Gå til innhold

Første tyske by varslet dieselforbud få timer etter dom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror at fokuset her er bare å tvinge folk til å kjøpe nye biler. En helt nye tysk bensin bil spyr ut NOx og partikkeler også, hvorfor ikke forby den? Og om det er av interesse til å minke luftforurensing, hvorfor får Tesla forbudt til å bygge ut Supercharger nettverket deres videre i tyskland? På grunn av at alle politikk i tyskland er drevet av stor industri, de må finne hva som helst måter av å selge så mange biler som mulig uansett miljø påvirkninger, og Tesla er amerikansk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

No er dokke litt tidlig på ballen, dieselbiler er det beste alternativet for mange til vi får større utvalg av plug-in hybrider med skikkelig batteri. Utfordringane med rekkevidde, modellutvalg, egenskaper og kapasitet på hurtigladdera er reell og gjer at elbil ikkje kan dekke alle behov. Men det kan gjerne svi å køyre diesel i byane når det er inversjon

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror at fokuset her er bare å tvinge folk til å kjøpe nye biler. En helt nye tysk bensin bil spyr ut NOx og partikkeler også, hvorfor ikke forby den? Og om det er av interesse til å minke luftforurensing, hvorfor får Tesla forbudt til å bygge ut Supercharger nettverket deres videre i tyskland? På grunn av at alle politikk i tyskland er drevet av stor industri, de må finne hva som helst måter av å selge så mange biler som mulig uansett miljø påvirkninger, og Tesla er amerikansk.

Det er et skille mellom lokalpolitikk og nasjonal politikk, også i tyskland. Forbudene kommer fra lokale politikere.

 

Har du en kilde på at tesla har fått noe forbud mot å bygge ladestasjoner? Jeg finner noen referanser til en (sovende?) forskrift som sier at de som bygger ladestasjoner må også tilby standard CCS lading (Rimelig fra en arealbruksvurdering) men det er ikke det samme som et forbud mot å bygge ladestasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lokale beboere og gjestene deres, samt ambulanser, avfallsbiler og transportkjøretøy blir unntatt fra restriksjonene.

 

Da gjenstår jo egentlig bare de som kjører igjennom byen på vei til ett annet sted, virker som de angrer på at motorveien går gjennom byen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Lokale beboere og gjestene deres, samt ambulanser, avfallsbiler og transportkjøretøy blir unntatt fra restriksjonene.

 

Da gjenstår jo egentlig bare de som kjører igjennom byen på vei til ett annet sted, virker som de angrer på at motorveien går gjennom byen?

Lo også av den der - er vel egentlig kun privatbilismedelen av transporten gjennom byen som rammes. Hvis "transportkjøretøy" skal tolkes som varetransport i dette tilfelle (evt. også persontransport i form av busser osv.?).

 

Men om det blir endringer i nok byer så blir det plutselig litt mindre fleksibelt å eie dieselbil i sum som ikke overholder euro 6. Forhåpentligvis er det flere som ikke tar sjansen på at lista slutter ved euro 6 iløpet av bilens levetid og derfor går over til eldrift.! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Fake news?? For det er vel ikke et totalforbud mot diesel, men et forbud mot motorer som ikke har euro 6 standard..

og alle nye dieselbiler om selges i dag må klare EURO 6.. dvs har du en nyere dieselbil eller vurderer å kjøpe en dieselbil - så gjelder ikke disse forbudene deg...

 

 

Problemet er bare at de ikke gjør det. Ref VW og resten som er misstenkt om dagen. Anbefaler å se serien skitne penger på netflix og dokumentaren om tema, mye god informasjon der. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg tror at fokuset her er bare å tvinge folk til å kjøpe nye biler. En helt nye tysk bensin bil spyr ut NOx og partikkeler også, hvorfor ikke forby den? Og om det er av interesse til å minke luftforurensing, hvorfor får Tesla forbudt til å bygge ut Supercharger nettverket deres videre i tyskland? På grunn av at alle politikk i tyskland er drevet av stor industri, de må finne hva som helst måter av å selge så mange biler som mulig uansett miljø påvirkninger, og Tesla er amerikansk.

Det er et skille mellom lokalpolitikk og nasjonal politikk, også i tyskland. Forbudene kommer fra lokale politikere.

 

Har du en kilde på at tesla har fått noe forbud mot å bygge ladestasjoner? Jeg finner noen referanser til en (sovende?) forskrift som sier at de som bygger ladestasjoner må også tilby standard CCS lading (Rimelig fra en arealbruksvurdering) men det er ikke det samme som et forbud mot å bygge ladestasjoner.

Når jeg sjekker på dette, du er riktig, det er ikke et forbudt per se, men bare begrensende politikk for å støtte tysk bilmerker: nye Superchargerer må bli brukbare av alle typer elbiler mens selvfølgelig andre nye ladestasjoner må ikke støtte Tesla sin standard - det skal hjelpe de tysk bilmerker å konkurrere siden at de fleste ikke kommer med Tesla konkurrerende biler til 2020!

Lenke til kommentar

Tviler på alt dette er et endelikt for tysk bilproduksjon. Krav om Euro 6 for å kunne kjøre på visse veier vil vel snarere føre til økt utskifting av bilparken.

Alle forstår at dette berre er starten. Når retten fyrst har akseptert slike restriksjonar, er det ikkje langt til ei innskjerping når dei ser at det fyrste forbodet ikkje er nok.

 

I ei tysk undersøking nyleg svarde berre 14% at dei vurderte diesel ved neste bilkjøp. Til samanlikning svarde 25% av dei helst ville kjøpe ein ladbar bil, trass i at berre 31% hadde tenkt den tanken og sett kva som finst på marknaden. Verdien på brukte dieselbilar fell som ein stein, og ikkje mange ynskjer å oppleve det same med sin neste bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne dommen og innstrammingen av Euro6 med etterlevelse av utslipp i praksis på veien, vil endre dieselbilens fremtid. https://www.google.no/amp/www.dailymail.co.uk/news/article-3778017/amp/Diesel-engines-set-die-say-Renault-admit-phasing-cars.html

Innstramming av Euro6? Hva er det for noe tull. Euro6 er flere år gammel, og blir ikke innstrammet. Nye avgassnormer forandrer ikke på eksisterende, og nye har ikke tilbakevirkende kraft

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Moderatormelding

 

Innlegg som ikke holdt seg til trådens tema (flere inneholdt også uhøfligheter) er fjernet fra tråden. Vennligst fokuser på artikkelens sak.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres videre i tråden, reaksjoner på moderering kan sendes til meg via Personlig Melding(PM).

 

Lenke til kommentar

Veldig synd at norske medier ikke klarer å få frem fakta i saken på en tydeligere måte. Denne dommen gir tyske kommuner anledning til å forby ELDRE dieselbiler, først Euro4 deretter Euro5. Euro6 er i høyeste grad akseptert.

 

Dette er en vinn-vinn for både lokalmiljø og bilprodusenter som nå får øket utskiftningsrate av dieselbiler evt. salg av flere bensinbiler. Det er et tap for dem som er opptatt av Paris avtale og CO2 da alternativet for fleste av disse tyske bilistene vil være bensin, ikke el. Diesel slipper ut 20-30% mindre CO2. Dette vil etter hvert gi utslag i CO2 regnskapet til Tyskland. Blir interessant å følge debatten rundt dette dilemmaet.

 

En Euro6 med urea rensing (Adblue) er ofte renere enn en bensinmotor. Begge motorer har utfordringer med høyere utslipp når de er kalde før rensesystem og katalysator er varm. At noen er tatt i juks bør ikke brukes som argument for utforming av regelverket, men må håndteres separat. Tester viser for øvrig at det oppgis feil data for forbruk og utslipp både for bensinbiler og diesel, og det oppgis feil forbrukstall for mange elbiler. "Jukset" må vi være på vakt på uansett.

Lenke til kommentar

Veldig synd at norske medier ikke klarer å få frem fakta i saken på en tydeligere måte. Denne dommen gir tyske kommuner anledning til å forby ELDRE dieselbiler, først Euro4 deretter Euro5. Euro6 er i høyeste grad akseptert.

Eldre enn Euro 4 har allereie vore forbode i mange tyske byar i årevis gjennom Umwelt-Plakette. Dommen er signifikant, fordi han tillet byar å utvide forbodet. Ikkje berre til Euro 4 og Euro 5, men utover det òg. Ingen eksosbilar kan vere garantert same rett til å køyre i bygater som utsleppsfrie bilar. Han får folk til å innsjå at eksosbilar i praksis har svært kort levetid og låg bruktverdi.

 

Dommen er spesielt alvorleg for BMW, Mercedes og Audi. Av luksusmodellane frå dei tre har 60-80% av bilane dei siste åra vorte selde med dieselmotor. Desse bilane rasar i verdi på bruktmarknaden. Folk veit at det i neste omgang skjer med bilar med Euro 5-motor, Euro 6-motor osb. Pga alt jukset med Euro 6, er det ikkje usannsynleg at alt under Euro 6.2 (innført i september i fjor) òg vert forbode med det fyrste. Og ingen veit når Euro 6.2 òg vert forelda. I praksis er dommen ein spikar i kista for diesel i Tyskland. Ingen trur at diesel vil komme attende. Tysk bilindustri sikter seg inn mot eldrift.

 

Dette er en vinn-vinn for både lokalmiljø og bilprodusenter som nå får øket utskiftningsrate av dieselbiler evt. salg av flere bensinbiler. Det er et tap for dem som er opptatt av Paris avtale og CO2 da alternativet for fleste av disse tyske bilistene vil være bensin, ikke el. Diesel slipper ut 20-30% mindre CO2. Dette vil etter hvert gi utslag i CO2 regnskapet til Tyskland. Blir interessant å følge debatten rundt dette dilemmaet.

Gjennomsnittleg CO2-utslepp frå dieselbilar er høgare enn for bensinbilar.

 

I ei undersøking for nokre dagar sidan, før dommen, svarde berre 14% av tyskarane at dei vurderte diesel ved neste bilkjøp. Heile 25% vurderte elektrisk eller ladbar hybrid. Tilliten til eigne bilprodusentar er under null etter dieselskandalene som har fått heile nasjonen til å skjemmest.

 

En Euro6 med urea rensing (Adblue) er ofte renere enn en bensinmotor. Begge motorer har utfordringer med høyere utslipp når de er kalde før rensesystem og katalysator er varm. At noen er tatt i juks bør ikke brukes som argument for utforming av regelverket, men må håndteres separat. Tester viser for øvrig at det oppgis feil data for forbruk og utslipp både for bensinbiler og diesel, og det oppgis feil forbrukstall for mange elbiler. "Jukset" må vi være på vakt på uansett.

Det er klårt at juks får konsekvensar for utforming av regelverket. So lenge det ikkje er praktisk mogeleg å straffe bilistar som køyrer juksediesel, eller single dei ut på nokon måte, får alle dieselbilar i risikosona same forbod. Endret av Sturle S
Lenke til kommentar

Sett gjerne krav til fossilbiler, men når har samfunnet tenkt å sette krav til elbiler?

 

Myndigheter må på banen også her og kreve at elbil produsenter skal kunne tilby noe som faktisk kan erstatte fosilbilen også i grisgrendte strøk. Hører ikke det kvidder om behov for å kunne dra last som før med 3.5t totalvekt, eller krav til slike som Tesla at skal de lage ladestasjoner så skal de tilbys alle elbil-eiere og ikke ett selektivt utvalg (Man klarer jo å stille krav til Micro$oft om at de skal støtte tredjeparts browsere så man har klart å stille markedskrav før som støtter almenheten så hvorfor ikke nå?).

Endret av EremittPåTur
Lenke til kommentar

Sett gjerne krav til fossilbiler, men når har samfunnet tenkt å sette krav til elbiler?

 

Myndigheter må på banen også her og kreve at elbil produsenter skal kunne tilby noe som faktisk kan erstatte fosilbilen også i grisgrendte strøk. Hører ikke det kvidder om behov for å kunne dra last som før med 3.5t totalvekt, eller krav til slike som Tesla at skal de lage ladestasjoner så skal de tilbys alle elbil-eiere og ikke ett selektivt utvalg (Man klarer jo å stille krav til Micro$oft om at de skal støtte tredjeparts browsere så man har klart å stille markedskrav før som støtter almenheten så hvorfor ikke nå?).

 

Det finnes ingen slike krav til fossilene, så hvorfor skal det stilles slike krav til elbilene? Tesla sine ladestasjoner kan jo støtte de andre bilene de. Har standard kontakt, men de må jo såklart betale for å være med på leken. Sannsynligvis åpner de etterhvert, eller ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...