Gå til innhold

Hvordan forholder du deg til Hverdagsrasistene?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fakta: negativ holdning til innvandring medfører ikke rasisme.

 

 

Han har ikke påstått at andre land er bedre enn Norge, han sier bare Norge er rasistisk. Noe vi er. Vi er kanskje best i verden for alt jeg vet. men vi er LANGT fra 0 rasisme, veldig langt. Og være best er ikke nok.

 

Han svarte en person som skrev

"Nordmenn er blant de aller minst rasistiske i hele verden."

 

Derfor spør jeg han, hvilket land er mindre rasistisk enn Norge.

 

64% av nordmenn vil mislike at romfolk blir inngiftet i familien, 66% vil mislike om det er en muslim og 33% ville mislike om det var en jøde.

 

Dette avviker veldig fra SSB sine tall, og er fra en veldig vinklet kilde. Her er noen flere tall

 

Ville du synes det var ubehagelig dersom du eller noen i din nærmeste familie fikk en hjemmehjelp som var innvandrer

- 6% sa ja

 

Ville du synes det var ubehagelig dersom du fikk en innvandrer som ny nabo

- 4% sa ja

 

Ville du synes det var ubehagelig dersom du hadde en sønn eller datter som ville gifte seg med en innvandrer

- 20% sa ja.

 

https://www.ssb.no/befolkning/statistikker/innvhold

 

SSB sin statistikk du linker til er innvandring og ingen direkte spørsmål som prøver og fange opp rasistiske holdninger.

 

Det er mange former for rasisme. Du har "Gaterasisme" som er alt fra mobbing til erting. Fordommer. Strukturell rasisme, Ifølge Store Norske Leksikon er strukturell rasisme ”å betegne ulike former for institusjonell diskriminering uten at disse uten videre kan føres tilbake til rasistiske holdninger på individnivå”. Wikipedia sier at strukturell rasisme er en type rasisme som forekommer i institusjoner som private organisasjoner, universiteter og offentlige organisasjoner. Et eksempel er i tollen, der reisende med mørk hudfarge oftere blir kontrollert enn andre.

 

FN har kritisert Norge for og ikke føre statistikk mot hatkriminalitet. 

 

43 prosent av innvandrere fra Afrika, Asia, Latin-Amerika var i 2012 overkvalifiserte for stillingen de jobbet i. For befolkningen ellers var andelen overkvalifiserte 11 prosent.

 

I 2014 opprettet politiet i Oslo en egen avdeling for hatkriminalitet som mottar rundt 140 anmeldelser i året. I Sverige mottar politiet over 5000 anmeldelser for hatkriminalitet, og politiet i Norge tror derfor det eksiterer store mørketall.

 

 

31 prosent tror muslimer ønsker å ta over Europa, viser ny rapport om nordmenns holdninger til minoriteter.

 

"En form for diskriminering i ansettelsesprosessen kan være rasisme.

Styreleder i Antirastisk senter Ronald Craig skrev i en kronikk i Aftenposten (22. mai 2008) at vi har en lei tendens til å ”panisk [gripe] etter andre forklaringer enn rasisme når vi ser diskriminering”.

Jeg er langt på vei enig med Craigs påstand. Vi søker vanligvis febrilsk etter alternative forklaringer når vi ser konturene av rasisme. At det kan forekommer rasisme blant arbeidsgivere virker imidlertid sannsynlig tatt analyseresultatene mine i betraktning.

I den sosiologisk faglitteraturen kaller man forskjellsbehandling som baseres på rasistiske motiver for preferansediskriminering. Dette begrepet innebærer at arbeidsgivere er villig til å tape penger på å ansette mindre produktiv arbeidskraft, fremfor å ansette personer med feil hudfarge."

 

https://forskning.no/meninger/kronikk/2008/07/hudfarge-har-noe-si

 

 

http://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/artikler-og-publikasjoner/overkvalifisering-blant-innvandrere-2007-2012#content

 

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/G1El9/Hverdagsrasisme---hver-dag

 

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/4zrAq/Den-norske-rasismen

 

https://www.tv2.no/a/9302095/

 

https://www.dagsavisen.no/innenriks/vil-ha-felles-front-mot-muslimhets-1.1066616#cxrecs_s

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å bekymre seg over at vi mister landet vårt og blir erstattet er ikke "rasisme", det er en ekstremt NATURLIG og LEGITIM bekymring. Rasisme hadde vært å forlange at Saudi Arabia eller Tyrkia bytter ut befolkningen sin med hvite europeere (faller under FNs folkemordsparagraf).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

43 prosent av innvandrere fra Afrika, Asia, Latin-Amerika var i 2012 overkvalifiserte for stillingen de jobbet i. For befolkningen ellers var andelen overkvalifiserte 11 prosent.

 

Det er ikke rart, mange innvandre i Norge kommer fra fattige land og deres kvalifikasjoner er mindre verdt i Norge enn norsk utdannelse. 

 

Det betyr ikke at det ikke finnes diskriminering i Norge, men du må tenke litt på årsakene til diskriminering. Er det på grunn av rasisme, eller fordi de har hatt dårlig erfaring med innvandre. F.eks. en arbeidsgiver jeg kjenner vil eksludere alle som har hatt høy fravær uansett grunn. Hvorfor? Fordi tidligere ansatte har vært konstant syke, og de måtte ansatte masse dyre vikarer.

 

VI har skapt et problem for oss selv ved å ta imot veldig mange lavkvalifiserte innvandre. Da hjelper det ikke å overbevise arbeidsgivere at de skal ansette dem, fordi om de gjør det så er det høy sjanse for at det ikke fungerer og de vil eksludere innvandre i fremtiden.

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å bekymre seg over at vi mister landet vårt og blir erstattet er ikke "rasisme", det er en ekstremt NATURLIG og LEGITIM bekymring. Rasisme hadde vært å forlange at Saudi Arabia eller Tyrkia bytter ut befolkningen sin med hvite europeere (faller under FNs folkemordsparagraf).

 

En bitteliten minoritet mener at en slik bekymring er naturlig og legitim.  Alle som har mer enn vassgraut mellom øra skjønner at den er et utslag av en uskjønn blanding fremmedfrykt og ren idioti, ofte ispedd en heftig dose rasisme.

Endret av Belfaborac
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Å bekymre seg over at vi mister landet vårt og blir erstattet er ikke "rasisme", det er en ekstremt NATURLIG og LEGITIM bekymring. Rasisme hadde vært å forlange at Saudi Arabia eller Tyrkia bytter ut befolkningen sin med hvite europeere (faller under FNs folkemordsparagraf).

Her må jeg si meg uenig. Det kan ikke kalles noe annet enn rasisme.

 

Det er ikke basert på fakta, men på følelser. Det er omtrent definisjonen på fremmedfrykt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ofte er innvandrere mer rasistiske faktisk. Jeg er basically norsk, men ikke egentlig, så jeg føler at jeg får en stor smak av begge deler, mer den norske for å være ærlig, og det er innvandrere som helt klart og tydelig har de fleste rasistiske holdningene ovenfor nordmenn, så hva kan vi gjøre med det for å få bukt med det? Rasisme går ikke kun en vei, og hvis vi tetter den ene veien så vil jo hele smørja bli infektert av viruset som er rasisme, er som å prøve å tømme ett basseng mens noen står på siden og holder en slange for å fylle på igjen.  

Null rasisme er en utopi som aldri vil bli, da må vi nesten få satt i gang ett tankepoliti som kan straffe folk for deres tanker (akkurat nå så prøver de liberale å stå for den biten). La oss skremme og mobbe folk til å oppføre seg! Yeah!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Å bekymre seg over at vi mister landet vårt og blir erstattet er ikke "rasisme", det er en ekstremt NATURLIG og LEGITIM bekymring. Rasisme hadde vært å forlange at Saudi Arabia eller Tyrkia bytter ut befolkningen sin med hvite europeere (faller under FNs folkemordsparagraf).

Her må jeg si meg uenig. Det kan ikke kalles noe annet enn rasisme.

 

Det er ikke basert på fakta, men på følelser. Det er omtrent definisjonen på fremmedfrykt.

 

Det er rasisme å ikke la andre folkeslag bli en majoritet i et land de ikke er fra eller tilhører ? :roll:

 

Da er det nok like greit å ha så mange "hverdagsrasister" man kan for enkelte her inne må åpenbart beskyttes mot seg selv.

Endret av geita_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er rasisme å ikke la andre folkeslag bli en majoritet i et land de ikke er fra eller tilhører ? :roll:

Det var overhodet ikke det jeg skrev.

 

Poenget mitt var at det er bare rasister som trur at dette er i ferd med å skje.

 

De sa det samme i USA når de forandret på hva slags folk som fikk lov til å immigrere der på 60-tallet.

 

Nå er er det mindre enn 60% hvite igjen og hvite er forventet å bli en minoritet i løpet av 2040-50.

 

Men dette kan jo åpenbart ikke skje her ? ;) Man er jo "rasist" om man tenker slik og ser tilbake noen år i tid.

Endret av geita_
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ingen som kommer å tar over USA. Hvor har du det fra? Hele poenget med USA er at det er et land hvor mennesker fra hele verden kan komme for å forsøke å skape et bedre liv. Hvordan etnisitetene er delt opp i prosent er helt ubetydelig.

 

Det kan overhodet ikke sammenlignes med det du påstår kommer til å skje i Norge i nær fremtid.

Endret av Skurupu
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ingen som kommer å tar over USA. Hvor har du det fra? Hele poenget med USA er at det er et land hvor mennesker fra hele verden kan komme for å forsøke å skape et bedre liv. Hvordan etnisitetene er delt opp i prosent er helt ubetydelig.

 

Det kan overhodet ikke sammenlignes med det du påstår kommer til å skje i Norge i nær fremtid. Dårlig argument, prøv igjen.

 

Jeg sa at hvite der borte er på vei til å bli en minoritet, noe som vil skje i vår levetid.

 

Og du sier dette er poenget med USA ? Du tar feil igjen, la oss se hva USA sine "founding fathers" sa om nasjonen de nettopp hadde skapt. Men du vet vel bedre enn disse folkene du. ;)

 

3uR1HgR.jpg

 

 

Og det er klart man kan sammenligne det som skjer der borte med her hjemme da vi har immigrasjon fra rundt om i verden, ikke like mye men det betyr bare at vi bruker lengre tid på å nå samme destinasjon som USA.

 

Så disse "hverdagsrasistene" har nok historien på sin side.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

<---Kutte----->

Har kanskje hørt noen rasistiske utsagn et par ganger i mitt liv og kommentarer som "muslimer burde mures inne sånn at de kan drepe hverandre" har jeg aldri hørt. Tror egentlig ikke folk hadde turt. 

<---Kutte----->

Må dette nødvendigvis være så rasistisk?

 

Kan det være ment slik:

Jeg ønsker ikke at intern krangling mellom muslimer skal skje her i Norge. Kan de ikke løse disse problemene seg i mellom andre steder?

Dvs. mye av uroen rundt muslimer andre steder i verden er at sunni og shia krangler seg i mellom. Er det unaturlig/rasistisk at man ikke ønsker at dette også skal skje her i Norge? Dvs "kan man ikke låse dem inne i et rom, og la dem gjøre opp seg i mellom"?

Dette hender jo at man sier om mange ulike ting, og trenger ikke nødvendigvis være rasistisk?

 

(I forhold til den originale konteksten, kan det godt hende dette var rasistisk, men "muslimer burde mures inne sånn at de kan drepe hverandre" trenger ikke isolert sett nødvendigvis være rasistisk?

 

EDIT: "Hvorfor dreper sunnier og sjiaer hverandre?"

https://www.nrk.no/dokumentar/forsta-sunni_sjia-konflikten-1.10981920

Endret av KalleKanin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er ingen som kommer å tar over USA. Hvor har du det fra? Hele poenget med USA er at det er et land hvor mennesker fra hele verden kan komme for å forsøke å skape et bedre liv. Hvordan etnisitetene er delt opp i prosent er helt ubetydelig.

 

Det kan overhodet ikke sammenlignes med det du påstår kommer til å skje i Norge i nær fremtid. Dårlig argument, prøv igjen.

 

Jeg sa at hvite der borte er på vei til å bli en minoritet, noe som vil skje i vår levetid.

 

Og du sier dette er poenget med USA ? Du tar feil igjen, la oss se hva USA sine "founding fathers" sa om nasjonen de nettopp hadde skapt. Men du vet vel bedre enn disse folkene du. ;)

 

3uR1HgR.jpg

 

 

Og det er klart man kan sammenligne det som skjer der borte med her hjemme da vi har immigrasjon fra rundt om i verden, ikke like mye men det betyr bare at vi bruker lengre tid på å nå samme destinasjon som USA.

 

Så disse "hverdagsrasistene" har nok historien på sin side.

 

OK, nå snakker vi. Her er jeg enig med mye.

 

Norge kommer også til å være en blanding av alle raser til slutt, akkurat som USA er i ferd med å bli. Og ja, det kommer til å ta lengere tid i Norge, fordi vi bare er helt i starten av utviklingen, mens USA er veldig langt på vei. Helt enig.

 

Men dette er en helt naturlig utviklingen av vår globale verden. Det er ingen mørke krefter som konspirerer om å ta over norge og bytte ut de hvite med de brune.

 

 

Og i fremtiden, når personene som bor i dagens Norge ikke lenger for det meste er hvite. Hva så?

 

 

 

Forresten, kommentarer som dette teller ikke i din favør:

Men dette kan jo åpenbart ikke skje her ? ;)

Men du vet vel bedre enn disse folkene du. ;)

Endret av Skurupu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det er ingen som kommer å tar over USA. Hvor har du det fra? Hele poenget med USA er at det er et land hvor mennesker fra hele verden kan komme for å forsøke å skape et bedre liv. Hvordan etnisitetene er delt opp i prosent er helt ubetydelig.

 

Det kan overhodet ikke sammenlignes med det du påstår kommer til å skje i Norge i nær fremtid. Dårlig argument, prøv igjen.

 

Jeg sa at hvite der borte er på vei til å bli en minoritet, noe som vil skje i vår levetid.

 

Og du sier dette er poenget med USA ? Du tar feil igjen, la oss se hva USA sine "founding fathers" sa om nasjonen de nettopp hadde skapt. Men du vet vel bedre enn disse folkene du. ;)

 

3uR1HgR.jpg

 

 

Og det er klart man kan sammenligne det som skjer der borte med her hjemme da vi har immigrasjon fra rundt om i verden, ikke like mye men det betyr bare at vi bruker lengre tid på å nå samme destinasjon som USA.

 

Så disse "hverdagsrasistene" har nok historien på sin side.

 

OK, nå snakker vi. Her er jeg enig med mye.

 

Norge kommer også til å være en blanding av alle raser til slutt, akkurat som USA er i ferd med å bli. Og ja, det kommer til å ta lengere tid i Norge, fordi vi bare er helt i starten av utviklingen, mens USA er veldig langt på vei. Helt enig.

 

Men dette er en helt naturlig utviklingen av vår globale verden. Det er ingen mørke krefter som konspirerer om å ta over norge og bytte ut de hvite med de brune.

 

 

Og i fremtiden, når personene som bor i dagens Norge ikke lenger for det meste er hvite. Hva så?

Kanskje er det uungåelig, og det er dit man må gå hvis man ikke skal "bure seg inne".

 

Men på veien, bør man vel i det minste la en slik utvikling skje mest mulig rolig?

Jeg tror at gjør du disse endringene for raskt, får du mye uro og støy, og det er bedre at dette skjer over lang tid.

 

Når man føler at "man minster landet", og at "den norske kulturen" forsvinner alt for raskt, vil man fort få bråk.

 

Og det må vel være lov å ønske om å verne om "den norske kulturen" (hva nå det måtte være), ellers kunne vi vel bare latt tyskerne ta over landet vårt, hvis det ikke betyr noe hvem som bestemmer, eller hvilken vei samfunnet går?

 

Mulig vi beveger oss litt på kanten av temaet her, men jeg tror dette er litt av kjernen til årsaken til mye av den rasismen man opplever.

 

Ingen liker raske endringer. Når mange føler at "Norge blir tatt over", at de etniske endringene skjer for fort, må man ta dette på alvor. Ellers kan det i verste fall føre til voldsomme opptøyer og oppblomstring av nynazisme.

 

EDIT: Skriveleif....

Endret av KalleKanin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

OK, nå snakker vi. Her er jeg enig med mye.

Norge kommer også til å være en blanding av alle raser til slutt, akkurat som USA er i ferd med å bli. Og ja, det kommer til å ta lengere tid i Norge, fordi vi bare er helt i starten av utviklingen, mens USA er veldig langt på vei. Helt enig.

 

Men dette er en helt naturlig utviklingen av vår globale verden. Det er ingen mørke krefter som konspirerer om å ta over norge og bytte ut de hvite med de brune.

Og i fremtiden, når personene som bor i dagens Norge ikke lenger for det meste er hvite. Hva så?

 

Hvem bestemmer at en verden uten hvite er naturlig ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Via jobb og sosiale settinger på fritiden må jeg av og til omgås personer som har ett ganske anderledes syn på medmennesker enn meg.

Her er det nedsnakking om alt som er mørkt i huden, tror på Allah eller har en annen kultur. Kommer du fra Thailand er du dum som ett brød og er du mørk i huden er du muslim no matter what.

 

Muslimene er særlig utsatt: Sylvi Listhaug er det beste som har skjedd norsk politikk, Trump er endelig president og alle muslimene burde samles på en buss og sendes rett hjem. Skautkjerringene vil vi ikke ha noe å gjøre med og araberne tar alle de norske jobbene våre...

 

Jeg gjør mitt beste for å ignorere oppgulpet og i de fleste situasjoner diskuterer jeg bare ikke politikk med dem. Det er som å snakke til en vegg uansett. De har bestemt seg.

Og det gjør vondt. Jeg har jobbet med flere innvandrere oppigjennom, deltatt på opplegg for flyktninger og jeg har flere i kontaktnettet mitt som tror på Allah. Og det er hardtarbeidende gode folk! Ja - kulturene kan av og til kræsje, men de jeg omgås tilpasser seg og respekterer de andre rundt seg. At det finns en og annen dritsekk muslim - joda. Men hva med nordmannen som gikk bananas på Utøya? Representerer han alle nordmenn?

Jeg mister helt troen på menneskeheten når folk åpenlyst i full offentlighet aplauderer brennende asylmottak og fnyser av overfylte robåter som velter og drukner hundrevis av desperate mennesker.

Ett barnelik reker i land på en turiststrand og folk blir forbanna fordi barna deres så bilder av det på nyhetene, i stedet for å engasjere seg å sende klær, medisiner eller på andre måter bidra i flyktningkrisen.

Jeg prøvde en gang å dra frem nordmenn som fløy over svenskegrensa i 1940 - det var det bare å drite i.

 

Det dukker opp "likes" fra disse personene på artikler på facebook som er så grusomme at jeg blir helt matt og de tror på ALT som spres i sosiale media så lenge det er innvandrerfiendtlig.

 

Hvordan i alle dager forholder man seg til så håpløse mennesker??

Jeg prøver å lukke øynene og forestille meg en fjelltur med kjæresten, eller en ridetur i skogen, men det K O K E R !!

 

Du er en såkalt nyttig idiot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

OK, nå snakker vi. Her er jeg enig med mye.

Norge kommer også til å være en blanding av alle raser til slutt, akkurat som USA er i ferd med å bli. Og ja, det kommer til å ta lengere tid i Norge, fordi vi bare er helt i starten av utviklingen, mens USA er veldig langt på vei. Helt enig.

 

Men dette er en helt naturlig utviklingen av vår globale verden. Det er ingen mørke krefter som konspirerer om å ta over norge og bytte ut de hvite med de brune.

Og i fremtiden, når personene som bor i dagens Norge ikke lenger for det meste er hvite. Hva så?

 

Hvem bestemmer at en verden uten hvite er naturlig ?

 

Hva mener du? Det er ingen som bestemmer det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...