Gå til innhold

Hvor mye utbetalt i måneden må du ha for å leve et ok liv?


Bloatlord

Anbefalte innlegg

Fant EN ting du kan forandre på ihvertfall...

 

Men det er en evig runddans dette forumet. Det finnes alltid en uteligger som synes ditt liv er luksus. Skal alle degraderes til uteligger da?

Hehehe. Det er drømmen det da, så blir livet en lang pysjamasfest. Kom over til den andre siden av jernbanen, din pamp.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser at jeg neppe vil greie å leve av under 28k utbetalt.

12-13 til bolig. 5-6 faste utgifter. 5 til sparing resten på mat og diverse. Dette blir da et fattig liv men ok med gammel bil

Hvordan kan de som sitter i kassa på butikken etc overleve?

Nå har man vel 23-24k av og jobbe i en matbutikk. 28 000 burde holde i massevis, bare og ikke sløse med pengene det. Og spare 5000kr i måneden er en luksus veldig mange bare kan drømme om. Endret av Johannes Entenmann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det å sette av pengar til sparing har vell heller ingen relevans for spørsmålet om kva som skal til for å leve OK?

 

Det er lurt å spare, men sparekontoen har kun med prioritering å gjere, ikkje lønna i seg sjølv.

 

Du kan fint leve heilt greit utan å spare opp pengar, og alternativt kan du bruke den same summen på forbruk, og på den måten leve litt meir behageleg.

Lenke til kommentar

Slike tråder er egentlig ganske meningsløse. Folk sier bare at det de tjener selv er det minste de kunne overlevd på.

For min del la jeg meg ett godt stykke under...

Så er det jo alltid ett spørsmål om hva som er komfortabelt, for noen uten bolig er ett kott komfortabelt, for de som bor i ett stort hus så er kanskje en leilighet minstekravet.

 

Men ja, det blir ikke noe mer enn «fun fact»

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slike tråder er egentlig ganske meningsløse. Folk sier bare at det de tjener selv er det minste de kunne overlevd på.

 

Men Bloatlord spør jo ikke om "overlevd", han spør om "OK liv". Og til nå er det vel ikke mange akkurat, som har sagt et tall som tilsvarer det mange på uføretrygd må klare seg med. Og de på sosialstønad har det enda verre...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"SIFOs Referansebudsjett (tidligere standardbudsjettet) viser alminnelige forbruksutgifter for ulike typer hushold. Det kan settes sammen slik at det viser kostnadene ved å opprettholde et rimelig forbruksnivå for hushold av ulik størrelse og med forskjellig alders- og kjønnssammensetning. Budsjettet omfatter både vanlige, løpende utgifter til mat, klær, hygieneartikler o.l. og utgifter til sjeldnere innkjøp av varige forbruksgjenstander som møbler, elektrisk utstyr o.l."

 

Regn ut ditt eget budsjett her:

http://www.hioa.no/Om-HiOA/Senter-for-velferds-og-arbeidslivsforskning/SIFO/Referansebudsjettet

Lenke til kommentar

Merker jeg sliter med hva som er nok inntekt for en enslig person uten barn. Har levd lenge med to inntekter og da også kone og flere barn. Forbruket nå er langt over hva som er nødvendig. Har ingen problemer med å finne kostnader å kutte ned på ved dårligere tider akkurat...

 

Da jeg var singel og student levde jeg på svært lite. Betalte vel 3000 for hybel og måtte ha månedskort til noen hundre. Ut over det var det hovedsakelig kostnader til mat og litt klær. Dvs ikke mye.

Hadde det veldig bra da også :)

Lenke til kommentar

Jeg mener at folk som mimrer om å spise nudler til alle måltider ikke bør få uttale seg. Det er ikke å leve.

 

De som påstår at ti tusen kroner i måneden er tilstrekkelig er enten folk som har god lønn og vil trekke opp stigen etter seg, eller sønner av slike.

Antyder du at jeg er en løgner? Selv om folk ikke lever likt finnes det begrensninger. Har full forståelse for at enkelte trenger mer penger enn andre. Men når jeg leste at noen trengte 70k i måneden. Da blir jeg kvalm. Hvorfor tror du at jeg lyver om mine 10k? Vi har alle et subjektivt syn på livet.

 

* Mine foreldre har knapt videregående utdanning og jeg har måtte klare meg selv store deler av livet. Så dine påstander blir her knust.

Endret av overwatch
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Antyder du at jeg er en løgner? Selv om folk ikke lever likt finnes det begrensninger. Har full forståelse for at enkelte trenger mer penger enn andre. Men når jeg leste at noen trengte 70k i måneden. Da blir jeg kvalm. Hvorfor tror du at jeg lyver om mine 10k? Vi har alle et subjektivt syn på livet.

* Mine foreldre har knapt videregående utdanning og jeg har måtte klare meg selv store deler av livet. Så dine påstander blir her knust.

Jeg anklaget deg ikke for å lyve. The absolute state. Når blir du kvalm? :p Endret av 8DX8QO0Y
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...