Gå til innhold

Hvor mye utbetalt i måneden må du ha for å leve et ok liv?


Bloatlord

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sjekk nav sin pensjonskalkulator og bli sjokkert over hvor forsvinnende lite du får i pensjon. 68-generasjonen stikker av med alt. Du får neppe mer enn 200k i året, om 20-30 år,som det skal skattes av. Med andre ord, du bør vær veldig gjeldfri og leve veldig asketisk som pensjonist for å klare deg. Husk, dagens pensjonister er søkkrike, de kommende pensjonistene begynner med ekstrem gjeld (lån etter at 68-rene har solgt sine overprisede boliger) og kommer neppe til å ha særlig te i banken den dagen de blir pensjonister.

 

Den er jo umulig å bruke før det nærmer seg i tillegg til at den omhandler dagens situasjon. Men bruker jeg den for dagens situasjon sitter jeg igjen med underkant av 300 000 i tillegg til penger oppspart av arbeidsgiver som jeg antar blir > 1 million. Med alt nedbetalt og oppsparte penger bør ikke dette by på særlige problemer...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og for å få det til å gå opp må du forutsette at den ene personen tjener dobbelt så mye som de to andre personene. Med dette eksempelet skal det altså fastslås at det er urettferdig. Stakkaren som tjener 900.000 har det nok fælt, kontra de to heldiggrisene med 450.000 hver i bruttolønn.

 

Det er for øvrig slett ikke sikkert at en husholdning bestående av to personer skatter mindre. En like realistisk forutsetning er et par hvor den ene har inntekt og den andre er hjemmeværende.

 

Men for å ta det du skriver på alvor, så er det vel en aktuell måte å løse problemet du skisserer på. Nemlig å innføre flat skatt. Da vil husholdningsinntekten bli lik uansett inntekt. Men dette vil ikke være noen fordel for enslige. Det vil derimot være en fordel for høytlønnede. Skal man opprettholde skattenivået vil lavtlønnede måtte skatte mer. Ikke meg i mot, dette, og det kan argumenteres for at flat skatt bidrar til å stimulere høytlønnede til å yte enda mer, men tror ikke nødvendigvis den effekten ville vært så stor her i landet. Det ville uansett aldri kunne blitt gjennomført politisk.

Hva du syns er urettferdig eller fælt er irrelevant; fakta er at single husholdninger betaler mer skatt enn doble husholdninger med samme inntekt. En flat skatt hadde vært bra for alle, der man proposjonalt betaler samme andel skatt uansett inntekt. En 10% flat inntektsskatt hadde vært passelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den er jo umulig å bruke før det nærmer seg i tillegg til at den omhandler dagens situasjon. Men bruker jeg den for dagens situasjon sitter jeg igjen med underkant av 300 000 i tillegg til penger oppspart av arbeidsgiver som jeg antar blir > 1 million. Med alt nedbetalt og oppsparte penger bør ikke dette by på særlige problemer...

 

Det er jo ikke alle som får maks off pensjon (og den kan fort bli enda lavere for sjansen for der kommer en eller flere pensjonsreformer innenfor de neste 20 år er meget stor).  Nå vet jeg ikke når du går av med pensjon, men la oss ta 20 år som eksempel.  En million i OTP høres kanskje mye ut i dine ører nå, men husk på at kostnadsnivået om 20 år sandsynligvis er minst 60-70% høyere enn i dag.  Som pensjonist er du heller ikke borte på jobb halve dagen, så det vil sikkert gå mer penger til å gjøre noe interessant/moro enn i dag. 

Lenke til kommentar

Den er jo umulig å bruke før det nærmer seg i tillegg til at den omhandler dagens situasjon. Men bruker jeg den for dagens situasjon sitter jeg igjen med underkant av 300 000 i tillegg til penger oppspart av arbeidsgiver som jeg antar blir > 1 million. Med alt nedbetalt og oppsparte penger bør ikke dette by på særlige problemer...

Du antar at alt er nedbetalt og at en faktisk har pensjonssparing. Sjekk virkeligheten og du vil se at skremmende mange aldri vil komme dit du antar.

Lenke til kommentar

Ingen er så sparsommelig som de som har ekstremt mye, de unner seg omtrent ingenting men jobber 24/7. Og plutselig, før de vet ordet av det, har livet gått fra dem uten at de har gjort noe annet enn å tjene penger de ikke har bruk for. Det gjelder å ha et bevisst forhold til penger, hva det er og ikke er og hva det kan brukes til. Noen nuller på en konto på en skjerm trenger ikke ha så mye å si, men det gir deg mye frihet til å kunne gjøre det du vil. Hvis jeg virkelig kunne tenkt meg en ting, over alt annet som er materialistisk så er det å kunne være uavhengig av å jobbe. En gang i fremtiden er dette kanskje mulig gjennom nøye planlegging, nøysomt arbeid og kloke valg gjennom mange år.
De fleste av oss er bundet på hender og føtter med forpliktelser og gjeld så vi er nødt til å jobbe. Det er ingen måte å komme seg ut av dette på en enkel måte, staten fanger oss i dette systemet som de selv har bygget for å drifte et samfunn. De som snylter på samfunnet er kanskje de smarteste av oss, tross alt. Man kan gjerne tro de fleste av disse er dumme, men det er bare spill, mange har gode evner på mange felt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Luksus gjør deg ikke lykkelig.

 

Hmm... jeg må nok si meg uenig i det.  Det er sikkert individuelt, og hva som er luksus er nok også forskjellig fra person til person, men bare det å kunne leve et veldig komfortabelt liv, velge jobb utifra det man selv ønsker å bruke tid på, ikke trenge bekymre seg om penger eller kreditorer, unne seg selv bedre mat og drikke, å bo i et stort hus med AC overalt og god plass til alle fritidsinteressene, slippe å reise på kvegklasse og kunne bestemme selv syns jeg selv er luksus og det gjør meg bestemt lykkelig.  Det er altså ikke snakk om å bade i penger eller champagne eller fylde opp garasjen med Ferrarier, men mer friheten til å kunne bruke tiden sin slik man selv vil. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

https://snl.no/luksus

Luksus er ikke det samme som frihet, men frihet er en luksus. 

Luksus, overdådighet; forbruk ut over det rimelige og nødvendig.

 

Hvis du mener at frihet er luksus, så er jeg enig i at luksus er noe å søke etter. Men luksus er så mye mer enn bare frihet. Derfor er det enklere å si at man ønsker frihet.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Hmm... jeg må nok si meg uenig i det.  Det er sikkert individuelt, og hva som er luksus er nok også forskjellig fra person til person, men bare det å kunne leve et veldig komfortabelt liv, velge jobb utifra det man selv ønsker å bruke tid på, ikke trenge bekymre seg om penger eller kreditorer, unne seg selv bedre mat og drikke, å bo i et stort hus med AC overalt og god plass til alle fritidsinteressene, slippe å reise på kvegklasse og kunne bestemme selv syns jeg selv er luksus og det gjør meg bestemt lykkelig.  Det er altså ikke snakk om å bade i penger eller champagne eller fylde opp garasjen med Ferrarier, men mer friheten til å kunne bruke tiden sin slik man selv vil. 

Min drøm er ganske lik din, kanskje bortsett fra et stort hus. Heller et hus som er stort nok for meg. Men jeg ser ikke på dette som luksus egentlig. Luksus for meg ofte det man betaler istedenfor å skaffe seg frihet når man har muligheten til det.

Lenke til kommentar

Ingen er så sparsommelig som de som har ekstremt mye, de unner seg omtrent ingenting men jobber 24/7. Og plutselig, før de vet ordet av det, har livet gått fra dem uten at de har gjort noe annet enn å tjene penger de ikke har bruk for. Det gjelder å ha et bevisst forhold til penger, hva det er og ikke er og hva det kan brukes til. Noen nuller på en konto på en skjerm trenger ikke ha så mye å si, men det gir deg mye frihet til å kunne gjøre det du vil. Hvis jeg virkelig kunne tenkt meg en ting, over alt annet som er materialistisk så er det å kunne være uavhengig av å jobbe. En gang i fremtiden er dette kanskje mulig gjennom nøye planlegging, nøysomt arbeid og kloke valg gjennom mange år.

De fleste av oss er bundet på hender og føtter med forpliktelser og gjeld så vi er nødt til å jobbe. Det er ingen måte å komme seg ut av dette på en enkel måte, staten fanger oss i dette systemet som de selv har bygget for å drifte et samfunn. De som snylter på samfunnet er kanskje de smarteste av oss, tross alt. Man kan gjerne tro de fleste av disse er dumme, men det er bare spill, mange har gode evner på mange felt.

Jeg er ikke helt enig med det om staten. Vi slipper å betale for helseforsikring som de foreksempel må gjøre i USA som gjør det ofte vanskelig å jobbe. Jeg er veldig enig i det med å være uavhengig av å jobbe. Har man barn og familie, hund og dyre utenlandsreiser osv. er det vanskelig å slutte å jobbe. Jeg vet ikke om du har sjekket r/financialindependence på reddit? Der er det masse folk som ønsker å spare opp nok slik at de slipper å være avhengige av å jobbe, "wage slaves" som man kan kalle det. 

 

Man kan kjøpe seg en ganske grei leilighet på en 60 kvm i en sørlandsby for en 1.5 millioner. Det er endel utgifter knyttet til det å jobbe. Skal man si at man fint greier å være litt fornuftig med pengebruken kan man fint leve på 400 000 i året. Hva trenger man da? Markedet leverer ca. 7% avkastning. Medregnet inflasjon osv. kan man ta ut ca. 4% årlig fra investeringene sine uten at de synker. (litt som handlingsregelen) 

 

Da trenger man 400 000 x 25 = 10 000 000. 

 

Er det lett å skaffe 10 000 000? Ikke akkurat. Da må man tjene bra og spare beinhardt. Det beste er nok å skaffe en form for relativt passive inntekter som betaler endel med lite input. 

Lenke til kommentar

Siden jeg begynte å jobbe fulltid for ca 3,5 år siden, har min utbetalte månedsinntekt økt med 10 000 kr. Likevel føler jeg at jeg lever akkurat det samme livet, med akkurat like mye/lite penger til overs i slutten av måneden. Sannheten er at uansett hva du tjener, så tilpasser forbruket seg dette. Jeg bruker sikkert mer penger på meningsløst tull nå enn jeg gjorde for de 3,5 årene siden. Jeg kjøper kanskje dyrere ting, eller nye ting oftere enn det jeg gjorde før. Og når jeg etterhvert tjener 10 000 mer i måneden enn jeg gjør i dag, kommer jeg helt sikkert til å føle akkurat det samme.

 

Men dersom du ikke klarer å leve et helt fint liv med 28000 kr utbetalt i måneden, gjør du noe feil et sted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden jeg begynte å jobbe fulltid for ca 3,5 år siden, har min utbetalte månedsinntekt økt med 10 000 kr. Likevel føler jeg at jeg lever akkurat det samme livet, med akkurat like mye/lite penger til overs i slutten av måneden. Sannheten er at uansett hva du tjener, så tilpasser forbruket seg dette. Jeg bruker sikkert mer penger på meningsløst tull nå enn jeg gjorde for de 3,5 årene siden. Jeg kjøper kanskje dyrere ting, eller nye ting oftere enn det jeg gjorde før. Og når jeg etterhvert tjener 10 000 mer i måneden enn jeg gjør i dag, kommer jeg helt sikkert til å føle akkurat det samme.

 

Men dersom du ikke klarer å leve et helt fint liv med 28000 kr utbetalt i måneden, gjør du noe feil et sted.

Sparer du noe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...