Gå til innhold

Når skal man komme i dress på intervju?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En fin skjorte og en fin, svart vanlig bukse er det jeg stort sett har brukt.

"Regelen" er at du skal kle deg hakket finere enn det man vanligvis går med der du søker.

 

Dress blir fort mye for en vanlig IT-konsulent stilling ja.

Jeg har brukt en fin skjorte og vanlig fin bukse på alle mine intervjuer utenom ett, der jeg stillte opp i hettegenser og litt slitt bukse, men hadde dårlig tid :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Regelen" er at du skal kle deg hakket finere enn det man vanligvis går med der du søker.

 

Dette.

 

Det å være overkledd på eit jobbintervju er minst like gale som å være underkledd.

 

Kva som er normalt og forventa vil variere alt etter bransje og arbeidsplass.

Du skal vise at du tek jobbintervjuet sopass seriøst at du har kledd deg for anledninga. Men samtidig skal du vise at du passar inn i bedrifta. 

 

Møter du opp i full dress med sløyfe og arbeidsgiver sitter der med slitte jeans og t-skjorte med sarkastisk påtrykk så er det heilt garantert at arbeidsgiver ikkje vil sjå på deg som ein likesinna som passar inn i bedrifta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jobber du som en halvsjuskete tekniker som er låst inne i kjelleren så kanskje men ellers er pen bukse og skjorte ganske vanlig.

Det spørs vel, jeg har fortsatt ikke brukt skjorte på jobb uten god grunn. Sitter i ingeniør-stilling nå og har sittet som fagansvarlig før.

Og jeg har ikke kledd meg unormalt, de aller fleste har ikke brukt skjorte..

 

Trengr ikke være havlsjusket tekniker for å ikke bruke pen bukse å skjorte :)

Lenke til kommentar

Dress er litt overkill.

 

I enkelte teknologiselskaper er det faktisk status å gå mest mulig uformelt. Sist jobbintervju jeg var på møtte jeg opp i dongeribukse og hettegenser. Det funket helt fint, da CEO hadde samme bekledning selv!

 

For konsulentroller har standarden min vært dongeribukse og skjorte. Det funker alltid helt fint. Det er stort sett bare selgere, prosjektledere og ledere som går fint kledd sånne steder. Utviklere går for business casual i beste fall og ofte bare hettegenser ol.

 

Når det er sagt er jeg sikker på at jeg hadde blitt like godt mottatt om jeg hadde møtt opp i dress. Det viktigste er egentlig å kle deg i noe du er komfortabel i.

Lenke til kommentar

Hei, som tittelen sier så er jeg litt usikker på om jeg skal komme i dress eller skjorte på intervjuet jeg skal til. Stillingen er IT-konsulent, og jeg føler at dress kan bli litt mye, men litt kjipt om de forventer at man kommer i dress også? Tanker?

 

Sjekk hvordan selskapet profilerer seg selv.  Hos Accenture har man antakelig fortsatt en relativt striks dresscode, mens det meste går greit alle andre steder jeg vet om.  Jeg jobber som det samme og klær meg komfortabelt - det blir smart/business casual.  

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

Hei, som tittelen sier så er jeg litt usikker på om jeg skal komme i dress eller skjorte på intervjuet jeg skal til. Stillingen er IT-konsulent, og jeg føler at dress kan bli litt mye, men litt kjipt om de forventer at man kommer i dress også? Tanker?

 

Sjekk hvordan selskapet profilerer seg selv.  Hos Accenture har man antakelig fortsatt en relativt striks dresscode, mens det meste går greit alle andre steder jeg vet om.  Jeg jobber som det samme og klær meg komfortabelt - det blir smart/business casual.  

 

 

Jeg sitter med en del folk fra Accenture på prosjektet jeg sitter på om dagen. Og den eneste personen det hender jeg ser med dress der er ledelsen når de må på møter på Fornebu.

 

Om jeg skulle på intervju hos Accenture i dag som utvikler så hadde jeg nok valgt en pen skjorte og pen vanlig bukse. Dress er overkill selv for Accenture.

Endret av xaco
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...