Gå til innhold

Hvor mye utbetalt i måneden må du ha for å leve et ok liv?


Bloatlord

Anbefalte innlegg

Jo det vet jeg, det var poenget mitt ;) Jeg er uenig i 10% som sagt, da 7% er den forventede historiske annualiserte avkastningen går man langt tilbake i tid. Poenget mitt er at du ikke kan se kun på 5 år for å få det korrekte bildet. Havner vi i en resesjon kan vi oppleve 5 år med negativ eller minimal annualisert avkastning. Jeg ville brukt litt tid på å undersøke dette og lese meg opp hvis jeg ikke forklarer det forståelig nok. 

 

Skal du investere i aksjer vil det være lurt å ha en fullstendig forståelse av det, derfor vil jeg anbefale deg å undersøke dette grundig før du går inn med 10k / mnd. Forventer du å kjøpe hytte/bil de neste 3-5 årene er ikke nødvendigvis aksjesparing noe for deg. 

 

Hvor gammel bil mener du at det nå er uansvarlig å kjøre? 

Jeg skrev at det ga 10% årlig avkastning.

 

Deretter skrev du at ser man 5 år tilbake har det blitt 16% annualisert avkastning, "som heller ikke blir 10%"? Hvordan kan 16% avkastning ikke bli 10% avkastning? Det blir 10% avkastning pluss en hel del til. Det er jo åpenbart at du ikke forstod hva du skrev.

 

Å kjøpe indeksfond er ikke det samme som det man typipisk kaller å investere i aksjer i mine øyne, og det har ingen hensikt å sette seg inn i noe som helst. Det er slik at en sjimpanse er nøyaktig like flink til å tjene penger på aksjespekulasjon som hvilken som helst aksjerobot eller aksjemelger eller investor. Hele poenget med indeksfond er nettopp at man ikke skal slå markedet fordi det er det ingen som greier uansett. Man følger bare den alminnelige stigningen med svært stor risikospredning.

 

Bil eldre enn fem år med barn er uanstendig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skrev at det ga 10% årlig avkastning.

 

Deretter skrev du at ser man 5 år tilbake har det blitt 16% annualisert avkastning, "som heller ikke blir 10%"? Hvordan kan 16% avkastning ikke bli 10% avkastning? Det blir 10% avkastning pluss en hel del til. Det er jo åpenbart at du ikke forstod hva du skrev.

 

Å kjøpe indeksfond er ikke det samme som det man typipisk kaller å investere i aksjer i mine øyne, og det har ingen hensikt å sette seg inn i noe som helst. Det er slik at en sjimpanse er nøyaktig like flink til å tjene penger på aksjespekulasjon som hvilken som helst aksjerobot eller aksjemelger eller investor. Hele poenget med indeksfond er nettopp at man ikke skal slå markedet fordi det er det ingen som greier uansett. Man følger bare den alminnelige stigningen med svært stor risikospredning.

 

Bil eldre enn fem år med barn er uanstendig.

16% avkastning er 16% avkastning, å påstå at det er 10% pluss endel til gir da ingen mening og noe av det mer merkelige jeg har hørt på en stund :p Det er nok heller du som ikke forstod noe av posten min, noe jeg synes er merkelig da det er ganske enkelt i mine øyne å forstå. Og jeg prøver å hjelpe deg, ingen grunn til å bli uhøflig og påstå at jeg åpenbart ikke forstod hva jeg skrev selv. Mitt inntrykk er at du ikke ønsker å forstå, eller ikke ønsker å ta feil. Jeg vet ikke. 

 

Indeksfond er jo aksjesparing. Hva det er i dine øyne er irrelevant. Tror det er en gjennomgående tråd her, du ser ting på din måte, indeksfond er ikke aksjesparing (noe det er), sparing i indeksfond gir 10% årlig avkastning (noe du ikke har belegg for å si som jeg prøver å forklare), og å kjøre rundt i en bil som ikke er ny er brudd på menneskerettighetene fordi sikkerheten er så dårlig i dine øyne (noe du ikke har belegg eller bevis for å påstå).

 

Du mener at biler fra 2012 ikke er forsvarlige å kjøre med barn i, men biler fra 2013 er det? Jeg lurer virkelig på hva som skjedde med bilsikkerheten i dette tidsrommet som gjorde at ting endret seg så drastisk. Forklar gjerne :)

 

Jeg prøvde å høflig hjelpe deg med å bedre forstå hva sparing i aksjefond betyr, men jeg ser nå at det var fullstendig bortkastet. 

 

Men du får ha lykke til videre med sparing osv ;)

Endret av PgUp
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg klarte meg fint med 28k utbetalt i måneden i flere år. Brukte litt tid på å "fin-tune" alle avtaler, sørge for beste strømavtale, forsikring, mobilabb. osv. I tillegg spiser jeg middag til lunsj på jobb. Jeg sparte vell 2k i måneden, så synes 5k er ganske mye. 18 % av nettolønn i sparing er veldig bra. Her er f.eks et Sifo-budsjett;   Det + husleie + sparing skal gå opp ifølge "staten"

 

post-47230-0-64345500-1533275256_thumb.png

Endret av Lakrisbåt
Lenke til kommentar

Jeg klarte meg fint med 28k utbetalt i måneden i flere år. Brukte litt tid på å "fin-tune" alle avtaler, sørge for beste strømavtale, forsikring, mobilabb. osv. I tillegg spiser jeg middag til lunsj på jobb. Jeg sparte vell 2k i måneden, så synes 5k er ganske mye. 18 % av nettolønn i sparing er veldig bra. Her er f.eks et Sifo-budsjett; Det + husleie + sparing skal gå opp ifølge "staten"

 

22.PNG

Hva brukte du penger på?
Lenke til kommentar

Hvor mye som er akseptabel lønn er ekstremt individuelt. Hvor mye lån man har og hvor mye man betaler er vel kanskje viktigste, så er det liten tvil at Det er syk status og ha en jobb, kjenner til og med folk som bare tar en utdanning pga penger og status.Jeg har 18-20k i måneder, eier leilighet og nesten betalt ut lånet. Har en del penger på fond og har ikke noe problem med den lønnen jeg har, men har ekstremt lite utgifter i måneden. Veldig fornøyd med det når jeg ikke er fylt 30.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor mye som er akseptabel lønn er ekstremt individuelt. Hvor mye lån man har og hvor mye man betaler er vel kanskje viktigste, så er det liten tvil at Det er syk status og ha en jobb, kjenner til og med folk som bare tar en utdanning pga penger og status.Jeg har 18-20k i måneder, eier leilighet og nesten betalt ut lånet. Har en del penger på fond og har ikke noe problem med den lønnen jeg har, men har ekstremt lite utgifter i måneden. Veldig fornøyd med det når jeg ikke er fylt 30.

Imponerende. Dyr leilighet? Jeg er helt enig der. Har man få utgifter, ikke bil o.l kan man kanskje spare 10k på en 20k lønning. Og en som får utbetalt 35k sparer kanskje "bare" 5k.

Lenke til kommentar

 

Jeg klarte meg fint med 28k utbetalt i måneden i flere år. Brukte litt tid på å "fin-tune" alle avtaler, sørge for beste strømavtale, forsikring, mobilabb. osv. I tillegg spiser jeg middag til lunsj på jobb. Jeg sparte vell 2k i måneden, så synes 5k er ganske mye. 18 % av nettolønn i sparing er veldig bra. Her er f.eks et Sifo-budsjett;   Det + husleie + sparing skal gå opp ifølge "staten"

 

attachicon.gif22.PNG

Pussig, ingen kapitalkostnader for hverken hus eller bil
Lenke til kommentar

Man vender seg til det man har. Hadde nok klart meg fint med 1/4 av det jeg har i dag, men måtte ha tilpasset meg naturligvis.

 

Det er en udmærket øvelse at gøre for vi de fleste af oss blir pensjonister en dag og da må mange klare seg med 1/3- eller 1/4-del som du nevner - men så hjelper det selvfølgelig at boligen forhåpentlig er betalt ned til den tiden.  Tror der er mange som ikke skjenker fremtiden en tanke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er f.eks et Sifo-budsjett;   Det + husleie + sparing skal gå opp ifølge "staten"

 

Ikke helt riktig, for det ene mangler SIFO-budsjettet f eks ferie og for det andre skal det ikke "gå opp" men vise hva man statistisk lever GJENNOMSNITTLIG bra for i Norge. Skulle vi basert på SIFO-budsjettet mht utgifter og gjennomsnittlig månedlig budsjettramme på 29167 kr kunne vi ellers levert oppbudsbegjæring og meldt konkurs på mandag, og siden vi (også) har langt mer enn vi egentlgi trenger til å leve "OK" er det åpenbart en viss slakk... 

Lenke til kommentar

Er ikke lett å være singel; mye lettere om man har en samboer som kan dele utgiftene på lån og alt annet, selvfølgelig. Alt over 30k netto utbetalt per mnd vil jeg påstå er levelig. Under det må man begynne å budsjettere. Med dagens renter koster et boliglån på 2M ca. 10k pr mnd.

 

Single husholdninger betaler også mer skatt; en singel person som tjener 900 000 brutto i året har høyere skattesats enn to personer som tjener 450 000 kr i året da man skattes individuelt og ikke per husholdning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er en udmærket øvelse at gøre for vi de fleste af oss blir pensjonister en dag og da må mange klare seg med 1/3- eller 1/4-del som du nevner - men så hjelper det selvfølgelig at boligen forhåpentlig er betalt ned til den tiden. Tror der er mange som ikke skjenker fremtiden en tanke.

De fleste gjør rett i å ikke sjenke så mange tanker til fjern framtid. Man skal gjøre mye galt om man sliter med økonomien når man blir pensjonist, for å si det forsiktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Single husholdninger betaler også mer skatt; en singel person som tjener 900 000 brutto i året har høyere skattesats enn to personer som tjener 450 000 kr i året da man skattes individuelt og ikke per husholdning.

Men med forutsetningen din (som selvsagt er helt urealistisk), så har jo single dobbelt så høy bruttolønn som personer som lever sammen med en annen, så da går det jo nesten opp i opp. Differansen utlignes gjennom at par gjerne spiser mer enn enslige, samt bruker mer strøm osv.

 

Om man derimot antar single og hver enkelt i et par tjener like mye, så vil du selvsagt se at paret betaler mye mer skatt enn den enslige. Faktisk mer enn dobbelt så mye, paret må jo dele på skattefradraget for boliglånet mens den single får alt på seg.

Endret av Leiferen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

De fleste gjør rett i å ikke sjenke så mange tanker til fjern framtid. Man skal gjøre mye galt om man sliter med økonomien når man blir pensjonist, for å si det forsiktig.

Er du født 1980 eller senere bør du svette som faen om du ikke har tatt aktive grep rundt pensjon. Du får ikke en dritt fra det offentlige ser du.

Lenke til kommentar

Men med forutsetningen din (som selvsagt er helt urealistisk), så har jo single dobbelt så høy bruttolønn som personer som lever sammen med en annen, så da går det jo nesten opp i opp. Differansen utlignes gjennom at par gjerne spiser mer enn enslige, samt bruker mer strøm osv.

 

Om man derimot antar single og hver enkelt i et par tjener like mye, så vil du selvsagt se at paret betaler mye mer skatt enn den enslige. Faktisk mer enn dobbelt så mye, paret må jo dele på skattefradraget for boliglånet mens den single får alt på seg.

 

Med dagens renter på 2-3% på boliglån så er det ikke så alt for mye, kanskje tilbake i tid der rentene var nærmere 10%. Man bruker forresten sjelden dobbelt så mye strøm selv om man er to i huset. Temperaturen dobler seg ikke og nettleien er den samme. Litt mere varmtvann vil det nok gå, men det er ikke store utslagene det er snakk om.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...