mnd er en viss forpliktelse, hver artikkel er ikke like interessant og hver uke leser man ikke like mye. Et kjent abonnement-problem. Er det aktuelt for TU å vurdere artikkelbetaling? Dere kunne tatt 5-10 kr per sak (eller mer for større saker), og fått inntekter fra de som er lenger ned på betalingsvilje-kurven, uten at de som har abonnement føler at de taper noe.

 

Apropos artikkelbetaling – eg fekk demonstrert eit system for eit års tid sidan, som brukar bitcoin betalingskanalar for å betale for artiklar ned på avsnittsnivå. Lesaren vel kva han vil sjå og lese, og betaler berre for det. Mista du interessa etter å ha lese ingressen (vanleg ved click-bait-overskrifter) og avsnitttet etter, kan du la vere å betale for resten. Interesserer ikkje bileta deg (og du dessutan betaler pr MB), let du vere å betale for dei. Desse mikrotransaksjonane kostar ingenting, so det kan gjerne koste 7 øre pr avsnitt og 12 øre pr bilete. Lesaren har full kontroll. For ikkje å øydeleggje lesaropplevinga kan lesaren til dømes velje å betale automatisk for avsnitt etter kvart som han rullar dei inn på skjermen, evt med litt forseinking.

 

Fordelen med dette framfor kjøp av heile enkeltartiklar med betaling for kvar enkelt, er at gebyret for betalinga er veldig liten, og prisen og terskelen for å byrje å lese artiklane låg. Terskelen for å komme i gong med denne type betaling (installere nettlesartillegg og fylle opp lommeboka (betalingskanalen)) er derimot litt høgare. Då kan ein alltids tilby begge.

 

No må eg berre komme på kva selskapet heiter…

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg ble abonnent i sommer da de hadde tilbud på ett års abonnement til 990,-. Selv dét er i meste laget, og får jeg ikke neste års abonnement til samme(eller lavere) pris, blir det nok bare med dette året. Ellers er det positivt at vi får mer innhold i forhold til gratispassasjerene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi vurderer på sikt salg av enkeltsaker og andre abo-muligheter. Dagens Næringsliv tilbyr for eksempel én dags lesning for 45 kroner, og Kommunal Rapport selger en uke for 80 kroner. Slike løsninger kan også bli aktuelt for TU, men i første fase har vi valgt å gi et enkelt tilbud: Måned eller år. Målet med Ekstra er ikke primært å lage interessante enkeltsaker, men å gi oversikt og innsikt over tid.

 

 

Hadde gjerne sett at dere kom med mikrobetaling per artikkel, e.g. Blendle gjør dette med nettaviser i Nederland med stor suksess. For meg føler jeg det blir for mye å betale 200 kr i måneden for å kanskje lese et par artikler i måneden som er nyttige, når jeg allerede abonnerer på Aftenposten, Ars Technica og noen flere nettaviser.

 

Aside, Blendle er forøvrig genialt hvis man vil lese artikler i store engelske medier også, WSJ, Financial Times, New York Times og lignende ligger inne :)

Lenke til kommentar

 

 

Hei, olemars

 

Det er fullt mulig å si opp papirabonnementet ditt. Bare gi beskjed til Tekna.

 

Mvh

Svein-Erik Hole

Redaktør i Teknisk Ukeblad Media

 

Så vidt jeg vet kan jeg bare be om å ikke få tilsendt papirutgaven, jeg får ikke redusert kontingenten. Det er iallefall ikke noe de informerer om noe sted. Så da kan jeg like godt få den i posten likevel.

 

Bare for å presisere, jeg har absolutt ikke noe imot TU og leser artikler både på nett og innimellom også i papirutgaven, jeg er bare lei abonnementsmaset fra samtlige aktører uten at noen av dem gjør forsøk på alternative løsninger. Kunne du kanskje kommentert hvorfor det ikke er mulig å kjøpe enkeltartikler?

Vi vurderer på sikt salg av enkeltsaker og andre abo-muligheter. Dagens Næringsliv tilbyr for eksempel én dags lesning for 45 kroner, og Kommunal Rapport selger en uke for 80 kroner. Slike løsninger kan også bli aktuelt for TU, men i første fase har vi valgt å gi et enkelt tilbud: Måned eller år. Målet med Ekstra er ikke primært å lage interessante enkeltsaker, men å gi oversikt og innsikt over tid.

https://hanspetter.info/slik-vil-jeg-betale-for-nyheter/

 

Det han(s) sa... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...