Gå til innhold

Vegdirektoratet om Teslas mobile verksteder: – De har ikke søkt


Anbefalte innlegg

 

Teslabjørn la ut noen bilder av en tilsynelatende ny flåte med servicebiler på Karihaugen i Oslo, så ting er tydelegvis i gang med å skje.

 

Men vil de ha nok reservedeler?

 

Nok reservedeler? De har ikke delelager. Det er riktignok noen som påstår at Tesla har delelager i Moss, men ingen har sett dette delelageret, man kan heller ikke ringe dit og bestille deler.

 

Tesla har ofte heller ikke deler i USA. Det tar feks. ofte lenger tid å få en del sendt til Norge enn det tar å få levert en bil på veien med norske skilt, fra bestillingsdato. Det betyr selvsagt at de ikke har delen, og at de heller prioriteter salg fremfor deleproduksjon og lager. Dette er pr definisjon en svindel. Lovene er klare - om det ikke finnes deler eller delelager skal kunden bli informert om dette på forhånd. Det er veldig mange nordmenn som kan begjære kjøpet hevet hos Forbrukerrådet.

 

Og før det nå (igjen) kommer flere her som sier "du er et troll, Tesla har deler, jeg har kjørt problemfritt i fem år", så gjelder altså problemet de som faktisk har problemer med deler, og det er mange. Du som ikke har problemer med bilen din, som ikke er påkjørt av en annen bil eller som ikke har krasjet, problemet gjelder ikke deg, skjønner du.

Jeg har jobbet ved delelageret deres i Moss, og har inngående kunnskap om det meste som foregår der. Ergo kan jeg med aller høyeste sikkerhet fortelle deg at jo, delelager, det har Tesla i Moss.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Teslabjørn la ut noen bilder av en tilsynelatende ny flåte med servicebiler på Karihaugen i Oslo, så ting er tydelegvis i gang med å skje.

 

Men vil de ha nok reservedeler?

 

Nok reservedeler? De har ikke delelager. Det er riktignok noen som påstår at Tesla har delelager i Moss, men ingen har sett dette delelageret, man kan heller ikke ringe dit og bestille deler.

 

Tesla har ofte heller ikke deler i USA. Det tar feks. ofte lenger tid å få en del sendt til Norge enn det tar å få levert en bil på veien med norske skilt, fra bestillingsdato. Det betyr selvsagt at de ikke har delen, og at de heller prioriteter salg fremfor deleproduksjon og lager. Dette er pr definisjon en svindel. Lovene er klare - om det ikke finnes deler eller delelager skal kunden bli informert om dette på forhånd. Det er veldig mange nordmenn som kan begjære kjøpet hevet hos Forbrukerrådet.

 

Og før det nå (igjen) kommer flere her som sier "du er et troll, Tesla har deler, jeg har kjørt problemfritt i fem år", så gjelder altså problemet de som faktisk har problemer med deler, og det er mange. Du som ikke har problemer med bilen din, som ikke er påkjørt av en annen bil eller som ikke har krasjet, problemet gjelder ikke deg, skjønner du.

Jeg har jobbet ved delelageret deres i Moss, og har inngående kunnskap om det meste som foregår der. Ergo kan jeg med aller høyeste sikkerhet fortelle deg at jo, delelager, det har Tesla i Moss.

Så fint da. Da kan jo du gi oss et telefonnummer man kan ringe til. Og ikke dummy-nummeret de har på nettIden, det som er ubetjent. Om du gir bort ( høres ut som en statshemmelighet, noe det nesten er, da Tesla setter munnkurv på ansatte og pleier ikke å informere om "enkelthendelser") nummeret, skal jeg ringe dit, sette opp en liste med fem ting, vanlige deler, og se hvor mange de har, eventuelt hvor lang leveringstid. Jeg gjetter null, samt uviss leveringstid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, her blir det spennende å være lokal mekaniker når dette brer om seg til andre bilmerker. Bilen melder feil, og kunden får melding om når verkstedbilen ankommer for fiks. Service og lignende bestilles automatisk og deler som blir identifisert feil på sendes pr post.

Mulig tilgjengelighet og kundetilfredshet øker for merker som ikke I dag har verksteder overalt i landet.

Forsåvidt innovativt av tesla dersom de får logistikken for nødvendige deler til å fungere godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne ordningen er vel ment å håndtere krisetilfeller der eieren ikke kommer av flekken, og ikke "trivielle" reparasjoner man kan kjøre for egen maskin til Tesla-verksted?

 

I så fall er det vel et begrenset antall mulige feil det kan dreie seg om og trengs ikke veldig stort antall forskjellige deler.  :hmm:

 

(for legge til at jeg ikke aner noe om innmaten på Tesla) 

 

Det løser jo ett problem for tesla om bilene kan stå hos eieren og vente på reparasjon i stede for å ta opp plass utenfor tesla-verkstedet.

 

For min egen del håper jeg mitt lokale verksted forsetter som før, selv når deler må bestilles fra Tyskland tar det max 2-3 dager før de har delen og kan gjennomføre reparasjonen.

Endret av Civilix
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Denne ordningen er vel ment å håndtere krisetilfeller der eieren ikke kommer av flekken, og ikke "trivielle" reparasjoner man kan kjøre for egen maskin til Tesla-verksted?

 

I så fall er det vel et begrenset antall mulige feil det kan dreie seg om og trengs ikke veldig stort antall forskjellige deler.  :hmm:

 

(for legge til at jeg ikke aner noe om innmaten på Tesla) 

 

Det løser jo ett problem for tesla om bilene kan stå hos eieren og vente på reparasjon i stede for å ta opp plass utenfor tesla-verkstedet.

 

For min egen del håper jeg mitt lokale verksted forsetter som før, selv når deler må bestilles fra Tyskland tar det max 2-3 dager før de har delen og kan gjennomføre reparasjonen.

Skulle ønske jeg hadde tilgang til det samme delelageret som deg, heldiggris. Det skulle nok mange andre ønske også. Men det er klart, med de begrensede antall delene som finnes på lager kan man ikke tillate adgang til hvem som helst.

Lenke til kommentar

 

 

 

På en måte liker jeg ideen om mobile verksteder (burde/kunne vært en forrettningsmodell/tilbud til alle bileiere, uavhengig av merke)

 

På den annen side så ser jeg ikke hvorfor Tesla-eiere ikke kan bli fraktet av Falken/Viking til nærmeste BilXtra/Mekonomen etc.verksted, slik praksis er for alle andre. Man kan jo hevde det er konkurranse-hemmende at en produsent legger beslag på reparasjoner.

 

Men, siden Tesla regnes som "spesiell" bør de kanskje få starte denne servicen.

 

Hvorfor må en lastebil kjøre Xxx km, møte eier. Laste opp bilen. Kjøre xxxx antall km til verkstedet? Laste av på en parkeringsplass. Etc etc.

Lettere for et mobilt verksted å kjøre til bilen, bytte delen og reise til neste bil. hadde du ikke satt pris at din AC ble fylt opp, mens du var på jobb? Eller hjemme?

Hjelper dalite me mobile verksted hvis de ikke har deler. Er jo det som er hovedproblemet til Tesla. Hva er da poenget att servicebiler kjørerrundt hvis de ikke får reparert bilen? Tesla får starte i riktig rekkefølge om ikke annet......

Hvilke deler er det de ikke har?

Skal ikke folk få fylt AC gass, fordi tesla ikke har sensorer til dørene?

Du høres ut som en skikkelig problemløser :)

A/C er vel det minste problemet. Det kan da verksteder utføre. Er det å fylle på den gasse alt servicebilene (de ikke har søkt om tillatelse til og bruke) skal utføre??? :)
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor må en lastebil kjøre Xxx km, møte eier. Laste opp bilen. Kjøre xxxx antall km til verkstedet? Laste av på en parkeringsplass. Etc etc.

Lettere for et mobilt verksted å kjøre til bilen, bytte delen og reise til neste bil. hadde du ikke satt pris at din AC ble fylt opp, mens du var på jobb? Eller hjemme?

Det er nok ikke den typen hjemkjøringstjeneste de satser på, men folk som må ha hjelp. Tomt batteri, punkteringer etc. Kanskje en og annen tauing om bilen står i veien og er såpass kjørbar.

 

Synes det så ut som utlånsbiler. Alle er "gamle", så det må være noe Tesla har hatt i eie en god stund.

De stammer nok fra innbytte-kjøp og brukes nok delvis som utlånsbiler, men jeg har også lagt merke til at de pusser opp bilene og selger brukte biler blant annet fra hjemmesiden. Men nå har det vel ikke så mange luker på timeblokka i det siste som de kunne drevet med oppussingsprosjekter. Det er nok en del av forklaringen på at det hoper seg opp. Den andre delen er nok biler som venter på reparasjon.

 

Denne ordningen er vel ment å håndtere krisetilfeller der eieren ikke kommer av flekken, og ikke "trivielle" reparasjoner man kan kjøre for egen maskin til Tesla-verksted?

 

I så fall er det vel et begrenset antall mulige feil det kan dreie seg om og trengs ikke veldig stort antall forskjellige deler.  :hmm:

 Jeg tipper reservehjul, en diger UPS og slepetau blir det viktigste utstyret.

Lenke til kommentar

 

Teslabjørn la ut noen bilder av en tilsynelatende ny flåte med servicebiler på Karihaugen i Oslo, så ting er tydelegvis i gang med å skje.

 

Men vil de ha nok reservedeler?

 

Nok reservedeler? De har ikke delelager. Det er riktignok noen som påstår at Tesla har delelager i Moss, men ingen har sett dette delelageret, man kan heller ikke ringe dit og bestille deler.

 

Tesla har ofte heller ikke deler i USA. Det tar feks. ofte lenger tid å få en del sendt til Norge enn det tar å få levert en bil på veien med norske skilt, fra bestillingsdato. Det betyr selvsagt at de ikke har delen, og at de heller prioriteter salg fremfor deleproduksjon og lager. Dette er pr definisjon en svindel. Lovene er klare - om det ikke finnes deler eller delelager skal kunden bli informert om dette på forhånd. Det er veldig mange nordmenn som kan begjære kjøpet hevet hos Forbrukerrådet.

 

Og før det nå (igjen) kommer flere her som sier "du er et troll, Tesla har deler, jeg har kjørt problemfritt i fem år", så gjelder altså problemet de som faktisk har problemer med deler, og det er mange. Du som ikke har problemer med bilen din, som ikke er påkjørt av en annen bil eller som ikke har krasjet, problemet gjelder ikke deg, skjønner du.

Vakkert. Jaja.

Jeg konkluderer med at du ikke har og heller ikke har hatt Tesla. Du er bare enda en hater, med en ny vinkel. Lykke til med å "nekte" folk å komme til motmæle.

Faen så trist det må være å være ...

Lenke til kommentar

 

Hvorfor må en lastebil kjøre Xxx km, møte eier. Laste opp bilen. Kjøre xxxx antall km til verkstedet? Laste av på en parkeringsplass. Etc etc.

Lettere for et mobilt verksted å kjøre til bilen, bytte delen og reise til neste bil. hadde du ikke satt pris at din AC ble fylt opp, mens du var på jobb? Eller hjemme?

Det er nok ikke den typen hjemkjøringstjeneste de satser på, men folk som må ha hjelp. Tomt batteri, punkteringer etc. Kanskje en og annen tauing om bilen står i veien og er såpass kjørbar.

 

Synes det så ut som utlånsbiler. Alle er "gamle", så det må være noe Tesla har hatt i eie en god stund.

De stammer nok fra innbytte-kjøp og brukes nok delvis som utlånsbiler, men jeg har også lagt merke til at de pusser opp bilene og selger brukte biler blant annet fra hjemmesiden. Men nå har det vel ikke så mange luker på timeblokka i det siste som de kunne drevet med oppussingsprosjekter. Det er nok en del av forklaringen på at det hoper seg opp. Den andre delen er nok biler som venter på reparasjon.

 

Denne ordningen er vel ment å håndtere krisetilfeller der eieren ikke kommer av flekken, og ikke "trivielle" reparasjoner man kan kjøre for egen maskin til Tesla-verksted?

 

I så fall er det vel et begrenset antall mulige feil det kan dreie seg om og trengs ikke veldig stort antall forskjellige deler.  :hmm:

 Jeg tipper reservehjul, en diger UPS og slepetau blir det viktigste utstyret.

Nei, det er nok definitivt mer omfattende greier Tesla ønsker at de mobile verkstedene skal gjøre. Fikse bremser, bytte sensorer, justere diverse ting, bytte dørhåndtak, osv. Altså ting som er relativt enkelt å gjøre, og som ikke krever mye spesialisert utstyr.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mobile verksteder er nødvendige. Viking og NAF driver med mobil veihjelp. Ikke alt kan fikses av mobilt verksted, men likevel et raskere tilbud til kundene hvis det er enkle deler som kan byttes ut. Dette gjelder ikke bare tesla og batteribiler. Mye kan fjerndiagnoserers i disse dager og mer blir det.

Lenke til kommentar

Mye prat om AC. Er det et stort problem på Tesla? Hint, et ac anlegg skal være tett og ikke trenge påfylling av gass på mange år.

 

Og "mobile verksted er nødvendige"? Nei, ikke for alle andre bilprodusenter på planeten..

 

Man kunne jo endret på skandalebilene til VAG med mobile verksteder.

 

Men kanskje vanskelig å bytte turboer og svinghjul med mobile verksteder? Registerhavarier er kanskje også for komplisert..

Lenke til kommentar

Lastebiler har mobile verksted

 

For fossilbiler så er det stort sett mye enklere å taue de til nærmeste verksted

Blir vanvittig masse verktøy og deler om man skulle hatt utstyr til alle merkene/modellene

 

Mye enklere for Tesla, mindre deler og utstyr, og praktisk for eier, som slipper å tenke på rekkevidden ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hjelper dalite me mobile verksted hvis de ikke har deler. Er jo det som er hovedproblemet til Tesla. Hva er da poenget att servicebiler kjørerrundt hvis de ikke får reparert bilen? Tesla får starte i riktig rekkefølge om ikke annet......

Det et ikke bare deler som er problemet nei, men også kapasitet på servicesentre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...