Gå til innhold

TV og lydplanker - Kjøpsguiden 2021 (Vår)


Anbefalte innlegg

Er Samsung 55" Q8DN - QLED LCD anbefalt.

Variert bruk , konsoll, lineær TV (top set box), streaming

https://www.prisjakt.no/product.php?e=4852329

La oss si at jeg får denne til 11990,-

 

Litt skeptisk til OLED enda og Samsung gir 10 års skjerminnbrenningsgaranti på denne.

 

 

Vurderer også 55" Q9FN

 

Synspunkter ?

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Takker. Tror det meste i Prisjakt sin liste var feilmerket, men LG sine SK8500/9500 serier ser lovende ut. Noen som har erfaring med dem? Litt vel stiv pris foreløpig.

 

 

Lurer på om philipsen jeg la ut en eller to sider bak her hadde det. Det er vel en av toppmodellene deres som man får billig.

 

Jepp, den virker også som et bra valg så langt jeg leser nå. Husker jeg så på den tidligere og droppet den, men usikker på hvorfor, kanskje pga. manglende lokal dimming? Ambilight er dog en fin bonus. Fant du noen mer inngående tester av den?

Lenke til kommentar

XF9005 er bakbelyst. Med andre ord en veldig god TV. Den er betraktelig bedre enn f.eks Samsung Q6FN/Q7FN/Q8FN. OLED vil alltid være best i en mørk stue, men XF9005 er meget bra. Har du TV-en i en stue der du har inn noe lys på dagtid/kvelden tror jeg at jeg hadde gått for XF9005 uansett, med mindre du har veldig god råd. Har du plass til 65-tommer ville jeg ha gått for den uten tvil. Så får du heller levere den tilbake hvis du mot formodning skulle være misfornøyd, men det tviler jeg veldig på!

Betraktelig bedre er den vel ikke. Til sitt bruk er den det ja. Film og serier. Samsung er helt ok til det men mye bedre når det gjelder gaming. Ganske utrolig at tv divisjonen til Sony ikke får til det der med input lag/spill modus når det har blitt lagd konsoll fra Sony siden midten av 90 tallet.24ms er ikke bra. Vil heller si at om det går på film/serier er xf9005 bra, men om man vil spille på vinner samsung lett med input lag, game motion plus, vrr og freesync(xbox one x). Fantastisk med ca 10ms 1440p.

Lenke til kommentar

Ser ut som at Samsung Q6FN er på tilbud hos Elkjøp, hvis de bare får fikset prisen sin. Er dette en bra tv til 8000? Budsjett var egentlig 8000 inkludert lydplanke, men ser ut som at denne har brukbar lyd. Så kan eventuelt vente med lydplanke hvis TVen er verdt de ekstra kronene.

 

Samsung 55" Q6F 4K UHD Smart-TV QE55Q6FNAT

Endret av Sennepo
Lenke til kommentar

Aiaiai. Min trofaste stue tv 55" philips 8008 streiket i dag. Ikke veldig mange månedene over 5 år selvsagt?

 

Har 65" oled på "kontoret" og selv om jeg gjerne skulle hatt en oppe også så trur jeg at jeg må begrense meg, men Ønsker å øke størrelsen til 65"

 

Heller mest mot xf9005, men hadde ikke vært dumt om jeg kom enda rimeligere ut av det heller. Innsynsvinkel kan muligens også være problematisk.

 

Disse philips 8 seriene har ikke FALD eller?

Endret av barezell
Lenke til kommentar

Betraktelig bedre er den vel ikke. Til sitt bruk er den det ja. Film og serier. Samsung er helt ok til det men mye bedre når det gjelder gaming. Ganske utrolig at tv divisjonen til Sony ikke får til det der med input lag/spill modus når det har blitt lagd konsoll fra Sony siden midten av 90 tallet.24ms er ikke bra. Vil heller si at om det går på film/serier er xf9005 bra, men om man vil spille på vinner samsung lett med input lag, game motion plus, vrr og freesync(xbox one x). Fantastisk med ca 10ms 1440p.

 

Til film og serier er den betraktelig bedre. Det er det aller viktigste for de aller fleste. Testere pleier også å ta for seg spillegenskapene til en TV. Av alle seriøse tester jeg har sett har XF9005 fått mye bedre skussmål. Det er ikke så veldig rart når skjermen har bakbelysning, er lyssterk, og er kanskje best på "motion" pga Sonys meget gode X1-brikke.

Hvis spill, og kun ms er det viktigste for deg tilhører du nok en annen kategori enn de fleste. Når det skal sies er det mange som spiller som ikke har noe forhold til om en TV har 15 eller 23 i ms. 

 

Vil man ha en gamingskjerm der millisekundene teller bør man i alle fall ikke bry seg for mye å konklusjonene i mange tester. 

 

 

Hva gjelder input lag på Sonyen: Q7FN har 19,4 ms med 4k @ 60Hz + HDR. Sony-en ligger på 24,2 ms. Går vi ned i oppløsning skal et triks på Sony-en skal visst være å velge 120 hz. Da er ms-en nede på 12,9 ved 1080p. Q9FN klarer 11,1 ms i følge rtings.com

  • Liker 1
Lenke til kommentar

LGs toppmodell SK9500 har IPS, samme gjelder vel SK8100/8000 og SK8500

 

SK8500/9500 virket som vinnerne. Bra på de fleste punkter, men grey uniformity testen hos Rtings så ikke bra ut (det henger kanskje sammen med det du nevner barezell?). Hvor mange år tror du vi må vente før vi får OLED skjermer uten innbrenning? : )

Lenke til kommentar

SK8500/9500 virket som vinnerne. Bra på de fleste punkter, men grey uniformity testen hos Rtings så ikke bra ut (det henger kanskje sammen med det du nevner barezell?). Hvor mange år tror du vi må vente før vi får OLED skjermer uten innbrenning? : )

Ujevnt baklys blir nok svært tydelig med IPS og halvveis bra lokal dimming ja. Det er like åpenbart på de fleste IPS-monitorer for PC...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...