Gå til innhold

Hvor mye utbetalt i måneden må du ha for å leve et ok liv?


Bloatlord

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jebus! 28 000 etter skatt... Det er crazy mye.

 

For å leve et vanlig liv, med leid leilighet sentralt og uten gjeld, greier man seg på 13 000 etter skatt. 6500-8000 for en vanlig leilighet. 2000-3000 til mat og husholdning. 2000-4500 til andre utgifter.

 

Alt over dette blir bare bonus.

Skal det være en spøk? Jeg er nyutdannet og har utbetalt 28k i mnd etter skatt, noe som er uhorvelig lite. Så lite at jeg må få meg en ekstrajobb.

 

Boutgift 4000,-

Studielån 2000,-

Reiseutgift jobb/fritid 2200,-

Trening 500,-

Telefon 300,-

Forsikringer 300,-

Mat/klær hvis jeg er særdeles sparsommelig: 5000,-

 

Da står det altså igjen ca. 14 000 kr på kontoen etter at helt livsnødvendige ting er betalt. Målet mitt er å spare minimum 10 000 kr i mnd i aksjefond, og da er det bare 4000 kr igjen til eventualiteter som weekend-utflukter, nye sko, jakke, treningstøy, ny mobil, pc, gaver til folk, etc. noe som er alt for lite når bare én kveld på byen totalt kan komme på 2000 kroner. 

 

Dessuten er boutgiftene kunstig lave for øyeblikket. Normalt ville de ligget på ca 12 000 i mnd dersom jeg hadde eid en anstendig leilighet sammen med en annen person, noe som vil skje på sikt. Da ser du at regnestykket ikke går opp.

Lenke til kommentar

Skal det være en spøk? Jeg er nyutdannet og har utbetalt 28k i mnd etter skatt, noe som er uhorvelig lite. Så lite at jeg må få meg en ekstrajobb.

 

Boutgift 4000,-

Studielån 2000,-

Reiseutgift jobb/fritid 2200,-

Trening 500,-

Telefon 300,-

Forsikringer 300,-

Mat/klær hvis jeg er særdeles sparsommelig: 5000,-

 

Da står det altså igjen ca. 14 000 kr på kontoen etter at helt livsnødvendige ting er betalt. Målet mitt er å spare minimum 10 000 kr i mnd i aksjefond, og da er det bare 4000 kr igjen til eventualiteter som weekend-utflukter, nye sko, jakke, treningstøy, ny mobil, pc, gaver til folk, etc. noe som er alt for lite når bare én kveld på byen totalt kan komme på 2000 kroner. 

 

Dessuten er boutgiftene kunstig lave for øyeblikket. Normalt ville de ligget på ca 12 000 i mnd dersom jeg hadde eid en anstendig leilighet sammen med en annen person, noe som vil skje på sikt. Da ser du at regnestykket ikke går opp.

Du trenger ikke spare 10k i aksjer for å leve et ok liv...

Endret av PgUp
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Du trenger ikke spare 10k i aksjer for å leve et ok liv...

Indeksfond, 10% årlig avkastning. Jo, 10k er et minimum. Er ikke komfortabel med å leve fra hånd til munn. Dessuten vil du vel ha midler til å kunne kjøpe deg en båt, en hytte, en bil eller lignende en gang i fremtiden, særlig om du får familie. Virker som en del menn i dag ikke er sitt ansvar bevisst i det hele tatt, staten ordner opp?

Lenke til kommentar

Indeksfond, 10% årlig avkastning. Jo, 10k er et minimum. Er ikke komfortabel med å leve fra hånd til munn. Dessuten vil du vel ha midler til å kunne kjøpe deg en båt, en hytte, en bil eller lignende en gang i fremtiden, særlig om du får familie. Virker som en del menn i dag ikke er sitt ansvar bevisst i det hele tatt, staten ordner opp?

Hva da for ansvar? Å konsumere til alle ressursene er brukt opp?

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Indeksfond, 10% årlig avkastning. Jo, 10k er et minimum. Er ikke komfortabel med å leve fra hånd til munn. Dessuten vil du vel ha midler til å kunne kjøpe deg en båt, en hytte, en bil eller lignende en gang i fremtiden, særlig om du får familie. Virker som en del menn i dag ikke er sitt ansvar bevisst i det hele tatt, staten ordner opp?

???

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Indeksfond, 10% årlig avkastning. Jo, 10k er et minimum. Er ikke komfortabel med å leve fra hånd til munn. Dessuten vil du vel ha midler til å kunne kjøpe deg en båt, en hytte, en bil eller lignende en gang i fremtiden, særlig om du får familie. Virker som en del menn i dag ikke er sitt ansvar bevisst i det hele tatt, staten ordner opp?

10%? Mer som 7%. Og båt, hytte og fin bil er luksus. Du må ikke gjøre det samfunnet sier og eie hytte på Hovden for et par mill, og en båt for en mill for å leve et godt liv. Og det er ikke noe staten heller vil betale nei :p

 

Man kan fint leie hytte (det vil lønne seg om man ikke bor der sånn 2 mnd i året), ta båturer med venner eller på feriger, og kjøpe en god bil til 100k. 

 

Nå er det jo ganske så vanlig å ta opp lån for å kjøpe bil og hytte, for å ta opp lån er ikke veldig dyrt i Norge. Man trenger ikke spare i 10+ år og kjøpe alt med kontanter, for det er såpass langt tidsperspektiv man bør ha med indeksfond. 

 

Man vet aldri hvor man vil være om 10 år så å bruke alt på sparing nå er ikke nødvendigvis det beste. 

Endret av PgUp
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Målet mitt er å spare minimum 10 000 kr i mnd i aksjefond

Hvis du skal være relevant for tråden små kan du trekke fra de 10 000 der, og da sitter du igjen med ca 18 000 utbetalt som tydeligvis er nok for deg å leve på. Å spare 10 000 i mnd til båt,  bil og hytte er ikke standard og noe man trenger for å leve et ok liv. Alle kan ikke gå rundt med hus/leilighet, bil båt og hytte. Det går ikke opp. Å ha litt sparing er da helt greit, men minst 10 000 i mnd? Da går du bort fra det tråden handler om.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Min erfaring er at en bare bruker mer penger etterhvert som en tjener mer, jeg har levd fint for noen skarve tusinger som student men ville nok hatt store problemer i dag. På grunn av vaner jeg har lagt meg til.

 

Man kan justere i "alle" ender, men det er ikke lett.

 

This. 

 

Har ganske høye månedlige utgifter, 15k i huslån, 4-5k på mat, en del på forsikringer, strøm, drivstoff, kommunale avgifter, etc. Blir vel rundt 25k i mnd. 

 

Hadde jo selvfølgelig ikke trengt et så stort huslån som vi har nå, kunne nok brukt mindre på mat, klart oss uten bil osv. 

 

Vil anslå at jeg, med dagens faste utgifter, kunne levd fint på 30-35k utbetalt i mnd. Da måtte jeg kuttet ut all unødvendig luksus, men hadde levd helt fint for det. 

Lenke til kommentar

10%? Mer som 7%. Og båt, hytte og fin bil er luksus. Du må ikke gjøre det samfunnet sier og eie hytte på Hovden for et par mill, og en båt for en mill for å leve et godt liv. Og det er ikke noe staten heller vil betale nei :p

 

Man kan fint leie hytte (det vil lønne seg om man ikke bor der sånn 2 mnd i året), ta båturer med venner eller på feriger, og kjøpe en god bil til 100k. 

 

Nå er det jo ganske så vanlig å ta opp lån for å kjøpe bil og hytte, for å ta opp lån er ikke veldig dyrt i Norge. Man trenger ikke spare i 10+ år og kjøpe alt med kontanter, for det er såpass langt tidsperspektiv man bør ha med indeksfond. 

 

Man vet aldri hvor man vil være om 10 år så å bruke alt på sparing nå er ikke nødvendigvis det beste. 

 

Hva er den årlige avkastningen på DNB Global Indeks (som er det beste indeksfondet)? 

 

Å disponere en anstendig bil som har en viss sikkerhetsmessig standard, samt besitte en fritidsbolig for familiens forlystelse anser jeg som en "menneskerett" for eventuelle barn man har forsørgeransvar overfor. Især om man bor i en leilighet i en by, hvor mulighetene for naturlig livsutfoldelse er meget begrensede.

 

Båt er ikke nødvendig, men et eksempel på en helt banal  gjenstand som egentlig er allemannseie i dag, som det fortsatt tar flere år å spare til dersom man setter av "så mye som" 10k i mnd. 

 

Hvorvidt det vil lønne seg å eie eller leie hytte avhenger helt av hvilken økonomisk verdi man setter på eierskapet samt eventuelle leieinntekter, sett opp imot hva man alternativt kunne gjort og hvilken avkastning man kunne fått for kostnaden.
Endret av coffeee
Lenke til kommentar

 

Hva er den årlige avkastningen på DNB Global Indeks (som er det beste indeksfondet)? 

 

Å disponere en anstendig bil som har en viss sikkerhetsmessig standard, samt besitte en fritidsbolig for familiens forlystelse anser jeg som en "menneskerett" for eventuelle barn man har forsørgeransvar overfor. Især om man bor i en leilighet i en by, hvor mulighetene for naturlig livsutfoldelse er meget begrensede.

 

Båt er ikke nødvendig, men et eksempel på en helt banal  gjenstand som egentlig er allemannseie i dag, som det fortsatt tar flere år å spare til dersom man setter av "så mye som" 10k i mnd. 

 

Hvorvidt det vil lønne seg å eie eller leie hytte avhenger helt av hvilken økonomisk verdi man setter på eierskapet samt eventuelle leieinntekter, sett opp imot hva man alternativt kunne gjort og hvilken avkastning man kunne fått for kostnaden.

 

Man kan ikke bare kan se på noen få år tilbake, men må se i historisk kontekst 50+ år for å finne rett historisk avkastning. Det fondet er jo ikke 10 år gammelt engang. Ser man 5 år tilbake har det 16% annualisert avkastning, som heller ikke blir 10%. Og 3 år tilbake er det 8.4%. Det er 7% som er den forventede historiske langtidsavkastningen fra markedet totalt sett. Noen perioder vil det være mer, andre langt mindre eller minus. Det er risikoen med aksjer. 

 

Folk har kjørt biler i mange tiår. Eller var det uansvarlig å kjøre bil på 00-tallet pga. den sikkerhetsmessige standarden? Eller vil du påstå at de som kjørte deg den gangen brøt menneskerettighetene? En bil som er 5 år gammel er ikke en farlig bil å kjøre. Å kjøpe en 5 år gammel bil til 100k som er godt tatt vare på er ikke uansvarlig. 

 

Båt er ikke allmannseie, det er hobby. Jeg kjenner ikke mange som eier båt personlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hørte en interessant framlegging av ressursjbruk for en tid tilbake.

 

Hvis en dame i Bangladesh sa hun hadde som mål å fø 1000 barn i løpet av livet ville de fleste mene det var helt forkaselig bruk av ressursjer, men dette er ekvivalent med gjennomsnittlig ressursbruk til *en* person i vesten. Setter ting litt i perspektiv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Tell you the truth , its not easy.....Mini Me and Fat Bastard eat a lot and I might not have the budget for my next scheme sadly (you can all donate me at [email protected])

 

Sincerely , Dr Evil

 

(I need to sign up to one of those coupon shows on TV asap.....)

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Man kan ikke bare kan se på noen få år tilbake, men må se i historisk kontekst 50+ år for å finne rett historisk avkastning. Det fondet er jo ikke 10 år gammelt engang. Ser man 5 år tilbake har det 16% annualisert avkastning, som heller ikke blir 10%. Og 3 år tilbake er det 8.4%. Det er 7% som er den forventede historiske langtidsavkastningen fra markedet totalt sett. Noen perioder vil det være mer, andre langt mindre eller minus. Det er risikoen med aksjer. 

 

Folk har kjørt biler i mange tiår. Eller var det uansvarlig å kjøre bil på 00-tallet pga. den sikkerhetsmessige standarden? Eller vil du påstå at de som kjørte deg den gangen brøt menneskerettighetene? En bil som er 5 år gammel er ikke en farlig bil å kjøre. Å kjøpe en 5 år gammel bil til 100k som er godt tatt vare på er ikke uansvarlig. 

 

Båt er ikke allmannseie, det er hobby. Jeg kjenner ikke mange som eier båt personlig. 

Menneskerettighetene er dynamiske og endrer seg i takt med tiden. Det samme gjelder sosiale og kulturelle normer. Dette skjer blant annet som følge av ny kunnskap og ny teknologi. Derfor var det neppe uansvarlig å kjøre bil tilbake på 00-tallet.

 

Noe sier meg at du ikke vet helt hva annualisert avkastning betyr? 16% er den annualiserte (årlige) avkastningen de siste fem årene, altså langt mer enn 10% som jeg sa. Ellers er jeg enig i at 10% er å ta i når det gjelder forventninger i fremtiden. Desto viktigere blir forsåvidt mitt poeng om å spare.

Endret av coffeee
Lenke til kommentar

Menneskerettighetene er dynamiske og endrer seg i takt med tiden. Det samme gjelder sosiale og kulturelle normer. Dette skjer blant annet som følge av ny kunnskap og ny teknologi. Derfor var det neppe uansvarlig å kjøre bil tilbake på 00-tallet.

 

Noe sier meg at du ikke vet helt hva annualisert avkastning betyr? 16% er den annualiserte (årlige) avkastningen de siste fem årene, altså langt mer enn 10% som jeg sa. Ellers er jeg enig i at 10% er å ta i når det gjelder forventninger i fremtiden. Desto viktigere blir forsåvidt mitt poeng om å spare.

Jo det vet jeg, det var poenget mitt ;) Jeg er uenig i 10% som sagt, da 7% er den forventede historiske annualiserte avkastningen går man langt tilbake i tid. Poenget mitt er at du ikke kan se kun på 5 år for å få det korrekte bildet. Havner vi i en resesjon kan vi oppleve 5 år med negativ eller minimal annualisert avkastning. Jeg ville brukt litt tid på å undersøke dette og lese meg opp hvis jeg ikke forklarer det forståelig nok. 

 

Skal du investere i aksjer vil det være lurt å ha en fullstendig forståelse av det, derfor vil jeg anbefale deg å undersøke dette grundig før du går inn med 10k / mnd. Forventer du å kjøpe hytte/bil de neste 3-5 årene er ikke nødvendigvis aksjesparing noe for deg. 

 

Hvor gammel bil mener du at det nå er uansvarlig å kjøre? 

Endret av PgUp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...