Gå til innhold

Hundretusener demonstrerer for økt våpenkontroll i USA


Anbefalte innlegg

 

 

Eksempelet med såpen er jo for å vise hvor ubetydelig terrorisme er, selv om den politiske eliten i landene våre elsker å terrorisere befolkningen med terrorisme og frykt, og drive kriger verden rundt på grunn av terrorisme.

 

Konsekvensene av terrorisme er egentlig kun så store som vi gjør dem.

Jeg har nettopp forklart for deg at terrorisme slett ikke er ubetydelig. Tvert imot, et terrorangrep har store konsekvenser ut over bare de som blir drept.

 

Hvis du har evnen - tenk deg at du lever med vissheten om at noen er ute etter å drepe deg. Du vil føle deg utrygg, ikke sant? Selv om det statistisk sett er få som blir drept, så vil det likevel påvirke deg.

 

Slik er det også med terrorisme. Vi vet at noen er ute etter å ramme oss. Det er ikke stor sannsynlighet for at en gitt enkeltperson utsettes for terrorisme, men konsekvensene er store når et angrep først skjer.

 

Stemmer, som jeg sier, konsekvensene av terrorisme er kun så stor som vi gjør dem. Hvis alle går rundt og snakker om terrorisme og gjør det sentralt i livet, og alle snakker om at du må frykte terrorisme, så kan man jo iallefall ikke slappe av.

 

Nei, konsekvensene av terrorisme er objektivt uendelig mye større enn en ulykke i hjemmet.

 

Ergo, å fokusere hele samfunnet vårt rundt terrorisme og ødelegge samfunnet fordi vi er helt gærne angående terrorisme, mener jeg er en svært uheldig utvikling.

Hele samfunnet er ikke "fokusert rundt terrorisme". Babbelet ditt om å "fjerne alle rettigheter" blir rett og slett for dumt.

 

Angående analogien din om at noen er ute etter å drepe en, så er jeg først og fremst ikke redd for å dø, og for det andre vil jeg ikke spolere livet mitt med å leve i frykt.

Hvis du vet at noen er ute etter å drepe deg så vil du naturligvis ikke bare leve som om ingenting har skjedd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

USA har en ukultur når det gjelder våpen, det viser jo bare den fjerne verden NRA lever i. TV kanalen deres er så loco at er vanskelig å vite om man skal le eller grine av den. Bakkekontakt har den iallefall ikke.

De sitter å furter om dagen nå som flere og flere driver å stille spørsmål rundt nettopp våpenkulturen i landet, er furter pga studenter som gjør opprør, og de futer over Youtube som nå har innført 0 toleranse ovenfor alt av salg og bruk av våpen på siden.

Og det fra en gjeng som har eget TV program for kvinner og våpen inkl siste nytt i damevesker og stash til pistolen de må ha med seg rundt.

Lenke til kommentar

 

Evt fordi et samfunn uten biler etc stopper opp, mens et samfunn uten skytevåpen klarer seg helt fint.

 

Det ville ikke stoppet opp om man droppet privatbiler. Alle kunne brukt kollektivtransport. Dog ville også det utgjort en fare.

 

Når det gjelder å klare seg fint, tenk deg en jente på 20 år som går hjem alene, blir tatt og voldtatt. Hadde hun hatt en pistol i vesken hadde hun hatt en sjanse til å forsvare seg.

Og tredobbelt fare for å bli drept.

 

De fleste voldtekter er festvoldtekter og nære relasjoner, personer jenten kjenner.

 

Jenter som bor i hus med skytevåpen er tre ganger mer utsatt for å bli drept enn jenter i hus uten skytevåpen:

De er over tre ganger tryggere uten våpen.

 

De som eier våpen er 4.5 ganger mer utsatt for å bli skutt av et våpen - og de som henter skytevåpen mot trusler er 5.5 ganger mer utsatt for å bli skutt enn dem som ikke har våpen.

 

De er også mye mer utsatt for å drepe seg selv eller uskyldige, og i snitt mer paranoide; tror andre har våpen.

Og vil derfor lettere bruke våpen.

 

https://www.theguardian.com/science/blog/2013/mar/25/guns-protection-national-rifle-association

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

 

Det er dere som overdriver viktigheten av å forby våpen, ikke jeg. Men det er vel ikke noe rart i et samfunn hvor man er villige til å endre hele samfunnet, fjerne alle rettigheter og innføre et tyranni for å bekjempe et så irrelevant problem som terrorisme.

 

Bare for å sette det i perspektiv er det nok større mulighet for å skli på såpen i dusjen og dø av det enn det er å dø av terrorisme. Terrorisme er et knøttlite problem, og et problem vi bare har gjort større og verre ved å drape folks familier, ødelegge landene deres, ruinere livene deres og droppe bomber over husene og naboene deres.

 

Alikevel gjør vi terrorisme til samfunnets sentrale mening og lar hele samfunnet rotere rundt et ganske ensidig fokus på terrorisme. Folk klarer ikke å holde ting i perspektiv, akkurat på samme måte som når det gjelder våpen. De lar frykt og følelser ta fullstendig overhånd og evner ikke å tenke rasjonelt.

At du av alle skal beskylde andre for å ikke se ting i perspektiv blir rett og slett for dumt. Bare se på måten du sammenligner terrorisme med å skli på såpa i dusjen på!

 

Sammenligningen viser at du ikke engang gidder å tenke det aller minste på det du skriver.

 

Å skli på en såpe er et uhell, mens terrorisme er målrettede drap på uskyldige mennesker som ikke bare påvirker de som er fysisk drept eller skadd, men som påfører vitner og de som har vært i nærheten av hendelsen dype traumer. I følge deg må jo alle som overlevde Utøya ha det helt fint, men faktum er at mange av dem er psykisk ødelagt for livet. PTSD og alt mulig annet, og mange fungerer ikke i hverdagen.

 

Konsekvensene av terrorisme er så uendelig mye større enn et dødsfall som følge av et uhell i hjemmet.

 

Og så kommer du med noe om å fjerne alle rettigheter? Hva i all verden er det du snakker om?

 

 

Mange har lyst på skytevåpen også. Hvorfor skal det gå ut over resten av samfunnet?

Om jeg eier et våpen går ikke det ut over samfunnet.

 

Jo, det gjør det. Det utgjør en fare for samfunnet. Og det kan gå direkte ut over samfunnet ved at det for eksempel brukes mot et annet menneske.

 

Hele vinklingen er snodig. Skal vi ikke bruke setebelte i bilen fordi det dør flere av kreft enn det er folk som dør av manglende setebelte? Eller sykkelhjem?

Jeg forstår ikke tankegangen dersom det er sikkerhet man vil frem til.

Dersom det er kun "skytevåpen er kult", da forstår jeg det.

Men ingen av dem har baller til å inrømme det.

Endret av fokkeslasken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...