Gå til innhold

Hundretusener demonstrerer for økt våpenkontroll i USA


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

Alle for alltid uansett trening eller omstendigheter? Ellers ville soldater ikke bære våpen. Risikoen varierer.

Risikoen varierer, men den øker uansett om man har våpen i nærheten vs å ikke ha det.

 

Sjansen for skade/dødsfall ved et uhell går ned jo bedre trent og disiplinert den som har ansvaret for våpenet er, men den er likefullt høyere enn om våpenet ikke var i hjemmet.

 

Og om sjansen for uhell går ned, så øker sjansen for at våpenet kan brukes med vilje - det er ikke så mange år siden vi her i landet fikk forbud mot at hjemmevernssoldater fikk ha våpen hjemme nettopp fordi det var flere episoder hvor hjemmevernssoldater gikk amok med dem.

Dette holder bare så lenge risikoen at andre har våpen og ønsker å drepe deg er lav. Hvis jeg er navy Seal og en drug dealer med flere våpen som har drept andre ønsker å drepe meg, så er risikoen høyere hvis jeg ikke har et våpen

 

Ellers ville soldater ikke ha våpen i krigssoner

Nå bør vi vel holde dette littegrann virkelighetsnært - vi snakker om generelle våpenlover i samfunnet her.

 

Folk som er i krig med narkobaroner blir en noe søkt 'baseline' å basere generelle våpenlover på.

 

I den grad man står i fare for å få en paramilitær narkobande på besøk, så bør man vel uansett være mindre opptatt av om man har lov å ha våpen i hjemmet og mer opptatt av å forhindre at noen vet hvor man bor.

Påstanden din var at våpen alltid øker risikoen. Dette er feil. Individuelle situasjoner kan variere mye og ja- en del bor i situasjoner som ligner krigssoner. Sitter man i trygge lille Norge, blir det lett å dømme folk som ikke bor i slike situasjoner

 

Generellt støtter jeg mye bedre våpenkontroll her i usa, men jeg forstår motstanden veldig godt når jeg kjører igjennom No-go zones I USA.

Lenke til kommentar

 

Igjen: Hva er skytevåpen designet/laget for å gjøre? Tips: Tenk hardt og lenge før du poster noe.

Hva er hender designet/laget for å gjøre? Tips: Tenk hardt og lenge før du poster noe.

 

Om du ikke klarer å svare eller har noe fornuftig å bidra med foreslår jeg at du lar være å poste i det hele tatt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Igjen: Hva er skytevåpen designet/laget for å gjøre? Tips: Tenk hardt og lenge før du poster noe.

Hva er hender designet/laget for å gjøre? Tips: Tenk hardt og lenge før du poster noe.

 

Om du ikke klarer å svare eller har noe fornuftig å bidra med foreslår jeg at du lar være å poste i det hele tatt.

 

Takk det samme.

 

Tipper det er flere enn bare meg her som begynner å gå litt lei av denne konstante trollingen din.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Påstanden din var at våpen alltid øker risikoen. Dette er feil. Individuelle situasjoner kan variere mye og ja- en del bor i situasjoner som ligner krigssoner. Sitter man i trygge lille Norge, blir det lett å dømme folk som ikke bor i slike situasjoner

Generellt støtter jeg mye bedre våpenkontroll her i usa, men jeg forstår motstanden veldig godt når jeg kjører igjennom No-go zones I USA.

 

 

 

Har man i det hele tatt prøvd å få fatt i de millioner av våpen på avveie? Oppskriften er at man gir endel av verdien av våpenet tilbake til dem som bytter dem inn, gir man nok igjen og har tilstrekkelige "pantestasjoner" så vil man treffe disse fattige gettoene spesielt. Men lite ser ut til å skje uten at noen helt kan forklare hvorfor det.

Lenke til kommentar

 

Påstanden din var at våpen alltid øker risikoen. Dette er feil. Individuelle situasjoner kan variere mye og ja- en del bor i situasjoner som ligner krigssoner. Sitter man i trygge lille Norge, blir det lett å dømme folk som ikke bor i slike situasjoner

Generellt støtter jeg mye bedre våpenkontroll her i usa, men jeg forstår motstanden veldig godt når jeg kjører igjennom No-go zones I USA.

 

 

Har man i det hele tatt prøvd å få fatt i de millioner av våpen på avveie? Oppskriften er at man gir endel av verdien av våpenet tilbake til dem som bytter dem inn, gir man nok igjen og har tilstrekkelige "pantestasjoner" så vil man treffe disse fattige gettoene spesielt. Men lite ser ut til å skje uten at noen helt kan forklare hvorfor det.

Få folk ønsker å bli den som er kjent til å ha få midler til å forsvare seg selv hvor det finnes høy kriminalitet
Lenke til kommentar

Har man i det hele tatt prøvd å få fatt i de millioner av våpen på avveie? Oppskriften er at man gir endel av verdien av våpenet tilbake til dem som bytter dem inn, gir man nok igjen og har tilstrekkelige "pantestasjoner" så vil man treffe disse fattige gettoene spesielt. Men lite ser ut til å skje uten at noen helt kan forklare hvorfor det.

Kanskje folk ønsker å beholde sine våpen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

nå kan jeg ikke huske noen dartpil massakre . Ved å hindre fri flyt av våpen begrenser man muligheten til galningene å gjøre mest mulig skade. Vi selger ikke dynamitt på butikken uten videre heller, selv om den er ment til å sprenge fjell. 

 

 

 

Poenget mitt er at det meste kan drepe. I Orderud-saken prøvde de først å sprenge bilen og så leiligheten til ofrene før de så brukte skytevåpen. Og skytevåpnene var skaffet ulovlig. Kunne ikke de som ønsket en massakre skaffet seg skytevåpen ulovlig?

 

Og tenk deg om de skyldige i Baneheia-saken eller Holmlia-saken aldri ble tatt. Hva skulle hindre dem i å gjøre samme drap på nye selv om det var med kniv og ikke med skytevåpen?

Lenke til kommentar

Man kan nok skaffe seg våpen ulovlig ja. Men lovene burde ikke legge til rette for at man lettest mulig kan skaffe seg våpen som er laget for å drepe/skade flest mulig på kortest mulig tid. Det er ganske mye lettere å stikke ned på nærmeste handlesenter og kjøpe seg en AR-15 enn å ha skaffet den ulovlig vil jeg tro.

Og selv om drap også blir begått med kniv og andre gjenstander er dette ikke et argument for at helautomatiske våpen burde være like lett å kjøpe som en hammer, kniv eller øks. Forskjellen er at Hammer, kniv og øks kan drepe. en AR-15 er laget for å drepe og derfor gjør mer skade på kortere tid.  
 

Lovene som er i dag ligger rett å slett tilrette for at det skal være lett å utføre masseskytinger. 

Lenke til kommentar

 

Har man i det hele tatt prøvd å få fatt i de millioner av våpen på avveie? Oppskriften er at man gir endel av verdien av våpenet tilbake til dem som bytter dem inn, gir man nok igjen og har tilstrekkelige "pantestasjoner" så vil man treffe disse fattige gettoene spesielt. Men lite ser ut til å skje uten at noen helt kan forklare hvorfor det.

Kanskje folk ønsker å beholde sine våpen?

 

 

Kanskje folk ønsker alt mulig rart som de ikke nødvendigvis kan få siden det vil gå ut over deg og meg?

Lenke til kommentar

Man kan nok skaffe seg våpen ulovlig ja. Men lovene burde ikke legge til rette for at man lettest mulig kan skaffe seg våpen som er laget for å drepe/skade flest mulig på kortest mulig tid. Det er ganske mye lettere å stikke ned på nærmeste handlesenter og kjøpe seg en AR-15 enn å ha skaffet den ulovlig vil jeg tro.

 

Og selv om drap også blir begått med kniv og andre gjenstander er dette ikke et argument for at helautomatiske våpen burde være like lett å kjøpe som en hammer, kniv eller øks. Forskjellen er at Hammer, kniv og øks kan drepe. en AR-15 er laget for å drepe og derfor gjør mer skade på kortere tid.  

 

Lovene som er i dag ligger rett å slett tilrette for at det skal være lett å utføre masseskytinger. 

 

Noen liker å samle på frimerker, noen liker å samle på våpen... Akkurat som noen liker å jogge, noen liker å kjøre motorsykkel, noen liker å samle på kniver, noen liker å tegne, noen liker å bruke hele dagen og natten på pub...

 

Noen liker å henge opp bilder, noen liker å henge opp tørkede blomster og noen liker å henge opp forskjellige typer våpen. Likheten her er at de ser på dette som henger på veggen som dekorasjoner. Og noen liker å skyte mens noen liker å trene styrketrening.

 

Så hvorfor skal våpenentusiaster som ikke gjør noe galt straffes bare fordi noen få gjør noe galt? Jeg mener løsningen er bedre bakgrunnssjekk av dem som får kjøpe våpen så vel som dem som får selge våpen og i USAs tilfelle et langt bedre sikkerhetsnett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...