Gå til innhold

Hvor mye utbetalt i måneden må du ha for å leve et ok liv?


Bloatlord

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen er så sparsommelig som de som har ekstremt mye, de unner seg omtrent ingenting men jobber 24/7. Og plutselig, før de vet ordet av det, har livet gått fra dem uten at de har gjort noe annet enn å tjene penger de ikke har bruk for.

 

Høres ut som noe stort tøv.

 

Jeg var tidligere nabo med admdir i et av landets største konsern. Da snakker vi om en som tjener godt over ti millioner i året. Syklet gjennom det gamle nabolaget denne uka, der stod det en splitter ny Porsche Panemera samt en Audi RS6. Han/kona bytter bil omtrent en gang i året. Så de gående på turer titt og ofte, har helt klart et lit utenfor jobben. Ser på Strava at han sykler til jobben også, for øvrig.

 

Svogeren min bor ved siden av en annen kar som også er i toppledelsen av et annet av landets større selskaper (strengt tatt den norske avdelingen av et internasjonalt), og det er ikke akkurat som om de driver og sparer.

 

Alle er ikke som Olav Thon.

Endret av Leiferen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Høres ut som noe stort tøv.

 

Jeg var tidligere nabo med admdir i et av landets største konsern. Da snakker vi om en som tjener godt over ti millioner i året. Syklet gjennom det gamle nabolaget denne uka, der stod det en splitter ny Porsche Panemera samt en Audi RS6.........

Nja, si ikke det. Om Hr. Direktør bruker 10% av lønnen sin på en Porsche Panamera, og Hr. Hansen med en vanlig kontorjobb og en lønn på 500 000 kr bruker 350 000 på en Ford Mondeo, har Hr. Direktør brukt 10% av inntekten sin på bil mens Hr. Hansen har brukt 70%.

 

En rik person vil selvfølgelig ha et høyere forbruk, men ofte vil forbruket være mye lavere prosentmessig enn det er for en vanlig person.

 

Ergo sparer den rike personen penger.

Lenke til kommentar

Hva du syns er urettferdig eller fælt er irrelevant; fakta er at single husholdninger betaler mer skatt enn doble husholdninger med samme inntekt. En flat skatt hadde vært bra for alle, der man proposjonalt betaler samme andel skatt uansett inntekt. En 10% flat inntektsskatt hadde vært passelig.

Jeg synes ingenting er fælt eller urettferdig med dagens system.

 

Fakta er at å sammenligne en person med to som tjener halvparten ikke gir noen mening. En enslig som tjener 900.000 skattes stort sett på samme måte som en samboende/gift som tjener 900.000 gjør. Ei heller kommenterer du på at det er helt valgfritt å bo alene, alle kan bo i kollektiv.

 

Det gir heller ingen mening om to som tjener 450.000 skulle fått beskjed om at «flytt fra hverandre, så får dere en gigantisk skattelette». Da kunne kanskje par kjøpt to leiligheter vegg i vegg, blitt naboer, og fått stor skattereduksjon. Genialt. Du bør da skjønne at det ville vært et meningsløst system som aldri hadde fungert.

 

Angående flat skatt er jeg ikke så stor motstander personlig, da jeg selv ville fått en gigantisk skattelette, men det ville neppe fungert særlig godt i Norge.

 

Men 10 % flat skatt, ja. Du skal altså redusere skattenivået med 60-70 %. Du har neppe tenkt gjennom konsekvensene, og hvilke andre endringer man måtte innført. Selv russerne har mer, og grunnen til at de ikke har mer er at med en høyere sats, eller trinnskatt, så ville det blitt langt mer snyting på skatten, slik det var før.

Endret av Leiferen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nja, si ikke det. Om Hr. Direktør bruker 10% av lønnen sin på en Porsche Panamera, og Hr. Hansen med en vanlig kontorjobb og en lønn på 500 000 kr bruker 350 000 på en Ford Mondeo, har Hr. Direktør brukt 10% av inntekten sin på bil mens Hr. Hansen har brukt 70%.

 

En rik person vil selvfølgelig ha et høyere forbruk, men ofte vil forbruket være mye lavere prosentmessig enn det er for en vanlig person.

 

Ergo sparer den rike personen penger.

Det er forskjell på å kjøpe to nye biler i året til over 2 mill. pr. bil og å kjøpe en bil hvert 10. år slik Hansen gjør, så det regnestykket ditt henger ikke så mye på greip.

 

Det var et eksempel, en som tjener over ti mill. i året bruker kanskje ikke opp alt, men det jeg siterte her var en påstand om at de knapt bruker noe før de går i graven. Hvorvidt forbruket, prosentmessig, ut fra lønnen er høyere eller lavere er en helt annen sak. Det er ingen som har hevdet toppledere bruker mer av inntekten sin, relativt sett, enn andre, så ganske merkelig at du i det hele tatt nevner det, som om det er noen støtte for det du hevdet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tror panamera koster flere millioner.

Starter på 1.2 millioner. Dyreste er 2.2 mill.

 

 

Det er forskjell på å kjøpe to nye biler i året til over 2 mill. pr. bil og å kjøpe en bil hvert 10. år slik Hansen gjør, så det regnestykket ditt henger ikke så mye på greip.

 

Det var et eksempel, en som tjener over ti mill. i året bruker kanskje ikke opp alt, men det jeg siterte her var en påstand om at de knapt bruker noe før de går i graven. Hvorvidt forbruket, prosentmessig, ut fra lønnen er høyere eller lavere er en helt annen sak. Det er ingen som har hevdet toppledere bruker mer av inntekten sin, relativt sett, enn andre, så ganske merkelig at du i det hele tatt nevner det, som om det er noen støtte for det du hevdet.

Nå antar jeg at Hr. Direktør selger bilene igjen før han kjøper nye. Så han bruker ikke millioner på biler hvert år, men heller kanskje noen hundretusen i innbytte.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres ut som noe stort tøv.

 

Jeg var tidligere nabo med admdir i et av landets største konsern. Da snakker vi om en som tjener godt over ti millioner i året. Syklet gjennom det gamle nabolaget denne uka, der stod det en splitter ny Porsche Panemera samt en Audi RS6. Han/kona bytter bil omtrent en gang i året. Så de gående på turer titt og ofte, har helt klart et lit utenfor jobben. Ser på Strava at han sykler til jobben også, for øvrig.

 

Svogeren min bor ved siden av en annen kar som også er i toppledelsen av et annet av landets større selskaper (strengt tatt den norske avdelingen av et internasjonalt), og det er ikke akkurat som om de driver og sparer.

 

Alle er ikke som Olav Thon.

Og jeg tviler på at de er veldig mye mer lykkelig med de to bilene og det at de bytter de ut hvert år. Virker bare stress imo. Og får de virkelig brukt ytelsen de betaler for? Tvilsomt. Han sykler jo til jobben. 

 

Hadde jeg tjent så mye hadde jeg neppe kjørt noe annet enn en nyere Golf. Personlig synes jeg det er litt flaut å kjøre biler til 1.2-2 millioner.

Lenke til kommentar

Jeg tror uansett det er noe i det kremt sier. Da jeg jobbet på en bensinstasjon for noen år siden, var det alltid de tydelig bemidlede personene som klaget over prisene på bensinen, som klaget over at det kostet 5 kr å gå på toalettet, og som klaget på at potetsalaten kostet 4 kroner på wieneren til en tier. 

 

De som kom i 20 år gamle rustkasser kjøpte gjerne dyreste pølsen med alt tilbehør uten å bry seg om prisen. Det fantes selvsagt unntak, men det var en veldig tydelig mønster. Så at mange rike er sparsommelige er det ingen tvil om.

 

Samtidig tror jeg det er litt flaut å være rik i Norge. Alle utland jeg har vært i har et veldig tydelig skille på rik og normal. Du ser det på bilene, klokkene og klærne. Jeg var nylig i Warszawa, og på alle kjøpesentrene jeg besøkte fantes butikker som solgte Rolex og Breitling, til tross for at det er flere i Norge enn i Polen som har råd til slike klokker. Til sammenligning er det kun én forhandler av disse merkene i hele Bergen. I utlandet skal de rike virkelig vise at de er rike. I Norge føler jeg det er motsatt.

 

Jeg kjenner riktignok ingen med 10-mill-lønn, men kjenner folk som definitivt går under definisjonen rik. Og de kjører forholdsvis normale biler, bor i normale hus eller leiligheter, og går normalt kledd. Joda, kanskje li​tt finere enn normalen, men ikke så mye at man skiller seg ut, til tross for at de har råd til det.

 

Det minner meg om en kunde fra tiden jeg jobbet på bensinstasjonen. Det var en godt bemidlet mann som kjørte Porsche Cayenne. Men han gikk alltid kledd i joggebukse og t-skjorte, og hadde Casio G-shock på armen. Utad var det kun bilen som viste at han hadde penger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror uansett det er noe i det kremt sier. Da jeg jobbet på en bensinstasjon for noen år siden, var det alltid de tydelig bemidlede personene som klaget over prisene på bensinen, som klaget over at det kostet 5 kr å gå på toalettet, og som klaget på at potetsalaten kostet 4 kroner på wieneren til en tier. 

 

De som kom i 20 år gamle rustkasser kjøpte gjerne dyreste pølsen med alt tilbehør uten å bry seg om prisen. Det fantes selvsagt unntak, men det var en veldig tydelig mønster. Så at mange rike er sparsommelige er det ingen tvil om.

 

Samtidig tror jeg det er litt flaut å være rik i Norge. Alle utland jeg har vært i har et veldig tydelig skille på rik og normal. Du ser det på bilene, klokkene og klærne. Jeg var nylig i Warszawa, og på alle kjøpesentrene jeg besøkte fantes butikker som solgte Rolex og Breitling, til tross for at det er flere i Norge enn i Polen som har råd til slike klokker. Til sammenligning er det kun én forhandler av disse merkene i hele Bergen. I utlandet skal de rike virkelig vise at de er rike. I Norge føler jeg det er motsatt.

 

Jeg kjenner riktignok ingen med 10-mill-lønn, men kjenner folk som definitivt går under definisjonen rik. Og de kjører forholdsvis normale biler, bor i normale hus eller leiligheter, og går normalt kledd. Joda, kanskje li​tt finere enn normalen, men ikke så mye at man skiller seg ut, til tross for at de har råd til det.

 

Det minner meg om en kunde fra tiden jeg jobbet på bensinstasjonen. Det var en godt bemidlet mann som kjørte Porsche Cayenne. Men han gikk alltid kledd i joggebukse og t-skjorte, og hadde Casio G-shock på armen. Utad var det kun bilen som viste at han hadde penger.

Jeg mener det er et sunnhetstegn at vi ikke bryr oss veldig mye om statussymboler. Det er noe litt vulgært og ekkelt over å bruke så mye på å vise seg frem. Noen vil klage på janteloven, men det er da ingen som ikke ønsker at folk lykkes og skape arbeidsplasser. Men å kjøpe et digert mcMansion og en Audi med 600k i en diger stasjonsvogn? Ganske teit. Jeg tror nordmenn er ganske miljøbevisste så tesla har jo blitt folkevognen blant de med litt penger som den eneste elbilen av litt størrelse som selges, og det er jo forståelig. 

Endret av PgUp
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er jo ikke alle som får maks off pensjon (og den kan fort bli enda lavere for sjansen for der kommer en eller flere pensjonsreformer innenfor de neste 20 år er meget stor). Nå vet jeg ikke når du går av med pensjon, men la oss ta 20 år som eksempel. En million i OTP høres kanskje mye ut i dine ører nå, men husk på at kostnadsnivået om 20 år sandsynligvis er minst 60-70% høyere enn i dag. Som pensjonist er du heller ikke borte på jobb halve dagen, så det vil sikkert gå mer penger til å gjøre noe interessant/moro enn i dag.

Som sagt, en vet ikke før det nærmer seg.

Lenke til kommentar

Jeg mener det er et sunnhetstegn at vi ikke bryr oss veldig mye om statussymboler. Det er noe litt vulgært og ekkelt over å bruke så mye på å vise seg frem. Noen vil klage på janteloven, men det er da ingen som ikke ønsker at folk lykkes og skape arbeidsplasser. Men å kjøpe et digert mcMansion og en Audi med 600k i en diger stasjonsvogn? Ganske teit. Jeg tror nordmenn er ganske miljøbevisste så tesla har jo blitt folkevognen blant de med litt penger som den eneste elbilen av litt størrelse som selges, og det er jo forståelig.

 

Hva er det med raddisser og "McMansions"? Jealous much?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...