Gå til innhold

Hvordan forholder du deg til Hverdagsrasistene?


Anbefalte innlegg

Via jobb og sosiale settinger på fritiden må jeg av og til omgås personer som har ett ganske anderledes syn på medmennesker enn meg.

Jeg tror du overdriver noe enormt. Du samler du opp de verste kommentarene du har hørt og lager en ny person som har alle meningene. Det som får meg til å tro det, er at du møter folk som støtter Trump og tror araberene stjeler alle våre jobber. Begge to er veldig uvanlige meninger i Norge, selv blant FRP-velgere.

 

Jeg har aldri hatt noe behov for å forholde meg til slike mennesker i Norge, fordi de finnes nesten ikke. Jeg har hørt vesentlig flere rasistiske meninger utenfor Norge, f.eks. diverse negative kommentarer om svarte folk i Kina. Som oftest ignorer jeg slike folk, fordi det er som å snakke til en vegg.

Endret av Camlon
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

poff

Ble noen skadet? Annet enn at du ble litt fornærmet på vegne av andre, som ikke engang fikk med seg hva som ble sagt?

haha, wat??? Syntes du det var rart at en som ikke anser seg som rasist, distansere seg fra en spøk om å drepe svartinger?
Kjære deg, du dro en spøk om å kjøre ned noen mennesker, og så mener du det plutselig blir usmakelig når noen drar en spøk om å kjøre ned noen svarte mennesker? Jaja.
Det får en helt annen betydning når man drar inn en spesifik gruppe mennesker. Da er det ikke en joik om snøengler lenger.

Så det du vil fram til er at en spøk om spesifikke mennesker, det være seg mørkhudede, muslimer, homofile, rødhårede, er verre en generell spøk om å kjøre ned og drepe folk. Jaja.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så det du vil fram til er at en spøk om spesifikke mennesker, det være seg mørkhudede, muslimer, homofile, rødhårede, er verre en generell spøk om å kjøre ned og drepe folk. Jaja.

 

Selvsagt. Det er en unødvendig presisering av et absurd scenario, og forbigår svart humor til å bli nedverdigende mot et spesifikt folkeslag.

 

Det er ikke forbudt å spøke om rasistisk motiverte drap, men om du føler det er nødvendig å korrigere en vits for å gjøre den rasistisk så kan det fort bli tolket som alvor ...Eller så har man rett og slett ødelagte sosiale antenner og fravær av sofistikert humor.

Endret av Gavekort
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det var da svært så blåøyd det går an å være.  Jeg støter på nettopp den type hverdagsrasister ganske jevnlig.  Nå holder jeg ikke telling, men om jeg sier annenhver uke i gjennomsnitt så er jeg ikke langt unna.

 

Kan det være at du har misforstått hva de mente? F.eks. om en person sier at han vil stoppe innvandringen, så betyr ikke det at han vil kaste ut alle innvandre. Og hvis en person sier at mediedekningen av Trump er dårlig, så betyr ikke det at han støtter Trump.

 

Jeg har fortsatt til gode å møte noen ordentlige rasistiske nordmenn, men jeg har sett svært mange blitt anklaget for rasisme, fordi de tar hva de sier ut av kontekst og tar det i verste mening. Det som er interessant er at de går ikke etter hvem som helst, de angriper gjerne svake folk som godtar deres oppførsel. 

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Menneskelig søppel, som burde kastes på dynga der de hører hjemme.

Samme retorikk som Eichmann :)

 

 

Langt ifra, slikt overlater jeg til nazi-apologister som deg.  Jeg vil ikke at noen som helst skal drepes, men søppelsankerne i Mwakirunge, Anlong Pi eller Koshe kunne sikkert lære dem en ting eller fem om hvordan ordentlige mennesker oppfører seg.

 

 

Jeg vil ikke kalle vold mot kvinner for noe ordentlige mennesker bør bedrive, spesielt ikke dersom de kvinnene det er snakk om er mennesker med alvorlige psykiske lidelser.

 

Jeg vil ikke kalle det du gjør nå noe annet enn å se ned på kvinner og tro på at de ikke klarer å håndtere situasjonen selv. Equal rights also means equal lefts. Du kan ikke kreve at man behandler kvinner på samme måte som de hadde behandlet en mann, men så grine over at kvinner blir faktisk behandlet som menn, det inkluderer det å være stor i kjeften eller å slå. Du får ikke ett fripass fordi du har en fitte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Så det du vil fram til er at en spøk om spesifikke mennesker, det være seg mørkhudede, muslimer, homofile, rødhårede, er verre en generell spøk om å kjøre ned og drepe folk. Jaja.

Selvsagt. Det er en unødvendig presisering av et absurd scenario, og forbigår svart humor til å bli nedverdigende mot et spesifikt folkeslag.

 

Det er ikke forbudt å spøke om rasistisk motiverte drap, men om du føler det er nødvendig å korrigere en vits for å gjøre den rasistisk så kan det fort bli tolket som alvor ...Eller så har man rett og slett ødelagte sosiale antenner og fravær av sofistikert humor.

Om man skal se det opp mot tiden vi lever i, som er en ekstrem «krenket på vegne av andre»-tidsalder, så har du selvsagt rett. Og så er det selvsagt opplagt at jeg ikke er en av de lettkrenkelige (på vegne av andre), som det finnes så mange av i denne tråden.

 

Jeg tror nok for øvrig «problemet» «hverdagsrasisme» hadde vært mindre om vi ikke hadde levd i en slik tidsalder, slike kommentarer som det her ble siktet til er nok i mange tilfeller en respons på nettopp denne tidsalderen, hvor enkelte blir krenket bare man sier/skriver «neger» eller låser bilen etter å ha gått forbi en neger etter å ha parkert bilen, sistnevnte et av Larry Davids mange eksempler på dette fenomenet:

http://www.youtube.com/watch?v=iPnJ2tR2h_M&t=1m20s

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror hverdagsrassister er de minst farligste, de slenger ut komentarer uten noen større baktanke.. De har kanskje til og med sorte venner de omgåes med også. Kanskje stemmer til og med SV og RØDT. De er bare språk og utrykk.. Hvem har jo ikke hørt vitser om jøder.. Hvor mange jøder får du inn i Volvo.. Hvor flesteparten er i askebegeret.. Onskapsfult, men faktisk ganske morro.. (Mulig jeg har dårlig humor)

Det er bare litt hverdagsholdninger som noen lirer av seg uten å faktisk være rasistisk..  Selv om spøken og personen kan oppfattes som det...

Endret av Krozmar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det har ingenting med krenkelse å gjøre. Det er ingen som blir krenket av at noen fremstår som de støtter rasistisk motiverte drap. Det er et anti-sosialt problem man utelukkende selv må jobbe med.

 

Feil. Det er veldig mange som blir krenket av at andre har holdninger som enten 1. Er uakseptable, eller 2. Som de personlig anser som uakseptable.

 

(dette går så klart under 1.)

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 
Det får en helt annen betydning når man drar inn en spesifik gruppe mennesker. Da er det ikke en joik om snøengler lenger.

Så det du vil fram til er at en spøk om spesifikke mennesker, det være seg mørkhudede, muslimer, homofile, rødhårede, er verre en generell spøk om å kjøre ned og drepe folk. Jaja.

 

Den orginale vitsens vits er slik at punchlinen er faktumet at det er en bil.

Jeg lagde snøengler.... Med BILEN!

 

..For ikke sant, man trodde kanskje det var vanlige snøengler, men så viste det seg at han hadde kjørt folk ned i snøen, avsløringen skal stimulere til latter, da den går imot premisset i vitsens fundament.

 

Vitsen er ikke at det er gøy at folk kjøres over, (det er riktignok ett av virkemidlene). Men mekanismen som skal føre til latter, er den plutselige tvisten i den siste informasjonen.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det har ingenting med krenkelse å gjøre. Det er ingen som blir krenket av at noen fremstår som de støtter rasistisk motiverte drap. Det er et anti-sosialt problem man utelukkende selv må jobbe med.

 

Feil. Det er veldig mange som blir krenket av at andre har holdninger som enten 1. Er uakseptable, eller 2. Som de personlig anser som uakseptable.

 

(dette går så klart under 1.)

 

 

Så du mener altså at det er mitt problem at jeg oppfatter en presisering om at drapet må være på en annen rase som rasistisk? Litt av greia med sosiale antenner er å ikke bli misforstått, og da er det ikke mitt problem å måtte skille mellom de sosialt tilbakestående og de rasistiske.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For eksempel bas, Tåkefyrste og Leiferen! Det var ikke deg jeg siktet til.

 

Det er svært hensynsløst og kynisk å dømme folk for å reagére på urettferdighet.

 Unnskyld meg, men hva slags ignorant PK greier er dette? Leste du i det hele tatt innlegget til trådstarter? Hvis ikke det er dømmende så veit ikke jeg. Jeg gjorde forøvrig ikke annet enn å påpeke ovenfor trådstarter at det finnes andre meninger her i verden enn de han/hun absolutt anser som de rette, og det er faktisk valgfritt å omgås slike personer hvis det er så fryktelig belastende for vedkommende.

Endret av bas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

For eksempel bas, Tåkefyrste og Leiferen! Det var ikke deg jeg siktet til.

 

Det er svært hensynsløst og kynisk å dømme folk for å reagére på urettferdighet.

 Unnskyld meg, men hva slags ignorant PK greier er dette? Leste du i det hele tatt innlegget til trådstarter? Hvis ikke det er dømmende så veit ikke jeg. Jeg gjorde forøvrig ikke annet enn å påpeke ovenfor trådstarter at det finnes andre meninger her i verden enn de han/hun absolutt anser som de rette, og det er faktisk valgfritt å omgås slike personer hvis det er så fryktelig belastende for vedkommende.

 

Det er vel helst DU som driver med ignorant "kp-horeri", ikke for dét, folk som støtter slik fordømmelse ansér ikke jeg som gyldig likevel. Forferdelig fordømmelse! Leste du overhodet hva han skrev??

 

"Her er det nedsnakking om alt som er mørkt i huden, tror på Allah eller har en annen kultur. Kommer du fra Thailand er du dum som ett brød og er du mørk i huden er du muslim no matter what."

 

"Jeg mister helt troen på menneskeheten når folk åpenlyst i full offentlighet aplauderer brennende asylmottak og fnyser av overfylte robåter som velter og drukner hundrevis av desperate mennesker. Ett barnelik reker i land på en turiststrand og folk blir forbanna fordi barna deres så bilder av det på nyhetene, i stedet for å engasjere seg å sende klær, medisiner eller på andre måter bidra i flyktningkrisen. "

 

"Det dukker opp "likes" fra disse personene på artikler på facebook som er så grusomme at jeg blir helt matt og de tror på ALT som spres i sosiale media så lenge det er innvandrerfiendtlig."

 

Mener du dette er helt greit?? Hvordan kan du i det hele tatt begynne å anta at "han føler seg hevet over disse menneskene"? Det kan jeg ikke forstå med min beste evne. Det virker ikke som han prøver å tulle rundt her, virker som genuin frustrasjon. Synes ikke du? Ville du virkelig orket å jobbe i miljøer med så fordomsfulle og dømmende mennesker? Jeg hadde blitt syk av det!

Endret av Taurean
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så du mener altså at det er mitt problem at jeg oppfatter en presisering om at drapet må være på en annen rase som rasistisk? Litt av greia med sosiale antenner er å ikke bli misforstått, og da er det ikke mitt problem å måtte skille mellom de sosialt tilbakestående og de rasistiske.

Jeg leste ikke hva dere diskuterte tidligere, jeg kommenterte enkelt og greit kun påstanden din om at ingen blir krenket av at noen støtter rasistisk motiverte drap.

 

Selvfølgelig blir folk krenket. Om noen rett ut støtter drap generelt er vel en av de få gangene jeg synes det er lov å bli krenket. Ikke at det forandrer noe men; Man blir krenket også går livet videre.

 

For eksempel bas, Tåkefyrste og Leiferen! Det var ikke deg jeg siktet til.

 

Det er svært hensynsløst og kynisk å dømme folk for å reagére på urettferdighet.

Så jeg skal ta hensyn til trådstarters meninger, men trådstarter bør ikke akseptere meninger han/hun ikke liker?

 

Ville du virkelig orket å jobbe i miljøer med så fordomsfulle og dømmende mennesker? Jeg hadde blitt syk av det!

Personlig klarer jeg fint å jobbe med folk som har meninger som differansierer fra mine egne.

om jeg ikke klarte det så hadde jeg bytta jobb, ikke klaga over hvor fæl alle andre er.

 

Edit: La meg presisere; Jeg synes Listhaug gjør en glimrende jobb, og jeg synes også Trump (selv om han er en klovn til tider) får mye ufortjent pepper, og som ikke har gjort noe spesielt galt siden han ble president.

 

Jeg hører nesten hver dag på jobb kommentarer om hvor rasistisk og nazistisk begge disse er, og hvor horete listhaug er, og hvor dum og stygg trump er.

Er det trivelig? - Nei.

Gjør det meg noe? - Bortsett fra at det blir komisk å høre det samme om og om igjen, så gjør det meg vel absolutt ingenting. Jeg er fortsatt frisk, og klarer å jobbe.

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...